Zwanger worden met IVF of ICSI (deel 7)

02-10-2018 20:15 3042 berichten
Dit is een topic voor vrouwen bij wie het zwanger worden helaas niet vanzelf gaat, en die bezig zijn met een IVF of ICSI traject. Iedereen in zo'n traject is van harte welkom om hier mee te komen schrijven.

:redrose: De stand van zaken
Wachten op start Bolletje81, kasteelbewoner, Sense
Prikken & slikken windmolen, stipjepipje, Puk, Lauwie
Wachten op cryo-tp Sofie, Vienna
In de wachtweken


Leuke en handige links:
- Uitgerekende datum na IUI/IVF/ICSI berekenen: Zwangerschapsduur en uitgerekende datum
- Website Freya: www.freya.nl
- Info over SCRATCH-studie: https://www.freya.nl/scratch-studie-end ... cratching/
- Groepsblog: "IVF & ICSI weblog" → je bent van harte welkom om hier zelf ook mee te schrijven over je IVF/ICSI traject! Meeschrijven? Stuur een berichtje.
- Individuele blogs: "Wensmama" van flipje2, "Eerste kind wens" van Lampje1
- Patiënteninformatie VUmc: IVF behandeling, punctie, cryocyclus

:redrose: Bezig met behandelingen
Naam
(leeftijd(v/m)
Wens sinds MMM sinds Oorzaak Behan-deling Status #cryo's Locatie
Dazzle_
(35/37)
2013 Mei 2015 Laag AMH IVF5 1 cryo -
-Sense-
(36/41)
2015 halve baarmoeder, 1 werkende eileider, IVF1+2+3 mislukt, geen cryo's ICSI4 wacht op start UZ Gent, OLVG/UMC
windmolen
(34/40)
2015 juni 2016 endometriose, 6x IUI, ICSI1: 3xTP, ICSI2: 1xTP, ICSI3: 1xTP (bbz) ICSI4 prikken
Puk32
(35/39)
2015 feb 2017 Slechte zaadkwaliteit - 7x IUI - 3x mk - IVF 1 Gecanceld - ICSI 1 geen tp, ICSI 2 mislukt (5xTP) ICSI 3 Prikken & Slikken Dusseldorf
Vienna25
(33/32)
eind 2014 begin 2016 Combi van factoren, vooral niet goed doorgankelijke eileiders, icsi2.1 mislukt ICSI 2 wachten op cryo-tp #nog 2cryo's Belgie
MamaMaria81
(38/41)
dichte eileider, PCOS, meerdere miskramen ICSI 3 2 cryo's
Jokke
(37/37)
2016 2017 geen oorzaak gevonden, 6x iui; ivf1 1x tp mislukt, ivf2 2cryo's mislukt, ivf 3.1 mislukt IVF3 wachten op cryo-tp #1 cryo
Lauwie101
(29/30)
2015 2017 zeer slecht zaad, onr cyclus, icsi1 en icsi2 mislukt (2x tp) ICSI3 Gent geen tp ICSI4 wachten op start icsi4 Spanje
HD84
(33/34)
april 2017 jan 2018 geen oorzaak bekend, 7xIUI, 1mk (8wk), dochter (jan '17) uit eerder mmm ICSI1
DaisyLiz
(29/29)
dec 2014 jan 2016 PCOS, 2015 ma 7 wk, 2017 N* 19 wk, via OI en IUI nu IVF1 (6 cryo's), TP 3 biochemisch IVF1 #nog 2 cryo's OLVG/UMC
Kasteelbewoner
(?/?)
2015 ? slechte zaadkwaliteit (spatader); icsi1 en 2 (geen cryo's) mislukt ICSI 3 -
bolletje81
(37/37)
2016 2017 dichte eileiders, lichte endometriose, ICSI1 (1xtp) mislukt ICSI 3 wachten op start ICSI3
sofie87
(?/?)
endometriose, dochter uit IVF1 IVF2
Stipjepipje
(30/35)
2018 apr 2019 lage AMH (0,30)/hoge FSH. Alleen eiceldonatie mogelijk ECD-IVF1 bezig met ecd-ivf 1 (eind sept tp)
Redcurls
(?/?)
2016 2019 onbekende oorzaak, 6x IUI IVF1 bezig met IVF1 (1e tp) AMC
nieuwe schrijvers zijn altijd welkom
ZWANGER! :yes: - De zwangeren schrijven hier gezellig verder!
(Zwanger groepje 2016-2019)
.
:redrose: Het verlengde wachtbankje (tussen test en eerste echo)

:heart: Hartje gezien!
*Yaradreamz (36/45), xx maart 2020, hersteloperatie man, mesa/tese, icsi 1.3 & 1.4 mk, icsi 2 mislukt, zwanger in ICSI3
*Labgeek1990 (28/32), xx jan 2020, zeer slecht zaad, icsi1: 10xtp, 3x mk, zwanger in ICSI2 + PGS
*Smurf112 (32/33), xx jan 2020, PCOS en verminderde zaadkwaliteit, zwanger in ICSI3, 2e tp
*Biekkie (40), 31 aug 2019, weinig zaadcellen, ivf 2 (6e tp)
*Wonder-1990, 5 aug 2019, dochter (2017) uit ICSI1, ICSI2, 1 cryo

:duckie: Bevallen
Zot-83 (tweeling, ICSI+ECD), miekje-5 (icsi4), syrah80 (IVF1), Flipje2 (ICSI2), Taart (IVF1), Rucio (IVF2), Leonie2006 (ICSI1), Twin84 (ICSI1), Tinkerbell (IVF/ICSI1), boulu (ICSI4), mssfiddler (IVF1), Lilly1980 (ICSI1), Dreamer02 (ICSI1), Selin26 (IVF1), Sef80 (IVF1), Chevrolet (spontaan), sofie87 (IVF1), angel (IVF1), freexx (IVF3), deni308 (ICSI2), piene1987 (ICSI1), lampje1 (ICSI1),zima (ICSI2), anne-1985. (IVF1), baggal (ICSI2), rosings (IVF2), tasje (IVF2), Alto (ICSI1), Soof83 (ICSI1), Lux. (IVF1), Women78 (IVF2), Luina (IVF1), Sophiever (IVF1), VeeBee (tweeling, IVF2), someone86 (ICSI4), fightster (IVF2), wollentrui (ICSI2).


Link naar het vorige deel van dit topic: Deel 6
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2020 11:06
Reden: ww verwijderrd ivm misbruik account
35.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lauwie: ik kom je even een virtuele knuffel geven. Wat rot dat je je zo beroerd voelt en Ik kan me van alles voorstellen bij je meltdown. Ik denk dat alle dames hier wel zo’n moment gehad hebben of nog zullen hebben. Je grootste wens afhankelijk van zoveel medische factoren, onderzoeken en de allesoverheersende angst dat het niet lukt. En dat is wat dit proces zo moeilijk maakt. Het heeft daarnaast een impact op zo veel gebieden en anderen kunnen soms maar moeilijk begrijpen dat het moeilijk is om zwangerschappen van anderen te zien die ogenschijnlijk gemakkelijk zwanger zijn geworden. En het is gewoon ook allemaal k** en oneerlijk - al kun je daar niets aan veranderen. Zelfs als je het geluk hebt om zwanger te worden na de medische molen, Ben je ook bang dat het je weer ontnomen wordt, zeker na het verlies van een zwangerschap, omdat je geleerd hebt dat het hebben van hoop ook enorm wreed kan zijn. Dit gold althans voor mij destijds en toevallig heb ik daar in het kader van Fertility Week 2018 een stuk over geschreven.

Zizo: Dat juridisch denken zit er goed in - heel verstandig dat je even afwacht tot de polisvoorwaarden gepubliceerd worden. Hoe is het verder met je?

Duuf: Ben benieuwd of je volgende week je uitslagen krijgt en wat Dr S. op basis daarvan vindt.

Vienna: wat ik Lauwie schreef geldt ook voor jou (en alle andere dames hier). Heel goed dat ze je ondersteunen.

Soen: waarom ben je bang voor IVF? Is dat vanwege de injecties, onderzoeken, etc. of het mentale aspect? Hebben ze bij jou/jullie een oorzaak kunnen vinden? Zou iemand je kunnen ondersteunen met de angst? In ons geval was een natuurlijke zwangerschap zo goed als uitgesloten, dus zoveel keuze had ik niet als ik daadwerkelijk een kans wilde hebben om moeder te worden. Fysiek vond ik het meevallen en gevoelens van schaamte werden steeds minder. Mentaal vond ik het heel erg zwaar. Het doorbikkelen, meegesleurd worden in trajecten en niet weten of je grote wens ooit in vervulling gaat, dealen met zwangerschappen in de familie, het verlies van vroege zwangerschappen, etc. Maar het zou ook zo maar kunnen dat je in een keer zwanger bent na een terugplaatsing en je zelfs cryos hebt voor een mogelijk volgende ronde. Mijn man zei altijd: you need to be in it to win it en dat geldt ook voor jou.

Hier heb ik gister het gesprek gehad met Fertility Network UK en het is de bedoeling dat ik de East/North London support groep ga ondersteunen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Kruidenthee: welkom ook!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames,

even laten weten dat ik nog meelees.
Maar ik ben druk momenteel (nou ja, niets nieuws onder de zon wat dat betreft) en als ik zelf niet bezig ben met een poging, vind ik het prettig om er ook even zo min mogelijk mee bezig te zijn, dus dan reageer ik hier ook minder.
Neemt niet weg dat ik altijd volop met jullie meeleef.

Doces wat goed! Van harte met je nieuwe baan. Ik wens je heel veel werkplezier. En geniet even van je rust m.b.t. het fertiliteitsgebeuren. Kan heel prettig zijn om je even op iets anders te kunnen richten.

Soen, ik begrijp je angst niet helemaal, maar ik heb het altijd zo gezien; ik ben vooral dankbaar dat ik in een land woon, waar dit soort behandelingen mogelijk zijn en ook nog eens behoorlijk vergoed worden door de zorgverzekeraar. Ik vond derhalve mijn ICSI behandelingen meer een zegen dan iets ellendigs. Fysiek heb ik het nooit zwaar gevonden, mentaal op den duur (na veel tegenslagen) wel.
Ik hoop dat je angst weg genomen kan worden, als je wat meer bent voorgelicht over de ins en outs van een behandeling. Het is niet iets om bang voor te zijn, echt niet. Maar het gaat helaas wel vaak gepaard met tegenslag.

Windmolen even een :hug: , jouw geduld word wel echt op de proef gesteld. Vind het ontzettend knap hoe jij hiermee omgaat.

Baggal ik lees zo nu en dan iets van jou op social media, heel fijn dat er mensen zijn zoals jij, die dit onderwerp stevig op de kaart zetten. Ik vind dat ik dat ook meer zou moeten doen, maar ik weet (nog) niet hoe.

Wij hebben maandag een telefonische afspraak met Dr. S. Ben benieuwd wat daaruit voortvloeit. Ik ben er nog niet zo erg mee bezig. Dat zal maandag wel veranderen denk ik. Ik ben niet zo dol op dit soort tijden, dat je een beetje in de 'twilight zone' zit, er niets gebeurd en je ook nog geen beeld hebt van wat je nog te wachten staat. Ik hou van duidelijkheid ;-)
Alle reacties Link kopieren
Soen: ben je misschien bang voor de punctie?
Ik vond dat zelf heel erg meevallen.
Zou zeker je angst met de arts bespreken. Misschien kunnen ze wat extra ondersteuning bieden (mentaal/fysieke vlak).

Wat de andere meiden ook schrijven, het mentale vond ik moeilijker dan het fysieke.

Hoop dat je voor jezelf een goed besluit kunt nemen.
Hoi Dames,

Heb erg lang niets meer van me laten horen sorry daarvoor.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik niet echt op de hoogte ben van alles, kreeg alleen nog de negatieve test van mevrouw stippel mee :hug: daarna even gestopt met meelezen...Had het even nodig om me af te sluiten van dit alles hier.

Ben nu wel een beetje geland en even pauze doet me goed, na de laatste mislukte ivf poging (geen bevruchtingen) nu alweer 1,5 cyclus verder. Ben bezig met de vitamins van mevrouw stippel en ook weer gaan hardlopen. Beetje afgevallen en begin me echt beter in mijn lijf (en hoofd) te voelen. Nu eindelijk de moed gehad om een evaluatiegesprek te plannen met mijn arts. Is komende maandag, ik wil dan ook gaan bespreken dat we ergens anders verder gaan met de behandelingen.
Ook daar ben ik nog steeds niet uit, maar mijn gevoel zegt dusseldorf...ook een beetje begonnen met op een rijtje zetten wat ik daarvoor moet doen. Heb wel vragen ook daarover. Bv, moet ik nu mijn dossier op papier opvragen of gaat dat digitaal naar dusseldorf?
Ook hier wil ik over gaan naar de UMC verzekering als die nog meer pogingen vergoed, wij gaan nu beginnen aan poging 3 alweer. Ik had gelezen dat uiterlijk 12 nov de nieuwe polissen online moeten staan.

Heel veel sterkte aan alle dappere dames hier die middenin de behandelingen zitten en tot snel weer.
Alle reacties Link kopieren
mamamaria snap helemaal dat je er even uit was. Mocht je vragen hebben over DD kun je altijd ff pb’en of hier stellen. Wij lopen daar nu en meer meiden hier hebben ervaring!

Je moet idd je dossier opvragen, wij kregen deze enkel op papier mee vanuit het ziekenhuis in NL. Je kan het naar DD mailen maar meenemen is ook prima. Bij ons duurde het best even voor ons ziekenhuis het dossier gereed has dus ik zou het meteen opvragen als je kan, ook al heb je nog geen afspraak gemaakt!
Alle reacties Link kopieren
We hebben echt een hele rits buitenlandgangers inmiddels hee.
Smurf en Duufje naar DD, ik en Lauwie naar Gent, , MMaria die DD overweegt…

Het is (uiteindelijk…) helemaal goedgekomen met m’n verzekering. De verzekering twijfelde of ze ICSI wel wilden vergoeden omdat ze alleen maar keken naar de resultaten van mijn man in plaats van dat ze onze voorgeschiedenis meenamen (minder dan 20% bevruchting bij IVF1, 50% bevruchting bij ICSI2). Eigenlijk bedoelde de verzekering natuurlijk dat ICSI veel duurder is dan IVF en dat ze geen zin hadden om dat te betalen.
En dan ook nog dommig gedoe met faxen en mails die ziekenhuis en verzekering naar elkaar verstuurden maar die niet aankwamen… Heb er echt als een soort dirigent tussenin moeten zitten (en heel veel gebeld naar Zots nummer onder werktijd, gelukkig is mijn werk echt zo relaxed wat dit soort dingen betreft).
Spuit sinds woensdag Menopur 300 en begin vanaf morgenochtend met cetrotide. Ik hoop maar dat er iets groeit, merk helemaal niets van die Menopur (een klein geruststellend steekje in mijn eierstokken zou fijn zijn!).

Windmolen, wat heb jij toch veel lichamelijke pech telkens. Het lijkt me echt een rotaandoening, die endo. Ik lees in een ander topic dat je denkt dat het niet gelukt is deze ronde en dat je even geen zin meer hebt in hormonen. Nogal voorstelbaar, volgens mij heb je echt ontzettend veel polonaise aan jouw lijf gehad.

MMaria, fijn dat de pauze je goed doet. En echt zo begrijpelijk dat je verder wil gaan kijken, ik vind dat je ziekenhuis ook echt stom gehandeld heeft bij je laatste poging (met dat ‘dreigen’ enz0) Wat smurf zegt, je kan het beste gewoon alvast je dossier opvragen, heb je dat in ieder geval binnen. Mocht je trouwens nog twijfelen tussen DD en Gent dan zou je misschien ook alvast een intake in Gent kunnen aanvragen. Duurt toch wel een maand of 3 eer je aan de beurt bent, en je kan het altijd nog afzeggen (voor zover ik weet en me voor kan stellen zonder consequenties).

Dank voor je verhaal Grapjasje! Altijd fijn, om even goede moed te krijgen op deze manier.

En jij hebt er ook al een flink traject opzitten kruidentheetje! Ik hoop dat het aantal follikels meevalt en vooral dat je lekker veel bevruchtingen hebt!

Hoe gaat het nu Lauwie? Zowel lichamelijk als mentaal bedoel ik? Heb jij al iets van je verzekering gehoord? Wie weet zitten we wel eens naast elkaar in de wachtkamer in Gent, zonder dat we het weten, het barst van de Nl stellen daar.

Doces, Zizo, mw Stippel: hoop dat jullie je fijn even op kunnen laden voor de volgende poging.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dames voor jullie reactie.

Bij ons is er geen oorzaak gevonden. Tot heden heb ik ook geen miskramen gehad. De punctie maakt me bang. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam door steeds prikken misschien beschadigd raakt. Het besef dat je zwanger bent na een terugplaatsing tot je ongesteld bent vind ik ook zwaar. Ook dat je steeds een deel van je voorraad eicellen verbruikt wat eigenlijk 1 eicel per maand hoort te zijn. en mentaal steeds weer een poging doen terwijl andere van zelfde leeftijd al 2de of 3de kindje krijgen maakt het lastig.

Mijn schoonouders willen graag dat we scheiden. Er wordt steeds gedaan alsof het aan mij ligt. Ik ben bang dat mijn man na alle ivfs mij zal verlaten. Als ik aan ivf begin voelt het alsof onze laatste periode samen ingaat. Het klinkt misschien heel gek. Hij is heel lief en zorgzaam. Maar toch maakt mijn hoofd me soms gek.
Alle reacties Link kopieren
Poging drie... Reageren via de telefoon lukt voor geen meter vandaag, dus als deze poging wel lukt wordt het een ego post ;-)

Telefonisch contact met Dr S. heeft niet zoveel nieuws opgeleverd. Vooral een bevestiging van wat wij al wisten of vermoedden. Mijn bloeduitslagen waren eigenlijk prima, heel goed zelfs voor mijn leeftijd. Maar mijn AMH is laag. Dat is geen verrassing op zich. Dr. S. heeft aangegeven dat het geringe aantal eicellen dat we steeds in NL hadden, waarschijnlijk ook het hoogst haalbare is. Gezien het grote aantal afwijkende en geen bevruchtingen vermoed hij dat er meer speelt. Dus als we nog een poging willen doen raadt hij aan om eventuele embryo's te laten onderzoeken op afwijkingen. Hij geeft aan dat het niet onmogelijk is, maar dat de kans op slagen wel klein is. Nu mogen wij dus beslissen of we de gok gaan nemen. Met de wetenschap dat het een hele dure gok is met een kleine slagingskans.
Ben wel heel blij met de eerlijkheid, maar dat maakt de beslissing niet gemakkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Duifje, dat is wel even een bittere pil om te moeten slikken. Maar de eerlijkheid is wel prettig, valse hoop heb je ook niets aan. Ik wens je veel kracht en wijsheid met het maken van de beslissing :hug:

#hier (even kopie uit een ander topic) Ik heb vanmorgen de punctie gehad! Ik was vanaf gisteren vreselijk zenuwachtig, maar het viel achteraf best mee. Het was wel onprettig hoor, maar goed te doen en zo gepiept. Nu hielp het ook wel mee dat er een nieuwe fertiliteitsarts was in de vorm van een (ja sorry) heel aantrekkelijk manspersoon die ook nog eens heel aardig was. :P  Hij vertelde continu wat hij precies deed en vroeg regelmatig of alles nog goed met me ging. Heel fijn en relaxt allemaal, ik voelde me erg op mijn gemak. Ik heb nog een uurtje wat buikpijn gehad, maar dat is nu helemaal weg, voel me prima.
Hij heeft 9 follikels aangeprikt en er zijn ook 9 eicellen aangetroffen o_o   Nou ja, totaal niet verwacht en heel wat beter dan die 4... Nu maar wachten en heel hard duimen dat er wat bevrucht wordt. Donderdag horen we of er een terugplaatsing gaat zijn, spannend!
Uhm... stuff... and things
Alle reacties Link kopieren
Soen schreef:
05-11-2018 10:29
Bedankt dames voor jullie reactie.

Bij ons is er geen oorzaak gevonden. Tot heden heb ik ook geen miskramen gehad. De punctie maakt me bang. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam door steeds prikken misschien beschadigd raakt. Het besef dat je zwanger bent na een terugplaatsing tot je ongesteld bent vind ik ook zwaar. Ook dat je steeds een deel van je voorraad eicellen verbruikt wat eigenlijk 1 eicel per maand hoort te zijn. en mentaal steeds weer een poging doen terwijl andere van zelfde leeftijd al 2de of 3de kindje krijgen maakt het lastig.

Mijn schoonouders willen graag dat we scheiden. Er wordt steeds gedaan alsof het aan mij ligt. Ik ben bang dat mijn man na alle ivfs mij zal verlaten. Als ik aan ivf begin voelt het alsof onze laatste periode samen ingaat. Het klinkt misschien heel gek. Hij is heel lief en zorgzaam. Maar toch maakt mijn hoofd me soms gek.
Even een reactie op een paar dingen uit je post:

"Ook dat je steeds een deel van je voorraad eicellen verbruikt wat eigenlijk 1 eicel per maand hoort te zijn."
Alle eicellen die rijpen met ivf stimulatie zouden normaal ook een stuk rijpen en vervolgens later in je cyclus allemaal behalve 1 verloren gaan. De volgende cyclus worden er altijd allemaal nieuwe eicellen aangemaakt. Je gaat met ivf dus niet sneller of langzamer door je voorraad heen, maar je maakt er eigenlijk juist meer gebruik van!

"Mijn schoonouders willen graag dat we scheiden. Er wordt steeds gedaan alsof het aan mij ligt. Ik ben bang dat mijn man na alle ivfs mij zal verlaten."
Wat verschrikkelijk!! Mag ik vragen of je uit een andere cultuur komt? Echt vreselijk dat je schoonouders dit zeggen, ze zouden jullie juist moeten steunen.
Dat je bang bent dat het man je verlaat, komt dat door dingen die hij heeft gezegd of is dat je eigen onzekerheid? Kun je hier met hem over praten? Is wel belangrijk om te doen want het is vooral mentaal een zwaar traject dus je hebt elkaar wel nodig!
flipje2 wijzigde dit bericht op 05-11-2018 19:17
1.32% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Kruidentheetje: Yes wat een goede opbrengst! En fijn dat het mee viel. Hoop op mooie bevruchtingen.

Duufje: lastige afweging.... hoop dat het lukt alle voors en tegens af te wegen. Denk dat als je het geld kunt missen en je nog energie hebt voor een poging, ik ervoor zou gaan.

Soen: jouw verhaal grijpt wel aan. Het is al zo moeilijk en dan maken je schoonouders het er niet makkelijker op.
Is het een optie hen wat minder bij het traject te betrekken?
Sluit me verder ook aan bij Flipje’s reactie.
vienna25 wijzigde dit bericht op 06-11-2018 08:10
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Duuf, lastige beslissing, vooral omdat het een dure wordt als je het doet.
Aan de andere kant, stel dat de uitkomst niet positief is, dan denk ik wel dat je meer antwoorden hebt. Want ik denk dat ze daar in Duitsland wel beter zien wat er gebeurt ma de bevruchting. Toch, of zie ik dat verkeerd? Omdat Animal destijds ook meer wist wat nou eigenlijk fout ging. Uiteraard dan een bittere pil maar misschien als dat scenario zich voordoet helpt het je met de verwerking. Je hebt dan echt alles gegeven.

Maar goed, jullie moeten het gaan doen mentaal, wederom jij weer fysiek en nu ook financieel.

Sterkte met het maken van jullie beslissing.. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Soen, je voorraad eicellen wordt niet sneller verbruikt door IVF. En dat je bang bent dat je relatie er onder lijdt, kan ik me voorstellen want IVF trekt een wissel op je relatie. Niet alleen met je partner, maar ook met vrienden en famile door onuitgesproken verwachtingen, zwangerschapsaankondigingen en andere dingen. Als ik terug denk aan mijn traject voelde ik mij met name alleen/eenzaam, hoewel mijn man er toch echt voor mij was.
Je kan natuurlijk zeggen; ik doe geen IVF en dat is prima. Als je er niet achter staat, moet je het niet doen vind ik en hopelijk staat je man er ook zo in. Maar de redenatie dat je dan denkt dat hij bij je weggaat omdat IVF een eindstation is, snap ik niet, omdat het jullie op de natuurlijke manier ook niet gelukt is om een zwangerschap tot stand te brengen. Over je schoonfamie: geen woorden voor! Echt bizar. Is het wel bij hen opgekomen dat het ook aan je man zou kunnen liggen (er is geen oorzaak gevonden dus niets is uitgesloten).

Duuf: wat lastig! Ik neem aan dat Dr S. het over PGS heeft. Toevallig heb ik daar dit weekend een opinie over geschreven in het kader van een verzekering in de UK. Dit gaat nader in op de controversy around PGS. Ik kan je dit vertrouwelijk toesturen, mocht je daar behoefte aan hebben. Je weet me te vinden via andere kanalen. PGS is nl. wel een hurdle en het vervelende is dat veel embryos niet door de screening komen als viable. En als zo’n situatie zich voor doet, heb je niets om terug te plaatsen. Dat gezegd hebbende: je hebt natuurlijk wel een doorgaande zwangerschap gehad 2 jaar geleden en dat maakt het vwb de beslissing wellicht extra lastig. Wetende dat je lichaam het wel kon: jij en Duufman in staat waren om een prachtige baby te maken die jou voor altijd mama heeft gemaakt en niet hier is. Ik kan me amper voorstellen hoe pijnlijk dat moet zijn en typ dit met een brok in mijn keel.
De grens hoever je gaat is een hele lastige en vooral een hele individuele. Het kutte is ook dat je gewoon niet weet of deze poging succesvol zal zijn en zo niet het je wel een bak geld gekost heeft. Ik had zelf altijd zoiets: als ik alles geprobeerd heb en het lukt niet dan moet ik me daarbij neerleggen. Maar wat “alles geprobeerd” hebben inhoudt is per persoon verschillend. Moeilijk - moeilijk - moeilijk. Heel veel succes met het nemen van een beslissing. En vooral heel erg naar dat de beslissing mede wordt ingegeven door financiele overwegingen. Begrijpelijk ook en tevens toch ook heel rot. Ik kan niet anders dan je vanaf hier een dikke knuffel geven.

Kruidenthee: Mooie score! Hopelijk volgen er mooie embryos!

Wie had ook al weer een gesprek vandaag? Vienna? Ik weet het niet - sorry.

Zot: hoe is het met jou? Is er al nieuws uit Spanje?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Jokke, wat fijn dat je een terugplaatsing hebt gehad inmiddels! Hoe is het gegaan? En wanneer mag je testen? Dan zet ik je in de tabel op het wachtbankje.

Lauwie, wat naar dat je je zo beroerd voelt van de pil... Hoe gaat het inmiddels? Sterkte hoor, het is ook gewoon niet eerlijk allemaal...

Kruidentheetje, jij ook hier :hello: . Ik hoop dat je hier niet lang hoeft mee te schrijven. 9 eitjes is iig een mooie start!

Vienna, fijn dat je gesprek goed was en dat diegene je gaat helpen met je herstel. Ik hoop dat je straks weer de kracht en moed vind om verder te gaan.

Mamamaria, logisch dat je even een break nodig had van het forum, heel begrijpelijk. Hoe is je gesprek gegaan vandaag?

Soen, ook van mij welkom hier. En ook ik vind het heel bizar wat je schoonfamilie zegt. Wat vind je man hiervan? Komt hij wel voor je op in deze? Pfoeh, ik zou even wat meer afstand van je schoonfamilie nemen, zeg. Als dat gaat natuurlijk. Moeilijk hoor. Wbt de punctie, probeer je daarover maar niet teveel zorgen te maken. Ik heb heel veel gelezen over IVF en ik ben eigenlijk nog nooit een verhaal tegen gekomen waarin er iets mis ging bij het prikken. De procedure wordt nu al zo vaak gedaan en is echt standaard voor de artsen inmiddels. En wat betreft de eitjes hoop ik dat de anderen je al gerust hebben kunnen stellen. Je gaat idd niet harder door je voorraad heen met IVF. Het mentale blijft lastig, mentaal is het gewoon toch wel heel zwaar vind ik. Maar je krijgt er wel een veel grotere kans op een zwangerschap voor terug.

Duufje, pfoeh meid, wat lijkt het me een lastige beslissing... Wat betreft embryo's onderzoeken, doelt hij daar op PGS? Want dat mag in Duitsland alleen maar onder bijzondere omstandigheden. Geldt dat voor jullie wel? Of gaat het over PKD (poollichamenonderzoek)? Ik vraag me wel af waarom hij dit onderzoek bij jullie aanraadt. Tot nu toe hadden jullie niet zoveel embryo's bij elke poging, waarom niet dan degenen die ontstaan zijn gewoon terugplaatsen en afwachten? Financieel is dat iig voordeliger. Plus dat die genetische onderzoeken ook nog wel omstreden zijn. Ik heb als je geïnteresseerd bent een linkje voor je over PKD, wel in het Duits. Weet niet of je erop zit te wachten, dus ik post hem nu niet, maar laat maar weten als je het wil lezen. Maar dit onderzoek wel of niet laten doen is maar een deelvraag natuurlijk. Tenminste, ik neem aan dat je ook gewoon nog een poging zou kunnen doen zonder dit onderzoek, toch? Ik wil jullie iig heel veel wijsheid toewensen bij het nemen van een beslissing.

Nog even een update van mij: ik heb een afspraak gemaakt voor een MRI en dat kan al volgende week woensdag! Was helemaal overdonderd ;-). Verder ben ik idd ongesteld geworden. Geen cyste blijkbaar dit keer, ook wel weer eens fijn ;-). Ik heb besloten om nu niet weer een ronde met hormonen te doen, ik geloof er toch niet meer in. Eerst maar de MRI afwachten en alles bespreken met de endometriose-specialist. Verder gaat het erg op en neer bij mij, vind het soms toch wel heel moeilijk dat m'n lichaam zo tegen me werkt. Bedankt dus voor jullie bemoedigende woorden, met name Sense en Duufje, deed me goed om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Mamamaria: Jij was het inderdaad die een gesprek had vandaag. Sorry! Thanks Windmolen!

Windmolen: snap helemaal dat je geen ronde doet met hormonen. En dat je er verdrietig van wordt is heel erg begrijpelijk. Het wachten op een eventuele zwangerschap en niet weten of het ooit lukt is ontzettend moeilijk. Benieuwd naar de MRI.
En verder snap ik ook jouw opinie mbt advies Dr S/Duuf, want ook ik zou, mocht je nog een poging doen Duuf, ook terug laten plaatsen wat er terug te plaatsen is zonder aanvullend onderzoek. Vandaar ook mijn opmerking dat er bijv. na PGS soms niets terug te plaatsen is.
Ben overigens ook benieuwd of het nu PGS of PKD is...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
in DD zal het poollichamen onderzoek zijn, want onderzoek op embryo's is in Duitsland nog strenger geregeld dan in Nederland is mij verteld.

Wij wilden PGD doen en konden daarom dan ook alleen in België terecht...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Duuf, wat een moeilijke beslissing. Fijn dat er zoveel eerlijkheid is (dat herken ik, ook van anderen die er zijn geweest), maar het maakt je beslissing niet makkelijker. Waar de grens ligt kunnen alleen jij en je man beslissen. Heel veel wijsheid gewenst!

Sense, wat een gedoe met de bureaucratie. Fijn dat het telefoonnummer iets heeft geholpen in een directe lijn, maar wat een gedoe. Hoe gaat het nu?

Windmolen, ik kan me voorstellen dat je nu eerst afwacht.

Soen, wat ongelooflijk van je schoonouders.

Hier: vandaag bericht uit Spanje dat de donor eerste controle heeft gehad en woensdag weer terug is. We verwachten op basis daarvan dat de punctie maandag is, dus ik ben benieuwd. Zelf vrijdag de echo hier om bms te meten. Het is (weer) een week eerder dan we op mikten, dus toch wel weer een verrassing. We bereiden de boel verder voor nu en stemmen met ouders en schoonouders af over de opvang van zoon. Ik denk zelf dat we vrijdag bericht krijgen en dan maandag de punctie is.
Alle reacties Link kopieren
Windmolen: shit wat balen dat je weer ongesteld bent geworden! :hug: Snap de frustratie helemaal, met dat je lichaam niet wil meewerken (stomme lijven ook, grrr...).
Fijn dat je al snel terecht kunt voor een MRI. Hoop dat er wat meer duidelijk wordt.
En slim om even een pauze in te lassen met de hormonen. Hopelijk geeft het een beetje rust om weer op te laden.

Hier niet zo heel veel nieuws. Ik heb toch stappen genomen om eens naar een specialist te gaan ivm Hashimoto’s. Misschien is er daar nog winst te behalen qua instelling, met huisarts kom ik niet echt verder. Hoor binnenkort wanneer de afspraak is. Las een wachttijd van 4-5 weken... dus weer even geduld.

Daarbij zijn we nu ook verder met het pleegzorgtraject. Poeh, ook best intensief. En flink wat eisen. Maar volgens mij zijn ze enthousiast over ons :) .
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er eigenlijk gevoeglijk vanuit gegaan dat Dr. S. poollichamenonderzoek bedoelt ja. Maar ik ben niet zo dol op telefonische consulten, dus ik ben nergens op de details ingegaan. Dat doen we wel als we elkaar weer live zien. Werkt voor mij beter.
Na het telefoontje gisteren was mijn eerste gevoel dat dit het moment is om te stoppen. Maar het moest blijkbaar even landen, want we hebben inmiddels besloten om 1 poging in Dld te doen (en zo ik er nu insta zonder poollichamenonderzoek, zeker in mijn geval terugplaatsen wat er terug te plaatsen is inderdaad). Dus ik ga later vandaag een afspraak maken en van daaruit hopelijk een behandelplan opstellen. We gaan het zien.

Soen, ik vermoed net als Flipje dat je uit een andere cultuur komt, of daarin bent getrouwd. Hoop dat Flipje je op het 'fysieke' vlak gerust heeft kunnen stellen met haar duidelijke uitleg. En hoop dat je je kunt realiseren dat onvruchtbaarheid nooit iemands schuld is en dat de reactie van je schoonouders totaal idioot is. Vind het heel naar voor je dat je naast alle onzekerheid rondom het vruchtbaarheidstraject ook nog met deze moeilijkheden te maken hebt. Hoop dat er mensen om je heen zijn, die je hierin kunnen helpen.

Vienna je schildklier doet er inderdaad nogal toe. Hoop dat je er verder mee komt. Spannend ook, het pleegzorgtraject. Wij zijn daar ook echt enthousiast over en dat heeft er ook voor gezorgd dat ik inmiddels wat rustiger naar onze toekomst kijk. Pleegzorg gaan we zeker doen, hopelijk naast een biologisch kind en anders alleen pleegzorg.

Zot, spannend! Wat een geregel weer. Duimen gaan weer voor je draaien.
Alle reacties Link kopieren
Wat stoer Duuf! Ik snap je verlangen en hoop vurig dat je wens mag uitkomen.

Misschien een domme vraag, maar het is nu November. Zou het zinvol zijn om in Januari over te stappen naar een andere verzekering (er even vanuit gaande dat de voorwaarden niet veranderen?) en zou je dan in aanmerking komen voor een verzekerde poging? Of wil je zo lang niet wachten? Ik weet ook niet wat de polis zegt, maar het kwam in me op...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Baggal ik heb daar wel even naar gekeken inderdaad.
Maar wij hebben al 1 poging zelf betaald, en die telt gewoon mee met het totale aantal. Dus dit wordt poging 5. Die kun je momenteel nog wel bijverzekeren, maar ik wil eigenlijk niet overstappen (wegens andere redenen erg content met mijn huidige verzekering).
Bovendien wil ik inderdaad niet te lang wachten. Ik heb daar niet alles zelf in te bepalen natuurlijk en ik ga ervan uit dat het wel volgend jaar wordt voor we echt beginnen. Maar als we dit jaar nog een behandelplan opstellen, begint de poging denk ik ook dit jaar. Ik heb me er inmiddels al bij neergelegd dat we failliet gaan, dus ik laat het zo ;-).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me er inmiddels al bij neergelegd dat we failliet gaan, dus ik laat het zo ;-).


Haha, dit zeggen wij ook altijd tegen elkaar :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Duifje, ik ben een meelezenr en breek even in :). Je kunt de aanvullende UMC verzekering naast een andere basis (en vast ook aanvullende) verzekering afsluiten, je hoeft niet geheel over te stappen. Zou dat dus toch verder bekijken en overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Even via mijn telefoon, dus hoop dat het leesbaar is ;-)
@ paardenbloemetjes, bedankt voor de tip. Wij zijn ons ook aan het oriënteren over een andere verzekering. Nu bijna 2 pogingen gehad, dus even nadenken wat nu wijsheid is.
@ Duufje, spannend dat hele Duitsland gebeuren. Wel heel fijn om te lezen dat ze er zo eerlijk zijn. Fijn dat er toch nog kansen zijn.
@ vienna 25, wat mooi dat jullie ook naar pleegzorg kijken. Zijn zoveel kinderen die lieve ouders verdienen. Sterkte bij de specialist en alle voorbereidingen rondom de pleegzorg.
@ zot 83, Spannend dat Spanje in zicht komt. Duimen dat het bms mooi dik is en dat er straks een mooie embryo geplaatst mag worden.
@ windmolen, wat ontzettend naar is die endometriose toch. Heel veel sterkte.
@ kruidentheetje, wat een prachtige score. Nu duimen voor een paar mooie embryo's. Spannend
@ Soen, welkom hier, wat ontzettend naar van je schoonouders. Hoop dat je lieve mensen om je heen hebt, die er wel voor je zijn. Je mag hier altijd je verhaal kwijt.
@sense, Wat spannend weer. Wanneer moet je op controle om te zien of er wat groeit?
@ alle dames voor Duitsland, heel veel sterkte. Als er een Duitsland topic komt, dan melden jullie dat hier ook he? Wil graag meelezen.
@ voor iedereen die het nodig heeft een dikke knuffel.
@ hier, week geleden een creyo embryo teruggeplaatst gekregen, ging niet helemaal soepel (konden de plek in de baarmoeder niet vinden) maar na lange tijd kwam de 8 cellige embryo eraan en is teruggeplaatst. Volgende week dinsdag testen, maar ben meestal eerder ongesteld, dus we wachten het af.
Flink dipje hier gehad. Een vriendin waar ik 3 weken geleden mijn hele ellendige verhaal aan verteld had, haar nog gevraagd of zij al bezig waren met kinders, maar hier waren ze nog niet mee bezig. Kreeg dit weekend een appje dat ze 11 weken zwanger is. Voelde als een mes in mijn rug. Mijn grootste pijn heb ik met haar gedeeld en ze heeft besloten om mij buiten haar geluk te houden. Ik weet dat mensen het graag voor zich houden de eerste 12 weken, maar toch blijf ik er bij, als mensen in dit ellendige traject zitten, mogen mensen daar wel een beetje rekening mee houden.
Nouja misschien zijn het ook die klote hormonen die ik moet nemen die mij misschien extra emo maken :-(
Heel blij met dit topic

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven