KIND IN JE UPPIE - DEEL 7
donderdag 14 april 2016 om 22:19
Deel 7 van kind in je uppie alweer!
We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!
Met een nieuw algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:
Login: uppies
Wachtwoord: uppiesuppies
Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.
Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!
We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.
Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:
- Kidcentrum (Amsterdam, dit is nu definitief over naar het AMC)
- UMCU (Utrecht)
- Geertgen (Elsendorp, Brabant)
- Rijnstate (Arnhem)
- Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)
- Nij Barrahûs (Wolvega)
- UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)
- Isala (Zwolle)
- Reinier de Graaf (Voorburg)
Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bijvoorbeeld via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken/Duitsland).
Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.
Verschillende websites waar je informatie kan vinden:
http://www.bam-mam.nl/
http://www.alleenmetkinderwens.nl/
http://www.freya.nl/
Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst
Fase 2: ZI/IUI/IVF
Fase 3: Zwanger!
BAMmers die ons voorgingen:
2017 - Ocean1980, Becauseiamhappy (2e kindje), Rosings, Stjerna83
2016 - Wannabe79, JustJiggles, Becauseiamhappy, LKN, Chica-1983, Char-ade, Frizz, Vlinder09, Noa-Lynn.
2015 - thefiepie.
2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007.
2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, E123.
2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild.
2011 - Chilles.
Voorgaande delen:
Kind in je uppie - 6
Kind in je uppie - 5
Kind in je uppie - 4
Kind in je uppie - 3
Kind in je uppie - 2
Kind in je uppie? (deel 1)
We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!
Met een nieuw algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:
Login: uppies
Wachtwoord: uppiesuppies
Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.
Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!
We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.
Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:
- Kidcentrum (Amsterdam, dit is nu definitief over naar het AMC)
- UMCU (Utrecht)
- Geertgen (Elsendorp, Brabant)
- Rijnstate (Arnhem)
- Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)
- Nij Barrahûs (Wolvega)
- UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)
- Isala (Zwolle)
- Reinier de Graaf (Voorburg)
Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bijvoorbeeld via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken/Duitsland).
Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.
Verschillende websites waar je informatie kan vinden:
http://www.bam-mam.nl/
http://www.alleenmetkinderwens.nl/
http://www.freya.nl/
Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst
Naam | Leeftijd | Kliniek | Status |
Blij_ei | 32 | Geertgen | wachtlijst sinds augustus 2016 |
Sensotouch | 28 | UMC Utrecht | wachtlijst sinds augustus 2016, ondertussen oriëntatie co-ouderschap |
Vivadiva85 | 32 | UMC Utrecht | Intake februari 2016 |
Eeffie1 | 38 | MCK Leiderdorp | wachtlijst sinds november 2016 |
Plien1985 | 31 | nijGeertgen | intake januari 2017 |
Macarinata | 34 | n.v.t. | oriëntatie |
Jootje29 | ? | Rijnstate | intake gehad, nu wachtlijst |
Maris86 | 31 | Reinier de Graaf, Voorburg | Intake gehad, nu onderzoeken |
Patroesj | 31 | Rijnstate | Wachtlijst voor intake sinds november 2017 |
Fase 2: ZI/IUI/IVF
Naam | Leeftijd | Kliniek | Gestart |
san92 | 24 | Geertgen | IUI september 2015 |
anniebammer | 32 | UMC Utrecht | januari 2016 |
Hope1980 | 36 | MCK | poging 6 in januari 2017 |
Saffronskies | 38 | Isala | IVF (Cryos) augustus 2017 |
Zara88 | 28 | ZI | december 2016 |
Linnie_1983 | 33 | UMC Utrecht | IUI november 2016 |
BiebkeBrabant | 39 | Nij Geertgen | 2 pogingen, nu on hold |
Simply_Me37 | 37 | AMC | december 2016 |
Manawa | 37 | Rijnstate | december 2016 |
Pat36 | 37 | UMC Utrecht | december 2016 |
Uppies85 | 31 | Nij Geertgen | februari 2017 |
Globe83 | 33 | Nij Geertgen | februari 2017 |
Alisa86 | 30 | UMC Utrecht | IUI september 2017 |
Abrikozenpitjes | 36 | UMC Utrecht | augustus 2016 |
Roosje-89 | 27 | Nij Geertgen | start iui juni/juli 2017 |
Innerpeace | 36 | Reinier de Graaf Voorburg | 2 missed abortions, volgende IUI sept 2017 |
deb87 | - | UMC Utrecht | start september 2017 voor 2e kindje |
CCB53 | 31 | Nij Geertgen | start iui augustus 2017 |
Nausicaa | 36 | AMC | start okt 2017 |
NoraRecaptcha | 37 | start okt 2017, 2e kindje | |
Angelaloes | 28 | Reinier de graaf Voorburg | start iui okt/nov 2017 |
Fase 3: Zwanger!
Naam | Leeftijd | Kliniek | Gestart | Uitgerekend | Bijzonderheden |
Mitakuye Oyasin | 33 | NijGeertgen | Januari 2017 | 24 oktober 2017 | Een jongen! |
Jessy010 | ? | ? | ? | ? | |
Wannabe79 | 37 | Isala | Mei 2017 | 03-07 eerste echo | |

2017 - Ocean1980, Becauseiamhappy (2e kindje), Rosings, Stjerna83
2016 - Wannabe79, JustJiggles, Becauseiamhappy, LKN, Chica-1983, Char-ade, Frizz, Vlinder09, Noa-Lynn.
2015 - thefiepie.
2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007.
2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, E123.
2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild.
2011 - Chilles.
Voorgaande delen:
Kind in je uppie - 6
Kind in je uppie - 5
Kind in je uppie - 4
Kind in je uppie - 3
Kind in je uppie - 2
Kind in je uppie? (deel 1)
uppies wijzigde dit bericht op 23-12-2017 21:56
44.33% gewijzigd
woensdag 4 oktober 2017 om 15:22
Roosje-89 gefeliciteerd! Het is je van harte gegund. al lief dat je het zegt. maar iedere zwangerschap is mooi en je moet ervan genieten. Ik heb mij dit bij iedere zwangerschap voorgenomen. Dat ik geniet van het leven dat aan het groeien is. en ondanks dat het alle keren mis is gegaan blijft het bijzonder. dus geniet!
Gisteren echo gehad en alles is schoon. Mijn lichaam is al bezig met een nieuwe cyclus. Dit is iedere keer het geval, mijn lichaam hersteld supersnel, wat uiteraard fijn is.
Ik heb besloten om de volgende cyclus toch door te gaan. dit omdat deze erg pril was en er geen hartactiviteit is geweest. Als dat volgende keer wel zo is ga ik de onderzoeken wel doen. Ik heb wel bij de huisarts b12 en mijn schildklier laten onderzoeken. hier krijg ik volgende week de uitslag van. Ik schuif het nu af op mijn leeftijd.
Nu 3 weken even alles loslaten en genieten van het leven, en dan gaan we de nieuwe cyclus met frisse moed er weer tegenaan.
Gisteren echo gehad en alles is schoon. Mijn lichaam is al bezig met een nieuwe cyclus. Dit is iedere keer het geval, mijn lichaam hersteld supersnel, wat uiteraard fijn is.
Ik heb besloten om de volgende cyclus toch door te gaan. dit omdat deze erg pril was en er geen hartactiviteit is geweest. Als dat volgende keer wel zo is ga ik de onderzoeken wel doen. Ik heb wel bij de huisarts b12 en mijn schildklier laten onderzoeken. hier krijg ik volgende week de uitslag van. Ik schuif het nu af op mijn leeftijd.
Nu 3 weken even alles loslaten en genieten van het leven, en dan gaan we de nieuwe cyclus met frisse moed er weer tegenaan.
woensdag 4 oktober 2017 om 15:35
Ik geniet er ook zeker van, maar vind het zo super spannend omdat t nog zo pril is. Ik praat er af en toe al tegen, dat ie maar goed moet groeien en dat ie meer dan welkom Is! Hihi
Ik voel me verder goed.. weinig kwaaltjes: gevoelige borsten, rugpijn en af en toe verschrikkelijk veel honger. Misselijk ben ik gelukkig (nog) niet. Mijn moeder en zus zijn nooit misselijk geweest tijdens de zwangerschappen, dus misschien heb ik geluk!?
Wel fijn dat je lichaam zich snel hersteld innerpeace!
Hoe is het met de rest op het bankje?
Ik voel me verder goed.. weinig kwaaltjes: gevoelige borsten, rugpijn en af en toe verschrikkelijk veel honger. Misselijk ben ik gelukkig (nog) niet. Mijn moeder en zus zijn nooit misselijk geweest tijdens de zwangerschappen, dus misschien heb ik geluk!?
Wel fijn dat je lichaam zich snel hersteld innerpeace!
Hoe is het met de rest op het bankje?
woensdag 4 oktober 2017 om 20:37
donderdag 5 oktober 2017 om 20:48
Gefeliciteerd Roosje!
Ik ben inmiddels overgestapt naar het St Antonius ziekenhuis en ga me laten insemineren via cryos! Super spannend allemaal!! Wachtlijst is enorm opgelopen in Rijnstate en wil hier niet op wachten.
Voor de meiden die het ook via cryos doen, hoeveel mot hadden jullie? Wat werd er aangeraden bij jullie?
Ik ben inmiddels overgestapt naar het St Antonius ziekenhuis en ga me laten insemineren via cryos! Super spannend allemaal!! Wachtlijst is enorm opgelopen in Rijnstate en wil hier niet op wachten.
Voor de meiden die het ook via cryos doen, hoeveel mot hadden jullie? Wat werd er aangeraden bij jullie?
donderdag 5 oktober 2017 om 21:22
In principe wordt alles voor jou vergoed (evt onderzoeken, consulten, echo's etc), en moet je het sperma zelf betalen. Wat dat kost hangt nogal van de bank af, via umc/amc eigen bank is het 100-200 euro per poging (afhankelijk van methode). Maar als je een Deense donor wilt, ben je veel meer kwijt.lievekleine schreef: ↑05-10-2017 20:01Wauwie gefeliciteerd Roos! Wat moet dat geweldig voelen!!!
Weten jullie wat er wel/niet wordt vergoed door de zorgverzekeraar?
En uiteraard betaal je voor 'jouw deel' wat dus vergoed wordt, wel eerst eigen risico. Dus 385 sowieso, en dan eventueel nog je vrijwillige eigen risico.
Overigens moet je voor vergoeding wel bij een officiele kliniek zitten natuurlijk, als je naar een of ander vaag ongeregistreerd gebeuren zou gaan, wordt dat niet vergoed. En het is altijd verstandig om even na te gaan of je verzekering een contract heeft met de kliniek.
donderdag 5 oktober 2017 om 21:39
Ik zit via cryos. Mij is mot 5 aangeraden. Mot 10 is beter en hoe hoger, nog beter, maar ook veel duurder. En mot 5 is ook voldoende zeiden ze.Jootje29 schreef: ↑05-10-2017 20:48Gefeliciteerd Roosje!
donderdag 5 oktober 2017 om 22:45
nausicaa schreef: ↑05-10-2017 21:22In principe wordt alles voor jou vergoed (evt onderzoeken, consulten, echo's etc), en moet je het sperma zelf betalen. Wat dat kost hangt nogal van de bank af, via umc/amc eigen bank is het 100-200 euro per poging (afhankelijk van methode). Maar als je een Deense donor wilt, ben je veel meer kwijt.
En uiteraard betaal je voor 'jouw deel' wat dus vergoed wordt, wel eerst eigen risico. Dus 385 sowieso, en dan eventueel nog je vrijwillige eigen risico.
Overigens moet je voor vergoeding wel bij een officiele kliniek zitten natuurlijk, als je naar een of ander vaag ongeregistreerd gebeuren zou gaan, wordt dat niet vergoed. En het is altijd verstandig om even na te gaan of je verzekering een contract heeft met de kliniek.
Dankje voor je uitgebreide antwoord! Weet jij ook hoeveel duurder cryos is? Moet ik dan denken aan 300 per poging of 500 euro of 1000 euro of nog meer? Even voor mijn beeldvorming.
Ik denk dat ik nu, na enorm lang wikken en wegen, een beslissing heb genomen en ervoor ga, en ik voel me heel blij daardoor nu

donderdag 5 oktober 2017 om 22:59
Bij Cryos is de prijs enorm afhankelijk van wat voor soort donor je wilt (hoe meer informatie je krijgt, hoe duurder), hoe het sperma bewerkt is (voor iui moet het meer bewerkt zijn dan voor ici), wat de kwaliteit is inderdaad (zeg maar hoeveel levende cellen per mL). En dan maakt het nog uit of het voor jou alleen besteld wordt of in een groep. Het versturen moet in een container met stikstof, en is vrij duur. Maar er kunnen best meerdere rietjes in een container, dus sommige klinieken laten het voor meerdere patienten tegelijk komen en slaan het dan op, dan kun je die kosten delen.
De kosten zijn dus heel moeilijk te voorspellen als je die dingen allemaal niet weet. Ik heb wel eens gekeken, en dan kwam ik rond de 2000 euro uit voor een poging. Maar ik hoor hier ook wel eens rond de 700. Reken in elk geval op aanzienlijk meer dan een Nederlandse bank (dat is ook niet zo gek, in Nederland krijgen donoren geen geld en wordt het door ziekenhuizen zonder winstoogmerk geregeld, Cryos is een commercieel bedrijf).
Je kunt eens goed rondkijken op die site, en wat dingen invullen om te kijken wat het in jouw geval zou kosten. Zolang je je gegevens niet geeft, heb je niks besteld en hief je dus ook nog niks te betalen
.
De kosten zijn dus heel moeilijk te voorspellen als je die dingen allemaal niet weet. Ik heb wel eens gekeken, en dan kwam ik rond de 2000 euro uit voor een poging. Maar ik hoor hier ook wel eens rond de 700. Reken in elk geval op aanzienlijk meer dan een Nederlandse bank (dat is ook niet zo gek, in Nederland krijgen donoren geen geld en wordt het door ziekenhuizen zonder winstoogmerk geregeld, Cryos is een commercieel bedrijf).
Je kunt eens goed rondkijken op die site, en wat dingen invullen om te kijken wat het in jouw geval zou kosten. Zolang je je gegevens niet geeft, heb je niks besteld en hief je dus ook nog niks te betalen

vrijdag 6 oktober 2017 om 09:01
Wat leuk al die felicitaties, dank jullie wel!
Lievekleine, ik ben onder behandeling bij NijGeertgen.. ze hebben voor mij een match gevonden in Denemarken. Het is geen anonieme donor want dat kan niet via een kliniek, maar ik weet nu zelf niet welke donor het is omdat zij een match hebben gemaakt. Ik was voor 4 rietjes ongeveer €1450 kwijt. Ik geloof dat wanneer je het zelf besteld, de kosten vooral gaan zitten in het verzenden.
Iemand had het ook over welke je dan moet bestellen. Ik denk dat ze bij mij MOT5 hebben besteld, had namelijk 6.6 miljoen zwemmers en dat is dus genoeg zie je wel!
Lievekleine, ik ben onder behandeling bij NijGeertgen.. ze hebben voor mij een match gevonden in Denemarken. Het is geen anonieme donor want dat kan niet via een kliniek, maar ik weet nu zelf niet welke donor het is omdat zij een match hebben gemaakt. Ik was voor 4 rietjes ongeveer €1450 kwijt. Ik geloof dat wanneer je het zelf besteld, de kosten vooral gaan zitten in het verzenden.
Iemand had het ook over welke je dan moet bestellen. Ik denk dat ze bij mij MOT5 hebben besteld, had namelijk 6.6 miljoen zwemmers en dat is dus genoeg zie je wel!
vrijdag 6 oktober 2017 om 10:21
Een afweging die ieder voor zich maakt natuurlijk. Ik vond het weer belangrijk wel zelf de keuze te hebben. Die regie kan ik niet loslaten en ik wilde ook perse een uitgebreid profiel; meer informatie over de persoonlijkheid, stamboom en kind foto's. Maar meer voor mijn kind, omdat als hij/zij op mij lijkt zou ze het willen weten.
Maar daar betaal je voor. Omdat de verzendkosten per keer 175 euro zijn en er nog 21% btw over alles komt heb ik 2 rietjes besteld. Ik wilde wel meer, maar 1600 voor 2 pogingen was wat ik nu direct kon doen. Ik heb nu maar 1 keer de verzendkosten. Per rietje bestellen is niet te doen; over de 200 euro verzending. Maar meerdere rietjes tegelijk moet je ook maar net kunnen ophoesten.
Daarom kiezen veel mensen voor een standaard profiel, omdat de kosten dan lager zijn. Dan weet je alleen de basis; beroep, haarkleur, oogkleur, lengte, etc. Ik wilde echt perse een uitgebreid profiel.
Oja, en ik had ook MOT5 op aanraden kliniek.
Maar daar betaal je voor. Omdat de verzendkosten per keer 175 euro zijn en er nog 21% btw over alles komt heb ik 2 rietjes besteld. Ik wilde wel meer, maar 1600 voor 2 pogingen was wat ik nu direct kon doen. Ik heb nu maar 1 keer de verzendkosten. Per rietje bestellen is niet te doen; over de 200 euro verzending. Maar meerdere rietjes tegelijk moet je ook maar net kunnen ophoesten.
Daarom kiezen veel mensen voor een standaard profiel, omdat de kosten dan lager zijn. Dan weet je alleen de basis; beroep, haarkleur, oogkleur, lengte, etc. Ik wilde echt perse een uitgebreid profiel.
Oja, en ik had ook MOT5 op aanraden kliniek.
vrijdag 6 oktober 2017 om 17:20
Oke bedankt! Dan ga ik ook gewoon voor mot5!!
Volgende week maandag, de 16de heb ik een hsg gepland staan, vind het best spannend. Die donderdag meteen weer een afspraak met de gyn voor de uitslagen, hoop dan te horen dat ik kan starten!! Zooo fijn
Iemand ook ervaring met donorzaad op laten slaan in het umc? St Antonius heeft hier geen lab voor, en als ik dus niet elke keer los een rietje wil bestellen kan ik het hier op laten slaan. Was net te laat met bellen net
Wat zouden de kosten zijn?
Volgende week maandag, de 16de heb ik een hsg gepland staan, vind het best spannend. Die donderdag meteen weer een afspraak met de gyn voor de uitslagen, hoop dan te horen dat ik kan starten!! Zooo fijn
Iemand ook ervaring met donorzaad op laten slaan in het umc? St Antonius heeft hier geen lab voor, en als ik dus niet elke keer los een rietje wil bestellen kan ik het hier op laten slaan. Was net te laat met bellen net
vrijdag 6 oktober 2017 om 20:13
Ze hebben zelf geen maximum. Ze zeggen wel dat ze zich aan het geldende maximum houden dat geldt voor de landen waar ze aan leveren. Maar dat kan dus betekenen dat ze zich aan de max van 25 in Nederland houden, én de max van 20 in land X, en de 15 in land Y. Alleen wel allemaal per land, en dan zit je al op 60.paarsesuikerspin schreef: ↑06-10-2017 19:22Weten jullie ook bij Cryos hoeveel kinderen de donor maximaal mag krijgen....
Dat gaat natuurlijk niet altijd op, niet alle donoren blijven langdurig donor, dus dan blijft het max tot een paar beperkt. Maar dat weet je niet van tevoren.
En wat betreft opslag, het bewaren van rietjes voor een evt volgend kind kost iets van 100-200 euro per jaar. Dus ergens in die orde van grootte zal het ook wel zijn als je opslag wilt tijdens de behandeling.
zaterdag 7 oktober 2017 om 00:03
Jootje29 schreef: ↑06-10-2017 17:20Oke bedankt! Dan ga ik ook gewoon voor mot5!!
Iemand ook ervaring met donorzaad op laten slaan in het umc? St Antonius heeft hier geen lab voor, en als ik dus niet elke keer los een rietje wil bestellen kan ik het hier op laten slaan. Was net te laat met bellen netWat zouden de kosten zijn?
Als je bij het umc bent, zijn er sowieso bepaalde ‘regels’ voor de donor. Niet anoniem, iui geprepareerd, verzonden in ijs geloof ik en minimaal mot 5. Je krijgt daar een lijstje van.
Toen ik begon daar vorig jaar, betaalde je 100 euro per jaar opslag kosten. Nu kreeg ik laatst een brief dat het 100 euro per bestelling is. Ik heb elke keer 3 rietjes besteld. Half uurtje van te voren melden, zodat ze het kunnen ontdooien. Dat doen ze pas als je er bent, om zeker te weten dat ze het niet voor niks ontdooien als jij in de file staat ofzo.
Bij het umc moet je tegenwoordig ook van te voren aangeven dat je wil bestellen. Er mogen nog maar een X aantal leveringen op een dag komen. Maar ook dat krijg je allemaal op papier.
Je krijgt ook een kortingscode.
Wat ik de laatste keer heb gedaan bij cryos is mijn zaad reserveren. Eindelijk was mijn nummer 1 keus weer beschikbaar (na een half jaar wachten) en dat zag ik op maandag. Op vrijdag zou ik gaan testen of ik zwanger was.
Ik heb toen mijn nummer 1 gereseveerd. Als je het dan niet gebruikt, krijg je 75% van je aankoop bedrag terug.
Umc raadt ook aan twee verschillende donoren te kiezen.
Beetje uitgebreid antwoord, maar misschien heb je er iets aan. Of misschien wist je alles al, druk dan maar oo verwijder!
zaterdag 7 oktober 2017 om 08:55
zaterdag 7 oktober 2017 om 08:55
zaterdag 7 oktober 2017 om 12:48
Ik denk niet dat iemand bij de keuze voor een kind via een donor de overweging heeft 'dan heeft het straks leuk allemaal broertjes en zusjes over de wereld'. Het is helemaal niet gezegd dat de donor veel nakomelingen krijgt, dat die contact willen, dat je eigen kind dat wil. En daarnaast is een broer/zus meer dan alleen de genetische verwantschap. Het is vooral ook een gedeeld verleden.
Overigens is het inderdaad theoretisch mogelijk, maar wel de grote uitzondering hoor. Een donor kan er zelf ook voor kiezen om het aantal nakomelingen te beperken, om niet te vaak te donoren, etc. En je kunt bv bij Cryos ook zelf kiezen voor een exclusieve donor. Daar betaal je uiteraard flink voor, maar dan speelt dit dus al helemaal niet.
Overigens is het inderdaad theoretisch mogelijk, maar wel de grote uitzondering hoor. Een donor kan er zelf ook voor kiezen om het aantal nakomelingen te beperken, om niet te vaak te donoren, etc. En je kunt bv bij Cryos ook zelf kiezen voor een exclusieve donor. Daar betaal je uiteraard flink voor, maar dan speelt dit dus al helemaal niet.