Nipt test Belgie (Gent)
dinsdag 12 november 2013 om 22:06
Hallo,
ik wil graag een nipt test laten doe (ben 39,5 jaar oud!).
Gent is dus het dichtsbij voor mij. Ik zag op de site van het UZ gent dat de test daar "maar" 465 euro zou kosten! een stuk minder dan Brussel en Antwerpen.
Heeft iemand hem al gedaan in Gent en tevreden van?
moet je een doorverwijzing hebben van de gyn of mag je gewoon zelf kiezen?
Dank voor alle info!
Gent is dus het dichtsbij voor mij. Ik zag op de site van het UZ gent dat de test daar "maar" 465 euro zou kosten! een stuk minder dan Brussel en Antwerpen.
Dank voor alle info!
donderdag 14 november 2013 om 07:01
Kun je achterhalen waar de test/je bloed wordt onderzocht? Ik heb namelijk ooit eens gehoord dat het een erg arbeidsintensieve test is, waardoor de prijs rond die ¤700,00 ligt.
Kom je uit België of Nederland? In nl krijg je hem sowieso niet vergoed, dus heb je geen verwijzing nodig. Ik weet niet hoe dat in België zit.
Kom je uit België of Nederland? In nl krijg je hem sowieso niet vergoed, dus heb je geen verwijzing nodig. Ik weet niet hoe dat in België zit.
donderdag 14 november 2013 om 16:22
quote:elle23 schreef op 12 november 2013 @ 22:06:
Hallo,
Dank voor alle info!
Als je hier meer duidelijkheid over hebt en zeker weet dat het in Gent ¤465 euro is, zou je hierover dan terugkoppeling willen geven.
Morgen hebben wij een voorlichtingsdag over vlokkentest, vruchtwaterpunctie en Nipt. Mochten we voor Nipt gaan, dan zou Gent wellicht ook een optie voor ons zijn.
Succes en hoop op goede uitslag van de test.
Hallo,
Dank voor alle info!
Als je hier meer duidelijkheid over hebt en zeker weet dat het in Gent ¤465 euro is, zou je hierover dan terugkoppeling willen geven.
Morgen hebben wij een voorlichtingsdag over vlokkentest, vruchtwaterpunctie en Nipt. Mochten we voor Nipt gaan, dan zou Gent wellicht ook een optie voor ons zijn.
Succes en hoop op goede uitslag van de test.
maandag 30 december 2013 om 11:18
Ik heb 2,5 week geleden een NIPT test laten doen via het UZ te Gent. Ik was daar al onder behandeling. We wachten nu met spanning op de uitslag, die is wat later ivm alle feestdagen. Hier belden ze netjes over op.
Wij zijn ontzettend tevreden over dit ziekenhuis. Prettige, eerlijke en betrokken artsen. Na jarenlang in Nederland van kastje naar de muur gestuurd te zijn, via Gent eindelijk een goede zwangerschap. Maar... inmiddels ben ik wel 42 jaar!
Wij wilden dus een vruchtwaterpunctie, maar onze Gentse gynaecoloog was daar geen voorstander van. Hij deed eerst een zeer uitgebreide echo. In de meeste gevallen zien ze al of het kindje iets mankeert. Ze zien dat aan de nekplooi, de hersentjes, het hartje, de ledematen, de vingertjes, het neusbeentje, etc. Alles zag er goed uit. We waren zoooo opgelucht!
Daarna bloed afgenomen voor de NIPT, waarvan vandaag of morgen de uitslag komt. Zij sturen het bloed naar een bedrijf in HongKong (Antwerpen stuurt het naar de USA). NIPT is nog steeds een kansberekening, net als de combinatietest, maar dan vele malen beter. Indien de NIPT-uitslag aangeeft dat de kans op afwijking aanwezig is, dan doen ze pas een punctie. Als wij dat willen.
Al met al ben ik door de aanpak van het UZ Gent erg gerustgesteld. Ik ben blij dat ze niet zijn meegegaan in mijn wens om meteen een punctie te doen. Indien je je een NIPT kunt veroorloven, zeker doen.
Wij zijn ontzettend tevreden over dit ziekenhuis. Prettige, eerlijke en betrokken artsen. Na jarenlang in Nederland van kastje naar de muur gestuurd te zijn, via Gent eindelijk een goede zwangerschap. Maar... inmiddels ben ik wel 42 jaar!
Wij wilden dus een vruchtwaterpunctie, maar onze Gentse gynaecoloog was daar geen voorstander van. Hij deed eerst een zeer uitgebreide echo. In de meeste gevallen zien ze al of het kindje iets mankeert. Ze zien dat aan de nekplooi, de hersentjes, het hartje, de ledematen, de vingertjes, het neusbeentje, etc. Alles zag er goed uit. We waren zoooo opgelucht!
Daarna bloed afgenomen voor de NIPT, waarvan vandaag of morgen de uitslag komt. Zij sturen het bloed naar een bedrijf in HongKong (Antwerpen stuurt het naar de USA). NIPT is nog steeds een kansberekening, net als de combinatietest, maar dan vele malen beter. Indien de NIPT-uitslag aangeeft dat de kans op afwijking aanwezig is, dan doen ze pas een punctie. Als wij dat willen.
Al met al ben ik door de aanpak van het UZ Gent erg gerustgesteld. Ik ben blij dat ze niet zijn meegegaan in mijn wens om meteen een punctie te doen. Indien je je een NIPT kunt veroorloven, zeker doen.
maandag 30 december 2013 om 13:28
Dat laatste zijn de meningen over verdeeld. In de Nederlandse media wordt de NIPT 'verkocht' als een vervanger voor een vruchtwaterpunctie. In België zien ze het als een sterk verbeterde combinatietest. dat is nogal een verschil.
Maar dan nog: als een uitgebreide echo en een NIPT aangeven dat de kans op een afwijking nihil is, dan vinden we in ons geval de risico's van een punctie niet aanvaardbaar.
Ben blij dat NIPT binnenkort ook gewoon in Nederland mogelijk is.
ps: nog steeds geen uitslag, we zitten aan de telefoon gekluisterd...
Maar dan nog: als een uitgebreide echo en een NIPT aangeven dat de kans op een afwijking nihil is, dan vinden we in ons geval de risico's van een punctie niet aanvaardbaar.
Ben blij dat NIPT binnenkort ook gewoon in Nederland mogelijk is.
ps: nog steeds geen uitslag, we zitten aan de telefoon gekluisterd...
maandag 30 december 2013 om 13:42
Hoi Kim1971,
Ook ik ben na een hele lange wens 3 tal IVF behandelingen 3 jaar geleden alweer...onverwachts en spontaan zwanger geworden. We hadden het helemaal niet meer verwacht. En beginnen het ook nu pas langzaam te beseffen.
Wil je feliciteren met jouw wondertje! Mooi hoor.
Hoop dat je snel de uitslag ontvangt? Wanneer heb je test laten doen, datum?
Ik heb test in Antwerpen laten doen, via ziekenhuis NL. Heel blij met de goede uitslag. Ons ziekenhuis raadde ons ook af om vruchtwaterpunctie te doen maar voor Nipt te kiezen.
20 Jan medische screening. Kan niet wachten tot het die datum is .
Ook ik ben na een hele lange wens 3 tal IVF behandelingen 3 jaar geleden alweer...onverwachts en spontaan zwanger geworden. We hadden het helemaal niet meer verwacht. En beginnen het ook nu pas langzaam te beseffen.
Wil je feliciteren met jouw wondertje! Mooi hoor.
Hoop dat je snel de uitslag ontvangt? Wanneer heb je test laten doen, datum?
Ik heb test in Antwerpen laten doen, via ziekenhuis NL. Heel blij met de goede uitslag. Ons ziekenhuis raadde ons ook af om vruchtwaterpunctie te doen maar voor Nipt te kiezen.
20 Jan medische screening. Kan niet wachten tot het die datum is .
maandag 30 december 2013 om 15:54
Hey, ik heb net de uitslag van mijn nipt test gekregen die ik in uz gent gedaan heb. De reden dat het zoveel goedkoper is is omdat de test in hong kong gebeurt, in yz jette sturen ze het naar de usa sat is duurder. Ik ben 38,5 jaar en de resultaten zijn zo goed dat we besloten hebben geen vruchtwaterpunctie meer te foen, want dat kon nog na de uitslag van deze nipt test, mocht je dat wensen. Ik ben zeer blij dat we dit gedaan hebben, nu weten we ook verl vroeger uitslag dan wanneer we een risicovolle vruchtwaterpunctie zouden gedaan hebben. Mijn kans op trisomie 21 is 1 op 1,6 miljoen, wetende dat het gemiddelde op mijn leeftijd 1 op 170 is, is dat ern heel goed resultaat!
anoniem_192963 wijzigde dit bericht op 30-12-2013 15:56
Reden: Typfouten
Reden: Typfouten
% gewijzigd
maandag 30 december 2013 om 15:55
quote:annekens schreef op 30 december 2013 @ 15:54:
Hey, ik heb net de uitslag van mijn nipt test gekregen die ik in uz gent gedaan heb. De reden dat het zoveel goedkoper is is omdat de test in hong kong gebeurt, in uz jette sturen ze het naar de usa sat is duurder. Ik ben 38,5 jaar en de resultaten zijn zo goed dat we besloten hebben geen vruchtwaterpunctie meer te doen, want dat kon nog na de uitslag van deze nipt test, mocht je dat wensen. Ik ben zeer blij dat we dit gedaan hebben, nu weten we ook veel vroeger uitslag dan wanneer we een risicovolle vruchtwaterpunctie zouden gedaan hebben. Mijn kans op trisomie 21 is 1 op 1,6 miljoen, wetende dat het gemiddelde op mijn leeftijd 1 op 170 is, is dat ern heel goed resultaat!
Hey, ik heb net de uitslag van mijn nipt test gekregen die ik in uz gent gedaan heb. De reden dat het zoveel goedkoper is is omdat de test in hong kong gebeurt, in uz jette sturen ze het naar de usa sat is duurder. Ik ben 38,5 jaar en de resultaten zijn zo goed dat we besloten hebben geen vruchtwaterpunctie meer te doen, want dat kon nog na de uitslag van deze nipt test, mocht je dat wensen. Ik ben zeer blij dat we dit gedaan hebben, nu weten we ook veel vroeger uitslag dan wanneer we een risicovolle vruchtwaterpunctie zouden gedaan hebben. Mijn kans op trisomie 21 is 1 op 1,6 miljoen, wetende dat het gemiddelde op mijn leeftijd 1 op 170 is, is dat ern heel goed resultaat!
dinsdag 31 december 2013 om 10:33
dinsdag 31 december 2013 om 10:36
dinsdag 31 december 2013 om 13:42
donderdag 2 januari 2014 om 21:48
Jippie! Vandaag kwam het verlossende telefoontje uit Gent. Alles okay, de kans op afwijkingen ook 1 op de zoveel miljoen. We zijn zo opgelucht! Ze hebben getest op trisomie 21, 13 en 18. En het wordt een meisje!
Volgens mij maakte de uitgebreide echo en nekplooimeting geen onderdeel uit van het NIPT onderzoek. Maar ik was daar toch al op controle en kon daarna meteen door naar de NIPT. Zit ook bij verloskunde in dezelfde gang.
Maar je kunt om die uitgebreide echo ook gewoon vragen? Met een doorverwijzing van je arts en akkoord van je ziekenfonds lijkt me dat geen probleem.
Volgens mij maakte de uitgebreide echo en nekplooimeting geen onderdeel uit van het NIPT onderzoek. Maar ik was daar toch al op controle en kon daarna meteen door naar de NIPT. Zit ook bij verloskunde in dezelfde gang.
Maar je kunt om die uitgebreide echo ook gewoon vragen? Met een doorverwijzing van je arts en akkoord van je ziekenfonds lijkt me dat geen probleem.
vrijdag 3 januari 2014 om 21:19
@studiemiepmiep Ik ben ook Nederlandse en ziekenfondsverzekerd bij IZA. Zij hebben ook contracten met enkele Belgische ziekenhuizen.
Ik ben bij UZ Gent terecht gekomen omdat ik wel zwanger raakte, maar alleen maar miskramen kreeg. Nederlandse artsen weten het aan 'pech', UZ Gent heeft me wel kunnen helpen. Vandaar dat ik daar al onder controle was. Is vergoed door IZA.
NIPT krijg ik niet vergoed, maar ik had het er graag voor over.
Als je googelt op UZ Gent NIPT staat de vrouwenkliniek van UZ meteen bovenaan.
Stuur me gerust een PB als je meer wilt weten.
Ik ben bij UZ Gent terecht gekomen omdat ik wel zwanger raakte, maar alleen maar miskramen kreeg. Nederlandse artsen weten het aan 'pech', UZ Gent heeft me wel kunnen helpen. Vandaar dat ik daar al onder controle was. Is vergoed door IZA.
NIPT krijg ik niet vergoed, maar ik had het er graag voor over.
Als je googelt op UZ Gent NIPT staat de vrouwenkliniek van UZ meteen bovenaan.
Stuur me gerust een PB als je meer wilt weten.
zaterdag 25 april 2015 om 14:24
vrijdag 22 mei 2015 om 16:56
Hallo Jaguar, ik heb heel goede ervaringen met de nipt test in Gent, schrik niet, het ziekenhuis is aftands maar de mensen binnen zeer professioneel. Je krijgt altijd een consult met echo bij de nipttest, ze testen ook nog op andere ( heel ernstige) chromosoomafwijkingen, niet alleen down, ik werd netjes gebeld met de uitslag, ze kunnen als je wilt ook het geslacht vertellen. Heel erg tevreden. En goedkoper dan Brussel en Antwerpen, de rekening kreeg ik pas na de geboorte dus administratief gaat dat wat langzaam maar dat kwam me wel goed uit.
maandag 29 juni 2015 om 17:32
Bedankt voor je reactie, ik heb echter op het moment dat jij postte (22/05) de test in Brussel laten doen en alles was goed. De uitslag kwam precies 1 week later, dus erg snel.
Betalen moet je direct na de bloedafname, dmv overschrijven per bank. Pas als ze betaling binnen hebben krijg je de uitslag. Ziekenhuis was verder goed, en iedereen vriendelijk. Ik had gevraagd of ze nog ff snel iets konden checken op de echo, daarvoor namen ze echt de tijd en was veel uitgebreider dan de originele 12 wk echo - gewoon ff tussendoor, zonder extra kosten! Ik vond het helemaal niet oud of aftands, wel onduidelijk waar je moest aanmelden enz. Er hingen bordjes dat je gewoon moest plaatsnemen, maar als je niet apart had gemeld dat je er was werd je ook niet geroepen. Gewoon veel vragen dus.
Betalen moet je direct na de bloedafname, dmv overschrijven per bank. Pas als ze betaling binnen hebben krijg je de uitslag. Ziekenhuis was verder goed, en iedereen vriendelijk. Ik had gevraagd of ze nog ff snel iets konden checken op de echo, daarvoor namen ze echt de tijd en was veel uitgebreider dan de originele 12 wk echo - gewoon ff tussendoor, zonder extra kosten! Ik vond het helemaal niet oud of aftands, wel onduidelijk waar je moest aanmelden enz. Er hingen bordjes dat je gewoon moest plaatsnemen, maar als je niet apart had gemeld dat je er was werd je ook niet geroepen. Gewoon veel vragen dus.