Wanneer vertel je het?

25-02-2015 22:03 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag meiden,

Was benieuwd naar wanneer jullie verteld hebben dat je zwanger bent of wanneer je het gaat vertellen?

Ik ben nu 6 weken zwanger en wij weten het nu een week. Nog best wel pril... Toch?
Ouders, goede vrienden en broers/zussen al erg snel. Denk met een week of 6 ongeveer. De rest na 12 weken. Ik heb het alleen tegen 1 collega erg snel moeten zeggen, vanwege een gevaarlijke stof die ik moest uitvullen en wat niet mag als je zwanger bent. Kon er dus niet onderuit toen
Ik was heel blij dat ik het mijn directe omgeving direct had verteld. De dag voor mijn bruiloft kreeg ik bij 11 weken een missed abortion. Nu hoefde ik dus alleen dat droevige nieuws te melden, niet het feit dat ik zwanger was geweest. De andere keren heb ik het direct na de positieve test verteld. Om mensen mee blij te laten zijn, en ook om opvang te hebben als het mis zou gaan.

Werk kreeg het met 3 maanden te horen.
Zonder oorzaak geen gevolg
Ik heb de eerste echo afgewacht om het onze ouders te vertellen. De eerste echo hadden wij rond de 5,5 weken

De tweede echo was met 7,5 weken en toen mocht van mij iedereen het weten.

Ik vind het al zo knap van mezelf dat ik 2 hele weken mijn mond heb gehouden
If you can dream it, you can do it.
quote:sinnombre schreef op 25 februari 2015 @ 23:24:

[...]

Had/heb je nauwelijks een buik?

Bij de meesten zie je bij 5 maanden al een heleboel buik.Ik heb het op werk ook na 20-weken echo verteld. En kon het met een wijde blouse echt nog goed verbergen. Hangt van de omvang van je buik af.
Omdat ik me meteen helemaal binnenste buiten kotste met 6 weken al op t werk en aan de rest van d wereld 'moeten' vertellen. Bijde eerste had ik t ook dus 1 en 1 was al snel 2...

Mn ouders, schoonouders, broer en schoonzus na 4 weken omdat ik toen mn wijntje afsloeg
Wij hebben het onze ouders en broers/zussen verteld toen we de eerste echo hadden gehad bij 8wk.

Wij hadden 2mnd ervoor een miskraam gehad, waarbij we nadat dat gebeurde ook ouders + broers/zussen hadden ingelicht. Het was toen erg fijn om dot open met ze te kunnen bespreken. Wij hadden dus zoiets van: áls het weer misgaat dan zullen we dat ook met ze delen. En daarnaast was het heel fijn om zo snel al weer goed nieuws met ze te kunnen delen.

Vrienden hebben we het rond de 11wk verteld, op het werk rond 12wk. Echt wereldkundig was het met 13wk.

Veel plezier met vertellen, ik vond het geweldig om alle reacties te zien! Fijne zwangerschap gewenst!
Heel erg bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb een goede band met mijn ouders, dus ik ga het ze wel vertellen nu. Zou het raar vinden als mijn vrienden het eerder weten dan zij!

Verder wel zien hoe het loopt, inderdaad geen zin in smoesjes bij vrienden die we vaak zien. En dan maar afwachten of het allemaal goed gaat! *Fingers Crossed*
wat je zelf wil. Ik was 16 weken toen we het vertelden.
Gewoon lekker vertellen wanneer jij het wilt. Van mijn eerste wist mijn beste vriendin het nadat ik een positieve test had. Mijn ouders met 12 weken. (Ik was pas 16 dus ik durfde het niet te vertellen).

Bij de tweede zwangerschap wist iedereen het met een week of 6 helaas was het misgegaan met 13 weken. Ik vond het ook heel moeilijk om iedereen te moeten vertellen dat het mis was gegaan. Oude bekende die ik tegen kom vragen wel eens, waar is je 2e je was toch zwanger? Ja euhhhh..... Dat is echt vervelend. Mocht ik zwanger worden dan vertel ik het pas rond de 14e week.

Maar dat is ieder zijn keuze.
Na de eerste echo, rond een week of 10/11. Eerder had ik echt geen behoefte aan, zeker niet toen ik een keer een miskraam kreeg. Ik genoot/ maakte me druk in stilte tot ik vrijwel zeker wist dat de zwangerschap in orde was.

Ik moet altijd een beetje lachen bij kreten als ik ben 4 (5, 6) weken zwanger...... Het dingetje is amper ingenesteld!

Maar goed, geen mens is gelijk. Doen waar je je goed bij voelt.
Wij zitten in de MM dus ik denk dat ik het vrij snel na de positieve test (de week erna krijgen we al een echo) vertel. We willen het het liefste een weekje stil houden, maar de hele familie is erg gespitst op ons ziekenhuistraject, dus ze zullen wel opletten... De rest vertel ik het wel na de eerste 'echte' echo, met kloppend hartje en alles. Ik wacht ws geen 12 weken, dat zit niet zo in me, en in vriend ook niet. Wij zijn vrij open.
quote:sinnombre schreef op 25 februari 2015 @ 23:24:

[...]

Had/heb je nauwelijks een buik?

Bij de meesten zie je bij 5 maanden al een heleboel buik.Bij de meeste vrouwen in mijn familie is het zonder kleren pas zichtbaar bij 5 maanden en met kleren pas bij 7 maanden. Dus wat dat betreft hebben de dames in mijn familie heel veel vrijheid in wanneer ze het vertellen. De misselijkheid wordt er alleen niet minder om en dat kan natuurlijk wel opvallen...
De eerste keer direct aan familie en goede vriendinnen verteld, in de week nadat we er zelf achter kwamen. Op het werk na 12 weken.

Nu voor de tweede keer zwanger. Alleen mijn beste vriendinnen verteld na de test.

Onze zoon, ouders, schoonouders, broers, zussen en nog een paar vriendinnen na de eerste echo met 8 weken.

De rest pas na 12 weken.
De gewoonte om iets zo moois lang stil te houden begrijp ik volstrekt niet. Je directe familie op die manier buiten sluiten kan ik niet bevatten.

Wij hebben onze ouders zo snel als maar kon mee laten genieten. Op hetzelfde moment het mooie nieuws aan hen verteld.

Ook naar de echo's mochten ze een keer mee. Je moest die moeders horen. Zo leuk!

Ook namen zoeken hebben we met onze ouders gedeeld.
quote:Hortence schreef op 26 februari 2015 @ 20:29:

De gewoonte om iets zo moois lang stil te houden begrijp ik volstrekt niet. Je directe familie op die manier buiten sluiten kan ik niet bevatten.

Wij hebben onze ouders zo snel als maar kon mee laten genieten. Op hetzelfde moment het mooie nieuws aan hen verteld.

Ook naar de echo's mochten ze een keer mee. Je moest die moeders horen. Zo leuk!

Ook namen zoeken hebben we met onze ouders gedeeld.

Niet iedereen heeft dezelfde band als jij met familie, Hortence. De verschillen zijn groot wat dat betreft.

En ook als mensen wel een leuke band hebben met de familie, kan het zijn dat ze zo'n mooie intieme band met hun partner hebben, dat ze het als iets heel bijzonders ervaren om het nog een tijdje binnen de relatie te houden. En zonder familie de namen uitzoeken en genieten kan ook heel leuk zijn!

Ook namen zoeken hebben we met onze ouders gedeeld.Zo moeilijk is het nu toch ook weer niet te "bevatten" dat andere mensen andere behoeftes hebben of een andere band met hun familie dan jij toevallig hebt? Er zijn talloze redenen waarom mensen hierin verschillende keuzes maken. Ik denk dat je of nogal overdrijft met je "volstrekt niet begrijpen" en "niet kunnen bevatten" of dat je je, maar dat hoop ik niet, echt niet kunt inleven in andere mensen en situaties.
Ik vond het deze keer echt heel moeilijk om het een maand lang stil te houden voor mijn moeder.

Vriend en ik hadden afgesproken om te wachten tot na de eerste echo en dus zei ik niets.

Maar ik zie mijn moeder twee keer per week (ze past op mijn zoontje en ik zie haar bij het ophalen) en ik voelde me heel schuldig om niets te zeggen.

Voor de rest van de wereld niet zo moeilijk maar dit was zo lastig
Vrij snel. Vrouw moest het op werk sowieso al zsm vertellen ivm bepaalde werkzaamheden/stoffen en we vonden het gevoelsmatig niet leuk als haar leidinggevende al eerder was ingelicht dan naaste familie. Had dat niet meegespeeld en had ik mogen kiezen wanneer we het hadden verteld dan waarschijnlijk rond een week of 10. Had me wel bijzonder geleken om het wat langer voor ons twee te houden. Maar denk dat mijn vrouw het sowieso wel graag snel wilde delen met haar zusje :-) dat is dan ook de eerste na ons die het wist. Nog met de verse test naar haar toegegaan haha.

Zij (na de eerste whaaaaaaa) "Oh hier kan ik een héle leuke grap met vriend mee uithalen...." (niet gedaan hoor!)
Met 5,5 week
Wij hebben het anderhalve week na de positieve test aan ouders en broers verteld. En die week ook nog aan een aantal goede vrienden. Nu wachten we op de echo komende woensdag dan mag het van ons de wereld in. Wij zijn dat 10 weken zwanger!
quote:NYC schreef op 26 februari 2015 @ 21:13:

Zij (na de eerste whaaaaaaa) "Oh hier kan ik een héle leuke grap met vriend mee uithalen...." (niet gedaan hoor!)Ha ha dat zou een goeie zijn!!

Wij hebben daar heel bewust nog mee gewacht, we wilden zelf eerst de 12 weken echo achter de rug hebben en meer zekerheid hebben dat alles goed was. We hebben al eerder meegemaakt dat het moeilijk is om slecht nieuws over grote afstand te brengen (zoals gezegd wonen we in Amerika) dus we wilden liever wachten.

Maar ieder z'n ding natuurlijk...

Bij ons is er nog genoeg tijd om familie mee te laten genieten.
quote:NYC schreef op 26 februari 2015 @ 21:13:

Had me wel bijzonder geleken om het wat langer voor ons twee te houden.

Bij ons was het dus wel langer geheim en dat was eigenlijk ook wel heel mooi. Het was echt ons geheimpje, heel bijzonder! Op een gegeven moment waren we er wel aan toe om het te delen, maar bij een volgende zou ik ook wel weer wat langer wachten. Scheelt ook heel veel opmerkingen en goedbedoelde adviezen trouwens, en dat was erg fijn!

Ik was (en ben - 22 weken nu) erg misselijk en zit nog steeds aan de medicijnen daarvoor. Niet normaal hoeveel adviezen ik op me af krijg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven