Zwanger worden met IVF of ICSI (deel 6)

28-01-2018 23:12 3003 berichten
Dit is een topic voor vrouwen bij wie het zwanger worden helaas niet vanzelf gaat, en die bezig zijn met een IVF of ICSI traject. Iedereen in zo'n traject is van harte welkom om hier mee te komen schrijven.

:redrose: De stand van zaken
Wachten op start Diamond30, Gingerspice, Zizo, Puk32
Prikken & slikken MevrouwStippel
Wachten op cryo-tp blauwerok, Doces
In de wachtweken

.
Leuke en handige links:
- Uitgerekende datum na IUI/IVF/ICSI berekenen: Zwangerschapsduur en uitgerekende datum
- Website Freya: www.freya.nl
- Info over SCRATCH-studie: https://www.freya.nl/scratch-studie-end ... cratching/
- Groepsblog: "IVF & ICSI weblog" → je bent van harte welkom om hier zelf ook mee te schrijven over je IVF/ICSI traject! Meeschrijven? Stuur een berichtje.
- Individuele blogs: "Wensmama" van flipje2, "Eerste kind wens" van Lampje1
- Patiënteninformatie VUmc: IVF behandeling, punctie, cryocyclus
.
:redrose: Bezig met behandelingen
Naam
(leeftijd(m/v)
Wens sinds MMM sinds Oorzaak Behandeling Status
# cryo's
(37/40)
man hersteloperatie gehad, icsi1: geen cryo's, icsi2: geen bevruchtingen ICSI3+
MESA/TESE
AMC
-Sense-
(36/41)
2015 halve baarmoeder, 1 werkende eileider, IVF1+2 mislukt, geen cryo's ICSI2 wacht op intake UZ Gent (oktober) OLVG/UMC
Zizo
(35/39)
2014 2016 matige zaadkwaliteit, 6x IUI, icsi1 mislukt,geen cryo's; icsi2.3 MA (10/9wk) ICSI3 herstellen curettage, oriënteren op ander zkh voor 3e poging
doces
(29/31)
2015 2016 leverziekte en slechte zaadkwaliteit; 2016 icsi1 (3x tp) mislukt, icsi2 5 cryo's ICSI 2 wachten op cryo-tp, 6e TP, van ICSI2 -
Diamond30
(32/38)
2014 sept 2016 Geen oorzaak gevonden, MK in 2016,
in 2016/2017 6x IUI, 2x IVF
IVF3 Pauze, vakantie en daarna overstappen naar een ander zkh
Labgeek1990
(26/31)
2016 2017 zeer slecht zaad, icsi1: 3x mk ICSI1 icsi1: nog 3 cryo's over (van 10)pauze Amphia/Erasmus
windmolen
(33/39)
2015 juni 2016 endometriose, 6x IUI, ICSI1: 3xTP, ICSI2: 1xTP zelf proberen met stimulatie
Smurf112 2016 juni 2016 PCOS, man verminderd vruchtbaar ICSI1mislukt (3xTP) ICSI2 mislukt. Even pauze nu, opties bekijken EMC
Gingerspice182
(30 & 27 (m)
begin
2017
juni 2017 Slechte zaadkwaliteit door ziekte vriend in 2000 ICSI1 mislukt (5x TP) Wachten op start ICSI2 OLVG in samenwerking met AMC
sheela
(40 / 43)
2014 jan 2016 Onbegrepen, 4x IUI, IVF1 en IVF2 mislukt, geen cryo's; spontaan zwanger mk (6wk) IVF3 pauze
G-power1989
(29 / 30)
jan 2016 juli 2017 2e kindje weinig zaadcellen, icsi1 (6x natuurlijke cyclus) mislukt ICSI2 icsi 2 WZA/UMCG
Yaradreamz
(36/ 45)
? ? hersteloperatie man, icsi1.3 mk, nog 2 cryo's ICSI+MESA/TESE herstellen van mk EMC
Puk32
(34/38)
2015 feb 2017 Slechte zaadkwaliteit - 7x IUI - 3x mk IVF/ICSI 1 onderzoeken mk's, wachten op start MMC / Tilburg
Vienna25
(33/32)
eind 2014 begin 2016 Combi van factoren, vooral niet goed doorgankelijke eileiders ICSI 1 Bezig met ICSI 1, eerste TP net gehad Belgie
Alaynee
(28/?)
Azoöspermie ICSI 1+TESE Bezig met ICSI 1, eerste TP gehad DD
mamamaria81
(37/40)
Dichte eileider, pcos, hypo schildklier. Zoontje (Juni '14). 10x IUI: 1 mk bij 9 wk, IVF 1.1: mk bij 7 wk, IVF 1.2 mislukt, IVF2 geen bevruchtingen wachten op start IVF3 ism UMCU
Zot-83
(35/39)
vervroegde overgang, zoon (mei '16) na 2x icsi & 1x icsi + ECD (2015); dochter geboren & overleden (jan '18) na icsi + ECD (2017) ICSI+ECD wachten op nieuwe poging Alicante
innerpeace
(37)
alleenstaande, 9x iui gehad, 5x mk ICSI1 wachten op aanvullend onderzoek mk, intake in Gent (okt) Voorburg
blauwerok
(37/38)
2017 2017 ICSI met PGD wegens erfelijke ziekte, dochter (3) via normale weg ICSI1+PGD
nieuwe schrijvers zijn altijd welkom
.
ZWANGER! :yes: - De zwangeren schrijven hier gezellig verder
:redrose: Het verlengde wachtbankje (tussen test en eerste echo)...

:heart: Hartje gezien!
*Miekje-5 (37/39), x maart 2019, slecht zaad, 2x IUI, 3 verse tp, 1 cryo tp, zwanger in ICSI4, 1 cryo over, LUMC/UMC-U
*syrah80 (37/44), x jan 2019, oorzaak onbekend, zwanger in IVF1, 3 cryo's over
*Smurff_4 (?/?), x nov 2018, slechte zaadkwaliteit, zwanger in ICSI1
*Leonie2006 (29/30), x nov 2018, Azoospermie, tese gehad mei 2017, zwanger in ICSI1, EMC
*Rucio, 8 nov 2018, zeer slecht zaad, 3x IUI gehad, IVF 1 mislukt (1 bbz, 1 vmk), zwanger in IVF2
*Flipje2 (29/41), 16 nov 2018, zeer slechte zaadkwaliteit, ☆18w, ☆12w, ☆6w, ☆9w, zwanger in ICSI2, VUMC
*Taart1 (29/30), 23 okt 2018, geen oorzaak gevonden; 6x iui gehad, zwanger IVF1.2, ASZ Zwijndrecht / EMC
*Twin84 (33/39), 14 okt 2018, slechte zaadkwaliteit, zwanger ICSI1, VUmc
*Mangoest (30/39), 10 okt 2018, slechte zaadkwaliteit, 3x IUI gehad, zwanger ICSI1, 2 cryo's over
*Dionne1982 (35/36), x Sept 2018, slechte zaadkwaliteit,weinig follikels, reuma, zwanger ICSI1

:duckie: Bevallen
Tinkerbell (IVF/ICSI1), boulu (ICSI4), mssfiddler (IVF1), Lilly1980 (ICSI1), Dreamer02 (ICSI1), Selin26 (IVF1), Sef80 (IVF1), Chevrolet (spontaan), sofie87 (IVF1), angel (IVF1), freexx (IVF3), deni308 (ICSI2), piene1987 (ICSI1), lampje1 (ICSI1),zima (ICSI2), anne-1985. (IVF1), baggal (ICSI2), rosings (IVF2), tasje (IVF2), Alto (ICSI1), Soof83 (ICSI1), Lux. (IVF1), Women78 (IVF2), Luina (IVF1), Sophiever (IVF1), VeeBee (tweeling, IVF2), someone86 (ICSI4), fightster (IVF2), wollentrui (ICSI2).

Zwanger maar geen update: christel (ivf1), hosta (spontaan)
Wegens langdurige afwezigheid uit de tabel gehaald: Pinguin, Gelukspoppetje, Thjs, Shannonlove
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2020 11:39
Reden: ww verwijderrd ivm misbruik account
99.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Twin gefeliciteerd!!!! :cheer2: :jump: :sun:
Fantastisch nieuws!

Och nee G-power wat balen. Voor de zekerheid nog wel testen hoor! Je zult niet de eerste zijn die ondanks bloedverlies toch zwanger is.

Biekkie ik had je toegevoegd. Hopelijk staat alles goed. Misschien kun je de vraagtekens nog doorgeven? Dan pas ik het ook aan.

Sheela ik duim heel hard voor je.

MwStippel de tweede wachtweek is het ergst. Sterkte met wachten!

Taart ik had je verwijderd uit de tabel omdat je geen gegevens had in de tabel en ook niets meer liet horen. Leuk dat je terug bent, altijd welkom. Wil je in de tabel? Of schrijf je alleen mee? Ik zet je er zo weer in hoor, maar wil je dan wel in een berichtje even je gegevens zetten? Dus datum kinderwens, startdatum mmm, leeftijden, welk zkh, reden mmm en waar in het proces je bent?
Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat je alles de boel de boel liet. Heel herkenbaar! Soms ben ik ook helemaal klaar met het traject.
Twin gefeliciteerd. Ik had er al goede hoop op met al die testen.

Taart ik snap het helemaal zo'n ikhaatalles-maand. Succes op de wachtbank weer.

G-Power wat ontzettend jammer. Maar toch testen inderdaad voor de zekerheid. Ik moet sowieso testen van mijn ziekenhuis op de testdag. Bloed of geen bloed.

Leonie ik was benieuwd hoe het met je gaat. Heb je minder last van bij werkingen nu de stimulatie prik er ook is bij gekomen? Ik hoop het voor je.

Yes Gingerspice. Jij ook weer op de wachtbank. Laat deze 9-cellige cryo alsjeblief jullie topper zijn. Ik duim voor je.

Hier kan de hele wereld me even gestolen worden. Ik moet morgen werken en heb zo geen zin. Ik wil onder een dekentje de hele dag naar Netflix series kijken en thee en chocolade naar binnen werken.

Ik ben zo bang dat het niet gelukt is. En dat deze stomme poging in 1 klap voorbij is zonder positief resultaat.
Twin, super! Gefeliciteerd!
Twin, gefeliciteerd!! Een mooie eerste stap is genomen naar een mooi kindje in jullie armen!

MevrouwStippel: Het is ook écht verschrikkelijk die wachtweken. Hou vol! Gelukkig gaat ook morgen gewoon weer voorbij. Ik hoop dat je de tijd hebt om een beetje lief voor jezelf te zijn. <3

Ik ben vanochtend weer bij de medisch psycholoog geweest en daar heb ik zoveel baat bij. Zij snapt zo goed hoe dit traject mentaal werkt. En het voelt helemaal niet zwaar, of bizar om bij een psycholoog te zitten, maar ze helpt me echt met goede tips. Ben echt blij dat ik die keuze heb gemaakt.
Twin, gefeliciteerd!!

Knuffel voor G-power.

Zizo, oh ik had jullie door elkaar gehaald. T was nog vroeg...
Wens hier sinds 2016, mmm ook sinds 2016. Radboud UMC. Lief dat je dat doet!

Mevrouw Stippel, ik snap dat je geen zin hebt om te werken. Aan de andere kant is t wel afleiding en weer een wachtdagen voorbij. Bij mij kwam er in die week ook niks uit handen, overal te onrustig voor. Kon je maar een paar dagen achtereen slapen, dat scheelt stressen. Ik vind die 2e wachtweek erger dan de punctie.

Gingerspice succes op het wachtbankje!
Flipje: :hug: balen zeg, zo irritant dat wachten, als je verder wilt. Hopelijk kun je binnenkort beginnen.
Zizo
geen probleem hoor.
Datum kinderwens: mei 2014
Start MMM: December 2016 (6 x iui) november 2017 start ivf. Reden MMM niet gevonden.
Leeftijden: Man 30 jaar Ikzelf 29
Proces: 2 feb 2e TP nu in de wachtweken. mag 12 feb testen, doe het denk ik iets later ivm vorige keer dat ik een dag na positieve test bloeding kreeg.
Ziekenhuis: ASZ Zwijndrecht en de TP zijn via EMC
@ Twin geweldig gefeliciteerd !

@Gpower wat vervelend ik weet het niet zeker maar volgens mij ga k ook bloeden helaas had ook een testje zelf gedaan kon niet wachten haha en het was negatief dus als ik woensdag bloed moet prikken zal het een wonder zijn als het alsnog positief is maarja ik heb me zelf al een beetje voorbereid op het antwoord maar ik probeer nog ff positief te blijven
Dank voor de felicitaties. Het moet nog even bezinken en ben zo zo bang dat het alsnog misgaat.

Shannonlove en gpower:ik denk aan jullie. Zo oneerlijk is het!

Taart:pauzes zijn heel begrijpelijk en soms broodnodig.

@lauwie: fijn dat de med psych iets kan betekenen. Ik vond die dame bij de vu ook erg fijn.

Wachtbankers: hou vol. Ik weet hoe naar het is en hoe gek je jezelf maakt (dat doe ik namelijk de hele tijd)

Merk wel dat ik ook echt best wel bang ben door alle heftige verhalen die hier toch voorbij komen. Je bent je zo bewust van alles wat er mis kan gaan en het krijgen van een gezond kind is totaal niet vanzelfsprekend.

@flip: hoop dat de menstruatie snel doorbreekt.
@Twin: Gefeliciteerd! Succes met de verlengde wachtweken. Ik snap best dat je bang bent maar hopelijk kun je er ook een beetje naar uitkijken :)

@Flip: Ah Gadsie! Hopelijk laat je lichaam de menstruatie snel op gang komen zodat je weer vooruit kan kijken. Ik had het toevallig net tegen mijn man erover, het ene moment willen we graag een menstruatie en het andere moment eigenlijk niet. Hoe stom het ook is. Ik hoop voor je dat het snel op gang is.

@Lauwie: Mooi verwoord! Ik heb precies hetzelfde. De medische psycholoog waar ik bij ga heeft ook echt hele goede tips. Af en toe is het fijn om iemand te hebben die niet zo dichtbij je staat en je even kan vertellen wat het beste is.

@Gingerspice Laat die 9-cellige maar lekker warm binnen zitten! Ik duim voor je!

@G-Power He wat balen!! :( Dikke knuffel voor jou. Je mag best verdrietig zijn, het is niet niks!

Hier is eindelijk na een volle week de ongesteldheid gestopt! Ik dacht echt dat het niet ophield. Misschien iets te veel TMI maar het was ook echt anders deze ongesteldheid. Veel bruinverlies en stug, bah bah!!

Aanstaande Donderdag heb ik meting voor het BMS. Ik vrees dat ik nog wat langer aan de Progynova moet aangezien het normaal gesproken met een normale menstruatie van 5 dagen net 7 mm is op de dag van de meting. Toch hoop ik stiekem nog op Dinsdag 13 Februari...
@Gpower. Ooow wat balen. Ik ga hard duimen dat het een valse test is voor je!

@twin. Gefeliciteerd en ik hoop voor je dat het goed blijft gaan!

@mw stippel. Succes met wachten van de week! Ik hoop dat ie lekker blijft plakken bij je!

Tsja hoe het bij mij gaat. Buik pijn is nog steeds aanwezig. En de emoties vliegen alle kanten op! Donderdag terug voor de eerste echo sinds ik vorige week vrijdag ben gestart met de Bemfola. Ik hoop dat niet alle follikels zijn gaan groeien erdoor want dat zou niet best zijn. Heb er behoorlijk de zenuwen ook door en het is ongeveer nog het enigste waar ik aan kan denken.
Flip, wat rot dat jouw cyclus nu niet naar wens verloopt. Soms wil je de tijd wel versnellen...

Labgeek is dit jouw eerste keer progynova? Ik had met de progynova, die je toch op dag 1, 2 of 3 al moet starten, ook een langere menstruatie, maar wel erg licht. De echo gaf al wel mooi opgebouwd slijmvlies. Dus het zou wel kunnen.

Leonie, wat rot dat je je zo niet goed voelt. Geef je dat wel aan? Mocht er een volgende behandeling nodig zijn, wat ik natuurlijk niet hoop, dan kunnen ze misschien een ander protocol gebruiken om te kijken of je daar minder last van hebt.

Lauwie, fijn dat je baat hebt bij de medisch psycholoog. Hopelijk kun je haar snel uitzwaaien.

Dazzle, voor jou even een *zwaai*

Negatieve testers.... wat verdrietig... Neem je tijd om dit te boven te komen.

Vandaag uitgangsecho gehad en over ong een week mogen we starten. We denken dat het een alles of niets poging wordt. Eerst maar eens een mooie opbrengst zien te krijgen!
@sheela, Jeej wat goed meis, ben blij voor je dat je er nog twee extra hebt, geeft toch wat meer hoop!En nou lekker door laten groeien tot einde van de week. Hoop dat dit je wat meer rust geeft en dat vandaag een positief beeld geeft.

@flip: mooi woord gebruik je egg white mucus… lastig zeg dat je nog niet je normale cyclus hebt. Voel je al wel weer zeker

@diamond: iedereen heeft wel eens zo’n baalmoment in dit traject. Hoop voor je dat net als bij sheela het er toch uiteindelijk meer worden.

@twin84: gefeliciteerd meis!! Dit zijn de positieve berichten waar we op zitten te wachten.

@gingerspice ik hoop mij van de week bij jou op de wachtbank aan te schuiven. 

@gpower: ik heb dit ook gehad met de TP. Echt balen meis… :hug: weet nu echt hoe je je voelt

@leonie: ze nemen geen risico als je echt risico op overstimulatie hebt dan staken ze de poging. Ik heb een hele avond gevoeld wat voor krampen het kan geven en het is niet leuk. Ik hoop voor je dat alles goed komt maar als je echt hoogrisico overstimulatie hebt is het beter dat je de deze maand klaar bent en je lichaam laat rusten… anders kan je zelf in het ziekenhuis komen. Sterkte!

@animal: heerlijk dat je mag starten en hopen op een hele vruchtbare poging.

@dionne: wat super dat alles goed gaat met je zwangerschap meis!

@mevrouw stippel: is het bijna zover dat je mag testen?

Hier weinig nieuws eigenlijk. Ben aan het wachten op mijn eisprong. Dacht woensdag/donderdag zelf dan zal de tp waarschijnlijk ook deze week zijn. Dan aanschuiven bij gingerspice. sorry als ik iemand heb gemist maar was heel veel bijlezen.
Gingerspice succes op het wachtbankje, nu lekker broeden
Twin YES Gefeliciteerd! Het is toch echt zo! :cheer:
Taart1 ook succes op het wachtbankje.
G-power ooooh wat jammer zeg! Dikke knuffel :hug:
Yaradreamz klopt idd, dank je hoop het ook afwachten hoe het er morgen weer voor staat...
Shine bright like a diamond
G-Power super jammer meis! :-( veel sterkte!!

flipje dat moet zeer irritant zijn.. wachten op je ms als je door wil .. hoop dat het gauw komt!

Ginger en Taart ook op het bankje, veel succes deze poging!!

Animal Ook weer actie dus! :) veel succes ook!

Diamond ik duim voor je voor meer blaasjes!!

@hier zijn de 2 kleinere blaasjes amper gegroeid. Hieruit zal waarschijnlijk dus ook geen eicel komen. ze worden wel aangeprikt. Ik moet het dus doen met wat ik heb. donderdag of vrijdag de punctie
Hoii allemaal, helaas vanmorgen ren negatieve test😓

Twin, wat fijn!! Gefeliciteerd!
-nobody said it was easy-
Smurf, wat jammer zeg. Snap hoe je je voelt.

Hier is de menstruatie nu met helderrood bloed echt doorgebroken.
Dus beschouw het nu ook als mislukt. Hoewel ik het vorige week al verwachte, valt het me nog wel tegen wat het met mij doet.. gelukkig maar halve dag werken vandaag. En dan vanmiddag lekker thuis.

Net nieuwe afspraak gemaakt voor ronde 2. Volgende week vrijdag beginnen we weer met de echo's. Hopelijk die ronde wel succes.

Sorry voor de ego post, vanmiddag lees is wel even bij.
@gpower: balen meis. Heb echt precies hetzelfde gehad. Nu twee weekjes geleden. :hug: sterkte.
meiden wat kut dat jullie negatief getest hebben of ongesteld zijn geworden.

Ik wacht "geduldig" af tot ik mag testen, of tot ik ongesteld word. Hoop dat het niet zoals vorige keer gaat.
G-power1989 schreef:
06-02-2018 11:46
Smurf, wat jammer zeg. Snap hoe je je voelt.

Hier is de menstruatie nu met helderrood bloed echt doorgebroken.
Dus beschouw het nu ook als mislukt. Hoewel ik het vorige week al verwachte, valt het me nog wel tegen wat het met mij doet.. gelukkig maar halve dag werken vandaag. En dan vanmiddag lekker thuis.

Net nieuwe afspraak gemaakt voor ronde 2. Volgende week vrijdag beginnen we weer met de echo's. Hopelijk die ronde wel succes.

Sorry voor de ego post, vanmiddag lees is wel even bij.
Rot dat het niet lukt hè!! Ga je nu de volgende ronde gelijk door? Gebruik je hormonen of mag het in je eigen cyclus?
-nobody said it was easy-
Smurf en G power wat naar dat het niet gelukt is. Veel sterkte om deze teleurstelling weer een plekje te geven.
Pfff echt zo jammer en verdrietig dit.

Shannon Love mmm rot van de negatieve test. Het geeft me te denken, te vroeg testen blijft onzekerheid brengen. Ik snap dat je nog een sprankje hoop hebt. Ik duim toch nog voor goed nieuws morgen. Wie weet.

Ahhh Sheela dat is echt stom dat de twee kleine niet mee lijken te doen. Heb je dan bij die twee grote wel een snelle groei dat ze de punctie donderdag of vrijdag al denken te plannen?

Hier heeft werk vandaag toch voor goede afleiding gezorgd. Ik had het mega druk dus ook amper tijd om na te denken.

Hier voel ik me de hele tijd alsof ik ongesteld ga worden. Ik heb zo'n zeurderige buikpijn. Verder blijft het wc papier en inlegkruisje tot op heden spierwit.

Gisteren op de bank ging onze hond ineens mijn buik zitten likken en besnuffelen. Dan ga ik me toch weer iets in mijn hoofd halen. Er wordt namelijk gezegd dat honden al heel snel ruiken of iemand zwanger is. Pfff ik hoop het zo!
Smurff wat jammer!! Veel sterkte met deze teleurstelling weer te verwerken!

Taart ik duim voor je

MwStippel jeetje wat spannend! Ik hoop met je mee dat het raak is!!
Vandaag werd gezegd dat ze hopen dat de 2 kleinere nog mee gaan groeien en daarom vrijdag de punctie! Fingers crossed.
Vandaag uitgangsecho gehad en over ong een week mogen we starten. We denken dat het een alles of niets poging wordt. Eerst maar eens een mooie opbrengst zien te krijgen!
[/quote]

Animal ik duim enorm voor een goede poging en een mooie opbrengst.

Had jij ook niet nog een eicel in de vriezer? Daar staat me iets van bij maar weet het niet zeker.

Heel veel succes in ieder geval met deze poging. Het is je zo enorm gegund.
Sheela my fingers are crossed. Voor jou voor een superpunctie. En voor mij en alle andere wachtbankers voor een positieve testen.

Baggal weet je al iets over de nieuwe klus en de tweede bezichtiging? Ik hoop op goed nieuws voor je.

Leonie wat vervelend dat je zo last hebt van de bijwerkingen. Ik hoop dat het einde in zicht komt.

Yara spannend hoor, bijna weer een terugplaatsing. Ik hoop op een plakkert.
Dank allemaal voor de lieve berichtjes. Smurf ik doe de icsi procedure in eigen cyclus. Dat betekent dat ik weinig hormonen krijg en dus ook maandelijks een nieuwe poging kan doen. Krijg in totaal 6 pogingen van deze variant.. normaal gesproken is de kans dat 3 a 4 van die pogingen leiden tot een terugplaatsing. Dus mag al blij zijn dat dat direct raak was bij mij. Hopelijk deze maand ook weer. En dat het dan maar mag blijven plakken.

Net zoals ik dat hoop voor de rest die nu of de komende tijd een terugplaatsing krijgt en/of op het wachtbankje zit.

@mevrouwstippel. Snap best dat het vroegere testen je wel even aan het denken zet. Ik heb mijzelf voorgenomen om dat niet te gaan doen. Hoe moeilijk dat ook is. Ga gewoon uit van de datum die ik van het ziekenhuis heb meegekregen. Denk je dat je eerder gaat testen? Wanneer is de officiele test datum? As zaterdag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven