Lawaaidemonstratie dodenherdenking

24-04-2018 11:01 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op Facebook is een protest aangekondigd waarbij de demonstranten lawaai willen maken tijdens de Nationale Dodenherdenking op de Dam.

'Kom ook demonstreren tegen racistische 4 mei viering', is te lezen op de pagina. De organisator van het 'event' is Geen 4 Mei Voor Mij, een comité dat al jaren klaagt over de dodenherdenking. Op 4 mei worden niet alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdacht, maar ook militairen die sindsdien omkwamen. Dus ook de soldaten die deelnamen aan de politionele acties in Indonesië.

Lees verder:
http://www.at5.nl/artikelen/181241/opro ... herdenking

Ik dacht dat we alles wel gezien hadden maar dit vind ik echt shocking!
zazamaenade schreef:
01-05-2018 23:45
Ik vind dat ze wel een punt hebben om het aan te kaarten, omdat bij dodenherdenking ook de militairen die in Indonesië zijn gesneuveld, ingezet tegen de onafhankelijkheidsstrijd (de 'politionele acties'), in '47 en '48-'49 herdacht worden.
Maar zelf vind ik het echt heel ernstig dat ze 4 mei hiervoor aangrijpen, nota bene met een lawaai-demonstratie (althans, dat zeggen ze).
Ook heel dom, want ze verspelen elk beetje sympathie.
Verdiep je eerst eens even in de Nederlandse geschiedenis. De jongens die naar Indonesie zijn gestuurd, waren simpele dienstplichtigen die echt niet op een oorlog zaten te wachten.

Ze hebben helemaal geen punt. Ze zijn totaal respectloos.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
02-05-2018 12:01
Verdiep je eerst eens even in de Nederlandse geschiedenis. De jongens die naar Indonesie zijn gestuurd, waren simpele dienstplichtigen die echt niet op een oorlog zaten te wachten.

Ze hebben helemaal geen punt. Ze zijn totaal respectloos.

Weet je, mijn vader was iemand die naar Nederlands Indië gestuurd zou worden tijdens die 'politionele acties' .
Ja, het waren jongens die opgeroepen werden, het was verplicht. Mijn vader is ondergedoken omdat hij niet wilde (althans dat vertelde hij mij).
Dat het jonge mannen waren, diegenen die daar vochten, maakt het nog niet ok wat daar gebeurd is.

Niet te snel aannames doen over dingen die mensen schrijven als je in feite niets weet van hun achtergrond ! En zeker niet op zo'n toon.

Dat jij vindt dat ze geen punt hebben is wat anders.
nounou
Ik snap er helemaal niks van. Iedereen kan toch voor zichzelf bepalen wat en wie ze willen herdenken op 4 mei? Wat maakt het nou toch uit hoe de officiele uitleg van de herdenking is, als je het er niet mee eens bent moet je het voor jezelf gewoon anders doen. In je hoofd, heeft niemand last van en iedereen wordt in zijn waarde gelaten.

Wat doen mensen toch ontzettend moeilijk.
ñuca schreef:
02-05-2018 12:35
Ik snap er helemaal niks van. Iedereen kan toch voor zichzelf bepalen wat en wie ze willen herdenken op 4 mei? Wat maakt het nou toch uit hoe de officiele uitleg van de herdenking is, als je het er niet mee eens bent moet je het voor jezelf gewoon anders doen. In je hoofd, heeft niemand last van en iedereen wordt in zijn waarde gelaten.

Wat doen mensen toch ontzettend moeilijk.
Het gaat toch ook niet om wie je wel niet mag herdenken op 4 mei? Het gaat om het feit dat een paar idioten het normaal schijnen te vinden om dan lawaai te gaan maken terwijl er al jaren 2 minuten stilte in acht wordt genomen, dat heet fatsoen hebben om je daaraan te houden want zo hoort dat.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-05-2018 09:22
Reden: Ongepast gedrag
96.39% gewijzigd
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2018 19:06
[...]

Als ik me niet vergis was het motto toch : 'Nie wieder' of 'Nooit meer' ?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-05-2018 09:22
Reden: Quote verwijderd
34.77% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
02-05-2018 12:17
Weet je, mijn vader was iemand die naar Nederlands Indië gestuurd zou worden tijdens die 'politionele acties' .
Ja, het waren jongens die opgeroepen werden, het was verplicht. Mijn vader is ondergedoken omdat hij niet wilde (althans dat vertelde hij mij).
Dat het jonge mannen waren, diegenen die daar vochten, maakt het nog niet ok wat daar gebeurd is.

Niet te snel aannames doen over dingen die mensen schrijven als je in feite niets weet van hun achtergrond ! En zeker niet op zo'n toon.

Dat jij vindt dat ze geen punt hebben is wat anders.
Het punt is natuurlijk dat maar een heel klein gedeelte zich misdragen heeft.
Zo werkt dat in legers, het gros doet gewoon wat hij (tegenwoordig ook zij) moet doen en een ander gaat weer een stap te ver, al dan niet gedekt en / of in opdracht van de hogere kaders.

Zo ging dat in WO 2 in Korea, in Vietnam, in Afghanistan en tegenwoordig op vredesmissies
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
02-05-2018 12:35
Ik snap er helemaal niks van. Iedereen kan toch voor zichzelf bepalen wat en wie ze willen herdenken op 4 mei? Wat maakt het nou toch uit hoe de officiele uitleg van de herdenking is, als je het er niet mee eens bent moet je het voor jezelf gewoon anders doen. In je hoofd, heeft niemand last van en iedereen wordt in zijn waarde gelaten.

Wat doen mensen toch ontzettend moeilijk.
Dat heb ik dus ook. Ik dacht altijd dat de dodenherdenking voor alle gevallenen in de tweede wereldoorlog. Natuurlijk is het op Nederland gericht maar Indonesië hoorde toen bij Nederland. Altijd gedacht dat zij hier ook herdacht werden. In Den Haag staat een groot monument voor de slachtoffers in Indonesië waar ook apart nog altijd bloemen gelegd worden en dat vindt iedereen prima.
Van de 4en5mei-website:

De basis voor de herdenking op 4 mei vormen de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwamen naast militairen voor het eerst ook grote aantallen burgers om. Zowel in Europa als in Zuidoost-Azië zijn velen omgekomen omdat zij in verzet kwamen of als gevolg van oorlogsgeweld of uitputting. Vrijwel de meeste slachtoffers vielen echter door doelbewuste en systematische vervolging en moord. Onder hen waren Joden, Sinti en Roma en andere groepen die de nazi’s als minderwaardig beschouwden. Sinds 1961 herdenken we ook de Nederlanders die zijn omgekomen toen ze van overheidswege uitgezonden waren in het buitenland. Zij zijn slachtoffer geworden tijdens een conflict of oorlogsgeweld waarbij de Staat der Nederlanden betrokken was.

In het memorandum voor de herdenking is vastgelegd wie we precies herdenken op 4 mei:

"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties."

En natuurlijk is wie of wat je herdenkt verder heel persoonlijk. Sommigen denken aan overleden geliefden die niks met oorlog te maken hebben.

Snap het punt wel dat de militairen jn Indonesië niet voor onze vrijheid streden maar zo kun je op elke slak wel zout gaan leggen. De Joden in het concentratiekamp waren vooral slachtoffer en geen vrijheidsstrijder. Maar als de GE-jankerds nou gelezen hadden, zagen ze dat ook burgerslachtoffers herdacht worden. Dus wat nou racisme?

Ik denk dat die hele definitie van wie we herdenken gewoon simpeler moet: we herdenken de slachtoffers van oorlog en hen die stierven in de strijd voor vrede en vrijheid.
Kun je zelf invullen of je aan wo2 denkt, Syrië of Indonesië.
pejeka schreef:
02-05-2018 19:06
[...]
Wat is er toch met je aan de hand?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-05-2018 09:23
Reden: Quote verwijderd
41.88% gewijzigd
Ertha schreef:
03-05-2018 06:51
Van de 4en5mei-website:

De basis voor de herdenking op 4 mei vormen de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwamen naast militairen voor het eerst ook grote aantallen burgers om. Zowel in Europa als in Zuidoost-Azië zijn velen omgekomen omdat zij in verzet kwamen of als gevolg van oorlogsgeweld of uitputting. Vrijwel de meeste slachtoffers vielen echter door doelbewuste en systematische vervolging en moord. Onder hen waren Joden, Sinti en Roma en andere groepen die de nazi’s als minderwaardig beschouwden. Sinds 1961 herdenken we ook de Nederlanders die zijn omgekomen toen ze van overheidswege uitgezonden waren in het buitenland. Zij zijn slachtoffer geworden tijdens een conflict of oorlogsgeweld waarbij de Staat der Nederlanden betrokken was.

In het memorandum voor de herdenking is vastgelegd wie we precies herdenken op 4 mei:

"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties."

En natuurlijk is wie of wat je herdenkt verder heel persoonlijk. Sommigen denken aan overleden geliefden die niks met oorlog te maken hebben.

Snap het punt wel dat de militairen jn Indonesië niet voor onze vrijheid streden maar zo kun je op elke slak wel zout gaan leggen. De Joden in het concentratiekamp waren vooral slachtoffer en geen vrijheidsstrijder. Maar als de GE-jankerds nou gelezen hadden, zagen ze dat ook burgerslachtoffers herdacht worden. Dus wat nou racisme?

Ik denk dat die hele definitie van wie we herdenken gewoon simpeler moet: we herdenken de slachtoffers van oorlog en hen die stierven in de strijd voor vrede en vrijheid.
Kun je zelf invullen of je aan wo2 denkt, Syrië of Indonesië.
Uitstekend idee wat mij betreft, voor mij persoonlijk is dat al jaren de invulling. Slachtoffer, verzet of (vrijwillig of gedwongen) militair: het waren allemaal mensen.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren tijdens 'het Oog op morgen', Radio 1 een item hierover, met een erg interessant interview met Ilse Raaijmakers. Zij heeft onderzoek gedaan naar de geschiedenis van herdenken op 4 en 5 mei, de ophef eromheen en een boek daarover geschreven 'De stilte en de storm'.

https://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oo ... e-traditie (10 minuten)

https://nos.nl/artikel/2230139-gedoe-is ... nking.html
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het is heel simpel: op vier mei herdenken we de doden. Als je het hier niet mee eens bent, dan mag dat, maar dan ga je niet de herdenking verstoren.

Doe je dat wel, dan ga ik ervan uit dat het aanwezige publiek ingrijpt. Er zijn grenzen aan het tolereren van deze gestoorde zelfhatende idioten.
Wageningen1985 schreef:
02-05-2018 19:03
Het gaat toch ook niet om wie je wel niet mag herdenken op 4 mei? Het gaat om het feit dat een paar idioten het normaal schijnen te vinden om dan lawaai te gaan maken terwijl er al jaren 2 minuten stilte in acht wordt genomen, dat heet fatsoen hebben om je daaraan te houden want zo hoort dat.

Ik weet dat het daarom gaat. Ik bedoel dus dat ik "die paar idioten" niet begrijp. Waarom ze het niet gewoon voor zichzelf anders kunnen doen als ze het niet eens zijn met wat er officieel wordt herdacht.
KroegFilosoof schreef:
24-04-2018 17:49
Zo stond ik een keer naast een Duitser op 4 mei op de Dam. Hij vroeg mij wat er aan de hand was en ik vertelde hem over de dodenherdenking, de 2 minuten stilte en de kranslegging. Hij vond dit erg indrukwekkend, en vertelde me dat er ook veel Duitsers waren omgekomen. Dat vieren wij morgen, vertelde ik hem.........
:rofl: Geweldig!
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-05-2018 20:29
Het punt is natuurlijk dat maar een heel klein gedeelte zich misdragen heeft.
Zo werkt dat in legers, het gros doet gewoon wat hij (tegenwoordig ook zij) moet doen en een ander gaat weer een stap te ver, al dan niet gedekt en / of in opdracht van de hogere kaders.

Zo ging dat in WO 2 in Korea, in Vietnam, in Afghanistan en tegenwoordig op vredesmissies
Mij gaat het ook helemaal niet om de soldaten die zich daar hebben misdragen (excessen daargelaten).
Inderdaad, zo gaat dat in oorlogen, en soldaten moeten orders opvolgen.
Voor de hogeren in rang ligt dat in mijn ogen alweer wat anders, qua verantwoordelijkheid.

Ik vind het zelf niet zo nuttig voor een historisch begrip om alle oorlogen waar Nederland in betrokken was, sinds 1940, op één hoop te vegen, en alle gesneuvelden ook, en die op één moment te herdenken, zoals nu gebeurt.
Daar kun je toch over discussiëren ?
Blijkbaar werd er in de jaren 70 amper herdacht, dus er is constant beweging in de 4 mei herdenking.
Zelf zou ik er een voorstandster van zijn om alleen de gesneuvelden en slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te herdenken op 4 mei.
nounou
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2018 12:39
Het is heel simpel: op vier mei herdenken we de doden. Als je het hier niet mee eens bent, dan mag dat, maar dan ga je niet de herdenking verstoren.

Doe je dat wel, dan ga ik ervan uit dat het aanwezige publiek ingrijpt. Er zijn grenzen aan het tolereren van deze gestoorde zelfhatende idioten.
Ik neem aan dat de politie gewoon ingrijpt, in opdracht van de burgemeester.
Laten we dit soort dingen alsjeblieft niet zelf, als publiek, gaan doen, dat is een recept voor heel veel ellende.
nounou
Pffff, wat een misbaksels! https://www.nu.nl/binnenland/5250287/ac ... ng-in.html
Elk jaar een discussie over 4 en 5 mei. Wat mij stoort zijn gelijk de plaatjes en het eisen van respect voor 4 mei wat voor bij komt. Goed een groepje wil lawaai maken en krijgt meer aandacht dan nodig is. Maar waarom dan gelijk die plaatjes? Ga dan gewoon in gesprek met elkaar en luister naar elkaar.

Ik ben ook stil tijdens 4 mei gewoon omdat het zo hoort, maar in mijn achterhoofd hoor ik mijn oma nog snuiven over de 'heldendaden'. Ze zei namelijk: 'Na de bevrijding had bijna iedereen in het verzet gezeten, maar de echte helden die hoorde je niet, die hielden zich stil'.

Ook heb ik wel diezelfde generatie gehoord die het maar niets vonden 4 mei, ze vonden het overbodig. Hoe dan ook 4 mei leeft, maar dat groepje heeft gewoon het recht om hun mening te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Duistercontinent, wat bedoel je met 'plaatjes' ?

Gisteren hoorde of las ik in een commentaar, weet niet meer waar, dat de 4 mei-herdenking nu blijkbaar aangegrepen wordt door een bepaald deel van rechts Nederland dat zich ook zo immens inspant voor de verdediging van Zwarte Piet.

Inderdaad misschien die 'helden' die allemaal in het verzet gezeten zouden hebben, tijdens de bezetting door nazistisch Duitsland.
Bedoel je zoiets ?
nounou
Alle reacties Link kopieren
De demonstratie blijft verboden, hoor ik net op de radio, ook met de nieuwe plannen van 'luchtalarm-geluid' vóór achten. Gelukkig maar.
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
03-05-2018 17:02
De demonstratie blijft verboden, hoor ik net op de radio, ook met de nieuwe plannen van 'luchtalarm-geluid' vóór achten. Gelukkig maar.

En hij mag tussen 6 en 10 niet in de binnenstad komen in de buurt van de Dam, mooi zo weg met die mafklapper
anoniem_127384 wijzigde dit bericht op 03-05-2018 17:06
0.31% gewijzigd
Blij met de uitspraak maar het gaat hem en zijn gevolg echt niet tegen houden.
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
03-05-2018 17:03
En hij mag tussen 6 en 10 niet in de binnenstad komen in de buurt van de dam, mooi zo weg met die mafklapper
Laat hij een debatavond organiseren, of zo iets. Vind ik een prima idee.
nounou
Alle reacties Link kopieren
"Rogier Meijerink gaat toch morgen naar de Dam zegt hij zojuist. ,,Waarom zou ik bang zijn dat ik word opgepakt?"

Die is echt van het padje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven