Mannelijk bezoek (schoonvader) bij zwangerschap
vrijdag 21 juni 2019 om 11:11
maar hoe zagen jullie het dan voor je? Wilde je bellen voor de bevalling?
Echt heel normaal, om pas te bellen, als iedereen weer tot rust gekomen is. Ook een snelle, prettige bevalling is nog al een shellshock
Maar daarna is snel de baby kunnen laten zien en je verhaal kwijt kunnen wel heel prettig.
Hebben je (schoon)ouders veel reistijd?
vrijdag 21 juni 2019 om 11:13
Maar dan heb je het over de dagen en weken erna, toch? Niet de eerste twee uur?ikBedoelHetGoed schreef: ↑21-06-2019 11:10De samenleving ís extreem seksistisch. En niet in het voordeel van vrouwen. Maar daar gaat het hier niet om. En volgens mij gaat het ook niet om wie het pas geboren kind mag zien. Wel van wie je net na je bevalling steun kunt gebruiken, als kraamvrouw. Het is mij alle keren zwaar gevallen en ik was alle keren ook dankbaar voor de hulp van familie. Die boden zich trouwens zelf aan omdat het herstel lang duurde. En op partner na was er geen bij van sexe M.
vrijdag 21 juni 2019 om 11:14
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Inderdaad een goede om nog geen toezeggingen te doen, dat was ik ook niet van plan. Ik probeer mij gewoon voor te stellen hoe het straks zal zijn.consuelabananahammok schreef: ↑21-06-2019 11:09Als jij je niet prettig voelt bezoek aan je bed te hebben waar je je niet bij op je gemak voelt als je nog als een ontplofte kip ligt bij te komen, wellicht nog bezweet, niet vers ruikend en je je onder de dekens nog niet decent genoeg voelt is dat gewoon je goed recht.
Je bent echt niemand iets verplicht.
Ik kan mij daar ook heel goed iets bij voorstellen dat je je kwetsbaarder en minder op je gemak kan voelen als het een man betreft die emotioneel niet zo dicht bij je staat dat je er geen enkele gene bij voelt.
Vrouwen onder elkaar kan daar anders in voelen. Dus nee, ik vind het helemaal niet gek, vooral ook omdat je Je er nog geen voorstelling bij kan maken hoe je net na de bevalling bent, voelt en hoe dat dan allemaal zal gaan.
Ik zou er gewoon nog geen toezeggingen in doen, maar in eerste instantie er van uit gaan dat je gewoon nog niemand wil zien net na de bevalling ( wellicht alleen je moeder, dat kan ik wel snappen dat dat geen afweging is of die er wel direct bij mag komen) . Je kan in het moment zelf dan altijd nog bijstellen wat je wel toe kan laten de eerste uren na je bevalling.
Op zich is het overigens ook helemaal niet perse gebruikelijk dat er al direct bezoek naast je bed staat terwijl je nog midden in het “ slagveld” ligt.
Althans mijn ervaring is dat er eerst aandacht is voor baby en moeder. Controle, even bij kunnen komen, evt.hechten, de boel opruimen, wassen, bed verschonen ( thuis) of verplaatsen naar schoon bed en andere ruimte ( ziekenhuis)
Dit duurt ook geen uren , ik vond mijzelf met een knip van de vinger keurig gewassen en decent in een schoon bed liggen.
Is zo routine voor de kraamhulp of ziekenhuispersoneel.
Als je op dat moment , na het complete ritueel tot weer fris in bed, mentaal en fysiek er oké mee bent om bezoek te ontvangen is dat nog steeds vrij snel na de bevalling ( er van uitgaande dat er geen bijzonderheden zijn bij moeder en kind)
Eerder hoef je helemaal niets te aanvaarden van buitenstaanders naast je bed.
vrijdag 21 juni 2019 om 11:15
consuelabananahammok schreef: ↑21-06-2019 11:09Als jij je niet prettig voelt bezoek aan je bed te hebben waar je je niet bij op je gemak voelt als je nog als een ontplofte kip ligt bij te komen, wellicht nog bezweet, niet vers ruikend en je je onder de dekens nog niet decent genoeg voelt is dat gewoon je goed recht.
Je bent echt niemand iets verplicht.
Ik kan mij daar ook heel goed iets bij voorstellen dat je je kwetsbaarder en minder op je gemak kan voelen als het een man betreft die emotioneel niet zo dicht bij je staat dat je er geen enkele gene bij voelt.
Vrouwen onder elkaar kan daar anders in voelen. Dus nee, ik vind het helemaal niet gek, vooral ook omdat je Je er nog geen voorstelling bij kan maken hoe je net na de bevalling bent, voelt en hoe dat dan allemaal zal gaan.
Ik zou er gewoon nog geen toezeggingen in doen, maar in eerste instantie er van uit gaan dat je gewoon nog niemand wil zien net na de bevalling ( wellicht alleen je moeder, dat kan ik wel snappen dat dat geen afweging is of die er wel direct bij mag komen) . Je kan in het moment zelf dan altijd nog bijstellen wat je wel toe kan laten de eerste uren na je bevalling.
Op zich is het overigens ook helemaal niet perse gebruikelijk dat er al direct bezoek naast je bed staat terwijl je nog midden in het “ slagveld” ligt.
Althans mijn ervaring is dat er eerst aandacht is voor baby en moeder. Controle, even bij kunnen komen, evt.hechten, de boel opruimen, wassen, bed verschonen ( thuis) of verplaatsen naar schoon bed en andere ruimte ( ziekenhuis)
Dit duurt ook geen uren , ik vond mijzelf met een knip van de vinger keurig gewassen en decent in een schoon bed liggen.
Als je op dat moment , na het complete ritueel tot weer fris in bed, mentaal en fysiek er oké mee bent om bezoek te ontvangen is dat nog steeds vrij snel na de bevalling ( er van uitgaande dat er geen bijzonderheden zijn bij moeder en kind)
Dus fuck wat je partner wil, helemaal niet zijn kind ook enzo.
Het ging wel degelijk over wie het pasgeboren kind mocht zien.ikBedoelHetGoed schreef: ↑21-06-2019 11:10De samenleving ís extreem seksistisch. En niet in het voordeel van vrouwen. Maar daar gaat het hier niet om. En volgens mij gaat het ook niet om wie het pas geboren kind mag zien. Wel van wie je net na je bevalling steun kunt gebruiken, als kraamvrouw. Het is mij alle keren zwaar gevallen en ik was alle keren ook dankbaar voor de hulp van familie. Die boden zich trouwens zelf aan omdat het herstel lang duurde. En op partner na was er geen bij van sexe M.
vrijdag 21 juni 2019 om 11:16
Nou, mijn schoonfamilie zou er met tien minuten kunnen zijn terwijl mijn familie er minstens een half uur/drie kwartier over doet.lilalinda schreef: ↑21-06-2019 11:11maar hoe zagen jullie het dan voor je? Wilde je bellen voor de bevalling?
Echt heel normaal, om pas te bellen, als iedereen weer tot rust gekomen is. Ook een snelle, prettige bevalling is nog al een shellshock
Maar daarna is snel de baby kunnen laten zien en je verhaal kwijt kunnen wel heel prettig.
Hebben je (schoon)ouders veel reistijd?
Ik heb nog niet een idee hoe ik t voor me zie maar ik stel mij er van alles bij voor en vraag mij een hoop dingen af. Door al deze reacties heb ik in ieder geval veel stof tot nadenken gekregen.
vrijdag 21 juni 2019 om 11:16
dat is ook mijn ervaringconsuelabananahammok schreef: ↑21-06-2019 11:09
Eerst even alle aandacht aan moeder&kind, controle op controle (en dan is bezoek niet handig)
en dan duik je onder de douche (die mazzel had ik, kon zelf douchen) en wordt je bed verschoond. En ineens lig je met een plakkerige baby in een schoon bed
vrijdag 21 juni 2019 om 11:17
Je man heeft gelijk hoor
Kijk eerst maar eens hoe de bevalling loopt en hoe je eruit komt, en als jij (en baby, en man) een beetje bij zijn gekomen en klaar zijn met tutten dan kan je familie en schoonfamilie gewoon tegelijk komen.
Hoe jij het verder voor je zag kan ik sowieso wat moeilijk plaatsen, in mijn omgeving wordt familie sowieso pas ingelicht en uitgenodigd als alles en iedereen weer toonbaar is en een beetje bijgekomen.
Kijk eerst maar eens hoe de bevalling loopt en hoe je eruit komt, en als jij (en baby, en man) een beetje bij zijn gekomen en klaar zijn met tutten dan kan je familie en schoonfamilie gewoon tegelijk komen.
Hoe jij het verder voor je zag kan ik sowieso wat moeilijk plaatsen, in mijn omgeving wordt familie sowieso pas ingelicht en uitgenodigd als alles en iedereen weer toonbaar is en een beetje bijgekomen.
vrijdag 21 juni 2019 om 11:18
Oh ik vind in sommige situaties in mijn leven geslacht anders een hele belangrijke factor of ik mij vrij genoeg voel om iets met een penis er bij toe te laten of niet.
Eigenlijk altijd als er sprake is van lichamelijk kwetsbaar zijn.
Kan je seksistisch vinden, maar gelukkig mag ik helemaal zelf bepalen in welke mate ik mij lichamelijk vrij genoeg voel om iemand van het andere geslacht in mijn nabijheid te kunnen toelaten.
vrijdag 21 juni 2019 om 11:18
Wordt die baby niet eerst gewassen dan?lilalinda schreef: ↑21-06-2019 11:16dat is ook mijn ervaring
Eerst even alle aandacht aan moeder&kind, controle op controle (en dan is bezoek niet handig)
en dan duik je onder de douche (die mazzel had ik, kon zelf douchen) en wordt je bed verschoond. En ineens lig je met een plakkerige baby in een schoon bed
vrijdag 21 juni 2019 om 11:19
Wij stonden bij oudste twee uur na de - poliklinische - bevalling al op de parkeerplaats. Placenta, aanleggen, nakijken/wegen/aankleden, even knuffelen, douchen en aankleden en toen werden we er toch echt vriendelijk doch dringend uitgebonjourd. Dat zouden mijn ouders niet eens gehaald hebben.consuelabananahammok schreef: ↑21-06-2019 11:09Ik zou er gewoon nog geen toezeggingen in doen, maar in eerste instantie er van uit gaan dat je gewoon nog niemand wil zien net na de bevalling ( wellicht alleen je moeder, dat kan ik wel snappen dat dat geen afweging is of die er wel direct bij mag komen) . Je kan in het moment zelf dan altijd nog bijstellen wat je wel toe kan laten de eerste uren na je bevalling.
lariba wijzigde dit bericht op 21-06-2019 11:21
0.34% gewijzigd
Nee
Dat ben ik zeker met je eens. Het is seksisme inderdaad, maar het is je eigen keus wat jij wil.consuelabananahammok schreef: ↑21-06-2019 11:18Oh ik vind in sommige situaties in mijn leven geslacht anders een hele belangrijke factor of ik mij vrij genoeg voel om iets met een penis er bij toe te laten of niet.
Eigenlijk altijd als er sprake is van lichamelijk kwetsbaar zijn.
Kan je seksistisch vinden, maar gelukkig mag ik helemaal zelf bepalen in welke mate ik mij lichamelijk vrij genoeg voel om iemand van het andere geslacht in mijn nabijheid te kunnen toelaten.
Ik denk dat TO gewoon nog niet zo goed weet hoe het tijdens/na de bevalling gaat. Als je het beeld hebt dat de familie op de gang zit te wachten en binnenstormt zodra ze een baby horen huilen dan begrijp ik wel dat je daar nog geen mannen bij wil. Maar over het algemeen ben je het eerste uur nog alleen met man, baby, verloskundige en kraamverzorgster. Zelf was bij mij het eerste uurtje knuffelen met de baby en borstvoeding, daarna douchen terwijl man zijn moment met de baby had en daarna weer in een lekker fris bed en nog eens voeden. Toen kwam het bezoek en was ik gewoon weer opgefrist en hadden we onze tijd met z'n drieën gehad. Dat mijn schoonvader mij in mijn nachthemd zag maakte me echt niks uit, hij had sowieso alleen maar oog voor de baby.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
vrijdag 21 juni 2019 om 11:21
tenminste 24 uur niet
vrijdag 21 juni 2019 om 11:21
janneke95 schreef: ↑21-06-2019 10:24pretecho's, de eerste uren na de bevalling en de verdere kraamtijd.
Hoewel het mij heel prettig lijkt om bij deze bovengenoemde punten mijn moeder, schoonmoeder en evt. mijn oma en schoonzus te hebben heb ik dat gevoel een stuk minder wanneer het gaat over de aanwezigheid van mijn schoonvader (mijn eigen vader is in mijn kinderjaren al overleden).
Ik denk zelfs dat ik hem hier liever niet bij heb.
Als ik het goed begrijp wil je de kersverse opa zelfs de hele kraamtijd buitensluiten?
vrijdag 21 juni 2019 om 11:22
Als de bevalling "normaal" verloopt, zien wij iedereen (incl nieuwe opa's en oma's) pas thuis. Eerste uurtjes vooral zijn echt even voor mij, mijn partner en de nieuwe baby. Dan heb je een probleem al opgelost, en dat lijkt me echt veel fijner.
Wat betreft echo's, hier mochten alle grootouders een keer mee, ongeacht geslacht. Voor mij was dat geen intieme gelegenheid (alleen je shirtje moet een stukje omhoog). Als het om meer open-en-bloot onderzoeken gaat, zou ik alleen partner en mijn eigen moeder er eventueel bij willen hebben. Dat lijkt me ook niet raar. Ik vind het wel een beetje vreemd om schoonvader van de echo uit te sluiten, maar wel bijvoorbeeld schoonzus en oma mee te nemen, alleen omdat hij een man is. Als je er echt mee zit (en het blijft jouw buik) zou ik me kunnen voorstellen dat je dan alleen moeder en schoonmoeder uitnodigt om een keertje mee te gaan (alleen de oma's van jullie kindje).
Wat betreft echo's, hier mochten alle grootouders een keer mee, ongeacht geslacht. Voor mij was dat geen intieme gelegenheid (alleen je shirtje moet een stukje omhoog). Als het om meer open-en-bloot onderzoeken gaat, zou ik alleen partner en mijn eigen moeder er eventueel bij willen hebben. Dat lijkt me ook niet raar. Ik vind het wel een beetje vreemd om schoonvader van de echo uit te sluiten, maar wel bijvoorbeeld schoonzus en oma mee te nemen, alleen omdat hij een man is. Als je er echt mee zit (en het blijft jouw buik) zou ik me kunnen voorstellen dat je dan alleen moeder en schoonmoeder uitnodigt om een keertje mee te gaan (alleen de oma's van jullie kindje).
Valt mee hoor.
vrijdag 21 juni 2019 om 11:23
Ja ieuw. Zo zou mijn dochter van 5 ook reageren.
vrijdag 21 juni 2019 om 11:23
Vind het ook raar dat je publiek meeneemt naar dat soort onderzoeken.Adelaide schreef: ↑21-06-2019 11:22Als de bevalling "normaal" verloopt, zien wij iedereen (incl nieuwe opa's en oma's) pas thuis. Eerste uurtjes vooral zijn echt even voor mij, mijn partner en de nieuwe baby. Dan heb je een probleem al opgelost, en dat lijkt me echt veel fijner.