Aanslagen Sri Lanka

21-04-2019 08:59 282 berichten
Ben net wakker en lees op nu.nl dat er aanslagen zijn geweest bij o.a. kerken en hotels in Sri Lanka. En dat er al honderd doden zijn waaronder toeristen. In de liveblog van nu.nl staat ook dat men aan het onderzoeken is of er Nederlanders betrokken zijn bij de aanslagen.

https://www.nu.nl/buitenland/5854404/ze ... lanka.html
Alle reacties Link kopieren
Wat ongelooflijk triest als je over de rug van vele doden en gewonden een punt meent te moeten maken over Femke Halsema.
Nummer*Zoveel schreef:
21-04-2019 12:19
Wat ongelooflijk triest als je over de rug van vele doden en gewonden een punt meent te moeten maken over Femke Halsema.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
21-04-2019 12:19
Wat ongelooflijk triest als je over de rug van vele doden en gewonden een punt meent te moeten maken over Femke Halsema.


Op Twitter zijn de reacties aan elkaar geplakt van o.a. Asscher en Jesse Klaver na de moskee aanslagen in Nieuw Zeeland en nu op kerken.

Wel aardig om te zien, hoe vele male heftiger de reacties toen en nu.

Daarom mijn oprechte vraag: hoe laat gaat in Amsterdam de vlag halfstok?

Dat is mijn punt, niet mevrouw Halsema
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-04-2019 12:53
Op Twitter zijn de reacties aan elkaar geplakt van o.a. Asscher en Jesse Klaver na de moskee aanslagen in Nieuw Zeeland en nu op kerken.

Wel aardig om te zien, hoe vele male heftiger de reacties toen en nu.

Daarom mijn oprechte vraag: hoe laat gaat in Amsterdam de vlag halfstok?

Dat is mijn punt, niet mevrouw Halsema

Ja Femke en Achmed waar zijn jullie?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-04-2019 10:02
Ik denk vooral: Waarom?! Het is vast tegen het geloof gezien de kerken en dat het Pasen is maar wat schiet de aanslag pleger ermee op?!
Ik denk niet dat IS erachter zit maar wie/wat zit er dan achter?
Het was in Sri Lanka al gedoe voordat IS bestond. Dus het kunnen gewoon groeperingen uit het eigen land zijn.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-04-2019 12:53
Op Twitter zijn de reacties aan elkaar geplakt van o.a. Asscher en Jesse Klaver na de moskee aanslagen in Nieuw Zeeland en nu op kerken.

Wel aardig om te zien, hoe vele male heftiger de reacties toen en nu.

Daarom mijn oprechte vraag: hoe laat gaat in Amsterdam de vlag halfstok?

Dat is mijn punt, niet mevrouw Halsema
Waarom zijn er altijd meteen van die eikels (zoals hollebollegijs) die dit soort situaties gelijk misbruiken om hun haat richting bepaalde Nederlandse politici te uiten? Kan je nu werkelijk niet gewoon even je mond houden en stil staan bij wat er is gebeurt?
Alle reacties Link kopieren
Christenen worden overal geterorriseerd. Dat is altijd al zo geweest, maar ik heb het gevoel dat het steeds meer gebeurt. Ik ben zelf christen en wil wel naar die grote evenementen zoals Opwekking, EO-Jongerendag, maar het terrorisme geeft alles een negatieve ondertoon helaas.

Ik wens alle betrokken veel sterkte toe.
sadsloth wijzigde dit bericht op 21-04-2019 13:51
Reden: Te snel verzonden
7.05% gewijzigd
Heanig an
Grijpt mij enorm aan... in het bijzonder op deze plek... :-(
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
21-04-2019 10:59
zojuist nog een aanslag;

https://nos.nl/liveblog/2281379-zojuist ... doden.html
20 minuten geleden
Politie: 207 doden, 450 gewonden

Het dodental is door de politie op Sri Lanka opnieuw bijgesteld, nu naar 207.

450 gewonden zijn er geteld.



:cry: Afschuwelijk.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
21-04-2019 12:06
Gijs, ik schrijf maar niet wat ik nu denk want dat levert me een flinke ban op.
Het zal zijn, Zaza.

Ik ben het vaak niet met Gijs eens maar in dit geval vrees ik dat hij gelijk gaat hebben.
Christendom is nog altijd de meest vervolgde religie in de wereld.
Keer op keer zijn er aanslagen in landen die ons minder na aan de borst liggen waar christenen het slachtoffer van zijn en daar wordt relatief weinig aandacht aan besteed.
Het benoemen is al helemaal niet correct, zie maar naar jouw reactie en uit bepaalde politieke kringen.

Vandaag las ik een kop op de site van het AD; " Van gelovige tot atheïst, hoe verliefdheid in Jezus omsloeg in walging" .

Geen enkele reactie en ik verwacht ook niet dat die komt...
Ik vraag me af of het AD het aandurft om een zelfde artikel te plaatsen maar dan Jezus te vervangen door Mohammed..... De rapen zouden gaar zijn in Nederland en niet alleen bij moslims.

Is dit off topic?
Nee, want wat ik er mee wil zeggen is dat wij met z'n allen hartstikke ons best doen om moslims te vriend te houden en respect te tonen voor hun geloof, ondertussen worden er christenen op de meest walgelijke manier vervolgd in een groot aantal islamitische landen en staat het Westen niet of in ieder geval te weinig op.

Dat zeg ik, een agnost.
Mee eens Tegenlicht. Ik zie en merk hetzelfde als agnost die af en toe eens de kerk bezoekt.

Vanochtend was ik bij de paasviering in een katholieke kerk en daar benoemde de pastor even de aanslagen in Sri Lanka. De sfeer was wat bedrukt.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-04-2019 09:26
We weten natuurlijk niet wie er achter zit maar als het IS is vraag ik me af of de Tweede Kamer ook een minuut stilte gaat houden en of we Femke Halsema
kerken zien bezoeken zoals na de aanslag in Nieuw Zeeland
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/15/op ... n-a3953449

Toen er wereldwijd gewaarschuwd werd voor aanslagen op kerken en synagoges, én de dubbele aanslagen op de kerk op de Filipijnen gebeurde, dacht ik dat waarschuwingen serieus genomen werden.

IS eist dubbele aanslag op Filipijnse kerk op https://www.telegraaf.nl/t/3072865/ via @telegraaf

Wat deed Femke Halsema? Zij ging de moskeeën en islamitische instellingen in Amsterdam extra beveiligen. Hoe zat het met beveiliging van kerken en synagoges? Niets over gelezen. Dat was ruim vóór de aanslag op de moskee in Nieuw Zeeland.

26 januari 2019:
Moskeeën Amsterdam erg blij met nieuwe maatregelen Halsema http://www.at5.nl/artikelen/191102/mosk ... aatregelen via @AT5


MoskeeAlert, een groep van Amsterdamse Moskeeën, zegt erg blij te zijn met het besluit van burgemeester Femke Halsema om extra maatregelen te treffen voor het beveiligen van islamitische instellingen in de stad,
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
21-04-2019 13:38
Waarom zijn er altijd meteen van die eikels (zoals hollebollegijs) die dit soort situaties gelijk misbruiken om hun haat richting bepaalde Nederlandse politici te uiten? Kan je nu werkelijk niet gewoon even je mond houden en stil staan bij wat er is gebeurt?
Dit is een algemene draad dus als jij ergens bij stil wilt staan prima, ik wil het over andere dingen hebben.

Waarop baseer jij dat ik Halsema haat?
Ze is niet mijn politieke kleur maar wel een echte liberaal, neem de moeite maar eens om haar boek te lezen ( pluche) een aanrader.

Dus ja ik heb kritiek en ja ik vind het een prima politica.

Wel vind ik dat ze nu de vlaggen half stok moet hangen net als na de aanslag in Nieuw Zeeland
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
21-04-2019 14:58
Dit is een algemene draad dus als jij ergens bij stil wilt staan prima, ik wil het over andere dingen hebben.

Waarop baseer jij dat ik Halsema haat?
Ze is niet mijn politieke kleur maar wel een echte liberaal, neem de moeite maar eens om haar boek te lezen ( pluche) een aanrader.

Dus ja ik heb kritiek en ja ik vind het een prima politica.

Wel vind ik dat ze nu de vlaggen half stok moet hangen net als na de aanslag in Nieuw Zeeland
Eens
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
21-04-2019 12:08
Dit. Wat héb ik me geërgerd aan die hypocriete trut na slechts 1 aanslag op een moskee, terwijl radicale moslims al járenlang aanslagen plegen op kerken en weet ik hoeveel mensen hebben vermoord in naam van hun zieke gedachtegoed.
Er zijn allerlei radicale broeinesten en radicale moskeëen in Amsterdam waar Femke helemaal niks tegen doet.
Hier in Sri Lanka zit een radicale moslims achter die vorig jaar al allerlei Boeddhabeelden heeft vernield.

Na de moskee aanslag in Nieuw Zeeland hield de Tweede Kamer ook 1 minuut stilte, als ze dat nu niet doen vallen ze door de mand.

Net als de gemeente Amsterdam, als ze nu geen vlag halfstok hangen zeggen ze eigenlijk een aanslag op een moskee is erger dan een aanslag op een kerk.

Ik ga er ook vanuit dat de kerken in Nederland extra bewaakt worden want ook dat zagen we na de moskee aanslag in Nieuw Zeeland
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-04-2019 15:06
Na de moskee aanslag in Nieuw Zeeland hield de Tweede Kamer ook 1 minuut stilte, als ze dat nu niet doen vallen ze door de mand.

Net als de gemeente Amsterdam, als ze nu geen vlag halfstok hangen zeggen ze eigenlijk een aanslag op een moskee is erger dan een aanslag op een kerk.


Ik ga er ook vanuit dat de kerken in Nederland extra bewaakt worden want ook dat zagen we na de moskee aanslag in Nieuw Zeeland

Eens.

De extra beveiliging van moskee in Amsterdam was al ruim vóór de aanslag in Nieuw-Zeeland.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Een bericht van maart 2016:


Turkije waarschuwt voor aanslagen op Pasen https://www.metronieuws.nl/nieuws/buite ... n-op-pasen

In het nieuws

Turkije waarschuwt voor aanslagen op Pasen

[De Turkse politie neemt voorzorgsmaatregelen bij kerken, in verband met terreurdreiging op Eerste Paasdag. Foto: EPA
Foto van 'Wouter van Loon']


Wouter van Loon

26 MRT 2016

De Turkse politie heeft gewaarschuwd dat IS mogelijk van plan is om aanslagen te plegen op christenen en joden op Eerste Paasdag. De terroristen zouden het voornamelijk hebben gemunt op kerken en synagoges.

Vorig weekend kwamen in een drukke winkelstraat in Istanbul vijf mensen om het leven bij een zelfmoordaanslag. Die werd gepleegd door een terrorist met banen met IS. Onder de slachtoffers waren ook drie joden. Voor de Turkse politie aanleiding om extra te waarschuwen. Er zouden aanwijzingen zijn dat voornamelijk in Ankara kerken en synagoges gevaar lopen.
Ook dreiging voor ambassades

De Turkse politie had eerder al aangekondigd dat er extra veiligheidsmaatregelen genomen zullen worden rond kerken en synagoges in Turkije.

Daarnaast moet er ook rekening mee worden gehouden worden dat ambassades en consulaten doelwit zijn voor terroristen. Het Nederlands consulaat in Istanbul werd afgelopen week ook al eens ontruimd vanwege terreurdreiging. Dat gebouw ligt in dezelfde straat als waar de zelfmoordaanslag van vorige week plaatsvond.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-04-2019 10:08
Wat ik juist zo fijn vond in Sri Lanka is alle religies die naast elkaar leven. Het is hoofdzakelijk een boeddhistisch niet gewelddadig land. Tamil Tijgers (hindu) zijn door de Engelsen als dwangarbeiders op de theeplantages gebruikt. Een deel wil een eigen staat maar dat zorgt vaak in een bepaald gebied kort voor wat rumoer. Verder zie je een kerk, moskee, hindu tempel en boeddhistische plaatsen in dezelfde straat en buurt. Mensen die door elkaar met elkaar omgaan.

Colombo is trouwens geen leuke stad. Je hebt er als toerist niets te zoeken. Ik heb hoop dat ze er snel achter komen wie dit heeft gedaan.
Er is daar toch al jaren gedoe tussen boeddhisten en Islamieten dacht ik?
Vorig jaar nog boeddhisten die winkels, restaurants en huizen van moslims In brand staken!
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
21-04-2019 15:22
Er is daar toch al jaren gedoe tussen boeddhisten en Islamieten dacht ik?
Vorig jaar nog boeddhisten die winkels, restaurants en huizen van moslims In brand staken!

Inderdaad. Dit is een artikel (van vandaag) met achtergronden:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9a427a6/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Heel treurig dat ook dit topic door een paar forummers wordt aangegrepen om hun algemene onvrede en frustratie over Nederlands beleid te ventileren.
Dit is natuurlijk geen 'algemene draad' maar een topic over de aanslagen in Sri Lanka.
Elke respectvolle intelligente discussie raakt verstikt door deze wezenloze manier van forummen.

Dit is het verhaal van de aanslag in één van de hotels: https://timesofindia.indiatimes.com/wor ... 978147.cms
nounou
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
21-04-2019 15:22
Er is daar toch al jaren gedoe tussen boeddhisten en Islamieten dacht ik?
Vorig jaar nog boeddhisten die winkels, restaurants en huizen van moslims In brand staken!
Nooit in SriLanka geweest zeker? Gedoe vanuit de Islamieten versus de Boeddhisten bedoel je. Als je als boeddhist overal maar constant onderdrukt wordt door bepaalde ‘groepen’ ga je ie vanzelf wel een keer verdedigen. Zou het er ook niet bij laten zitten.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
21-04-2019 15:36
Heel treurig dat ook dit topic door een paar forummers wordt aangegrepen om hun algemene onvrede en frustratie over Nederlands beleid te ventileren.
Dit is natuurlijk geen 'algemene draad' maar een topic over de aanslagen in Sri Lanka.
Elke respectvolle intelligente discussie raakt verstikt door deze wezenloze manier van forummen.

Dit is het verhaal van de aanslag in één van de hotels: https://timesofindia.indiatimes.com/wor ... 978147.cms
Het is een volstrekt legitieme vraag of de vlag half stok gaat en de Kamer een minuut stilte in acht neemt na de aanslagen op kerken in Sri Lanka omdat dit een maand geleden bij een aanslag op kleinere schaal wel gebeurde.

En die vraag wordt echt niet alleen op dit forum gesteld, op bijvoorbeeld Twitter gaat het er ook over.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
21-04-2019 13:36
Het was in Sri Lanka al gedoe voordat IS bestond. Dus het kunnen gewoon groeperingen uit het eigen land zijn.

NATUURLIJK zijn het islamitische terroristen. En of die nou wel of niet uit het eigen land komen maakt geen drol uit.
Vind het uberhaupt best bizar dat er vanuit onze politiek blijkbaar zo overdreven gereageerd was op de aanslag in Nieuw Zeeland die niet eens tegen westerlingen gericht was.
Dan kunnen ze nu idd niet achter blijven aangezien deze aanslag tegen christenen was en wij een christelijke oorsprong hebben. En wij dus in principe ook kans maken op aanslagen op onze kerken.
In Aziatische landen rommelt het trouwens behoorlijk vaak met de moslims, het matcht nergens echt lekker. En uit landen waar de islam heersend is willen ze blijkbaar zelf vaak weg.
hollebollegijs schreef:
21-04-2019 16:24
Het is een volstrekt legitieme vraag of de vlag half stok gaat en de Kamer een minuut stilte in acht neemt na de aanslagen op kerken in Sri Lanka omdat dit een maand geleden bij een aanslag op kleinere schaal wel gebeurde.

En die vraag wordt echt niet alleen op dit forum gesteld, op bijvoorbeeld Twitter gaat het er ook over.
Maar je zou het ook gewoon even af kunnen wachten natuurlijk, in plaats van meteen te insinueren dat men een aanslag op een moskee "erger" vindt dan een aanslag op een kerk. Mocht er geen enkele reactie komen vanuit de politiek, dan zou je een punt een punt kunnen hebben, al gebiedt de eerlijkheid natuurlijk wel om te zeggen dat op aanslagen in een westers land sowieso anders gereageerd wordt hier in het westen, omdat het dichterbij voelt. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven