Lawaaidemonstratie dodenherdenking

24-04-2018 11:01 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op Facebook is een protest aangekondigd waarbij de demonstranten lawaai willen maken tijdens de Nationale Dodenherdenking op de Dam.

'Kom ook demonstreren tegen racistische 4 mei viering', is te lezen op de pagina. De organisator van het 'event' is Geen 4 Mei Voor Mij, een comité dat al jaren klaagt over de dodenherdenking. Op 4 mei worden niet alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdacht, maar ook militairen die sindsdien omkwamen. Dus ook de soldaten die deelnamen aan de politionele acties in Indonesië.

Lees verder:
http://www.at5.nl/artikelen/181241/opro ... herdenking

Ik dacht dat we alles wel gezien hadden maar dit vind ik echt shocking!
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
24-04-2018 12:13
Ook wij zijn natuurlijk voornamelijk betrokken bij onze eigen geschiedenis en leed.
Daar wringt het juist.


Hoe dan ook, de nationale herdenking verstoren leidt tot niets en mag wat mij betreft verhinderd worden.
Dat is waar.
Bij deze mensen lijkt de woede over de historische onrechtvaardigheid tot hyperfocus te leiden en een onvermogen om te zien dat de weerzin die ze oproepen de problemen met bv racisme verergeren, zeker in dit geval met de 4 mei-herdenking. Nou ja, dat is wat ik denk.
nounou
hollebollegijs schreef:
24-04-2018 11:31
Vergeet niet hun oproep te rapporteren bij FB

Als er genoeg gerapporteerd wordt is FB nog wel eens geneigd iets off-line te halen.
Gerapporteerd bij FB. Hoop dat de rest hier ook gevolg aan geeft.
Alle reacties Link kopieren
ik hoop dat de politie/burgemeester in Amsterdam degenen die gaan en de geïnteresseerden een omgevingsverbod op legt, stelletje idioten
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Die andere 364 dagen in het jaar was er geen mogelijkheid te demonstreren tegen racisme?


Geen aandacht aan schenken, dat is zuurstof voor dit soort mislukten.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
24-04-2018 11:10
Het gaat om tien mensen, lees ik. Dan hoop ik dat ze voor 20 uur al worden gearresteerd.
beetje dom van de media om er zo groot op in te springen dus. Tien mensen hadden niks bereikt, maar nu het zo groot in de media komt, komen er straks wel een groot aantal mensen op af.
Lekker kansloos weer.
Alle reacties Link kopieren
10 mensen van de 17 miljoen inwoners in Nederland willen gaan. Waar hebben we het over? Waarom wordt hier aandacht aan besteed? Dit wakkert alleen maar haat aan.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
24-04-2018 13:38
10 mensen van de 17 miljoen inwoners in Nederland willen gaan. Waar hebben we het over? Waarom wordt hier aandacht aan besteed? Dit wakkert alleen maar haat aan.
Inderdaad. Voor de media is dit natuurlijk smullen, lekker sensationeel verhaal om mee te scoren. Met als gevolg dat je op het nieuws vooral de stem hoort van de paar gekken die het hardste zijn doorgeslagen (links of rechts).
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
24-04-2018 12:23
Dat is waar.
Bij deze mensen lijkt de woede over de historische onrechtvaardigheid tot hyperfocus te leiden en een onvermogen om te zien dat de weerzin die ze oproepen de problemen met bv racisme verergeren, zeker in dit geval met de 4 mei-herdenking. Nou ja, dat is wat ik denk.
De vrouwen- en homobeweging bijvoorbeeld riepen indertijd ook heel veel weerstand op.
Dat doet het schoppen tegen heilige huisjes nu eenmaal altijd.

Het fanatisme zoals jij beschrijft hoort ergens bij het actievoeren, denk ik.
Zolang ze niet overgaan tot geweld kan ik me er niet al te druk om maken.
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
24-04-2018 13:57
De vrouwen- en homobeweging bijvoorbeeld riepen indertijd ook heel veel weerstand op.
Dat doet het schoppen tegen heilige huisjes nu eenmaal altijd.

Het fanatisme zoals jij beschrijft hoort ergens bij het actievoeren, denk ik.
Zolang ze niet overgaan tot geweld kan ik me er niet al te druk om maken.
Weerstand oproepen is iets heel anders. Dit is rellen om het rellen. De Grauwe eeuw zijn wat mij betreft niet eens actievoerders
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
24-04-2018 14:01
Weerstand oproepen is iets heel anders. Dit is rellen om het rellen. De Grauwe eeuw zijn wat mij betreft niet eens actievoerders
Dat zullen ze zelf anders zien.

In de jaren 80 heb ik een tijdje te maken gehad met radicale feministes.
Die waren net zo fanatiek en humorloos.
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
24-04-2018 13:57
De vrouwen- en homobeweging bijvoorbeeld riepen indertijd ook heel veel weerstand op.
Dat doet het schoppen tegen heilige huisjes nu eenmaal altijd.

Het fanatisme zoals jij beschrijft hoort ergens bij het actievoeren, denk ik.
Zolang ze niet overgaan tot geweld kan ik me er niet al te druk om maken.
Weerstand en weerzin vind ik twee verschillende gevoelens.
Zelf kan ik bijvoorbeeld best een eindje meegaan in de argumenten van de Grauwe Eeuw (niet in hun methodes) over de koloniale geschiedenis en de blindheid daarvoor, maar deze oproep vind ik tamelijk dom en ja, weerzinwekkend.

Ik vind dat ze best een punt hebben wanneer ze het herdenken van de gesneuvelde militairen in de oorlog in Indonesië op 4 mei willen aankaarten.
Door zo'n oproep tot een lawaaidemonstratie op 4 mei scherpen ze het debat alleen aan tot een rel.
Wie wil er nog naar hun argumenten luisteren ? Ik niet meer.
nounou
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
24-04-2018 11:10
Het gaat om tien mensen, lees ik. Dan hoop ik dat ze voor 20 uur al worden gearresteerd.

Overigens vind ik de winkeliers in Rotterdam die openblijven tijdens dodenherdenking net zo kansloos. Alleen makkelijker te negeren.
Ligt er aan. Huren zijn niet mis en een dag dicht kost je wel je personeelskosten en omzet. Gewoon de deur even dicht en stilstaan bij de stilteminuten kan toch ook? Daar hoeft voor mij een winkel niet voor dicht hoor.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
24-04-2018 14:22
Weerstand en weerzin vind ik twee verschillende gevoelens.
Zelf kan ik bijvoorbeeld best een eindje meegaan in de argumenten van de Grauwe Eeuw (niet in hun methodes) over de koloniale geschiedenis en de blindheid daarvoor, maar deze oproep vind ik tamelijk dom en ja, weerzinwekkend.

Ik vind dat ze best een punt hebben wanneer ze het herdenken van de gesneuvelde militairen in de oorlog in Indonesië op 4 mei willen aankaarten.
Door zo'n oproep tot een lawaaidemonstratie op 4 mei scherpen ze het debat alleen aan tot een rel.
Wie wil er nog naar hun argumenten luisteren ? Ik niet meer.
Ook de militairen die gesneuveld zijn in Nederlands Indie moeten herdacht worden.

Deze jongens waren dienstplichtigen en deden wat de toenmalige regering van ze vroeg.

Los daarvan staat de discussie over de misdaden die een deel van deze jongens begingen en de discussie hoe rechtmatig was de hele oorlog.

In Duitsland land zie je dat ook, de doden herdenken en een historisch debat over 2 wereldoorlogen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
24-04-2018 13:57
De vrouwen- en homobeweging bijvoorbeeld riepen indertijd ook heel veel weerstand op.
Dat doet het schoppen tegen heilige huisjes nu eenmaal altijd.

Het fanatisme zoals jij beschrijft hoort ergens bij het actievoeren, denk ik.
Zolang ze niet overgaan tot geweld kan ik me er niet al te druk om maken.
Waar ik wel benieuwd naar ben : zou jij het geen probleem vinden wanneer ze daadwerkelijk lawaai gaan staan maken op de Dam ?
Dat is geen geweld, maar zal voor veel mensen schokkend zijn.
Ik moet er niet aan denken dat ze verspreid in de menigte gaan staan, en aan welke taferelen dan kunnen volgen wanneer mensen die herdenken hun zelfbeheersing verliezen.
Ik ga er maar vanuit dat deze actievoerders dat niet zullen gaan doen, dat het ze vooral om de aandacht vooraf te doen is ( net als met dat onzalige bericht over een aanslag op Sinterklaas).
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
24-04-2018 14:22
Weerstand en weerzin vind ik twee verschillende gevoelens.
Zelf kan ik bijvoorbeeld best een eindje meegaan in de argumenten van de Grauwe Eeuw (niet in hun methodes) over de koloniale geschiedenis en de blindheid daarvoor, maar deze oproep vind ik tamelijk dom en ja, weerzinwekkend.

Ik vind dat ze best een punt hebben wanneer ze het herdenken van de gesneuvelde militairen in de oorlog in Indonesië op 4 mei willen aankaarten.
Door zo'n oproep tot een lawaaidemonstratie op 4 mei scherpen ze het debat alleen aan tot een rel.
Wie wil er nog naar hun argumenten luisteren ? Ik niet meer.
Ik ben het hier in grote lijnen met je eens.
Deze actie leidt tot niets en mag wat mij betreft ook verhinderd worden schreef ik eerder al.
Ook al hebben ze een punt.

Het is zowiezo lastige materie.
Nederland heeft weinig om trots op te zijn als het gaat om de politionele acties.
Aan de andere kant, mijn vader werd 18 in 1945 en het heeft maar weinig gescheeld of ook hij had daar aan deelgenomen.
Niet omdat hij dat nu zo graag wilde, integendeel, maar omdat zijn lichting daar als dienstplichtige daar naar toe werd gestuurd.
Moeten we die mensen dan maar vergeten?
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
24-04-2018 14:43
Waar ik wel benieuwd naar ben : zou jij het geen probleem vinden wanneer ze daadwerkelijk lawaai gaan staan maken op de Dam ?
Dat is geen geweld, maar zal voor veel mensen schokkend zijn.
Ik moet er niet aan denken dat ze verspreid in de menigte gaan staan, en aan welke taferelen dan kunnen volgen wanneer mensen die herdenken hun zelfbeheersing verliezen.
Ik ga er maar vanuit dat deze actievoerders dat niet zullen gaan doen, dat het ze vooral om de aandacht vooraf te doen is ( net als met dat onzalige bericht over een aanslag op Sinterklaas).
Ik zou me daar zelf ook kwaad om maken.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
24-04-2018 14:42
Ook de militairen die gesneuveld zijn in Nederlands Indie moeten herdacht worden.

Deze jongens waren dienstplichtigen en deden wat de toenmalige regering van ze vroeg.

Los daarvan staat de discussie over de misdaden die een deel van deze jongens begingen en de discussie hoe rechtmatig was de hele oorlog.

In Duitsland land zie je dat ook, de doden herdenken en een historisch debat over 2 wereldoorlogen.
Jazeker, hoewel zo'n herdenking van mij wel wat context mee mag krijgen.

Maar waarom op 4 mei ?
De Tweede Wereldoorlog, het Derde Rijk en de Holocaust waren toch niet zomaar één van de oorlogen waar Nederland een rol in heeft gespeeld ?
Die periode is voor veel mensen, ook voor mij, nog steeds een moreel ijkpunt, en een, historisch gezien, recent dieptepunt van de Europese geschiedenis.
Ik vond dit een goed stuk over verwatering van de 4 mei-herdenking : https://www.volkskrant.nl/opinie/nation ... ~a4492341/
zazamaenade wijzigde dit bericht op 24-04-2018 14:57
2.42% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
24-04-2018 13:11
ik hoop dat de politie/burgemeester in Amsterdam degenen die gaan en de geïnteresseerden een omgevingsverbod op legt, stelletje idioten
politie(top)/burgemeester in Amsterdam = extreem gestoord links
anoniem_364303 wijzigde dit bericht op 24-04-2018 16:39
0.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
24-04-2018 14:56
Jazeker, hoewel zo'n herdenking van mij wel wat context mee mag krijgen.

Maar waarom op 4 mei ?
De Tweede Wereldoorlog, het Derde Rijk en de Holocaust waren toch niet zomaar één van de oorlogen waar Nederland een rol in heeft gespeeld ?
Die periode is voor veel mensen, ook voor mij, nog steeds een moreel ijkpunt, en een, historisch gezien, recent dieptepunt van de Europese geschiedenis.
Ik vond dit een goed stuk over verwatering van de 4 mei-herdenking : https://www.volkskrant.nl/opinie/nation ... ~a4492341/

Mee eens, je zou veteranendag kunnen gebruiken voor een herdenking van de militairen die gesneuveld zijn na 1945

Ik weet ook niet waarom het aan 4 mei gekoppeld is.

Mogelijk dat het de bedoeling is om het zo wat meer te laten aansluiten bij de jongeren.

Irak en Afghanistan zitten nog vers in het collectief geheugen.

Wie kent er nog een veteraan uit WO 2
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
24-04-2018 12:04
Ik denk dat het wel zou helpen, wanneer wat toen gebeurd is emotioneel zou binnenkomen bij deze mensen.
Mijn inschatting is dat deze activisten verblind zijn door hun focus op eigen geschiedenis en leed, en daardoor zaken niet meer in perspectief kunnen zien.
Wie zijn dit dan?
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
24-04-2018 17:00
Wie zijn dit dan?
Ja, dat is wel een goede vraag, ik ken niemand van hen persoonlijk; ik hang ook maar de amateurpsycholoog uit.
Ik ga af op wat ik lees over hun motieven en combineer dat met persoonlijke kennis die ik heb over dit soort activisme en activisten, en destilleer daar een mening uit, die uiteindelijk waarschijnlijk evenveel waard is dan welke andere mening dan ook.
Ik probeer iets meer bij te dragen dan 'wat een onzin', omdat ik dit maatschappelijk debat wel boeiend vind.
Wat vind jij er van ?

De discussie ging even over of voorlichting over de Tweede Wereldoorlog, het Derde Rijk en de Holocaust zin heeft of niet, om tot (deze) mensen door te dringen. Iemand dacht van niet, ik dacht van wel.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 24-04-2018 17:30
14.81% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat we zeker met een eerlijkere blik moeten gaan kijken naar ons verleden, maar 4 mei 20.00 u is niet de plek of de tijd om dingen te verstoren
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
24-04-2018 17:26
ik denk dat we zeker met een eerlijkere blik moeten gaan kijken naar ons verleden, maar 4 mei 20.00 u is niet de plek of de tijd om dingen te verstoren
Nederland zou gewoon wat nationalistischer moeten worden zoals Amerika. Die hebben ook hun Amerikaanse tradities en als het iemand niet zint, dan hoepelen ze maar op. Zie het daar niet gebeuren dat inwoners bijv. the 4th of july willen hervormen. Ze lachen ze vierkant uit.
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
24-04-2018 11:12
Je was me net voor met dit topic. Echt in wat voor tijd leven we?? Aan alle kanten wil iedereen respect en om dat te bewerkstelligen gedragen ze zich zelf steeds respectlozer en extremer. Wat is dat dat mensen denken met agressie de wereld positief te kunnen veranderen? Hoezo denkt iemand dat een winkel in elkaar trappen omdat je een foto respectloos vindt je respect zal opleveren? Hoezo denkt iemand dat de wet wel gewijzigd zal worden als hij zich van een balkon stort? Hoezo denken deze mensen dat ze respect zullen krijgen voor hun slachtoffers door zich zo respectloos naar andere te gedragen tijdens de herdenking van andere slachtoffers? Het gaat echt nergens meer over. Iedereen wil het grootste slachtoffer zijn en daar alle respect voor maar andersom hoeft niemand respect van hen te verwachten want hunnie zijn zielig..

Laten we hopen dat deze achterlijke respect hype weer snel overwaait. De wereld is er voor niemand beter van geworden.
Dit +100
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
24-04-2018 11:12
Je was me net voor met dit topic. Echt in wat voor tijd leven we?? Aan alle kanten wil iedereen respect en om dat te bewerkstelligen gedragen ze zich zelf steeds respectlozer en extremer. Wat is dat dat mensen denken met agressie de wereld positief te kunnen veranderen? Hoezo denkt iemand dat een winkel in elkaar trappen omdat je een foto respectloos vindt je respect zal opleveren? Hoezo denkt iemand dat de wet wel gewijzigd zal worden als hij zich van een balkon stort? Hoezo denken deze mensen dat ze respect zullen krijgen voor hun slachtoffers door zich zo respectloos naar andere te gedragen tijdens de herdenking van andere slachtoffers? Het gaat echt nergens meer over. Iedereen wil het grootste slachtoffer zijn en daar alle respect voor maar andersom hoeft niemand respect van hen te verwachten want hunnie zijn zielig..

Laten we hopen dat deze achterlijke respect hype weer snel overwaait. De wereld is er voor niemand beter van geworden.
Dit +100
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven