gender in Nederland

25-10-2015 09:39 884 berichten
Naar aanleiding van een spin-off in de discussie in het topic 'Racisme in Nederland.'

Het valt me op dat veel mensen, openlijk of verborgen, nog een vast rollenpatroon in hun hoofd hebben. Daarbij passen bepaalde taken niet bij mannen of bij vrouwen. In het genoemde topic werden mannelijke kraamverzorgers genoemd, of mannelijke crèchemedewerkers. Ook waren er reageerders die zich niet op hun gemak voelden in gemengde sauna's of zwembaden.

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen. Prima dat je het thuis traditioneel wil aanpakken, maar kun je van de rest van de wereld nog verwachten dat die met je meedoet?

Hoe denken jullie daarover?
quote:Fargo schreef op 05 november 2015 @ 23:57:

[...]

Ik heb ook een meester in de familie die de kleuters iets minder vindt: hoeft ie tenminste geen plas- en soms een poepbroek te verschonen, want dat ligt hem op de een of andere manier niet zo.Wie vindt dat wel leuk dan? Ik kan ook zat vrouwen opnoemen die dit verschrikkelijk vinden. Bij ons op school worden kinderen overigens niet verschoond. Ongelukje? Zelf je kleren in een plastic tas doen, douchen in de badruimte en schone kleren aan. Dat kan een kind van 4 best zelf.
quote:Sid-returns schreef op 05 november 2015 @ 23:38:

Mijn god Fargo. Hoe krijg je het je strot uit.AMEN (om even in stijl te blijven)
Alle reacties Link kopieren
quote:Fargo schreef op 05 november 2015 @ 23:53:

Beste Nion,

Het is in dit topic wel de bedoeling dat iedereen financieel onafhankelijk is of wordt. Zorgen voor kinderen of zusjes is geen werk want daar krijg er niet voor betaald, behalve wat belastingvoordeel misschien. Als iemand zorgt voor andermans kinderen of ouders, dan is het wel werk. Maar het is wel werk wat we liever niet doen, want het wordt niet zo goed betaald en het is best zwaar.

Je weet namelijk nooit of je nog een keer je huwelijkscontract gaat ontbinden en dan heb je tenminste je arbeidscontract nog. Maakt niet uit of je de volgende dag op straat staat met je 0-urencontract, en je kinderen door iemand anders worden verzorgd en opgevoed, je was dan in ieder geval financieel onafhankelijk van je partner, de andere ouder van je kind(eren). En toch ben ik zelf een groot voorstander van financiële onafhankelijkheid, maar het is een illusie dat het voor iedereen weggelegd is of door iedereen nagestreefd wordt.
Mee eens, niet iedereen werkt voor zichzelf of heeft zoveel geld dat ie daarmee financieel onafhankelijk is van partner, werkgever of uitkerende instantie.
quote:Bibi1973 schreef op 06 november 2015 @ 00:02:

Wie vindt dat wel leuk dan? Ik kan ook zat vrouwen opnoemen die dit verschrikkelijk vinden. Bij ons op school worden kinderen overigens niet verschoond. Ongelukje? Zelf je kleren in een plastic tas doen, douchen in de badruimte en schone kleren aan. Dat kan een kind van 4 best zelf.Niemand vindt dit een leuk werkje. Mannen helemaal niet. Die kokhalzen al van de poeplucht van hun eigen bloedjes. Kinderen die nog niet zindelijk zijn, horen sowieso nog niet thuis op de basisschool, tenzij de juf of meester ze met alle plezier wil verschonen. De leerplicht begint niet voor niets met vijf jaar oud.
quote:Fargo schreef op 05 november 2015 @ 22:07:

[...]

Van welke school heb jij je diploma: de LOM-school Diploma's van de kappersschool heb ik verscheurd. Het kappersvak was voor mij een verkeerde beroepskeuze. Het was een opleiding via het leerlingwezen en dan moest je 1 dag per week naar school en de rest van de week werkte je in een kapsalon in het begin als leerling kapster. De opleiding begon in september en als je dan in januari nog geen werk had dan moest je van de opleiding af. Ik had het 'geluk' dat ik van het begin af aan al werk had waar mijn ouders heel blij mee waren. Zelf wist ik al snel dat ik de verkeerde keuze had gemaakt want ik vond er echt geen bal aan. Ik heb dat toen thuis niet verteld want dat durfde ik niet. Mijn ouders zaten financieel erg krap en hebben veel geld uitgegeven aan mijn opleiding. Zeker alle materialen die je aan moest schaffen kostten een hoop geld. Ik wilde mijn ouders niet teleur stellen en speelde daarom maar toneel en deed net alsof ik het naar mijn zin had. In diezelfde periode werd ook mijn moeder ziek met als gevolg dat haar borst geamputeerd moest worden. Ik vond dus echt dat ik het niet kon maken om eerlijk te zeggen dat ik het totaal niet naar mijn zin had in het kappersvak want ons gezin had wel wat anders aan hun hoofd. Mijn ouders stimuleerden mij wel om verder te leren en toen ben ik de ondernemersopleiding toch maar gaan doen (is HBO opleiding dus zo dom ben ik niet). Ik liet al wel steeds meer merken dat ik het allemaal niet zo leuk vond als zij dachten en ik wilde alles eerlijk zeggen maar toen bleek dat de tweede borst van mijn moeder ook geamputeerd moest worden. Dus weer stond het leven in het teken van herstellen van de operatie, bestralingen en chemo. Op een gegeven moment werd het me allemaal te veel en ben ik een beetje overspannen geworden. Al die zorgen om mijn moeder en elke dag tegen je zin in naar je werk gaan is best veel voor een jong meisje. Pas toen heb ik het thuis verteld en mijn ouders hadden iets van had het vanaf het begin maar verteld want er is niks dat je bij ons niet kwijt kunt. Het eerste wat ik toen deed was stoppen met de ondernemersopleiding een maand voor mijn examen. Iedereen verklaarde mij voor gek want het was zo goed als zeker dat ik zou slagen. Toen ben ik begonnen met solliciteren op andere banen en de klandizie in de kapsalon liep achteruit. Ik was de enige werknemer en kreeg mijn ontslag. Ik had toen al 2 gesprekken gehad op een baan als telefoniste/receptioniste. Ik heb een week thuis gezeten en toen kon ik bij dat bedrijf aan de slag. Jaren en jaren later was ik papieren aan het uitzoeken en kwam ik bij mijn kappersdiploma uit. Uit pure frustratie heb ik die toen kapot gescheurd en mezelf beloofd dat ik dat werk nooit meer hoefde te doen.
Vrouwen en mannen verschillen inderdaad niet veel. Ik ben het helemaal eens met Sidroth. Blondie verschilt wel van mannen en vrouwen.
Het zal best zo zijn dat de verschillen tussen mannen onderling en vrouwen onderling groter zijn dan hoeveel mannen en vrouwen van elkaar verschillen. Dat neemt echter niet wegneemt dat mannen en vrouwen op cruciale punten dusdanig van elkaar verschillen, dat het volkomen zinloos is om je te richten op de overeenkomsten.
Ik richt me nergens op, daar ben ik te egocentrisch voor. Maar ik zie de verschillen niet. Als ik wat moet kunnen, dan kan ik dat. Piano? Schilderen? Seks? Dingen naar boven tillen? Niet willen praten? Boren? Allemaal geen probleem. En ik ben serieus vrouw. Maar make-up, haartjes verven, botox hier en daar...ben ik ook niet vies van. Ik trek alleen geen jurkjes aan. Dat staat wanstaltig bij mij.

En ik heb een racelicentie, vaarbewijs.

Ik kan alleen niet motorrijden tot mijn grote frustratie. En fietsen, dat kan ik ook niet. Een beetje rondtrappen lukt nog wel, maar echt fietsen kan ik niet.

Maar computers? Weet ik weer alles van. Gamen ook. Mijn mannen en ik verschillen niet zo.

Vind je dat eng Amand?
Op welke cruciale punten verschillen mannen en vrouwen van elkaar dan?
quote:catacarax schreef op 06 november 2015 @ 08:56:

Op welke cruciale punten verschillen mannen en vrouwen van elkaar dan?Dat wat het bezit van zo'n piemel en zo'n vagina (en baarmoeder) met zich meebrengt hè.
quote:Amand schreef op 06 november 2015 @ 08:59:

[...]

Dat wat het bezit van zo'n piemel en zo'n vagina (en baarmoeder) met zich meebrengt hè.Beïnvloedt een penis je capaciteiten dan?
Hahaha Bibi!

Nee, ik denk dat dat geen verschil maakt Amand. Vind je het eng?
quote:Bibi1973 schreef op 06 november 2015 @ 09:05:

[...]

Beïnvloedt een penis je capaciteiten dan?Als je er mee denkt wel.
quote:Bibi1973 schreef op 06 november 2015 @ 09:05:

[...]

Beïnvloedt een penis je capaciteiten dan?Geen idee.
quote:catacarax schreef op 06 november 2015 @ 09:10:

Hahaha Bibi!

Nee, ik denk dat dat geen verschil maakt Amand. Vind je het eng?Ik vind het niet eng dat je dat denkt. Wel vind ik het naïef.
quote:Fargo schreef op 06 november 2015 @ 00:40:

[...]

Niemand vindt dit een leuk werkje. Mannen helemaal niet. Die kokhalzen al van de poeplucht van hun eigen bloedjes. Kinderen die nog niet zindelijk zijn, horen sowieso nog niet thuis op de basisschool, tenzij de juf of meester ze met alle plezier wil verschonen. De leerplicht begint niet voor niets met vijf jaar oud.

Nou, mijn man heeft gewoon de kinderen verschoond en verzorgd vanaf dag één hoor. Kwestie van gewenning. Als je iemand ineens vanuit het niets een driejarige laat verschonen, kan ik me voorstellen dat het anders ligt.

En medische problemen daargelaten, kan een kind van vier prima zindelijk zijn en zichzelf verzorgen, dus dat hoeft het punt niet te zijn.
quote:Amand schreef op 06 november 2015 @ 09:12:

[...]

Ik vind het niet eng dat je dat denkt. Wel vind ik het naïef.Dat geeft niet. Zo ben je opgevoed.
quote:catacarax schreef op 06 november 2015 @ 09:17:

[...]

Dat geeft niet. Zo ben je opgevoed.

Wat jij wilt.

Wanneer jij met droge ogen durft te beweren dat het voor hoe je in het leven staat geen verschil maakt of je wel of niet zwanger kunt worden van seks omdat je respectievelijk man of een vrouw bent (om maar eens iets te noemen), dan heeft het niet zoveel zin om verder te praten.
quote:meivogel schreef op 06 november 2015 @ 09:15:

[...]

Nou, mijn man heeft gewoon de kinderen verschoond en verzorgd vanaf dag één hoor. Kwestie van gewenning. Als je iemand ineens vanuit het niets een driejarige laat verschonen, kan ik me voorstellen dat het anders ligt.

En medische problemen daargelaten, kan een kind van vier prima zindelijk zijn en zichzelf verzorgen, dus dat hoeft het punt niet te zijn.

Helemaal eens.

(Alsof alle mannen hetzelfde zijn en allemaal kokhalzend boven hun baby hangen bij het verschonen.)
quote:Blondie456 schreef op 06 november 2015 @ 09:10:

[...]

Als je er mee denkt wel.

Ik denk niet dat je moet ontkennen dat nature ook zorgt voor gemiddelden die van elkaar verschillen. Gemiddeld zullen er meer vrouwen zorgzaam zijn dan mannen, maar dat hoeft niet te betekenen dat alle meisjes qua opvoeding direct richting zorgzame beroepen worden gestuurd.

Ik lees hier trouwens voorbeelden van vrouwen die jonger zijn dan ik, die toch meer gestuurd zijn in van oudsher vrouwelijke richtingen dan ikzelf heb ervaren. Heeft wellicht ook te maken met je opleidingsniveau en dat van je omgeving. Alhoewel, mijn moeder heeft zelf nooit meer mogen doen dan 2 jaar huishoudschool en zij heeft juist mij heel erg gestimuleerd om gebruik te maken van mijn capaciteiten, om door te leren en te werken. Mijn ouders waren ondernemers, en stimuleerden zowel hun zonen als hun dochters om te zorgen voor goeie banen of eigen ondernemingen.
quote:Amand schreef op 06 november 2015 @ 09:20:

[...]

Wat jij wilt.

Wanneer jij met droge ogen durft te beweren dat het voor hoe je in het leven staat geen verschil maakt of je wel of niet zwanger kunt worden van seks omdat je respectievelijk man of een vrouw bent (om maar eens iets te noemen), dan heeft het niet zoveel zin om verder te praten.Hahaha!
Je bent wel een schatje hoor Amand, ik lach je uit. Doet men bij mij ook weleens, vind ik niet erg en meestal lach ik mee. Jij vind at toch ook niet erg hoop ik?

Oh echt? Kan ik baren? Dat meen je! Laat ik nou toevallig bezig zijn met oud wijf zwanger worden. Komt geen jurk of seks bij kijken. Hahahaha. En toch ga ik zondag racen. Met een geleende auto dit keer. 2x4, ben benieuwd.
Ohja, jij was het zusje van Elle. Even vergeten.
Het gekke is dat mijn zussen die veel ouder zijn in zorg banen zitten. Mijn jongste zus en ik zitten in "mannen" banen. Mijn nichten zitten weer in zorg banen. apart. Oh een nicht niet. Da's een hellefeeks. Iedereen begrijpt natuurlijk dat ik dol op dat mens ben. Ze is ook nog eens mooi. Rotwijf Ben stapelgek op haar en trots. Ze doet het, met gezin. Haar man is ook geweldig. Ze doen het allemaal samen. Kind. werk....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven