gender in Nederland

25-10-2015 09:39 884 berichten
Naar aanleiding van een spin-off in de discussie in het topic 'Racisme in Nederland.'

Het valt me op dat veel mensen, openlijk of verborgen, nog een vast rollenpatroon in hun hoofd hebben. Daarbij passen bepaalde taken niet bij mannen of bij vrouwen. In het genoemde topic werden mannelijke kraamverzorgers genoemd, of mannelijke crèchemedewerkers. Ook waren er reageerders die zich niet op hun gemak voelden in gemengde sauna's of zwembaden.

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen. Prima dat je het thuis traditioneel wil aanpakken, maar kun je van de rest van de wereld nog verwachten dat die met je meedoet?

Hoe denken jullie daarover?
Alle reacties Link kopieren
Zo zijn mensen met een reguliere baan dan afhankelijk van de werkelozen. Als een gedeelte van het beschikbare werk goedkoop gedaan kan worden, blijft er nog wat over om anderen een goed betaalde baan te geven.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:simbalabimba schreef op 04 november 2015 @ 20:46:

[...]

Deze mensen doen werk voor hun WW of bijstandsuitkering; als er een gewone baan van zou worden gemaakt, is de maatschappij duurder uit.Nogmaals: als er een baan van gemaakt wordt leveren ze (net als wij) 20% inkomstenbelasting in. Waarom zou de maatschappij dan duurder uit zijn? (Letwel, de bedrijven zijn zijn zeker wel duurder uit)
quote:TheQ schreef op 04 november 2015 @ 20:56:

[...]

Nogmaals: als er een baan van gemaakt wordt leveren ze (net als wij) 20% inkomstenbelasting in. Waarom zou de maatschappij dan duurder uit zijn? (Letwel, de bedrijven zijn zijn zeker wel duurder uit)

De bedrijven horen niet tot de maatschappij?

BTW als het voor de maatschappij het goedkoopst is om mensen te laten werken voor het bedrag van een bijstandsuitkering; laten we dat dan allemaal doen: win-win.

“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

quote:simbalabimba schreef op 04 november 2015 @ 21:01:

[...]

De bedrijven horen niet tot de maatschappij?

BTW als het voor de maatschappij het goedkoopst is om mensen te laten werken voor het bedrag van een bijstandsuitkering; laten we dat dan allemaal doen: win-win.

Graag! Maar dan ook allemaal dezelfde TV, dezelfde auto, dezelfde keuken. Deal? ;)
quote:TheQ schreef op 04 november 2015 @ 21:05:

[...]

Graag! Maar dan ook allemaal dezelfde TV, dezelfde auto, dezelfde keuken. Deal? ;)Oh, ik ben zo flexibel.

quote:simbalabimba schreef op 04 november 2015 @ 21:20:

[...]

Oh, ik ben zo flexibel.*Nee, Q, nee. Dan krijg je een ban*
quote:TheQ schreef op 04 november 2015 @ 21:23:

[...]

*Nee, Q, nee. Dan krijg je een ban*

Een werkgever stelde als eis dat de nieuwe werknemer heel flexibel dienden te zijn; voor een baantje van 8 uur, werktijden 7 dagen per week, van 08.00-20.00 uur; 1 vast dagDEEL vrij per week. Ik "niet 1 vaste dag?" Oh neeeee, uit den boze, dan zouden de anderen die vaste dag moeten werken!?

Ik (in stilte "Ja, en? Dan werk ik toch als een ander een vaste vrije dag heeft? Er zijn bosjes mensen die hun hele leven 2 vaste vrije dagen per week hebben... en daar bent u er vast één van.)

quote:simbalabimba schreef op 04 november 2015 @ 21:32:

[...]

Een werkgever stelde als eis dat de nieuwe werknemer heel flexibel dienden te zijn; voor een baantje van 8 uur, werktijden 7 dagen per week, van 08.00-20.00 uur; 1 vast dagDEEL vrij per week. Ik "niet 1 vaste dag?" Oh neeeee, uit den boze, dan zouden de anderen die vaste dag moeten werken!?

Ik (in stilte "Ja, en? Dan werk ik toch als een ander een vaste vrije dag heeft? Er zijn bosjes mensen die hun hele leven 2 vaste vrije dagen per week hebben... en daar bent u er vast één van.)

Dat krijg je als de eigenaren van bedrijven meer te vertellen hebben dan de overheid. Jij was toch zo tevreden met de participatie van bedrijven aan de samenleving? Nou, je oogst wat je zaait ;)

Zorg neem ik aan? Dat, of de Hoogovens.
Jij was toch zo tevreden met de participatie van bedrijven aan de samenleving?

Oh?

quote:TheQ schreef op 04 november 2015 @ 21:36:

[...]

Dat krijg je als de eigenaren van bedrijven meer te vertellen hebben dan de overheid. Jij was toch zo tevreden met de participatie van bedrijven aan de samenleving? Nou, je oogst wat je zaait ;)

Zorg neem ik aan? Dat, of de Hoogovens.Wel bij meer bedrijven. Ik ben ook aan het solliciteren en wat je vaak tegenkomt is: altijd beschikbaar moeten zijn en nul zekerheid.
quote:simbalabimba schreef op 04 november 2015 @ 21:40:

Jij was toch zo tevreden met de participatie van bedrijven aan de samenleving?

Oh?Gaan we terugkrabbelen?
quote:TheQ schreef op 04 november 2015 @ 21:42:

[...]

Gaan we terugkrabbelen? Nee; ik heb hier amper wat over gezegd; in elk geval niets wat als mijn welgemeend doordacht standpunt als uitgangspunt voor jouw bewering kan dienen.

quote:meivogel schreef op 04 november 2015 @ 21:41:

[...]

Wel bij meer bedrijven. Ik ben ook aan het solliciteren en wat je vaak tegenkomt is: altijd beschikbaar moeten zijn en nul zekerheid.En dat kan makkelijk geëist worden als er tig liefhebbers voor de vacature zijn.

quote:Defietsboer schreef op 04 november 2015 @ 19:37:

[...]

Dus eigenlijk was je niet gemotiveerd en lui op school, net als sommige andere mannen en vrouwen. Dit trek je dan graag door in je volwassen leven onder het mom van ' Ook niet voor iedereen is emancipatie nou zo belangrijk hoor'.

Hou de emancipatie er lekker buiten. Bij een man noemen we dat gewoon een lapzwans.Het was gewoon een heel andere tijd waarin diploma's minder belangrijk waren. Je kon je dat veroorloven. Ik ben van het kappersvak overgestapt naar een baan als telefoniste/receptioniste. Uit al die sollicitanten die daar wel een opleiding voor gedaan hadden was ik toch degene die de baan kreeg. Nu is dat ondenkbaar. Mijn man was ook zo'n 'lapzwans' maar is later weer gaan studeren.
De 'nature or nurture?' discussie. Ik denk dat we veel meer aan 'nurture' doen dan we denken.

Al bij een kindje van 1 begint dat. "Oh wat ben jij mooi" zeggen we tegen meisjes. "Oh wat ben jij stoer" zeggen we tegen jongens. In duizenden varianten.

Zo leren we al van kinds af aan dat meisjes op uiterlijk beoordeeld worden en jongens op gedrag.

En zo zie je dat veel volwassen vrouwen nog steeds makkelijk in katzwijm vallen voor degene die haar een complimentje geeft over haar uiterlijk. En dat veel mannen niet kúnnen huilen, ook al zouden ze dat graag willen.

In veel reclamefilmpjes worden de rollen ook op walgelijke manieren bevestigd: de blonde vrouw die niet weet hoe ze haar was moet schoonkrijgen en de donkerharige man in witte jas die het vrouwtje wel eens even met wat scheikundige termen zal uitleggen welk wasmiddel haar gaat helpen. (Let ook eens op hoe weinig blonde mannen slimme dingen mogen zeggen in tv-reclames!)

In speelgoedgidsjes is het meestal onderverdeeld per gender, en zul je niet gauw een foto van een jongetje met een Barbie in zijn hand zien of een meisje met een speelgoedboor. Tenzij je een Zweeds boekje pakt, die daar veel bewuster mee bezig zijn.

En zo zit het intrinsiek verweven in zóveel aspecten van ons leven dat we het vaak niet eens door hebben.

Tegelijk moet ik zeggen dat ik ook wel eens misbruik maak van die traditionele rolverdeling. Als ik geen zin heb om te zweten, vraag ik een man om iets voor me te tillen of open te maken. En in Spanje was ik stiekem best gecharmeerd van de mannen die daar nog echt dames vóór laten gaan, ook al waren zij zelf eerder bij een deur.

Misschien is dat hypocriet. Of maak ik gewoon gebruik van de weinige positieve punten van de ongelijkheid? Met de negatieve aspecten heb ik immers ook maar te dealen, of ik nou wil of niet.

En ook zie ik wel dat sommige dingen echt ingebakken zitten (nature), mijn neefje keek vanuit zijn buggy al extra naar grote auto's en 'bus' was een van zijn eerste woordjes. (Maar hij wil ook wel eens als prinses verkleed gaan en mag dat ook.) En zijn ene zusje is echt van het roze en de glitter... maar in hoeverre dat al beïnvloed was door de crèche...??

Ik zag een keer een interessant blog van een transgender. Een vrouw die man geworden was. Voornaamste conclusie: opeens luisterden mensen wél naar zijn mening op het werk. Opeens deed het er niet toe wat hij aan had, hij werd serieus genomen om wát 'ie zei.

Niemand zei ooit meer dat 'ie moest lachen. (hoe herkenbaar!)

En nog absurder: opeens lachten mensen wél om zijn grappen, die echt niet anders waren geworden dan toen hij nog een vrouw was. http://everydayfeminism.c ... male-privilege-trans-men/
You can never have too many hats, gloves and shoes
Oh ja en wat te zeggen van de verwachtingen omtrent opvoeding. Toen ze kinderen kregen, gingen mijn zus en haar vriend allebei 4 dagen per week werken.

Tegen mijn zus zeiden mensen: "Wat! 4 dagen? Waarom niet 3? Hoe ga je je kinderen dan opvoeden?"

Tegen haar vriend zeiden mensen: "Wat! 4 dagen? Waarom niet 5?" (met vaak nog een veroordelende of denigrerende opmerking er achteraan, zo van 'onder de plak' ofzo)
Eens met patsy--stone, het begint zelfs nog voor de crèche-fase. Ooit is aan studenten gevraagd om babygehuil te interpreteren. De enige informatie die ze kregen... een naam.

Wat werd er over baby David gezegd? "Hij is boos! Er zal hem iets niet lukken etc." Wat werd er over baby Diana gezegd? "Aaah, ze heeft verdriet, ze wil graag opgepakt worden."

En er werd twee keer exact hetzelfde bandje afgespeeld...

Als veel meisjes nog steeds worden opgevoed met het idee dat ze afhankelijkheid "mogen" zijn, rust er anderzijds dan niet op de schouders van jongens/jongemannen eigenlijk een té grote verantwoordelijkheid?
quote:NYC schreef op 05 november 2015 @ 13:41:

Eens met patsy--stone, het begint zelfs nog voor de crèche-fase. Ooit is aan studenten gevraagd om babygehuil te interpreteren. De enige informatie die ze kregen... een naam.

Wat werd er over baby David gezegd? "Hij is boos! Er zal hem iets niet lukken etc." Wat werd er over baby Diana gezegd? "Aaah, ze heeft verdriet, ze wil graag opgepakt worden."

Als veel meisjes nog steeds worden opgevoed met het idee dat ze afhankelijkheid "mogen" zijn, rust er anderzijds dan niet op de schouders van jongens/jongemannen eigenlijk een té grote verantwoordelijkheid?

Het begint volgens mij voor/tijdens de zwangerschap al. Een meisje is leuk voor mama om mee te tutten en voor de innige moeder/dochterrelatie en met een jongen kan je fijn voetballen, dat vindt papa leuk. Er wordt al het e.e.a. van je verwacht voordat je überhaupt geboren bent. Vervolgens krijgen meisjes een roze en jongens een babyblauwe kamer, geboortekaartjes, kleertjes, etc..

Ik lees weleens mee op de kinderpijler (tja) en zie regelmatig topics van vrouwen die met enige schroom bekennen dat ze liever een meisje willen. De argumenten zijn dan meestal dat je daar lekker mee kan 'tutten', dat er veel leukere kleertjes voor meisjes te vinden zijn en dat de band tussen moeder en dochter zo speciaal is. Natuurlijk staat niet iedereen er zo in en worden die argumenten hier doorgaans van tafel geveegd, maar die denkbeelden zijn er kennelijk nog steeds. Daar gaat het volgens mij al mis en dan is het te hopen dat ouders hun verwachtingen kunnen bijstellen wanneer het meisje liever met papa gaat voetballen dan met mama de stad in om kleren te kopen.
Je merkt het volgens mij ook vaak wanneer het over de (mantel)zorg voor ouders gaat. Ik hoor bij oudere mensen in mijn familie in ieder geval vaak iets in de trant van "gelukkig heeft ze een dochter, want dat is toch anders dan met jongens. Dochters komen altijd bij je." Hoezo veel druk op de schouders van meisjes/vrouwen leggen, en tegelijkertijd mannen erg onderschatten.
Eens met zowel ninon als Timetraveler. Ik herken dat ook allebei heel sterk. Wat dat laatste betreft weet ik niet of we daarbij dan ook nog met 'een generatie-ding' te maken hebben. Ik zie/merk ook dat vrouwen van 50/60+ veel zwaarder belast worden door hun ouder(s) dan mannen. En vrouwen met broers ontlasten die broers ook zelf maar nemen daarbij wel zelf (vaak ook bovenop een baan) een veel grotere deel van de (fysieke) zorg op zich.

Een baan in de zorg is trouwens iets wat ik mijn kinderen echt never nooit zou willen aanbevelen. Maar als alle ouders hun kinderen een baan in de zorg afraden, wie gaat er dan zorgen? Veel werk in de zorg- en welzijnsector, verpleging ook e.d. zie ik als bijna onmogelijk om dat fulltime te gaan doen. En dit zijn juist de banen waar vrouwen op de een of andere manier in oververtegenwoordigd zijn. Doen ze het parttime zijn ze weer vaak niet (100%) financieel afhankelijk.

Wat is nou dan vanuit de economie/werkgelenheid en de vraag naar personeel nou dan eigenlijk wijsheid om nieuwe jonge studenten en studentes te laten kiezen?
quote:NYC schreef op 05 november 2015 @ 13:41:

Wauw, dat van dat gehuil!

En ja, je zal maar man zijn in de Nederlandse huidige maatschappij. Aan de ene kant denken (hetero) vrouwen tegenwoordig een man te willen met wie ze kunnen praten over gevoelens, die helpt in de huishouding en zijn vieze sokken zelf in de wasmand gooit, ook zijn deel van de opvoeding van kinderen doet. Maar ondertussen vallen ze vaak nog op de macho klootzakken die ze bedriegen en helemaal niet geëmancipeerd zijn. En vinden ze gevoelige mannen eigenlijk maar watjes, niet woest aantrekkelijk in ieder geval.

Wat moet je nou doen als man?
De ideale man noemen ze tegenwoordig de metroman. Een man die zijn steentje bij draagt in de huishouding en de opvoeding van de kinderen en emoties toont en kan klussen , een goddelijk lichaam heeft en ondanks zijn vrouwelijke trekjes toch nog stoer is. Lijkt mij heel erg saai.
Als ik eerlijk ben dan snap ik eigenlijk de hele discussie niet. Ik blijf bij mijn mening dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn maar echt niet hetzelfde. Het is bewezen dat de hersenen van mannen en vrouwen anders werken. Ik ben er zelf van overtuigd dat het de natuur is en dat vind ik mooi. Ik vind het mooi dat er typisch vrouwelijke dingen zijn en mannelijke dingen. Waarom gewoon niet die dingen accepteren? Er wordt hier in dit topic zo veel moeite gedaan om te bewijzen dat er niet zo veel verschil is tussen mannen en vrouwen. Het ligt dan aan de opvoeding. Meisjes krijgen poppen en jongens een auto voor een verjaardag wordt er gezegd. Hoe verklaar je dat dan als je als jongen wordt geboren en auto's krijgt en een boormachine en die 'jongen' wilt een pop omdat hij in een verkeerd lichaam is geboren. Zo'n transgender zegt van ik ben een jongen want ik heb een piemel maar ik voel me een vrouw. Als het dan toch allemaal weinig uit maakt waarom raakt dan iemand zo in de knoop met zichzelf?
quote:Blondie456 schreef op 05 november 2015 @ 19:14:

Als ik eerlijk ben dan snap ik eigenlijk de hele discussie niet. Ik blijf bij mijn mening dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn maar echt niet hetzelfde. Het is bewezen dat de hersenen van mannen en vrouwen anders werken. Ik ben er zelf van overtuigd dat het de natuur is en dat vind ik mooi. Ik vind het mooi dat er typisch vrouwelijke dingen zijn en mannelijke dingen. Waarom gewoon niet die dingen accepteren? Er wordt hier in dit topic zo veel moeite gedaan om te bewijzen dat er niet zo veel verschil is tussen mannen en vrouwen. Het ligt dan aan de opvoeding. Meisjes krijgen poppen en jongens een auto voor een verjaardag wordt er gezegd. Hoe verklaar je dat dan als je als jongen wordt geboren en auto's krijgt en een boormachine en die 'jongen' wilt een pop omdat hij in een verkeerd lichaam is geboren. Zo'n transgender zegt van ik ben een jongen want ik heb een piemel maar ik voel me een vrouw. Als het dan toch allemaal weinig uit maakt waarom raakt dan iemand zo in de knoop met zichzelf?

Jij grijpt wat jij de verschillen tussen vrouwen en mannen noemt aan als excuus om niet te hoeven werken en het feit dat jij niet je best hebt gedaan op school. Ik vind jou daarom niet een zeer betrouwbare bron in deze discussie.

Genoeg mannen die 'typische' vrouwendingen hebben of doen en andersom.

Inderdaad zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen volgens studies, maar volgens andere studies zijn die niet zo groot als altijd gedacht is en wordt veel op vriendelijke en niet zo vriendelijke manier afgedwongen. Dat heb ik zelf, net als andere forum-leden hier, ook heel vaak meegemaakt. Als vrouwen echt allemaal zo typisch vrouwelijk en mannen echt allemaal zo typisch mannelijk waren, dan zou ook niemand dit hoeven af te dwingen.
quote:Blondie456 schreef op 05 november 2015 @ 19:14:

Hoe verklaar je dat dan als je als jongen wordt geboren en auto's krijgt en een boormachine en die 'jongen' wilt een pop omdat hij in een verkeerd lichaam is geboren. Zo'n transgender zegt van ik ben een jongen want ik heb een piemel maar ik voel me een vrouw. Als het dan toch allemaal weinig uit maakt waarom raakt dan iemand zo in de knoop met zichzelf?

Transgender gaat niet over een pop willen als jongen (mijn zoon speelt ook graag met poppen en ander 'meisjesspeelgoed', maar is vooralsnog geen transgender).

Het gaat over een afkeer hebben van je lijf en dan met name je geslachtsdelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven