Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Als kind zijnde wil je normale kinderdingen kunnen doen. Je wil gekoesterd worden, je wil spelen, je wil dat iemand rustig naar je luistert. Geen getouwtrek, geen manipulatie, geen slechte dingen horen over je papa/mama. Gewoon, normaal...

Je kunt helemaal niks met verdriet, boosheid, en over the top getroetel van je moeder die je o zo mist. Dezelfde moeder die lang niet altijd in jouw belang handelde.

Zo voelde het voor mij, zo zal het voor H. ook voelen.
Het gaat er niet om dat Irme haar zoon mag bellen, maar dat Hans zijn moeder even kan horen.

Hoewel ik niet vind dat hij daarbij gebaat is, aangezien dat heel erg belastend voor hem is in deze situatie. Maar ja, wat is wijsheid...
quote:isa__88 schreef op 18 juni 2014 @ 16:13:

[...]

TerechtVind je dat serieus? Niet mee eens want daarmee straffen ze hem ook. Ik denk ook dat het vooruitzicht om met hem te kunnen spreken haar op de been houdt
quote:jippie55 schreef op 18 juni 2014 @ 16:17:

[...]

Stom detail misschien maar volgens mij belt H haar.Klopt en zeer waarschijnlijk met de telefoon van een gezinsvoogd die daar op dat moment ook is. Of 1 van de pleegouders is er bij met een telefoon waarvan het nr afgeschermd is.
quote:troostjeniet schreef op 18 juni 2014 @ 16:09:

Ja dat zal niet leuk zijn voor Irme.. Maar ik heb eens dichtbij een telefoongesprek gezeten toen een van de crisispleegkinderen met hun moeder mocht bellen.

Hoi mam, ja ik ben wel verdrietig even huilen deed hij aan de telefoon. En daarna zei hij: mama ik ga ophangen want de kinderen hier willen voetballen doeiii. En weg was hij..

Ik best wel verbaasd huh ? Reageerde de pleegvader ook met: ooh dit zien wij zo vaak met crisisopnames.Dit geldt voor kinderen in het algemeen hoor. Ook als ze bijvoorbeeld net hun vader of moeder hebben verloren (overlijden). Dat zijn kinderen. Wil niet zeggen overigens dat er geen verdriet is ofzo, maar dit zijn standaard reacties van kinderen.
quote:fem71 schreef op 18 juni 2014 @ 16:16:

[...]

Dat denk ik ook niet.... Ze gaan haar niet 'belonen' voor dit gedrag. Dat word de eerste (van vele) sancties. Ik vrees dat ze vanavond gaat doorflippen. Ik hoop oprecht dat haar échte (ex)vrienden (mét ballen en verstand!) dan zullen ingrijpen. Een interventie dus, net als bij drugsverslaafden.

Als ze haar niet komen helpen (of durven) zal ze meegenomen worden door de crisisdienst (inval, spuitje, isoleer...)Dat gaat echt niet gebeuren. Gedwongen opname gebeurt echt niet snel, alleen bij acuut dreigend gevaar (zoals bijvoorbeeld een psychose). Moeder valt daar op dit moment echt nog lang niet onder, zoals ik het kan beoordelen dan....
Chantal, BJZ doet niet anders dan afwegen. En dat zijn niet de gemakkelijkste keuzes, niet voor niets dat er zoveel kritiek is op die organisatie. Ze kunnen het onmogelijk goed doen.
Nergens heeft ze geschroomd hem in te zetten he?

ALS ze wel gebeld word door het jongetje?

Geheid dat ze het weer opneemt
" de Fungus Rapides, Inbrekers strooien dat op je matras en koelkast, Binnen 2 minuten zit Uw matras en koelkast er vol mee, U Bent gewaarschuwd! "
Gedwongen opname is bij bijv. suicidaal gedrag, of bij situaties waarbij andermans (of haar eigen!) veiligheid in het geding komt.

Kom je op de PAAZ-afdeling. Heb er mijn halve jeugd doorgebracht.
quote:Julus schreef op 18 juni 2014 @ 16:18:

Als kind zijnde wil je normale kinderdingen kunnen doen. Je wil gekoesterd worden, je wil spelen, je wil dat iemand rustig naar je luistert. Geen getouwtrek, geen manipulatie, geen slechte dingen horen over je papa/mama. Gewoon, normaal...

Je kunt helemaal niks met verdriet, boosheid, en over the top getroetel van je moeder die je o zo mist. Dezelfde moeder die lang niet altijd in jouw belang handelde.

Zo voelde het voor mij, zo zal het voor H. ook voelen.

Dat dus. mijn ervaring is ook dat pleegkinderen rust willen. En dat krijgen ze daar in t gezin wel. Leuke dingen doen, er kan gewoon over gesproken worden wanneer je dat wil. Ook een pleegouder knuffelt je en troostje wanneer je daar behoefte aan hebt. Ook mag je gewoon van tafel lopen en buiten even schreeuwen als je dat wil.

Kortom kind doet gewoon weer mee als kind zoals een kind dat hoort te doen.

Jules fijn om te lezen jouw ervaring..
zo wat een lef die mensen dikke bom op die hele fucking jeugdzorg bombarderen ze weten van geen ophouden!
Ik denk overigens niet dat ze weer gaat opnemen. Denkt dat als er gebeld wordt, dat dat een voorwaarde is.
Waterval klopt maar ik benoemde het even, men vind het heel zielig voor Hansje.. Klopt is het ook, maar na een paar dagen op een totaal andere plek is het voor hem het minst zielig omdat hij met hele andere dingen bezig is. En gewoon kind van 6jr kan zijn.
quote:troostjeniet schreef op 18 juni 2014 @ 16:22:

[...]

Dat dus. mijn ervaring is ook dat pleegkinderen rust willen. En dat krijgen ze daar in t gezin wel. Leuke dingen doen, er kan gewoon over gesproken worden wanneer je dat wil. Ook een pleegouder knuffelt je en troostje wanneer je daar behoefte aan hebt. Ook mag je gewoon van tafel lopen en buiten even schreeuwen als je dat wil.

Kortom kind doet gewoon weer mee als kind zoals een kind dat hoort te doen.

Jules fijn om te lezen jouw ervaring..Mooi gezegd, en zo is het. En als je even behoefte hebt om je terug te trekken, dan word je gelaten. Want dat is ook nodig.
Ze is nog lang niet ver genoeg voor een gedwongen opname.

De keuzes die ze maakt zijn (in mijn ogen) helemaal fout, maar dat recht heeft zij.

Dit proces heeft zij al lang geleden in gang door vader te betichten van mishandeling. De sneeuwbal is gaan rollen, en ze kan niet meer terug.

Ze maakt nog steeds zelf haar keuzes, al is het dan uit de verkeerde overtuiging.

Als dit genoeg reden zou zijn voor gedwongen opname, dan kun je 90 procent van haar volgers opsluiten denk ik, die zijn elke realiteitszin kwijt!
User Actions

Follow

Hans

‏@HansjeOss

@StaOpVoorActie jaaaaa nog 8 minuten helaas vermoed ik dat Hans heel erg verdrietig gaat zijn dus erg zenuwachtig!!!

View translation

Dit was even voor 4 uur op twitter..
chantal31

Heb je nog iets van haar gehoord?
" de Fungus Rapides, Inbrekers strooien dat op je matras en koelkast, Binnen 2 minuten zit Uw matras en koelkast er vol mee, U Bent gewaarschuwd! "
mamavk, Dat heeft er alle schijn van dat ze dus toch gebeld word
Misschien hoor je er nu wel niks over omdat H niet zo verdrietig was? Misschien was hij wel redelijk rustig en ging het een stuk beter met hem?
Jules heb jij nu wel contact met je moeder of helemaal niet meer ?

Heb je lang in een pleeggezin gewoond ? Ook veel verschillende of maar 1 a 2 ?

(als je liever niet antwoord respecteer ik dat hoor)
Nee frysk, helemaal niets.

Ik heb nu op verschillende manieren contact met haar proberen op te nemen, maar ze lijkt het niet te zien. Ook geen enkele blijk van herkenning.

Nou krijgt ze volgens mij 100 reacties per minuut, dus zo verrassend is het ook weer niet.
Het is echt 1 grote massahysterie op die pagina,in en in triest.

Echt knettergek dat mens om maar te zwijgen over vele van haar zogenaamde volgers en vrienden.

Totaal gestoord.

Ik zeg het nog maar een keer ik hoop dat de rechter morgen beslist dat Hansje voorlopig niet terug naar zijn moeder gaat.

In de stukken van jeugdzorg op de pagina van vrijland is al te lezen dat Hansje het gedrag van zijn moeder kopieert en daarin door haar ook aangemoedigd wordt en dat dit een zeer ongezonde situatie voor hem is..
zijn hun al op de hoogte? Misschien kan het helpen voor morgen?

*foto van RTL Boulevard*

Dit is toch werkelijk te idioot voor woorden?

Hierbij smeek ik Willem Alexander, Maxima, Rechter morgen......Alsjeblieft zorg ervoor dat mijn zoontje morgen met zijn mama naar huis mag, hij kan NIET zonder zijn mama, echt niet!! Ik zal alles doen om te laten zien dat hij veilig is bij mij, ben tot alles bereikt maar smeek U alstublieft geef mijn mannetje zijn mama per direct terug hij heeft mij nu nodig!!! dank U wel!!!

quote:troostjeniet schreef op 18 juni 2014 @ 16:18:

Enige momentje waar ik beetje compassie met haar voelde en waar ik vond dat ze echt aan Hansje dacht was in de geluidsopname die op haar FB staat toen ze hansje aan de telefoon had. En ze zei. Hans niet huilen, ga maar naar die lieve mevrouw toe, ga maar naar die lieve mevrouw toe.

Toen dacht ik ach ze denkt toch aan Hans..

Is trouwens ook t enige moment geweest tot nu toeVind je? Ik vond het zelf best wel geacteerd klinken. Zo van, ik weet dat ik mezelf nu opneem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven