‘Dat doet ie normaal nooit!’

29-07-2018 10:27 780 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal je gebeuren. Ben je lekker aan het wandelen, ontsnappen er twee van die agressieve k*thonden en lig je minimaal anderhalve week in t ziekenhuis.
https://www.ad.nl/binnenland/echtpaar-o ... ~a790c04a/
Vriendelijk.
Een vraag voor hondenbezitters, gewoon uit nieuwsgierigheid, stel dat dit jouw honden waren geweest. Nog nooit zoiets gedaan en dan deze twee aanvallen achter elkaar. Zou jij erachter staan dat je honden worden afgemaakt?

En wat ik me ook nog afvraag wat betreft die opvoeding van honden. Onze buren hebben een hond, een klein ding, hij doet je in principe niks, maar wat is het een druk beest als ik hem buiten tegenkom. Toen hij jonger was was het nog erger. Ik moet meteen mijn eigen voordeur dichtgooien anders rent hij direct mijn huis in en áltijd als ik ze tegenkom gaat hij tegen mij op springen, aan mij likken enz. of ik daar nou op zit te wachten of niet. Hij bijt niet, dus het is niet gevaarlijk, maar niet iedereen wil een springende, likkende, 'spelende' hond op zich. Ligt dit bij alle honden aan de opvoeding? Andere honden die ik ken doen dit allemaal niet.

Ik vraag me ook af (jaja, zo veel vragen ;-D ) of dit een normale gang van zaken is wat betreft die hondenpsycholoog. Je zou toch denken dat ze met wat meer voorzorgsmaatregelen te werk zouden gaan als ze weten waartoe deze honden in staat zijn.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 29-07-2018 11:21
12.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
29-07-2018 11:01
Ik ben al verschillende keren door agressieve honden benaderd, en gek genoeg helpt het idd om niet bang te zijn en ze heel kordaat en beslist weg te sturen. Jezelf groot maken, luid en op lage toonhoogte spreken, en duidelijk maken dat je geen “tegenspraak” duldt is meestal genoeg.

Oké. Nou, succes bij een (hopelijk gebeurd het je nooit) volgende aanval.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
29-07-2018 11:03
Dit is incorrect. Er staan ook rassen op de HR-lijst die juist bekend staan als zachtaardig en zelden een bijtincident veroorzaken. Die honden staan er alleen op vanwege hun omvang en bijtkracht, en daarmee hun potentieel gevaar als het mis zou gaan.

En dus hoog risico zijn.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Christel78 schreef:
29-07-2018 11:13
Een hond die op je af komt om dominantie te bepalen komt ook niet om te stoeien. En kan knap agressief overkomen. Maar dat is toch wat anders dan een hond die op je afkomt om te vechten. Maar goed, laten we het er maar op houden dat we van mening verschillen.. ;)
Laten we het daar inderdaad op houden, want ik heb genoeg verstand van honden om het verschil te zien.
Nummer*Zoveel schreef:
29-07-2018 11:16
Nee, dat is pertinent onwaar. Zo staat bijv. de Bullmastiff op de lijst. Dat ras is oorspronkelijk gefokt in een tijd dat er veel stropers waren en stropers nog op het marktplein opgehangen werden. Hun oorspronkelijk taak was om stropers vast te houden en ongeschonden over te dragen aan autoriteiten, zodat die stropers publiekelijk terecht gesteld konden worden als voorbeeld. Aan een dooie stroper had niemand iets, want dan ging de afschrikwekkende werking van de publieke ophanging verloren. En dit gedrag zit er nog altijd in bij Bullmastiffs; ze zullen een gevaarlijke persoon omver springen en daarna onder bedwang houden totdat de baas of andere hulp komt. Het zijn gewoon echt geen agressieve bijters, dat zit niet in ze. En toch staan ze op de HR lijst, omdat ze groot zijn en hun bijtkracht extreem hoog is.
Ja dat werkt zo bij goed afgericht bullmastifs. Punt is dat ze een groter risico vormen als ze dat niet zijn. Dat geldt voor alle honden op die lijst. Als ze goed afgericht zijn zijn ze niet gevaarlijk, even los van een probleem als een hersentumor. Probleem is juist dat als ze niet goed afgericht zijn ze er groter risico vormen dan andere rassen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die van hun hond een dier maken waar andere mensen bang voor moeten zijn verdienen harde straf.
“For I have always been a seeker, a dreamer, and a ponderer on seeking and dreaming...”
Alle reacties Link kopieren
De eigenaar is verantwoordelijk. Ik vind wel dat na een ernstig incident de eigenaar geen nieuwe hond meer zou mogen houden. Dus een levenslang verbod op het houden van een hond.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
29-07-2018 10:53
Het is absoluut de verantwoordelijkheid van de eigenaren, want elke hond kan vanuit het niets aanvallen.

Er zal overigens geen hond zijn die “zomaar” aanvalt, want er is altijd een reden voor. Soms medisch (denk bijv aan een hersentumor of pijn) en soms sociaal (het inschatten van een situatie als bedreigend, of na een lange periode van getergdheid de frustratie afreageren ed).

Mijn vorige hond was lief voor iedereen, totdat ik een keer echt fout volk aan de deur had. Hij ging zo hard tekeer dat ik er zelf bijna bang van werd en hij trapte
zelfs een raam in de gang in. Gelukkig was dat raam te klein voor hem om doorheen te kunnen, want anders had dat ook wel eens fout af kunnen lopen.

Bij mijn hond ging het om een waakse hond en een terechte inschatting van fout volk. Maar een hond kan zich daarin
natuurlijk ook vergissen. Misschien roken deze mensen door het weer sterker naar zweet, en werd dat angstzweet door de agressiviteit van de honden? Dat kan een verkeerd geïnterpreteerd signaal geweest zijn van “fout volk”. Maar dan nog horen de honden daar buiten het eigen hek natuurlijk niet achteraan te gaan (of te kunnen gaan!)
Inderdaad. Mijn lieve labrador, die nog nooit een vlieg kwaad heeft gedaan, vloog een dag na de geboorte van mijn eerste, door het glas van de voordeur omdat de postbode wat door de brievenbus wilde gooien.

Hij vond de situatie blijkbaar zo bedreigend voor zijn roedel dat hij moest optreden. Voor een hond om door het lint te gaan, is het dus echt niet nodig dat hij wordt mishandeld.
Don't get high on your own supply.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
29-07-2018 11:17
Een vraag voor hondenbezitters, gewoon uit nieuwsgierigheid, stel dat dit jouw honden waren geweest. Nog nooit zoiets gedaan en dan deze twee aanvallen achter elkaar. Zou jij erachter staan dat je honden worden afgemaakt?

En wat ik me ook nog afvraag wat betreft die opvoeding van honden. Onze buren hebben een hond, een klein ding, hij doet je in principe niks, maar wat is het een druk beest als ik hem buiten tegenkom. Toen hij jonger was was het nog erger. Ik moet meteen mijn eigen voordeur dichtgooien anders rent hij direct mijn huis in en áltijd als ik ze tegenkom gaat hij tegen mij op springen, aan mij likken enz. of ik daar nou op zit te wachten of niet. Hij bijt niet, dus het is niet gevaarlijk, maar niet iedereen wil een springende, likkende, 'spelende' hond op zich. Ligt dit bij alle honden aan de opvoeding? Andere honden die ik ken doen dit allemaal niet.
Bij mij zou het aan de omstandigheden liggen of ik een spuitje zou accepteren. Als mijn hond bijv een inbreker aanvalt, dan zou ik hem met hand en tand verdedigen en desnoods met hem emigreren als zijn leven daarna in het geding komt. Als hij vanuit het niets opeens aggressief is naar mensen, dan zou ik in eerste instantie hulp voor hem zoeken (dierenarts voor medische check, gedragsdeskundige voor psychische check). Maar als zou blijken dat hij echt een gevaar voor mensen zou zijn, dan is een spuitje onvermijdelijk.

Voor wat betreft de springende en likkende hond: ja, dat ligt aan de opvoeding. Natuurlijk moet een jonge hond het nog leren en snappen ze dat niet vanzelf, dus dat heeft wel
even tijd nodig. Maar er is geen enkele reden waarom een volwassen hond dat gedrag nog zou hoeven te vertonen.
De honden die op de hr lijst staan vragen een andere verantwoording dus dat jij als baas een sterkere verantwoording moeten nemen in het houden qua opvoeding, huisvesting, fokken en publiek terrein.
Verder vind ik als hondenhouder dat je hond anderen niet mag lastigvallen op wat voor manier dan ook.
*** schreef:
29-07-2018 11:25
Inderdaad. Mijn lieve labrador, die nog nooit een vlieg kwaad heeft gedaan, vloog een dag na de geboorte van mijn eerste, door het glas van de voordeur omdat de postbode wat door de brievenbus wilde gooien.

Hij vond de situatie blijkbaar zo bedreigend voor zijn roedel dat hij moest optreden. Voor een hond om door het lint te gaan, is het dus echt niet nodig dat hij wordt mishandeld.
Maar dat is dus niet vanuit het niks. Voor de hond is er iets heel wezenlijks veranderd. De roedel is uitgebreid en de uitbreiding is kwetsbaar. De roedel heeft dus meer bescherming nodig. Gaat niet altijd om mishandeling, gelukkig, maar wel om het begrijpen van hoe een hond in elkaar zit.
Alle reacties Link kopieren
Christel78 schreef:
29-07-2018 11:21
Ja dat werkt zo bij goed afgericht bullmastifs. Punt is dat ze een groter risico vormen als ze dat niet zijn. Dat geldt voor alle honden op die lijst. Als ze goed afgericht zijn zijn ze niet gevaarlijk, even los van een probleem als een hersentumor. Probleem is juist dat als ze niet goed afgericht zijn ze er groter risico vormen dan andere rassen.
Je hoeft ze daar niets voor te leren, ze doen het uit zichzelf. Ik heb de mijne werkelijk nooit geleerd om mensen omver te gooien, en toch zag je al tijdens zijn spel (stoeien) op heel jonge leeftijd dat hij op die manier te werk gaat.
Alle reacties Link kopieren
lovecraft schreef:
29-07-2018 11:21
Mensen die van hun hond een dier maken waar andere mensen bang voor moeten zijn verdienen harde straf.
Eens! Heel erg eens!
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
29-07-2018 11:27
De honden die op de hr lijst staan vragen een andere verantwoording dus dat jij als baas een sterkere verantwoording moeten nemen in het houden qua opvoeding, huisvesting, fokken en publiek terrein.
Verder vind ik als hondenhouder dat je hond anderen niet mag lastigvallen op wat voor manier dan ook.
Ik geloof dat ik met deze post voor het eerst op een hondentopic kan zeggen dat ik het hierover helemaal met jou eens ben.
Alle reacties Link kopieren
Christel78 schreef:
29-07-2018 11:28
Maar dat is dus niet vanuit het niks. Voor de hond is er iets heel wezenlijks veranderd. De roedel is uitgebreid en de uitbreiding is kwetsbaar. De roedel heeft dus meer bescherming nodig. Gaat niet altijd om mishandeling, gelukkig, maar wel om het begrijpen van hoe een hond in elkaar zit.
Ook mee eens.
Nummer*Zoveel schreef:
29-07-2018 11:29
Je hoeft ze daar niets voor te leren, ze doen het uit zichzelf. Ik heb de mijne werkelijk nooit geleerd om mensen omver te gooien, en toch zag je al tijdens zijn spel (stoeien) op heel jonge leeftijd dat hij op die manier te werk gaat.
Het gaat erom dat je het karaker van de hond begrijpt vanuit hoe het ras gefokt is. En dat je als baasje dat onderkent maar de hond zo goed opgevoed hebt dat hij naar je luistert en niet enkel instinct volgt. En juist bij sommige rassen is het gevaar gewoon groter als ze dus niet goed opgevoed zijn. En die komen dus op de hr lijst
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
29-07-2018 11:22
De eigenaar is verantwoordelijk. Ik vind wel dat na een ernstig incident de eigenaar geen nieuwe hond meer zou mogen houden. Dus een levenslang verbod op het houden van een hond.
Ik vind dat je dit niet zo kan stellen maar dat het echt aan de omstandigheden van het geval ligt. Een hond die bijv opeens aggressief werd door pijn of een hersentumor, daar kan zo’n baasje toch ook weinig aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Christel78 schreef:
29-07-2018 11:33
Het gaat erom dat je het karaker van de hond begrijpt vanuit hoe het ras gefokt is. En dat je als baasje dat onderkent maar de hond zo goed opgevoed hebt dat hij naar je luistert en niet enkel instinct volgt. En juist bij sommige rassen is het gevaar gewoon groter als ze dus niet goed opgevoed zijn. En die komen dus op de hr lijst
Dat geldt alleen voor honden waarbij de instinctieve reactie potentieel gevaarlijk is. Bij de BM (om maar bij het voorbeeld te blijven) is de instinctieve reactie ongevaarlijk.

Natuurlijk kun je een hond wel goed verpesten met een verkeerde opvoeding. Je kunt de BM dingen aanleren die ze instinctief juist niet doen. Of je kunt ze dingen niet afleren die een moederhond ze wel af zou leren, zoals bijv het spelende puppybijten wat bij een volwassen hond natuurlijk echt een probleem wordt.

Maar het instinctieve gedrag van het omgooien heb ik mijn BM bewust nooit afgeleerd door het in het spel toe te staan, want liever dat ze iemand vloeren dan dat ze iemand bijten.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 29-07-2018 11:41
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
29-07-2018 11:17
Een vraag voor hondenbezitters, gewoon uit nieuwsgierigheid, stel dat dit jouw honden waren geweest. Nog nooit zoiets gedaan en dan deze twee aanvallen achter elkaar. Zou jij erachter staan dat je honden worden afgemaakt?

En wat ik me ook nog afvraag wat betreft die opvoeding van honden. Onze buren hebben een hond, een klein ding, hij doet je in principe niks, maar wat is het een druk beest als ik hem buiten tegenkom. Toen hij jonger was was het nog erger. Ik moet meteen mijn eigen voordeur dichtgooien anders rent hij direct mijn huis in en áltijd als ik ze tegenkom gaat hij tegen mij op springen, aan mij likken enz. of ik daar nou op zit te wachten of niet. Hij bijt niet, dus het is niet gevaarlijk, maar niet iedereen wil een springende, likkende, 'spelende' hond op zich. Ligt dit bij alle honden aan de opvoeding? Andere honden die ik ken doen dit allemaal niet.

Ik vraag me ook af (jaja, zo veel vragen ;-D ) of dit een normale gang van zaken is wat betreft die hondenpsycholoog. Je zou toch denken dat ze met wat meer voorzorgsmaatregelen te werk zouden gaan als ze weten waartoe deze honden in staat zijn.
Ja daar zou ik achter staan, ik zou de ogen uit m'n kop janken maar ik wil niet dat anderen slachtoffer worden van mijn hond.
Wel zou ik ook naar de omstandigheden kijken, ik ken het verhaal van een oude hond die zijn hele leven braaf en lief was. Tot hij door een kind in de neus en ogen werd geprikt. Eigenaar had zowel kind als ouders meerdere keren gewaarschuwd. Hond gaf steeds sterkere signalen af dat hij dat niet leuk vond, eerst wegkijken/lopen, grommen, lippen optrekken etc. Ouders deden niets en kind ging door. Toen was het hap. Tja, in dat geval mogen die ouders een opvoedcursus doen wat mij betreft. Niemand, ook dieren niet, vind het oké om gepest te worden. En die eigenaar had veel eerder in moeten grijpen maar volgens mij waren die ouders klanten in zijn zaak.

Hoe dan ook, dat springende irritante geval is pure opvoeding. De een leert het makkelijker en sneller dan de ander, maar dat soort gedrag valt prima af te leren. Wat dat betreft zijn grote honden vaak juist beter opgevoed want niemand wil een hond van 40 kilo die speels tegen je op springt. Bij een kleintje vinden sommigen dat opeens schattig.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Nummer*Zoveel schreef:
29-07-2018 11:27
Bij mij zou het aan de omstandigheden liggen of ik een spuitje zou accepteren. Als mijn hond bijv een inbreker aanvalt, dan zou ik hem met hand en tand verdedigen en desnoods met hem emigreren als zijn leven daarna in het geding komt.
Maar bij een inbreker is het geen agressie, dan doet hij gewoon zijn werk. In dit geval vielen ze voorbijgangers aan buiten het terrein wat ze tegen indringers mogen beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Full_Moon schreef:
29-07-2018 11:41
En die eigenaar had veel eerder in moeten grijpen maar volgens mij waren die ouders klanten in zijn zaak.

In dat geval had ik mijn hond apart gezet. Als baasje moet jij je hond in bescherming nemen, zodat de hond zijn eigen verdediging niet hoeft te voeren. Heel triest voor zo’n beestje!

Wat dat betreft zijn grote honden vaak juist beter opgevoed want niemand wil een hond van 40 kilo die speels tegen je op springt.

Als ik uit ervaring mag spreken, dan is dat (samen met het puppybijten) inderdaad één van eerste dingen waar ik op train. Springen mag echt niet! Toch is het nog wel eens lastig voor een enthousiaste puber om zich in te houden, en helaas duurt de pubertijd bij grote honden jaren i.p.v. maanden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-07-2018 11:46
Maar bij een inbreker is het geen agressie, dan doet hij gewoon zijn werk. In dit geval vielen ze voorbijgangers aan buiten het terrein wat ze tegen indringers mogen beschermen.
Eens
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
29-07-2018 11:17
Een vraag voor hondenbezitters, gewoon uit nieuwsgierigheid, stel dat dit jouw honden waren geweest. Nog nooit zoiets gedaan en dan deze twee aanvallen achter elkaar. Zou jij erachter staan dat je honden worden afgemaakt?

Ik vraag me ook af (jaja, zo veel vragen ;-D ) of dit een normale gang van zaken is wat betreft die hondenpsycholoog. Je zou toch denken dat ze met wat meer voorzorgsmaatregelen te werk zouden gaan als ze weten waartoe deze honden in staat zijn.
Eerste vraag : ja, in deze situatie zou ik erachter staan dat mijn honden afgemaakt werden. Ik zou namelijk niet meer voor ze kunnen instaan. En als ze dus zulke ernstige gevolgen kunnen opleveren, dan ja,helaas.

Dat met die hondenpsycholoog is heel eigenaardig ja. Geen idee hoe zoiets normaal gesproken werkt.
Bedankt voor jullie antwoorden hondenbezitters!

Ja, dat 'schattige' ik kan me voorstellen dat dat een soort blinde vlek is van mijn buren. Soort van 'Aah, hij is speels'. Hij is zeker niet zo jong meer dat ze dit nog aan het leren zijn.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
29-07-2018 11:27
De honden die op de hr lijst staan vragen een andere verantwoording dus dat jij als baas een sterkere verantwoording moeten nemen in het houden qua opvoeding, huisvesting, fokken en publiek terrein.
Verder vind ik als hondenhouder dat je hond anderen niet mag lastigvallen op wat voor manier dan ook.
Hier kan ik mij volledig bij aansluiten.
Wij hebben een zogenoemde HR-hond.
Ze doet ook geen vlieg kwaad. En wij weten precies hoe of wat ze kan reageren normaliter.
Hier wonen veel kids, ze is gek op kids. Toch laat ik geen enkel kind in de buurt zonder dat zij rustig is als ze onrustig is dan geef ik dit ook aan het kind dat ze beter kunnen knuffelen de volgende maal dat we buiten zijn.
Ik ben sowieso van mening dat elke hond heel onbezonnen kan reageren dus dat je als eigenaar ze altijd in de gaten moet houden.
Hier in de flat heb je ook een hele lieve HR die gewoon niet van drukte houdt en die baas gaat bewust naar buiten als er geen andere honden of kids zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven