Zwangerschapswens, zonder vaste baan?

18-01-2020 22:09 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
He allemaal,

(Dit is mijn eerste topic, dus SORRY als ik iets fout doe)

De kinderwens van mij en mijn vriend is enorm groot, vooral nu iedereen om ons heen ook langzaam ouders beginnen te worden. Het begint echt te kriebelen, rammelende eierstokken!
"Liever gisteren dan vandaag" zegt mijn vriend als de vraag gesteld wordt ("Jullie nog geen kinderen?")

Maar nu hetgeen waar ik mee zit.
Ik heb geen vast contract bij mijn werkgever, mijn vriend wel.

Ik zie een vast contract als een voorwaarde voor mezelf. Of ik het werk leuk vind of niet: dat vast contract moet binnen zijn voordat ik hoop een kindje te mogen krijgen.
Op de een of andere manier is dat iets wat aan me knaagt.
Mijn vriend ziet dit niet zo, die vind een vast contract niet belangrijk genoeg om op te wachten en vind het vervelend dat ik zo'n voorwaarde aan mezelf stel.

Het leven is te kort om daarop te wachten, het red zich wel, blabla, ik weet het en misschien moet ik het ook maar proberen los te laten. Ofzo.

Daarom wil ik graag weten wat jullie hier van vinden, hoe kijken jullie hier tegenaan?
Hoe hoog schat je de kans in dat je contract niet verlengd wordt als je zwanger bent? Hoe ging dat bij andere werknemers? Mocht je je baan kwijtraken, kunnen jullie dan (tijdelijk) rondkomen van één salaris?

Misschien kan je het zo timen dat je pas vertelt dat je zwanger bent als je net een nieuw (jaar)contract hebt gekregen.
Geen motto
RosesBird schreef:
18-01-2020 22:29
Dat met die contracten herken ik inderdaad wel ja.

Mijn angst is meer wat als er een kindje is en ik verlies mijn baan, om wat voor reden dan ook. Wat dan? De kosten lopen gewoon door natuurlijk.
En dan red je het ook. Niet alles kan dan meer, maar de basis red je echt. Ik had dat vaste contract toen ik mijn eerste kind kreeg, toen ik net zwanger was van mijn 2e kind (wist het zelf nog nauwelijks) werd ik ontslagen. Vol in de crisis. En ja, we hebben het lastig gehad financieel, maar we hebben het gered. Zorg dat je een buffer hebt voor noodgevallen en kijk of je nu al al jullie geld opmaakt aan noodzakelijke dingen en in hoeverre daarin gesneden kan worden. Toen wij de eerste kregen lazen we een krant en hadden abonnementen op tijdschriften. Ik kocht ook regelmatig kleding die ik niet echt nodig was. Dat is in de loop der jaren dus echt wel veranderd. (Oudste is nu 10).
Bedankt voor jullie reacties!

Ik besef dat ik me waarschijnlijk druk maak zonder reden en dat mijn vriend (en jullie!) gelijk hebben.

Een baan is super fijn om te hebben, een vast contract een leuke bijkomstigheid om het zo te zeggen.

Mocht het moment daar zijn, meld ik me zeker :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven