Klimaathysterie

23-09-2019 15:03 1278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?

Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.

Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...

Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Alle reacties Link kopieren
kort samengevat, het hele klimaatgedoe komt men strot uit, zoals altijd de kleine burger zal worden uitgeperst terwijl de jetset blijven gebruik maken van hun prive jachten, prive chauffeur en private jet....niks gaat er veranderen of we moeten compleet amish stijl gaan. alleen de portemonee van de kleine burger gaat veranderen
@ Icequeen:
Compleet correct.

Cijfers zijn te moeilijk.
Laat ons al dansend ten onder gaan.
icequeen2000 schreef:
12-12-2019 23:07
kort samengevat, het hele klimaatgedoe komt men strot uit, zoals altijd de kleine burger zal worden uitgeperst terwijl de jetset blijven gebruik maken van hun prive jachten, prive chauffeur en private jet....niks gaat er veranderen of we moeten compleet amish stijl gaan. alleen de portemonee van de kleine burger gaat veranderen
Wow, 43 pagina's samengevat in een paar regels. Bravo. Er kan een slotje op hoor!
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
12-12-2019 22:49

Over de zelfstandigheid: lees je eens in over de macht van multinationals. Hoe kun je spreken van zelfstandigheid en een democratisch systeem als je oliebronnen eigendom zijn van een privéfirma en bewaakt worden door buitenlandse soldaten?
Dat kan alleen met medewerking van de bevolking en heersende politici. Durf nu eens af te stappen van het beeld dat Afrikanen onderdrukte zielige mensen zijn en eis van hen hetzelfde als van elke andere burger in de wereld.

Alsof Nederland niet dezelfde problemen kende 70 jaar geleden. Land lag in puin en er was geen geld. Het lijkt wel alsof jij geen rekening wil houden met het bezette verleden van Nederland... ;-)
icequeen2000 schreef:
12-12-2019 23:07
kort samengevat, het hele klimaatgedoe komt men strot uit, zoals altijd de kleine burger zal worden uitgeperst terwijl de jetset blijven gebruik maken van hun prive jachten, prive chauffeur en private jet....niks gaat er veranderen of we moeten compleet amish stijl gaan. alleen de portemonee van de kleine burger gaat veranderen
Prachtig staaltje symbooltalk.
De "jetset" hun jachten, jets en chauffeurs afnemen, gaat niets aan impact genereren. Daarvoor zijn ze domweg met veel en veel en veel te weinig.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
12-12-2019 22:34
Neo koloniaal? Dat mag, maar het slaat helemaal nergens op. Wat is jouw denkbeeld dan? Nationalistisch?
Het lijkt wel alsof je kolonies ziet als iets dat helemaal fout was. Dat blijkt toch wat genuanceerder, want in veel oud kolonies is het nu slechter leven dan destijds. Om van het falende bestuur en hun rampenplan met betrekking tot klimaat maar niet te spreken.

Ik zie niet in waarom we de Afrikanen maar moeten ontzien: het klimaat is net zo goed hun last en zaak. Rijk of arm is daarbij helemaal geen argument.

Over 1 ding is vriend en vijand het wel eens als het gaat om het klimaat: het is een globale zaak en het heeft geen enkele zin om op landniveau dingetjes te doen.

Ik reageerde al eerder op je uitstoot per hoofd: dat is een valse vergelijking. Want in die uitstoot zit vooral de productie verwerkt die ten goede komt aan de export. Feitelijk zou je uitstoot moeten berekenen aan de importerende landen.

Hoe dan ook moet voorkomen worden dat er extreem veel nieuwe vervuilers geboren gaan worden. Want die gaan zometeen of naar Europa (met gelijke uitstoot/consumptie) of in Afrika consumeren. En een hap rijst kost daar meer uitstoot dan hier de hap bloemkool.
Het enige waar ik nog over twijfel is of je echt zo simpel bent of de boel hier alleen maar loopt op te jutten. En dat je een neokoloniaal bent heb je net nog even onderstreept met je 'genuanceerde' idee over kolonialisme. Bizar gewoon. En zinloos om verder op in te gaan.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
13-12-2019 09:56
Het enige waar ik nog over twijfel is of je echt zo simpel bent of de boel hier alleen maar loopt op te jutten. En dat je een neokoloniaal bent heb je net nog even onderstreept met je 'genuanceerde' idee over kolonialisme. Bizar gewoon. En zinloos om verder op in te gaan.
Neokoloniaal is wat anders. Dat is het hele gebeuren waarin regeringen, bedrijven en NGO’s aan voormalige koloniën de wet willen voorschrijven of adviezen geven. Het exploiteren van grondstoffen door Westerse bedrijven is neokolonialisme, maar ook het opleggen van een democratie of ontwikkelingshulp behoren daartoe. Ja, en ook als witte vrouw een maandje als vrijwilliger werken voor zielige zwarte kindjes is neokolonialisme.

Overigens heeft de bevolking, en vaak ook de regering, van die landen weinig in te brengen tegen multinationals. Middels chantage en vaak ook regelrecht geweld via pionnen drukken zij hun zin door net zoals de koloniale machten dat eertijds deden. Met dat verschil dat die koloniale machten zich soms ook nog wel iets gelegen lieten liggen aan het welzijn in de koloniën.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
13-12-2019 09:19
Prachtig staaltje symbooltalk.
De "jetset" hun jachten, jets en chauffeurs afnemen, gaat niets aan impact genereren. Daarvoor zijn ze domweg met veel en veel en veel te weinig.
Inderdaad. Dat hele groepje jetset vervuilt bij elkaar minder dan de inwoners van een dorp als Aalsmeer bijelkaar.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
13-12-2019 09:56
Het enige waar ik nog over twijfel is of je echt zo simpel bent of de boel hier alleen maar loopt op te jutten. En dat je een neokoloniaal bent heb je net nog even onderstreept met je 'genuanceerde' idee over kolonialisme. Bizar gewoon. En zinloos om verder op in te gaan.

Dit dus, denk ik. Zinloos om direct op te reageren, dat voedt het alleen maar. Het zijn racistische praatjes die het topic vervuilen, zorgvuldig gekozen nét binnen de lijntjes van wat toegestaan wordt door de moderators.

Deze cijfers illustreren goed de omvang van CO2 uitstoot gerelateerd aan rijkdom. Australië valt enorm op, dat was nieuw voor mij. Daar mogen ze weleens flink aan het werk om de uitstoot te beperken, het is verschrikkelijk wat er in New South Wales aan de gang is met die grote onbeheersbare branden.
En de Verenigde Arabische Emiraten staan bovenaan. Wat maakt het ook uit, laten we maar een vakantie naar Dubai boeken O_o

Afbeelding
nounou
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
13-12-2019 00:53
Wow, 43 pagina's samengevat in een paar regels. Bravo. Er kan een slotje op hoor!
Ze heeft wel gelijk, want in de praktijk zullen de rijken van nauwelijks last hebben van al die klimaatmaatregelen. Al kost een vliegticket 5000 euro, ze blijven wel vliegen, autorijden, luxe artikelen aanschaffen enz.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
13-12-2019 10:07
Neokoloniaal is wat anders. Dat is het hele gebeuren waarin regeringen, bedrijven en NGO’s aan voormalige koloniën de wet willen voorschrijven of adviezen geven. Het exploiteren van grondstoffen door Westerse bedrijven is neokolonialisme, maar ook het opleggen van een democratie of ontwikkelingshulp behoren daartoe. Ja, en ook als witte vrouw een maandje als vrijwilliger werken voor zielige zwarte kindjes is neokolonialisme.

Overigens heeft de bevolking, en vaak ook de regering, van die landen weinig in te brengen tegen multinationals. Middels chantage en vaak ook regelrecht geweld via pionnen drukken zij hun zin door net zoals de koloniale machten dat eertijds deden. Met dat verschil dat die koloniale machten zich soms ook nog wel iets gelegen lieten liggen aan het welzijn in de koloniën.
.
En dit vind jij niet neokoloniaal?
.
Mouthgard schreef:
12-12-2019 20:23
De bevolkingsexplosie daar moet gestopt worden, want dat is gewoon nr. 1 (met afstand) op de prio lijst en iets dat echt helpt.

Dus als ze het zelf niet willen regelen, zal de EU en de rest van de wereld harde maatregelen moeten nemen tegen ze.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
13-12-2019 10:27
Ze heeft wel gelijk, want in de praktijk zullen de rijken van nauwelijks last hebben van al die klimaatmaatregelen. Al kost een vliegticket 5000 euro, ze blijven wel vliegen, autorijden, luxe artikelen aanschaffen enz.
Jij kijkt nu naar die happy few die rijker zijn dan jij. Miljarden mensen op de aarde zijn vele malen armer. Dat zijn de mensen die de echte klappen vangen. Die wonen in gebieden die steeds vaker overstromen of juist te droog zijn geworden om nog iets te verbouwen. Maar jij klaagt over een stijgende AOW-leeftijd...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
13-12-2019 10:27
Ze heeft wel gelijk, want in de praktijk zullen de rijken van nauwelijks last hebben van al die klimaatmaatregelen. Al kost een vliegticket 5000 euro, ze blijven wel vliegen, autorijden, luxe artikelen aanschaffen enz.

Het is een loos argument, want de zeer rijken komen praktisch overal mee weg. Dat is altijd al zo geweest. Ik neem aan dat je geen Russische revolutie wilt.
Het is geen reden om dan maar niets te doen, achterover te leunen en alleen te klagen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
13-12-2019 10:37
Jij kijkt nu naar die happy few die rijker zijn dan jij. Miljarden mensen op de aarde zijn vele malen armer. Dat zijn de mensen die de echte klappen vangen. Die wonen in gebieden die steeds vaker overstromen of juist te droog zijn geworden om nog iets te verbouwen. Maar jij klaagt over een stijgende AOW-leeftijd...
Mensen in landen waar bevolkingsexplosies plaatsvinden, gaan steeds vaker in gebieden wonen die niet geschikt zijn voor bewoning. Overbevolking is echt wereldprobleem nummer 1. Daarnaast is het ook nog eens zo dat ze in dat soort landen helemaal niet zo bezig zijn met het klimaat. In landen als India, maar ook bijvoorbeeld China, zal de komende jaren de CO2-uitstoot juist nog erg toenemen. China gaat weer volop kolencentrales openen. Schiet niet op als wij dan hier de gaskraan gaan dichtdraaien, terwijl gas ook nog eens een vrij schone brandstof is. (Dat wordt zo’n beetje overal ter wereld, behalve in Nederland verondersteld.)

Waar ik het over had, ging over de enorme miljarden kostende klimaatmaatregelen die Nederland als “gidsland” wil nemen. Die kosten moeten vooral gedragen worden door de grote middenklasse die ondertussen al nauwelijks een woning kan vinden, laat staan kan betalen en die steeds verder als een citroen uitgeknepen gaat worden. In Nederland kunnen de meeste mensen zonder toeslagen niet eens meer van hun netto-salaris rondkomen door de enorme belastingdruk, die onderhand bij de hoogste ter wereld hoort.

In de EU-plannen van Timmermans gaan we straks immers ook nog eens voor de klimaatmaategelen van landen zoals bijvoorbeeld Polen betalen. Ondertussen wordt straks de AOW-leeftijd nog weer verder opgetrokken, zogenaamd om de kosten van de vergrijzing te betalen. Die vergrijzing was al decennia geleden voorzien, maar i.p.v. geld hiervoor te reserveren, wordt het aan allerlei andere zaken uitgegeven. Feit is dat al die miljarden die nu naar onzinnige Nederlandse klimaatplannen gaan (er zijn al miljarden verspild aan nutteloze biomassa-centrales) en de jaarlijkse miljarden die de immigratie van mensen die hier nauwelijks iets bijdragen aan de maatschappij, niet meer beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld AOW, zorg, veiligheid en onderwijs. Dan is het niet gek dat mensen ontevreden raken over het gevoerde beleid.

Ondertussen zit de woningbouw op slot vanwege milieu en klimaat, zijn er 45.000 mensen dakloos in Nederland en slapen er 8500 kinderen! iedere nacht in de daklozenopvang. De (zware) criminaliteit neemt toe en als je verkracht wordt, dan mag je misschien na een week eens aangifte doen, als er niet eerst geprobeerd is om die aangifte maar uit je hoofd te praten.

Ik krijg de indruk dat al dat gepraat over klimaat, CO2 en stikstof als bliksemafleider gebruikt wordt, om zo de veel grotere problemen die we hier nu accuut al hebben te ontwijken. Nog steeds wordt er niet over een Nederlandse bevolkingspolitiek gesproken, terwijl dat zoveel beleidsgebieden raakt en ook nog eens van grote invloed om het milieu is. Zolang dat onderwerp onbesproken blijft in iedere klimaatdiscussie, neem ik die hele klimaathysterie niet serieus. We kunnen allemaal 100 km op de snelweg gaan rijden, maar als we er ieder jaar meer dan 100.000 autorijdende nieuwkomers bij krijgen, dan zijn dergelijke maatregelen volkomen zinloos.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
13-12-2019 10:47
Het is een loos argument, want de zeer rijken komen praktisch overal mee weg. Dat is altijd al zo geweest. Ik neem aan dat je geen Russische revolutie wilt.
Het is geen reden om dan maar niets te doen, achterover te leunen en alleen te klagen.
Heel veel Groen-Links en D’66-stemmers hebben een bovenmodaal inkomen en zullen dus weinig last hebben van alle klimaatmaatregelen en stijgende AOW-leeftijd. Zij kunnen door hun hogere salaris meer sparen, beleggen, pensioen opbouwen en kunnen dus veel eerder stoppen met werken dan een bouwvakker die op de steigers staat. Zij kunnen met hun salaris ook de verwarming hoger zetten en verre reizen maken en hun stedentripjes per vliegtuig blijven boeken. Voor Jan Modaal wordt dat straks onbetaalbaar. Die mag al blij zijn als hij straks zijn auto nog kan betalen.
Laten we wel wezen; het massatoerisme heeft een citytrip echt verpest. Het zou zo veel fijner zijn als 90% van de huidige toeristen thuis zou blijven.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
13-12-2019 10:33
.
En dit vind jij niet neokoloniaal?
.
Ik zeg niet dat ik dat niet neokoloniaal vind. Alhoewel ik me afvraag of een bevolkingsgroei die hoger is dan de economische groei nu zo’n goed idee is. Maar ook die bevolkingsgroei is deels het gevolg van neokolonialisme. Denk aan alle invloedrijke christelijke en islamitische sektes die met steun uit rijke landen anticonceptie afwijzen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
13-12-2019 10:27
Ze heeft wel gelijk, want in de praktijk zullen de rijken van nauwelijks last hebben van al die klimaatmaatregelen. Al kost een vliegticket 5000 euro, ze blijven wel vliegen, autorijden, luxe artikelen aanschaffen enz.
Dat is nu eenmaal inherent aan rijk zijn. Dat je je veel meer kunt veroorloven dan modale mensen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
13-12-2019 11:06
Heel veel Groen-Links en D’66-stemmers hebben een bovenmodaal inkomen en zullen dus weinig last hebben van alle klimaatmaatregelen en stijgende AOW-leeftijd. Zij kunnen door hun hogere salaris meer sparen, beleggen, pensioen opbouwen en kunnen dus veel eerder stoppen met werken dan een bouwvakker die op de steigers staat. Zij kunnen met hun salaris ook de verwarming hoger zetten en verre reizen maken en hun stedentripjes per vliegtuig blijven boeken. Voor Jan Modaal wordt dat straks onbetaalbaar. Die mag al blij zijn als hij straks zijn auto nog kan betalen.
Daarom stem ik ook GroenLinks. De lasten van de transitie moeten bij de rijkeren komen te liggen.

De co2 uitstoot naar inkomsten is een mooi middel om dit te verantwoorden. Zolang rijken nog meer CO2 uitstoot veroorzaken dan minder rijken, is duidelijk waar de kosten moeten komen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
13-12-2019 11:18
Daarom stem ik ook GroenLinks. De lasten van de transitie moeten bij de rijkeren komen te liggen.

De co2 uitstoot naar inkomsten is een mooi middel om dit te verantwoorden. Zolang rijken nog meer CO2 uitstoot veroorzaken dan minder rijken, is duidelijk waar de kosten moeten komen.
Zoek even uit hoe het werkt: Het aandeel 'rijken' is zó klein, daar is niets te halen. Het overgrote deel van alle belastingen worden voor de middengroepen opgehoest. Echt zo'n SP-leus om te denken dat we wel even bij de rijken kunnen stelen om de problemen op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Interessant om te lezen.

https://klimaatgek.nl/wordpress/
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
13-12-2019 11:16
Dat is nu eenmaal inherent aan rijk zijn. Dat je je veel meer kunt veroorloven dan modale mensen.
Zoals ik al in mijn vorige post schreef, heb ik het niet eens over de superrijken, maar over de bovenlaag van de Nederlandse bevolking met flinke bovenmodale inkomens. Dan is het roepen om allerlei klimaatmaatregelen natuurlijk een stuk eenvoudiger, omdat je er zelf weinig last van gaat ondervinden. De grote middenmoot die steeds meer moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen en voor wie het steeds lastiger wordt om een betaalbaar dak boven je hoofd te vinden, heeft echter heel andere prioriteiten. Ik kan mij voorstellen dat die groep steeds meer in opstand komt en het gevoel (in mijn ogen helemaal terecht) dat de politiek weinig met de achterban opheeft. Twee simpele voorbeelden daarvan, hoewel enigszins offtopic: Menno Snel die tijdens een debat de gedupeerde ouders die ten onrechte de kinderopvangtoeslag terug moesten betalen, adviseert om de Belastingtelefoon te bellen en een Kamerlid dat tijdens een debat over het onderwijs voor de microfoon verkondigt dat de werkdruk in het primair onderwijs veroorzaakt wordt door de te lange schoolvakanties. Dat Kamerlid heeft zelf ongeveer 2x zoveel vakantie (reces) als de leerkrachten in het basisonderwijs. Dan begrijp je er als politicus dus helemaal niets van.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
13-12-2019 11:18
Daarom stem ik ook GroenLinks. De lasten van de transitie moeten bij de rijkeren komen te liggen.

De co2 uitstoot naar inkomsten is een mooi middel om dit te verantwoorden. Zolang rijken nog meer CO2 uitstoot veroorzaken dan minder rijken, is duidelijk waar de kosten moeten komen.
Ook Groen Links heeft boter op zijn hoofd. Alleen al door de gestegen energiebelasting komen de lasten al meer bij de lagere inkomens te liggen. Mensen met een lager inkomen wonen in het algemeen in slechter geïsoleerde woningen en hebben vaak niet de mogelijkheid om hun stookkosten naar beneden te brengen. Ze kunnen niet verhuizen naar een betere woning en hebben geen geld om te investeren.

Ook rijden ze vaak in oudere auto’s en kunnen zich geen elektrische auto veroorloven. Voor oudere auto’s is de wegenbelasting duurder geworden. Hoe wil je dat dan allemaal gaan regelen? Mensen moeten dan meer over gaan houden van hun bruto salaris, maar waar blijft dan de nieuwe belastingwetgeving? Ik hoor daar niemand meer over. Ook Groen Links niet.
fizz wijzigde dit bericht op 13-12-2019 11:32
19.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic. Ik had verwacht dat het meer zou leven.

Zelf merk ik dat ik mijn best doe. Afval scheiden, zoveel mogelijk met de trein naar het werk, amper spullen kopen (alleen als ik het echt nodig heb), amper vlees, weinig nieuwe kleding etc. Merk wel dat ik het lastig vind! Zoals niet vliegen. Jee als ik een treinkaartje vergelijk met een vliegticket dan begrijp ik dat iemand voor vliegen kiest. En wat jammer dat die stedentripjes die echt op vliegafstand liggen niet meer kunnen waar ik juist zo van geniet. Maar aan de andere kant vind ik het ook hypocriet op hiermee door te gaan als ik pretendeer goed voor de planeet te willen zorgen. Hier ook overigens een bovengemiddeld inkomen, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar door ga met onverantwoord bezig zijn. Een betere wereld begint bij jezelf. Lastig is het wel!
Alle reacties Link kopieren
Mensen die zich in Nederland druk maken over het klimaat hebben een dak boven hun hoofd en over het algemeen voldoende geld ter beschikking. Mensen die aan het overleven zijn en dat zijn ondertussen steeds meer mensen in Nederland, hebben heel andere prioriteiten. Prioriteiten zoals: hoe kom ik aan een woning of hoe kom ik de week door met mijn beperkte budget.

Daarom begrijp ik sommige linkse partijen niet. Begrijp je dan helemaal niets meer van je achterban?

(Jemig, ik lijk wel links...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven