Ik wil regen!
maandag 16 juli 2018 om 23:53
Geen hoosbuien waarbij alles wegdrijft maar gewone, heel gewone regen. Een mals buitje, tegen het stof en voor mijn tuintje. Liefst 's nachts zodat het ook niet gelijk wegverdampt als de zon weer doorkomt.
Ik zag net regen op de Buienradar, maar dat is voornamelijk ten zuidoosten van mijn woonplaats terechtgekomen.
Nu ben ik jaloers: ik wil ook regen.
Wie weet nog een goede regendans en doet er mee?
Ik zag net regen op de Buienradar, maar dat is voornamelijk ten zuidoosten van mijn woonplaats terechtgekomen.
Nu ben ik jaloers: ik wil ook regen.
Wie weet nog een goede regendans en doet er mee?
dinsdag 31 juli 2018 om 11:36
Vanochtend vroeg ondanks een dreigende grijze lucht toch stug de was buiten gehangen in de hoop de goden te verzoeken..
Misschien moet ik het de volgende keer wat luidruchtiger doen, want ze hebben blijkbaar niets gehoord en nu hangt mijn was zo goed als opgedroogd te wezen
Misschien moet ik het de volgende keer wat luidruchtiger doen, want ze hebben blijkbaar niets gehoord en nu hangt mijn was zo goed als opgedroogd te wezen
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
dinsdag 31 juli 2018 om 11:42
https://www.deopenbareruimte.nu/nieuws/ ... -probleem/
Wat kunt u doen?
Neem geen stenen in uw tuin, maar liever zoveel mogelijk groen. Steen houdt warmte vast, groen verkoelt.
Neem een groene gevel en een groen dak. Het houdt de warmte buiten, koelt de lucht en neemt overtallig regenwater op.
Leg een watertuin aan. Het zorgt dat het regenwater ergens heen kan en bewegend water verkoelt. Neem er dus zo’n leuk fonteintje erbij.
Doe overdag de ramen dicht om de warmte buiten te houden en ’s nachts de ramen open om de koele lucht binnen te laten.
Pas in overleg met uw arts eventuele medicatie aan.
Trek luchtige kleding aan.
Drink veel water! En let erop dat ouderen om u heen voldoende drinken. Bij hen ontbreekt vaak de prikkel om te drinken met uitdrogingsverschijnselen tot gevolg.
Laat de zonwering neer. Zo kan de hitte worden buiten gehouden zonder dat airconditioning nodig is.
Gebruik geen Airconditioning. Airconditioning zorgt voor meer hitte op straat en kost veel elektriciteit, terwijl juist tijdens hittegolven elektriciteit schaars kan worden door gebrek aan koelwater voor elektriciteitscentrales.
Wat kunt u doen?
Neem geen stenen in uw tuin, maar liever zoveel mogelijk groen. Steen houdt warmte vast, groen verkoelt.
Neem een groene gevel en een groen dak. Het houdt de warmte buiten, koelt de lucht en neemt overtallig regenwater op.
Leg een watertuin aan. Het zorgt dat het regenwater ergens heen kan en bewegend water verkoelt. Neem er dus zo’n leuk fonteintje erbij.
Doe overdag de ramen dicht om de warmte buiten te houden en ’s nachts de ramen open om de koele lucht binnen te laten.
Pas in overleg met uw arts eventuele medicatie aan.
Trek luchtige kleding aan.
Drink veel water! En let erop dat ouderen om u heen voldoende drinken. Bij hen ontbreekt vaak de prikkel om te drinken met uitdrogingsverschijnselen tot gevolg.
Laat de zonwering neer. Zo kan de hitte worden buiten gehouden zonder dat airconditioning nodig is.
Gebruik geen Airconditioning. Airconditioning zorgt voor meer hitte op straat en kost veel elektriciteit, terwijl juist tijdens hittegolven elektriciteit schaars kan worden door gebrek aan koelwater voor elektriciteitscentrales.
dinsdag 31 juli 2018 om 11:51
Voor wat je eraan hebt, Cateautje : ik herken het wel. Ik was zo opgelucht toen het na die extreme hitte koeler werd en ging regenen, en de voorspelling wat beter was, wat minder warmte en af en toe een bui.
Nu is het (hier in ieder geval) toch weer warm, en behalve die ene flinke bui, weer droog en raak ik ontmoedigd. Het duurt echt te lang.
Ook had ik vanochtend vroeg een afgrijselijke opvlieger, en die warmte kan amper weg met dit weer. Heel veel ijs(elementen) om te koelen, dat is het enige wat een beetje hielp.
Cateau, heb je ook weer last van je gewrichten ? Eerst ging het goed met de duivelsklauw, toch ? Nu niet meer ? (sorry mensen, dit is off-topic)
zazamaenade wijzigde dit bericht op 31-07-2018 11:58
0.52% gewijzigd
nounou
dinsdag 31 juli 2018 om 11:57
EnglishmaninNewYork schreef: ↑31-07-2018 11:36Vanochtend vroeg ondanks een dreigende grijze lucht toch stug de was buiten gehangen in de hoop de goden te verzoeken..
Misschien moet ik het de volgende keer wat luidruchtiger doen, want ze hebben blijkbaar niets gehoord en nu hangt mijn was zo goed als opgedroogd te wezen![]()
![]()
Ja, de goden verzoeken
Wat kunnen we nog meer doen ?
Ik weet het : zonder paraplu of regenkleding op stap gaan. Oh, doen we al, helpt ook niet
Wie heeft nog meer suggesties ?
nounou
dinsdag 31 juli 2018 om 12:01
Die duivelsklauw blijft z'n werk wel doen, maar ik heb nu een gevoel alsof ik door een vrachtwagen ben overreden, ook mijn huid doet pijn. Het is ook de combi van waanzinnige hitte en steeds in de wind gaan zitten, daardoor gaat mijn immuunsysteem naar de knoppen, maar ja, wat moet ik dan.zazamaenade schreef: ↑31-07-2018 11:51Voor wat je eraan hebt, Cateautje : ik herken het wel. Ik was zo opgelucht toen het na die extreme hitte koeler werd en ging regenen, en de voorspelling wat beter was, wat minder warmte en af en toe een bui.
Nu is het (hier in ieder geval) toch weer warm, en behalve die ene flinke bui, weer droog en raak ik ontmoedigd. Het duurt echt te lang.
Ook had ik vanochtend vroeg een afgrijselijke opvlieger, en die warmte kan amper weg met dit weer. Heel veel ijs(elementen) om te koelen, dat is het enige wat een beetje hielp.
Cateau, heb je ook weer last van je gewrichten ? Eerst ging het goed met de Duivelsklauw, toch ? Nu niet meer ? (sorry mensen, dit is off-topic)
Kan me voorstellen dat je compleet debiel wordt van die opvliegers, Goddank heb ik die niet, maar eentje gehad en dat was al teveel.
Dit is niet offtopic, dit is hitte- en droogtegerelateerd.
dinsdag 31 juli 2018 om 12:05
De ramen zemen.zazamaenade schreef: ↑31-07-2018 11:57Ja, de goden verzoeken![]()
Wat kunnen we nog meer doen ?
Ik weet het : zonder paraplu of regenkleding op stap gaan. Oh, doen we al, helpt ook niet![]()
Wie heeft nog meer suggesties ?
dinsdag 31 juli 2018 om 12:06
Zou het niet ook erg zweterig zijn, zo'n kunststof laag onder je laken ? Hoe lang koelt zo'n ding ?
Er zijn hier vast mensen met dieren die zo'n ding in huis hebben. Al eens geprobeerd, 's nachts ?
's Nachts heb ik nu een paar kruikenzakken met koel/ijselementen in bed, eentje aan het voeteneind, eentje bij mijn rug of buik, en er nog een grote, platte, flexibele bij gepakt toen het erg warm werd. Het scheelt echt wel. Het is wel wat gedoe.
nounou
dinsdag 31 juli 2018 om 12:13
Ik heb het ook hoor, lamlendig en gammel. Ik heb geen pijn.
Ik neem zoveel mogelijk rust, wat bouillon en veel water. En op gezette tijden eten waar ik eigenlijk geen zin in heb
dinsdag 31 juli 2018 om 12:13
Heb jij al echte regen gehad?doornroosje9 schreef: ↑31-07-2018 11:53Bah, echt rot dat sommigen er zoveel last van hebben.![]()
Deze week nog, dan is hopelijk het ergste voorbij.
dinsdag 31 juli 2018 om 12:24
Granny, dank voor de kaart !
Al is het voornamelijk slecht nieuws. Vanochtend in bed was ik zó somber over de toekomst. "We gaan allemaal levend gekookt worden", dat soort gedachten. Hebben jullie dat niet, somberheid over de toekomst op aarde, niet speciaal over jezelf en het nu, maar over de grotere schaal ?
Ik heb het bericht ook even opgezocht https://www.ad.nl/buitenland/in-de-halv ... ~a2e6356b/
Furnace Creek, wel een toepasselijke naam, al zal er van die creek niet veel over zijn.
Wat ik vooral zo opmerkelijk vind is dat Portugal en West-Spanje juist koeler zijn (daar is het erg heet, vaak). En de Sahel, ook koeler, daar schijnt de begroeiing de laatste jaren voorzichtig weer terug te komen.
Al is het voornamelijk slecht nieuws. Vanochtend in bed was ik zó somber over de toekomst. "We gaan allemaal levend gekookt worden", dat soort gedachten. Hebben jullie dat niet, somberheid over de toekomst op aarde, niet speciaal over jezelf en het nu, maar over de grotere schaal ?
Ik heb het bericht ook even opgezocht https://www.ad.nl/buitenland/in-de-halv ... ~a2e6356b/
Furnace Creek, wel een toepasselijke naam, al zal er van die creek niet veel over zijn.
Wat ik vooral zo opmerkelijk vind is dat Portugal en West-Spanje juist koeler zijn (daar is het erg heet, vaak). En de Sahel, ook koeler, daar schijnt de begroeiing de laatste jaren voorzichtig weer terug te komen.
nounou
dinsdag 31 juli 2018 om 12:24
Ik begreep dat hij koelt door de bewegingen die erop gemaakt worden. Ze krijgt hem woensdag binnen dus ik ben heel benieuwd.zazamaenade schreef: ↑31-07-2018 12:06Zou het niet ook erg zweterig zijn, zo'n kunststof laag onder je laken ? Hoe lang koelt zo'n ding ?
Er zijn hier vast mensen met dieren die zo'n ding in huis hebben. Al eens geprobeerd, 's nachts ?
's Nachts heb ik nu een paar kruikenzakken met koel/ijselementen in bed, eentje aan het voeteneind, eentje bij mijn rug of buik, en er nog een grote, platte, flexibele bij gepakt toen het erg warm werd. Het scheelt echt wel. Het is wel wat gedoe.
Koelelementen bij mijn voeten is geen goed idee.
Ik heb polyneuropathie en kou maakt de pijn vele malen erger.
Dat is dus ook gelijk het enige voordeel voor mij. Minder pijn in voeten en benen doordat ze warm blijven (tenminste met sokken aan dag en nacht)
dinsdag 31 juli 2018 om 12:27
Nou, op naar de herfst dan maar, dan worden we weer fris en fruitig.
Wel, goed eten hoor, anders ga je straks helemaal onderuit.
dinsdag 31 juli 2018 om 12:28
Ik heb het idee dat wij mensen er welliswaar wel aan meewerken maar volgens mij is de opwarming van de aarde en het verschuiven van de temperatuurgebieden vooral het gevolg van de draaing van de aarde.zazamaenade schreef: ↑31-07-2018 12:24Granny, dank voor de kaart !
Wij hebben hier (ver voor de mens) al een tropisch klimaat gehad en een ijstijd. Dat was niet het gevolg van menselijk handelen.
De as van de aarde is geen statisch iets en veranderd doorlopend.
dinsdag 31 juli 2018 om 12:29
Lucifer2018 schreef: ↑31-07-2018 12:12Daar is het altijd al warm. Nu effe heter dan normaal. Net als hier. Dus vergelijkbaar qua wat mensen gewend zijn.![]()
Toch is het niet alleen maar relatief, denk ik. 1 of 2 graden meer lijkt maar weinig, maar als je koorts hebt, en daar niet genoeg aan kunt doen is het het verschil tussen leven en sterven.
Het verschil tussen (buitentemperatuur) 40 of 42 graden is denk ik echt veel groter dan het verschil tussen 26 en 28 graden. Vooral als je geen geld hebt voor een koelkast of airco.
Echt veel weet ik er verder ook niet over.
nounou
dinsdag 31 juli 2018 om 12:32
zazamaenade schreef: ↑31-07-2018 12:24Granny, dank voor de kaart !
Geen optimisme hier zolang de mens zich maar ongebreideld voortplant. Ik geloof dat de aarde kan herstellen, zonder mensen.
Aan de andere kant denk ik dat er technisch heel veel mogelijk is. De mens kan gebruik maken van zon, wind en water (energie), maar ik denk dat de politiek en multinationals dat niet toe zullen laten want dan valt er een gat in het verdienmodel.
dinsdag 31 juli 2018 om 12:35
granny71 schreef: ↑31-07-2018 12:28Ik heb het idee dat wij mensen er welliswaar wel aan meewerken maar volgens mij is de opwarming van de aarde en het verschuiven van de temperatuurgebieden vooral het gevolg van de draaing van de aarde.
Wij hebben hier (ver voor de mens) al een tropisch klimaat gehad en een ijstijd. Dat was niet het gevolg van menselijk handelen.
De as van de aarde is geen statisch iets en veranderd doorlopend.
Ja, dat zou goed kunnen. Ik bedoelde het ook niet eens wat betreft de klimaatopwarmingsdiscussie. Ik vrees trouwens dat we echt te laat zijn met maatregelen, als het daarom gaat, maar dat is een andere discussie.
Wat ik bedoelde was een algehele somberheid over hoe het de komende decennia (en daarna) qua temperatuur, droogte en leefbaarheid zal zijn.
Je hebt er niets aan, zulke somberheid, maar ik kan het vandaag even niet van me afwerpen
nounou
dinsdag 31 juli 2018 om 12:42
Eens.Oakes schreef: ↑31-07-2018 12:32![]()
Geen optimisme hier zolang de mens zich maar ongebreideld voortplant. Ik geloof dat de aarde kan herstellen, zonder mensen.
Aan de andere kant denk ik dat er technisch heel veel mogelijk is. De mens kan gebruik maken van zon, wind en water (energie), maar ik denk dat de politiek en multinationals dat niet toe zullen laten want dan valt er een gat in het verdienmodel.