BOOS: aantijgingen tvoh

15-01-2022 12:26 3836 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeroen Rietbergen, bandleider tvoh en man van Linda de Mol, erkent de beschuldigingen en stapt op (zie twitter Tim Hofman).

Donderdag aflevering van #BOOS hierover op YouTube. Link naar het YouTube-kanaal van #BOOS: https://youtube.com/c/BOOS

Wie volgt?
maloochem wijzigde dit bericht op 20-01-2022 06:57
63.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
MevrouwJack schreef:
21-01-2022 13:28
Alleen de quote wordt geplaatst in plaats van mijn bericht:

Dat dikgedrukte zei hij niet. Hij vond het jammer dat vrouwen de stap niet maakten om aan de bel te trekken. Dat bleef hij herhalen. Er zijn immers 'loketten' voor, ze deden al zoveel. Hij herkende niet (en ontkende deels) dat er sprake is van een angstcultuur. De man bovenop de apenrots die vindt dat hij wel kan vaststellen hoe de cultuur is voor vrouwen onderaan de pikorde.

Vandaar ook zijn conclusie. Wat moet er gebeuren? "Vrouwen moeten hun mond open doen." Hij had ook kunnen zeggen "mannen moeten hun gedrag aanpassen" of "we moeten gaan werken aan veiligere omstandigheden", maar nee, dat was niet wat in hem opkwam.
Mee eens, en dat zwijgcontract op straffe van 10.000 boete helpt natuurlijk ook niet echt. Dat kan ook al intimiderend overkomen op een onervaren persoon.
candy wijzigde dit bericht op 21-01-2022 13:56
0.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
21-01-2022 13:46
Het gaat ook niet over John de Mol zelf en ja, helaas is het veel breder. Maar daarom vind ik dit interview juist interessant en sterk. Het legt namelijk bloot wat er mis gaat in organisaties, macht, angstcultuur en hoe de alfaman denkt. En door de ophef daarna hoop ik dat een paar directeuren oid nu een spiegel hebben voorgekregen en hun eigen bedrijf, organisatie etc. eens goed doorlicht en kijkt hoe het staat met de gedragsregels. Ik geloof nl best dat veel bedrijven gewoon die loketjes (wat een woord), gedragsregels en protocollen hebben, maar dat ligt in een laatje te verstoffen en niemand die zich verantwoordelijk voelt hier pro actief wat mee te doen.
Dit inderdaad. Vind het ook goed dat je in de politieke reacties ziet dat het breder getrokken wordt. Staatssecretaris Uslu gaf aan te gaan praten met mediabedrijven (logisch want dat is haar portefeuille), maar inmiddels wordt er vanuit de politiek ook breder opgeroepen tot reflectie binnen organisaties.

Ik weet echt dat dit breder is dan The Voice en John de Mol, maar het is wel een van de weinige keren dat iemand met zoveel macht, die alle kans had om zich te laten voorlichten, vrijwillig in een gesprek waarin hij ook nog eens de kans krijgt te nuanceren, zo ontluisterend laat zien hoe het werkt.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
...
candy wijzigde dit bericht op 21-01-2022 13:55
Reden: dubbel
97.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
MevrouwJack schreef:
21-01-2022 13:28
Alleen de quote wordt geplaatst in plaats van mijn bericht:

Dat dikgedrukte zei hij niet. Hij vond het jammer dat vrouwen de stap niet maakten om aan de bel te trekken. Dat bleef hij herhalen. Er zijn immers 'loketten' voor, ze deden al zoveel. Hij herkende niet (en ontkende deels) dat er sprake is van een angstcultuur. De man bovenop de apenrots die vindt dat hij wel kan vaststellen hoe de cultuur is voor vrouwen onderaan de pikorde.

Vandaar ook zijn conclusie. Wat moet er gebeuren? "Vrouwen moeten hun mond open doen." Hij had ook kunnen zeggen "mannen moeten hun gedrag aanpassen" of "we moeten gaan werken aan veiligere omstandigheden", maar nee, dat was niet wat in hem opkwam.
Ik zeg dus ook niet dat hij dat zei ik zeg dat het bij mij zo overkwam. En constateerde enkel dat de interpretatie van hetgeen gezegd is bij mensen heel verschillend binnen kan komen.

Het zou erg makkelijk zijn verder om te zeggen. Mannen, vanaf nu moeten jullie je werkwijze aanpassen.
Hij geeft duidelijk aan dat hij een andere werksfeer wil waarbij dit soort gedrag serieus genomen wordt en dan mensen die wat naars overkomt zich veilig genoeg voelen om dit te melden.
Het is een utopie om te denken dat de mensheid in een dag veranderd. In elke laag van de bevolking lopen nog steeds idioten rond.
trien30 wijzigde dit bericht op 21-01-2022 13:59
18.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
21-01-2022 13:33
Nou dacht ik dat ik echt kon zien of iemand deugde of niet. Marco B. vond ik altijd al een onaangename griezel. Maar Ali B, daar had ik nou echt geen griezelvibe bij. Ben ik er toch weer ingetuind.
Zelfde hier over Ali B, hij leek echt zo sympathiek. Marco B had ik geen mening over eigenlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Paarsebloem schreef:
21-01-2022 13:40
Ik verbaas me eigenlijk dat mensen verbaasd zijn over de vijandige online reacties van veelal mannen.

Mannen schrijven al jaren zo over vrouwen. En dat in veel te grote getallen om te zeggen dat het om een klein groepje gaat.

Veel mannen kijken op ons neer en zien ons niet als volwaardig mens.
Ja, ook in Nederland.
Op social media zie je vooral de nare kanten van de mens. Ik verwacht nog altijd dat het overgrote deel van de mensen in de kern niet slecht is.

Zelfs mannen niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
21-01-2022 13:50
Eens! Ik denk wel dat het te optimistisch is dat andere directeuren nu hun eigen bedrijf eens goed doorlichten. Zou dat niet een typisch gevalletje "dat gebeurt bij ons niet" zijn?
Bij ons (maar dat is semi-overheid, en niet heel hiërarchisch) komen dit soort thema's wel echt terug dankzij de actualiteit, net als inclusiviteit en discriminatie bijvoorbeeld. Maar lang niet altijd dankzij de mensen aan de top, vaak dankzij de georganiseerde 'tegenmacht', een ondernemingsraad of medezeggenschapsraad bijvoorbeeld.
Tjezus, wat vals
Chienandalou schreef:
21-01-2022 13:46
Het gaat ook niet over John de Mol zelf en ja, helaas is het veel breder. Maar daarom vind ik dit interview juist interessant en sterk. Het legt namelijk bloot wat er mis gaat in organisaties, macht, angstcultuur en hoe de alfaman denkt. En door de ophef daarna hoop ik dat een paar directeuren oid nu een spiegel hebben voorgekregen en hun eigen bedrijf, organisatie etc. eens goed doorlicht en kijkt hoe het staat met de gedragsregels. Ik geloof nl best dat veel bedrijven gewoon die loketjes (wat een woord), gedragsregels en protocollen hebben, maar dat ligt in een laatje te verstoffen en niemand die zich verantwoordelijk voelt hier pro actief wat mee te doen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook dacht dat een vertrouwenspersoon hebben maakt dat er dus bij dit soort gedrag een melding zou komen.

Het is eigenlijk dat je het zo zegt dat ik ook denk dat er misschien een meer actieve rol moet zijn voor vertrouwenspersonen.

Nou hebben wij op de werkvloer denk ik sowieso heel weinig risico door onze samenstelling, maar het zet mij toch wel aan het denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
21-01-2022 13:57
Op social media zie je vooral de nare kanten van de mens. Ik verwacht nog altijd dat het overgrote deel van de mensen in de kern niet slecht is.

Zelfs mannen niet.
Nee, natuurlijk is de overgrote meerderheid niet slecht. Maar ik denk wel dat een groot deel van de mannen niet begrijpt wat precies grensoverschrijdend gedrag is. Dat idiote gefluit op straat, opmerkingen maken over iemand lichaam, blikken die van je borsten naar je billen gaan en omgekeerd, hand op je bil en ga zo maar door.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sarai- schreef:
21-01-2022 11:33
Ik kan wel huilen:

https://www.fatsforum.nl/threads/pizzag ... 8/page-124

De bek vol over het vermeende misbruik uit de top van top maar in deze thread kan er alleen maar worden gesproken over het potten kapsel van Anouk.
Echt kill me!
Dit zijn toch van die incels die op die threat zitten? dat zijn niet de alpha's hoor, dat zijn de losers. Dat kun je maar beter niet lezen, want dat soort mannen telt toch niet mee in deze maatschappij.
Alle reacties Link kopieren Quote
MevrouwJack schreef:
21-01-2022 13:59
Bij ons (maar dat is semi-overheid, en niet heel hiërarchisch) komen dit soort thema's wel echt terug dankzij de actualiteit, net als inclusiviteit en discriminatie bijvoorbeeld. Maar lang niet altijd dankzij de mensen aan de top, vaak dankzij de georganiseerde 'tegenmacht', een ondernemingsraad of medezeggenschapsraad bijvoorbeeld.
Fijn!

Ik heb in een sales organisatie gewerkt waar ook héél ongepast met vrouwen werd omgegaan. Ik verwacht dat die zo'n aflevering weglachen in plaats van zich achter de oren krabben en besluiten de interne organisatie onder de loep te nemen. Hun OR bestond ook uit alleen mannen én werd niet serieus genomen door de directie, dus... :facepalm: En dat is vast niet het enige bedrijf waar het er zo aan toe gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
doornroosje9 schreef:
21-01-2022 14:02
Nee, natuurlijk is de overgrote meerderheid niet slecht. Maar ik denk wel dat een groot deel van de mannen niet begrijpt wat precies grensoverschrijdend gedrag is. Dat idiote gefluit op straat, opmerkingen maken over iemand lichaam, blikken die van je borsten naar je billen gaan en omgekeerd, hand op je bil en ga zo maar door.
Precies dit. Ze hebben gewoon niet door dat dit gewoon echt niet door de beugel kan. Sterker nog, vrouwen moeten het als een compliment zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
doornroosje9 schreef:
21-01-2022 14:02
Maar ik denk wel dat een groot deel van de mannen niet begrijpt wat precies grensoverschrijdend gedrag is. Dat idiote gefluit op straat, opmerkingen maken over iemand lichaam, blikken die van je borsten naar je billen gaan en omgekeerd, hand op je bil en ga zo maar door.
Maak van "mannen" maar "mensen". Vrouwen begrijpen vaak ook niet precies wat grensoverschrijdend gedrag is. Dat ze het recht hebben dingen vervelend te vinden en dus grenzen te trekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Candy schreef:
21-01-2022 13:55
Mee eens, en dat zwijgcontract op straffe van 10.000 boete helpt natuurlijk ook niet echt. Dat kan ook al intimiderend overkomen op een onervaren persoon.
Die vraag had ik nog wel goed gevonden, als Tim had gevraagd of de boete niet geld voor deze meldingen. Dan had John kunnen zeggen ‘natuurlijk niet’. Misschien dat dat ook nog angst had kunnen wegnemen bij een paar meiden.
doornroosje9 schreef:
21-01-2022 14:02
Nee, natuurlijk is de overgrote meerderheid niet slecht. Maar ik denk wel dat een groot deel van de mannen niet begrijpt wat precies grensoverschrijdend gedrag is. Dat idiote gefluit op straat, opmerkingen maken over iemand lichaam, blikken die van je borsten naar je billen gaan en omgekeerd, hand op je bil en ga zo maar door.
Dan denk ik: hoe kan je dat nou niet weten?

Als iemand zoiets doet richting hun vriendjn/dochter/zus, snappen ze het dan ook niet? Of dan ineens wel?

Kijk, natuurlijk zijn er wat zaken die minder duidelijk zijn en een korte blik werpen, dat doen we allemaal wel eens (het probleem zit ook niet bij de korte blik natuurlijk). En dat je in een enkel geval even te lang kijkt, kan ook nog. Maar zaken als fluiten, ongepaste opmerkingen, billen knijpen, enz? Dat gaat er bij mij niet in dat je niet weet dat dat niet zomaar kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
doornroosje9 schreef:
21-01-2022 14:02
Nee, natuurlijk is de overgrote meerderheid niet slecht. Maar ik denk wel dat een groot deel van de mannen niet begrijpt wat precies grensoverschrijdend gedrag is. Dat idiote gefluit op straat, opmerkingen maken over iemand lichaam, blikken die van je borsten naar je billen gaan en omgekeerd, hand op je bil en ga zo maar door.
en dat grapjes niet leuk zijn, echt niet
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
21-01-2022 14:01
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook dacht dat een vertrouwenspersoon hebben maakt dat er dus bij dit soort gedrag een melding zou komen.

Het is eigenlijk dat je het zo zegt dat ik ook denk dat er misschien een meer actieve rol moet zijn voor vertrouwenspersonen.

Nou hebben wij op de werkvloer denk ik sowieso heel weinig risico door onze samenstelling, maar het zet mij toch wel aan het denken.
je gaat pas naar een vertrouwenspersoon, als je een greintje hoop hebt, dat er iets verandert
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
21-01-2022 14:08
Dan denk ik: hoe kan je dat nou niet weten?

Als iemand zoiets doet richting hun vriendjn/dochter/zus, snappen ze het dan ook niet? Of dan ineens wel?

Kijk, natuurlijk zijn er wat zaken die minder duidelijk zijn en een korte blik werpen, dat doen we allemaal wel eens (het probleem zit ook niet bij de korte blik natuurlijk). En dat je in een enkel geval even te lang kijkt, kan ook nog. Maar zaken als fluiten, ongepaste opmerkingen, billen knijpen, enz? Dat gaat er bij mij niet in dat je niet weet dat dat niet zomaar kan.
Ik lees op social media (Youtube vooral) reacties van jongens die dit dus heel normaal vinden. Dat was voor de aflevering gisteren, erna lees en hoor ik meer reacties dat dit echt niet kan, goddank.

'In discotheken en op feestjes is dat heel normaal en als meisjes dat niet leuk vinden, moeten ze maar wegblijven', 'Maar meisjes kleden zich geil, dan moeten ze maar niet zo'n geil broekje aandoen' en ga zo maar door.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 21-01-2022 14:16
0.24% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
21-01-2022 12:30
Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Dit is een voorbeeld van narcisme in kwadraat. En wellicht denkt hij, vanuit zijn cultuur en afkomst, anders over de gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen. Daarover kunnen we onze koppen in het zand steken, maar dit is binnen de Marokkaanse gemeenschap anno 2022 nog altijd een "dingetje".
en jij denkt echt serieus dat mannen die niet uit de Marokkaanse cultuur komen anders is?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
lilalinda schreef:
21-01-2022 14:11
je gaat pas naar een vertrouwenspersoon, als je een greintje hoop hebt, dat er iets verandert
Dat zal zeker meespelen, maar we weten ook allemaal dat slachtoffers vaak geneigd zijn om het maar achter zich te laten en met de juiste vragen kun je wellicht meer boven tafel krijgen.

Terecht wat je zegt: de organisatie moet inherent veilig ingericht zijn, dus ook daar moet je naar kijken, maar ik was vooral aan het doordenken over De Mol zijn redenering: we hebben toch voldoende mogelijkheden om het te melden?
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
21-01-2022 14:01
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook dacht dat een vertrouwenspersoon hebben maakt dat er dus bij dit soort gedrag een melding zou komen.

Het is eigenlijk dat je het zo zegt dat ik ook denk dat er misschien een meer actieve rol moet zijn voor vertrouwenspersonen.

Nou hebben wij op de werkvloer denk ik sowieso heel weinig risico door onze samenstelling, maar het zet mij toch wel aan het denken.
een vertrouwenspersoon is geen oplossing als niet heel duidelijk is van hogerhand dat dit soort gedrag niet getolereerd wordt, echt niet. Melden levert de melder in beginsel niks op, behalve een hoop ongemakkelijke vragen, tijdsverlies en het vooruitzicht op een confrontatie. Als je dan ook nog weet dat het gedrag eigenlijk wel breed bekend is maar niemand er echt iets aan doet, dan laat je dat melden wel lekker zitten.

Voor mezelf sprekend ik heb een keer gemeld en het was een dra-ma. Directielid vs parttime studente, hoe denk je dat dat afliep.
Alle reacties Link kopieren Quote
doornroosje9 schreef:
21-01-2022 14:15
Ik lees op social media (Youtube vooral) reacties van jongens die dit dus heel normaal vinden. Dat was voor de aflevering gisteren, erna lees en hoor ik meer reacties dat dit echt niet kan, goddank.

'In discotheken en op feestjes is dat heel normaal en als meisjes dat niet leuk vinden, moeten ze maar wegblijven', 'Maar meisjes kleden zich geil, dan moeten ze maar niet zo'n geil broekje aandoen' en ga zo maar door.
Ik zag ook vrouwen dit soort dingen schrijven. "Ze hoeven toch niet mee te doen aan zo'n talentenjacht? Je kunt ook stoppen hoor".
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
21-01-2022 14:01
.

Nou hebben wij op de werkvloer denk ik sowieso heel weinig risico door onze samenstelling, maar het zet mij toch wel aan het denken.
Want?
Ook bij gelijk geslacht is er seksuele intimidatie, machtsmisbruik.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren Quote
doornroosje9 schreef:
21-01-2022 14:15
Ik lees op social media (Youtube vooral) reacties van jongens die dit dus heel normaal vinden. Dat was voor de aflevering gisteren, erna lees en hoor ik meer reacties dat dit echt niet kan, goddank.

'In discotheken en op feestjes is dat heel normaal en als meisjes dat niet leuk vinden, moeten ze maar wegblijven', 'Maar meisjes kleden zich geil, dan moeten ze maar niet zo'n geil broekje aandoen' en ga zo maar door.
Ik herinner me een discotheek waar ik als tiener kwam. Er waren etages met elk een eigen muzieksoort.
Helemaal bovenin kwam ik nooit. Die werd 'de jungle' genoemd en als je daar als meisje / vrouw kwam, wist je zéker dat je ging worden betast. Bizar eigenlijk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
MevrouwJack schreef:
21-01-2022 14:18
Ik zag ook vrouwen dit soort dingen schrijven. "Ze hoeven toch niet mee te doen aan zo'n talentenjacht? Je kunt ook stoppen hoor".
Yep, vrouwen ook. Er zijn trouwens ook meisjes die denken dat dat normaal is, een hand op de bil, aangeraakt worden als je daar niet om vraagt.
Life is short. Eat dessert first.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven