Centering Pregnancy ervaringen?

27-09-2021 10:45 17 berichten
Hallo forum,

Ik had vanochtend de eerste afspraak bij de verloskundige en ze heeft me informatie gegeven over Centering Pregnancy.

Het lijkt me wel interessant maar ik kan online geen persoonlijke ervaringen vinden. Wie heeft ervaring met Centering Pregnancy? En wat vind je ervan?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft dit gedaan en was er erg enthousiast over. Je hebt meer tijd en leert meteen gelijkgestemden kennen. Ging na de bevalling ook met een aantal babyzwemmen.

Met een aantal heeft ze nog contact! Ik vond het jammer dat dit niet was bij mijn vk.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik. Net laatste bijeenkomst gehad. De infomatie die je kreeg vond ik nier ontzettend vernieuwend ofzo, maar ik vind het wel erg leuk om nu een groepje vrouwen uit de omgeving te kennen die ook zwanger zijn. We hebben nu verlof en spreken soms af om koffie te drinken enzo. En we hebben een appgroep waar soms ook handige en leuke dingen in worden gedeeld. Als alle babies geboren zijn doen we nog een meeting. Zo leer je makkelijk andere mamma’s kennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het zelf niet maar een vk hier in de regio biedt het wel aan dus veel vriendinnen van mij wel.
De reacties zijn wisselend maar ik heb nog niemand gehoord die echt negatief is, meer dat sommigen het niet echt iets vinden toevoegen en anderen heel enthousiast zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik, 2x gedaan. Ik ben helemaal niet van de clubjes en was bang dat het heel soft zou zijn. Maar heb het beide keren als informatief en gezellig ervaren. Ook vriendinnen aan overgehouden maar ook zeker door CP meer tijd aan de zwangerschap besteedt en met veel vertrouwen de bevalling in gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier ook. Wij hadden elke keer een uur ofzo. Inderdaad weinig vernieuwende informatie maar het is wel leuk in groepsverband.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het bij de 2e gedaan. De informatie vond ik niet erg vernieuwend en wist ik eigenlijk wel. Het viel me op dat er bij ons ook kwetsbare moeders in de groep werden geplaatst, ik denk als soort sociale controle. Ik vond een aantal onderwerpen ook erg zwaar, oa over huiselijke geweld.

Bij ons gebeurde de controle van te voren in de reguliere spreekkamer. Maar ik heb ook wel gehoord dat de controles werden gedaan in het bijzijn van de groep en ook met partners er bij. Persoonlijk zou ik dat niet willen, dus misschien goed om even na te vragen.
Ik heb het geweigerd omdat ik graag privétijd tijdens mijn controles wilde. Hier zou alles in groepsverband plaatsvinden.

Daarnaast heb ik al een gelijkgestemden groepje via Mom in balance en zwangerschapsyoga (lokaal dus) èn via dit forum op WhatsApp. Ik had dus geen behoefte aan nog meer contacten.

Ik denk dat het heel leuk is om te doen als het bij je past en je behoefte hebt aan vriendinnen in een zelfde fase.
Alle reacties Link kopieren
De onderwerpen waren idd soms wel zwaar. Ik begreep ook van een familielid die verloskundige is dat CP ooit is opgezet met als doel om vooral kwetsbare/laaggeletterde mama’s op weg te helpen. Dat herkende ik wel een beetje aan de soort info. Het is weinig diepgaand. Controles waren bij mij trouwens individueel. Dat zou ik ook niet anders willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet gedaan maar het wordt hier standaard aangeboden. Alleen het tijdstip van de afspraken vielen heel stom (op donderdagochtend), niet haalbaar als je werkt plus ik wilde de controles liever privé en niet in groepsverband.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de eerste meegedaan en vond het vooral gezellig met de andere meiden. Echt nieuwe informatie heb ik niet echt gekregen, geloof ik. De onderzoekjes waren bij mij in een aparte ruimte ernaast, dus niet met de groep erbij. Na bijna 3 jaar appen we nog steeds met elkaar en zijn we bijna allemaal weer bevallen van een tweede. Dat is wel erg leuk om te delen.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Dit zijn ook precies de twee aspecten waar ik tussen twijfel.

Aan de ene kant lijkt het me gezellig en een fijne manier om wat meer stil te staan bij de zwangerschap met vrouwen die in dezelfde fase zitten.

Aan de andere kant vind ik de zwangerschap spannend (en wil ik privé controles) en kreeg ik de indruk dat veel onderwerpen voor mijn niet relevant zijn. Zoals inderdaad huiselijk geweld of gezond eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik, maar ik ben halverwege afgehaakt. Weinig nieuwe informatie en het was een beetje suf. En veel werkloze moeders, waardoor ik weinig aansluiting vond.

Je hebt inderdaad meer tijd met de verloskundige, maar besef wel dat die tijd in een groep is. Als er dus iets is waar je mee zit, of wat je wil bespreken, dan doe je dat in de groep. De extra tijd bestaat niet uit extra echo's of vaker naar het hartje van de baby luisteren.
MaEve12 schreef:
27-09-2021 19:53
Ik, maar ik ben halverwege afgehaakt. Weinig nieuwe informatie en het was een beetje suf. En veel werkloze moeders, waardoor ik weinig aansluiting vond.
Ohja, dat kan ook nog. Ik ben zzp’er dus voor mij is het wel in te plannen. Ik twijfel ook over de aansluiting. Afhaken kan altijd nog natuurlijk, misschien moet ik er ook zo instaan. Niet iets dat ik per definitie af moet maken, maar als ik er fijne mensen ontmoet is het leuk.

Ik ga in ieder geval navragen hoe de controles plaatsvinden (privé ruimte of in de groep).
Alle reacties Link kopieren
Je kan het toch gewoon een keer proberen? Afhaken mag at any time. Ben het trouwens wel erg eens met het feit dat je geluk moet hebben met de groep waar je in terecht komt. Dat was bij mij ook de ene keer leuker dan de andere keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen groepjesmens en wilde het eigenlijk niet..maar m'n verloskundige gaf aan dat als ik het niet prettig zou vinden, ik altijd weer kon 'omschakelen'.
De informatie vond ik niet áltijd even interessant, maar ik heb 3 jaar later nog steeds contact met de groep via whatsapp. Niet iedereen is even actief, maar ik zie bijna wekelijks wel iemand. Soms om bijvoorbeeld naar de kinderboerderij te gaan, zwemmen, bij iemand spelen etc.. maar we gaan ook wel eens naar een feestje, uit eten of borrelen.
Het leuke vind ik dat het er geen druk op ligt. Dus vaak is het 'hey, morgen ben ik vrij, iemand zin om mee te gaan naar *vul in*?
Voor m'n dochter vooral ook heel leuk dat ze dan een speelmaatje heeft.

We zijn trouwens vooral na de bevalling meer aan elkaar gaan hebben. Als we snachts wakker waren, of tegen problemen aan liepen, was er altijd wel iemand anders die tips had of een luisterend oor.

Opvallend was wel (en dat vond de verloskundige ook) dat wij qua leeftijden/opleidingsniveau etc wel echt bij elkaar pasten. Dus is ook een beetje mazzel hebben.

Dus ik zou zeggen: doen!
In t ergste geval is t niet zo heel nuttig.. in t beste geval houd je er leuke contacten en steun aan over.
Dat is ook zo.
Ik stelde dat voor aan de verloskundige en zij gaf aan dat het niet de bedoeling is om ‘zomaar’ te stoppen, maar als het echt niet werkt voor mij dan moet het vast kunnen. Bedankt voor het delen van alle ervaringen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven