Doodslag Mallorca

29-07-2021 13:40 332 berichten
Met verbazing volg ik deze zaak in de media. Groot was mijn verbazing toen bleek dat de daders waarschijnlijk in Nederland vervolgd gaan worden. Hoe kan dit? En hoe leg je dit uit naar andere mensen van wie een familielid wel in het buitenland veroordeeld is.
Vanaf het begin was in Spanje al duidelijk dat het om kinderen van invloedrijke Nederlanders ging. Het lijkt er nu op dat de afkomst van deze jongeren weleens in hun voordeel zou kunnen gaan werken.
Ik wil niet teveel speculeren, omdat er nog geen rechtszaak geweest is, maar ik krijg er wel een beetje een naar gevoel bij.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
29-07-2021 14:06
Ik hoor dit ook vaak, maar dat ouders ''vermogend'' zijn en dat er veel advocaten zijn hoeft toch helemaal niet alles te zeggen?

De camerabeelden zijn er. Er zijn inmiddels ook meerdere getuigenverklaringen. Uiteindelijk heb je toch te maken met het Strafrecht en een onafhankelijke rechter. Als zelfs Ridouan Taghi met al zijn miljarden en moordaanslagen een proces niet kunnen frusteren kunnen een paar Gooische ouders dat ook echt heus niet hoor. Anders zou NL echt een bananenrepubliek zijn.
Klopt, maar wie heeft de trappen tegen het hoofd uitgedeeld? Ik denk dat zware mishandeling nog wel bewezen kan worden (zelfs al zouden ze allemaal gaan roepen dat ze aan de kant hebben gestaan en zelf geen schoppen hebben uitgedeeld), maar doodslag wordt lastig denk ik. Ik weet uiteindelijk ook niet of het wat uitmaakt in de strafmaat, zoveel verstand heb ik er niet van :) Getuigen zullen ook niet alle gezichten hebben onthouden van degenen die er stonden te trappen.

Het AD heeft contact gehad met een aantal van de jongens, waarop een van hen heeft gezegd: "Het was wel mijn vriendengroep, maar ik was niet bij de vechtpartij. Verder geen commentaar." Een ander zei: "Schande dat er zo wordt gespeculeerd, verder geen commentaar."

Daar ga je al...
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 14:08
Het blijkt dat ze als groep vaker agressief geweest zijn tegen anderen, dus dat zal vast wel een + zijn voor de officier van justitie.
Ja dat klopt, dat had ik ook zien staan via de Telegraaf volgens mij. Was dat ook de link van Himalaya? Ik kon het niet meteen zien, omdat het achter een paywall staat :)
Bellinis schreef:
29-07-2021 14:15
Ja dat klopt, dat had ik ook zien staan via de Telegraaf volgens mij. Was dat ook de link van Himalaya? Ik kon het niet meteen zien, omdat het achter een paywall staat :)
Geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
29-07-2021 13:47
Toch zijn er uiteindelijk wel voordelen aan in Nederland gestraft worden.

-Het is je eigen land: taal, eten, gewoontes
-Familie en vrienden hoeven niet het vliegtuig te pakken om je te bezoeken
-Omgang met medegevangenen in Spanje zal toch anders zijn dan hier in Nederland
Volgens mij zou de uiteindelijke straf sowieso in Nederland worden uitgevoerd, dus waren ze, ook als de zaak in Spanje voor de rechter was gekomen, hier naar de gevangenis zijn gegaan. Voorarrest zou wel in Spanje zijn.
susan wijzigde dit bericht op 29-07-2021 14:18
3.17% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bellinis schreef:
29-07-2021 14:13
Klopt, maar wie heeft de trappen tegen het hoofd uitgedeeld? Ik denk dat zware mishandeling nog wel bewezen kan worden (zelfs al zouden ze allemaal gaan roepen dat ze aan de kant hebben gestaan en zelf geen schoppen hebben uitgedeeld), maar doodslag wordt lastig denk ik. Ik weet uiteindelijk ook niet of het wat uitmaakt in de strafmaat, zoveel verstand heb ik er niet van :) Getuigen zullen ook niet alle gezichten hebben onthouden van degenen die er stonden te trappen.

Het AD heeft contact gehad met een aantal van de jongens, waarop een van hen heeft gezegd: "Het was wel mijn vriendengroep, maar ik was niet bij de vechtpartij. Verder geen commentaar." Een ander zei: "Schande dat er zo wordt gespeculeerd, verder geen commentaar."

Daar ga je al...
Logisch toch dat ze in de pers zichzelf niet gaan ophangen?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
29-07-2021 14:12
Ik moet elke keer aan Het Diner van Herman Koch denken.
Ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
29-07-2021 14:18
Ik ook.
Ik aan de Baarnse moordzaak.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
29-07-2021 14:13
Klopt, maar wie heeft de trappen tegen het hoofd uitgedeeld? Ik denk dat zware mishandeling nog wel bewezen kan worden (zelfs al zouden ze allemaal gaan roepen dat ze aan de kant hebben gestaan en zelf geen schoppen hebben uitgedeeld), maar doodslag wordt lastig denk ik. Ik weet uiteindelijk ook niet of het wat uitmaakt in de strafmaat, zoveel verstand heb ik er niet van :) Getuigen zullen ook niet alle gezichten hebben onthouden van degenen die er stonden te trappen.

Het AD heeft contact gehad met een aantal van de jongens, waarop een van hen heeft gezegd: "Het was wel mijn vriendengroep, maar ik was niet bij de vechtpartij. Verder geen commentaar." Een ander zei: "Schande dat er zo wordt gespeculeerd, verder geen commentaar."

Daar ga je al...
Ja oké, maar dat verweer had elke advocaat elke potentiele dader laten uitspreken.

Dat de ouders zogenaamd ''invloedrijk'' zijn en ''mensen kennen'' en genoeg geld hebben voor advocaten heeft daar echt geen invloed op. In NL heb je altijd recht op een advocaat, betaald of toegevoegd.

En zelfs de meest waardeloze advocaat kan in dit geval verzinnen dat bij zo'n misdaad gepleegd in groepsverband gestuurd moet worden op dat onduidelijk is wie de fatale trap heeft uitgedeeld en dat zoveel mogelijk moet worden gestuurd op het uitsluiten van betrokkenheid, creeeren van verwarring over ieders aandeel en rol binnen het misdrijf en het creeeren van zoveel mogelijk ruis.

Daar hoef je geen invloedrijke ouders voor te hebben. Dus dat lijkt me niet zo'n relevante factor.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 14:17
Logisch toch dat ze in de pers zichzelf niet gaan ophangen?
Zeker weten en je hebt het recht om niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Maar in mijn ogen hebben ze een voorsprong gekregen door de vrijheid die ze hebben, wekenlang mogelijkheid tot overleg om verklaringen naar de politie toe waterdicht te krijgen om daar in ieder geval een sluitende veroordeling bij de rechtbank voor te ontlopen. Tja, je zou ook wel gek zijn om er geen gebruik van te maken... Je toekomst staat op het spel.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap trouwens niet waarom iedereen doet of dit heel erg is. Ten eerste straft Nederland niet minder zwaar dan Spanje. De gevangenissen zijn daar misschien ‘erger’ maar ze hadden de daar opgelegde straf naar alle waarschijnlijkheid hier mogen uitzitten.

Voor de ouders en familie en vrienden van het slachtoffer is het denk ik juist heel fijn. Zij hoeven ook niet af te reizen naar Spanje en een rechtsgang in het Spaans te volgen.
Bellinis schreef:
29-07-2021 14:21
Zeker weten en je hebt het recht om niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Maar in mijn ogen hebben ze een voorsprong gekregen door de vrijheid die ze hebben, wekenlang mogelijkheid tot overleg om verklaringen naar de politie toe waterdicht te krijgen om daar in ieder geval een sluitende veroordeling bij de rechtbank voor te ontlopen. Tja, je zou ook wel gek zijn om er geen gebruik van te maken... Je toekomst staat op het spel.
Een beetje rechercheur weet daar vast doorheen te prikken. Ook in Spanje hadden ze niet gezegd wie het gedaan had hoor.
Mariejan schreef:
29-07-2021 14:00
Dat heeft juist voordelen. Denk bijvoorbeeld aan een pedofiel die in Thailand kinderen misbruikt. Die kan hier vervolgd en gestraft worden.

Arme landen laten dit soort dingen vaker gaan. Op deze manier kan je als Nederland niet ongestraft in het buitenland leven als een crimineel zonder gevolgen.
Dat snap ik. Maar Spanje is geen Thailand en heeft een redelijk vergelijkbaar rechtssysteem.
Ritmodelanoche schreef:
29-07-2021 14:20
Ja oké, maar dat verweer had elke advocaat elke potentiele dader laten uitspreken.

Dat de ouders zogenaamd ''invloedrijk'' zijn en ''mensen kennen'' en genoeg geld hebben voor advocaten heeft daar echt geen invloed op. In NL heb je altijd recht op een advocaat, betaald of toegevoegd.

En zelfs de meest waardeloze advocaat kan in dit geval verzinnen dat bij zo'n misdaad gepleegd in groepsverband gestuurd moet worden op dat onduidelijk is wie de fatale trap heeft uitgedeeld en dat zoveel mogelijk moet worden gestuurd op het uitsluiten van betrokkenheid, creeeren van verwarring over ieders aandeel en rol binnen het misdrijf en het creeeren van zoveel mogelijk ruis.

Daar hoef je geen invloedrijke ouders voor te hebben. Dus dat lijkt me niet zo'n relevante factor.
Ik hoop dat je gelijk hebt en de keuze van de advocaat geen enkele invloed heeft.
Alecta schreef:
29-07-2021 14:26
Dat snap ik. Maar Spanje is geen Thailand en heeft een redelijk vergelijkbaar rechtssysteem.
Er zijn alleen maar voordelen aan berechten in NL, waarom moet het zo nodig in Spanje van jou?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
29-07-2021 14:26
Dat snap ik. Maar Spanje is geen Thailand en heeft een redelijk vergelijkbaar rechtssysteem.
Maar wat is het/je probleem dan?

Het kan, het mag. Spanje heeft er voor gekozen. Spanje hoeft niet te betalen. De familie en vrienden van het slachtoffer hebben er baat bij. De verdachten misschien een klein beetje, maar niet veel. De straf zal niet lichter zijn dan in Spanje.

Toen met de jongens die de ober mishandeld hadden in Tsjechië werd er ook geroepen dat ze daar tenminste “ echte” straffen zouden krijgen. En wat kregen ze: 5 en 6 jaar.
Alle reacties Link kopieren
En als ze in Spanje berecht zouden worden, zouden die dure advocaten toch ook gewoon overgevlogen zijn? Dus dat maakt ook niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
29-07-2021 13:59
Ik snap niet waar men vandaan haalt dat NL mild straft. Dat is volgens mij helemaal niet zo.

Wat me wel opvalt, is dat die ouders volgens mij al met hun promotiecampagne begonnen zijn.

De strategie lijkt heel erg om de 18-20 jarigen weg te zetten als ''kleine kinderen'', en daarmee een soort medelijden te wekken in de maatschappij.

Gister stond in de Gooi en Eemlander een verhaal van een verslaggever die ''langs was gegaan'' bij de huizen van die kopschoppers en daar werd heel erg de nadruk gelegd op dat ''het allemaal kinderen waren die na het eten buiten speelden''.

Dan denk ik: we hebben het hier verdorie over 18-20 jarigen, niet over een 13 jarige die na het eten nog met vriendjes buiten speelt. Het leek echt heel erg als een soort vooropgezet plan om de groep daders in de media te profileren als totaal ontoerekeningsvatbaar, waar voor mijn gevoel ook de Gooi en Eemlander sterk aan meewerkte door ze zo neer te zetten in het artikel.
Niet? Dan moet je voor de grap de gevangenissen tussen Nederland en Spanje eens vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 14:24
Een beetje rechercheur weet daar vast doorheen te prikken. Ook in Spanje hadden ze niet gezegd wie het gedaan had hoor.
Dat klopt misschien ook wel. Het wringt vooral bij mij gevoelsmatig. Er zit gevoelsmatig een groot verschil in de situatie dat je een dag na het gebeuren uit je bed wordt gelicht en aan je nekvel naar het verhoor wordt geleid ten opzichte van dat je naar Nederland kan komen, uitgebreid overleg kan voeren met je vrienden, je ouders, de advocaat, de advocaten van je vrienden, de ouders van je vrienden en je dan een keertje vrijwillig gaat melden bij de politie.

In het AD staat ook dat het niet 100% zeker is dat ze allemaal worden berecht en dat het nog maar de vraag is waar ze dan uiteindelijk precies voor worden berecht. De OvJ wacht het Spaanse dossier daar nog voor af. In het AD stond ook dat het OM erkende dat de jongens de tijd hebben gehad om sporen te wissen en verklaringen op elkaar af te stemmen, maar om wat voor sporen het dan zou gaan weet ik niet... zou een van de jongens echt zo dom zijn geweest om het gebeuren te hebben gefilmd met zijn iPhone?
bellinis wijzigde dit bericht op 29-07-2021 15:05
0.09% gewijzigd
grenada schreef:
29-07-2021 14:33
Niet? Dan moet je voor de grap de gevangenissen tussen Nederland en Spanje eens vergelijken.
De omstandigheden zeggen niets over de duur van de straf.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 14:12
Van mij mogen ze degene die de identiteiten bekend gemaakt heeft/hebben ook vervolgen trouwens.
Als ik GeenStijl moet geloven is de openbaarmaking gedaan door een Instagram Influencer. Zij heeft alleen voornamen en de eerste letters van de achternamen bekend gemaakt. Haar vader werkt ook bij de politie, dus ze heeft vast wel geweten hoever ze mocht gaan.

En vervolgens is GeenStijl er verder mee gegaan en heeft (speculatief) profielen op Instagram/Facebook erbij gezocht die matchten met de voornaam en het deel van de achternaam dat is gepubliceerd. Die profielen werden vervolgens volledig verwijderd door de betreffende personen.
Bellinis schreef:
29-07-2021 14:43
Als ik GeenStijl moet geloven is de openbaarmaking gedaan door een Instagram Influencer. Zij heeft alleen voornamen en de eerste letters van de achternamen bekend gemaakt. Haar vader werkt ook bij de politie, dus ze heeft vast wel geweten hoever ze mocht gaan.

En vervolgens is GeenStijl er verder mee gegaan en heeft (speculatief) profielen op Instagram/Facebook erbij gezocht die matchten met de voornaam en het deel van de achternaam dat is gepubliceerd. Die profielen werden vervolgens volledig verwijderd door de betreffende personen.
Dan lekker de betrokken Geen Stijlers aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
29-07-2021 14:45
Dan lekker de betrokken Geen Stijlers aanpakken.
Voor wat? Fanatiek googelen? Volgens mij geef je zelf wat privacyrechten prijs als je ervoor kiest om openbare profielen te hebben op platforms zoals Facebook en Instagram.
Moiren schreef:
29-07-2021 14:29
Er zijn alleen maar voordelen aan berechten in NL, waarom moet het zo nodig in Spanje van jou?
Volgens mij schrijf ik nergens dat het "van mij moet". Ik verbaasde mij meer over de plotselinge ommekeer.
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
29-07-2021 14:47
Voor wat? Fanatiek googelen? Volgens mij geef je zelf wat privacyrechten prijs als je ervoor kiest om openbare profielen te hebben op platforms zoals Facebook en Instagram.
Het risico blijft natuurlijk dat er iemand tussen zou kunnen zitten die helemaal niet met de mishandeling te maken heeft gehad of op zijn minst niet zelf heeft mishandeld.

Geef je met het aanmaken van een FB account Geenstijl een vrijbrief om jou zonder veroordeling als dader te insinueren? Dat vind ik nogal wat. Ze hadden ook bij jouw of mijn profiel terecht kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
29-07-2021 14:49
Het risico blijft natuurlijk dat er iemand tussen zou kunnen zitten die helemaal niet met de mishandeling te maken heeft gehad of op zijn minst niet zelf heeft mishandeld.

Geef je met het aanmaken van een FB account Geenstijl een vrijbrief om jou zonder veroordeling als dader te insinueren? Dat vind ik nogal wat. Ze hadden ook bij jouw of mijn profiel terecht kunnen komen.
Ik zeg niet dat het netjes is. Maar dat is een beetje hetzelfde als wat ik met deze zaak heb: je voelt aan je water dat er iets gebeurd wat verkeerd is, en ergens veroordeeld zou moeten worden. Maar of het tot een echte veroordeling komt hangt en staat volledig met een bewezenverklaring die te herleiden is naar een artikel uit het wetboek van strafrecht.

Ik denk dat GeenStijl hier bij vervolging misschien nog wel mee weg zou komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven