Lawaaidemonstratie dodenherdenking

24-04-2018 11:01 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op Facebook is een protest aangekondigd waarbij de demonstranten lawaai willen maken tijdens de Nationale Dodenherdenking op de Dam.

'Kom ook demonstreren tegen racistische 4 mei viering', is te lezen op de pagina. De organisator van het 'event' is Geen 4 Mei Voor Mij, een comité dat al jaren klaagt over de dodenherdenking. Op 4 mei worden niet alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdacht, maar ook militairen die sindsdien omkwamen. Dus ook de soldaten die deelnamen aan de politionele acties in Indonesië.

Lees verder:
http://www.at5.nl/artikelen/181241/opro ... herdenking

Ik dacht dat we alles wel gezien hadden maar dit vind ik echt shocking!
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
24-04-2018 17:18


De discussie ging even over of voorlichting over de Tweede Wereldoorlog, het Derde Rijk en de Holocaust zin heeft of niet, om tot (deze) mensen door te dringen. Iemand dacht van niet, ik dacht van wel.
Ik denk dat de voorlichting over WO2 en holocaust in Nederland toereikend is.

Je moet wel onder een steen leven wil je dat niet meegekregen hebben.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Zo stond ik een keer naast een Duitser op 4 mei op de Dam. Hij vroeg mij wat er aan de hand was en ik vertelde hem over de dodenherdenking, de 2 minuten stilte en de kranslegging. Hij vond dit erg indrukwekkend, en vertelde me dat er ook veel Duitsers waren omgekomen. Dat vieren wij morgen, vertelde ik hem.........
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
KroegFilosoof schreef:
24-04-2018 17:49
Zo stond ik een keer naast een Duitser op 4 mei op de Dam. Hij vroeg mij wat er aan de hand was en ik vertelde hem over de dodenherdenking en de 2 minuten stilte en de kranslegging. Hij vond dit erg indrukwekkend, en vertelde me dat er ook veel Duitsers waren omgekomen. Dat vieren wij morgen, vertelde ik hem.........
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
24-04-2018 17:45
Ik denk dat de voorlichting over WO2 en holocaust in Nederland toereikend is.

Je moet wel onder een steen leven wil je dat niet meegekregen hebben.
Nou, dan heb je niet goed opgelet.
Ik heb al meerdere keren gehoord en gelezen over leraren op scholen die geen les kunnen of durven geven over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust omdat ze niet weten hoe ze moeten omgaan met antisemitische commentaren van leerlingen.
Blijkbaar schort er toch iets aan de opleiding van de leraren, waar ze niet leren door te dringen tot deze jongeren.
Het lijkt mij ook een heel lastige taak, maar vermijden over deze dingen te praten lijkt me niet de juiste manier.
nounou
hollebollegijs schreef:
24-04-2018 16:36
Mee eens, je zou veteranendag kunnen gebruiken voor een herdenking van de militairen die gesneuveld zijn na 1945

Ik weet ook niet waarom het aan 4 mei gekoppeld is.

Mogelijk dat het de bedoeling is om het zo wat meer te laten aansluiten bij de jongeren.

Irak en Afghanistan zitten nog vers in het collectief geheugen.

Wie kent er nog een veteraan uit WO 2
Ik. Mijn oudoom. Geboren in 1920. Wordt op 5 mei 98 jaar. Is nog altijd zeer goed bij. Ik ga er vanuit dat deze idioten hier niet mee wegkomen.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
24-04-2018 18:04
Nou, dan heb je niet goed opgelet.
Ik heb al meerdere keren gehoord en gelezen over leraren op scholen die geen les kunnen of durven geven over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust omdat ze niet weten hoe ze moeten omgaan met antisemitische commentaren van leerlingen.
Blijkbaar schort er toch iets aan de opleiding van de leraren, waar ze niet leren door te dringen tot deze jongeren.
Het lijkt mij ook een heel lastige taak, maar vermijden over deze dingen te praten lijkt me niet de juiste manier.
ik weet niet of dat klopt, heb de verhalen ook gehoord maar altijd van horen zeggen.
Tijdens geschiedenisles moeten ze want het is gewoon een verplicht item.

Heeft iemand zo'n verhaal uit eerst hand, uiteraard controleerbaar?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
24-04-2018 18:04
Nou, dan heb je niet goed opgelet.
Ik heb al meerdere keren gehoord en gelezen over leraren op scholen die geen les kunnen of durven geven over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust omdat ze niet weten hoe ze moeten omgaan met antisemitische commentaren van leerlingen.
Blijkbaar schort er toch iets aan de opleiding van de leraren, waar ze niet leren door te dringen tot deze jongeren.
Het lijkt mij ook een heel lastige taak, maar vermijden over deze dingen te praten lijkt me niet de juiste manier.
Te makkelijk gesteld. Leerlingen krijgen vanuit thuis en in hun vriendengroepen ontzettend veel mee wat vaak haaks staat op de lesstof. Je kan leerlingen alles bieden op allerlei manieren, maar wat ze in hun hoofd denken daar kom je vaak toch niet achter. Ingrijpen bij ongepast gedrag/opmerkingen is natuurlijk vanzelfsprekend.

Het klopt wel dat het inderdaad een belangrijk item is nu.
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
24-04-2018 17:49
Zo stond ik een keer naast een Duitser op 4 mei op de Dam. Hij vroeg mij wat er aan de hand was en ik vertelde hem over de dodenherdenking, de 2 minuten stilte en de kranslegging. Hij vond dit erg indrukwekkend, en vertelde me dat er ook veel Duitsers waren omgekomen. Dat vieren wij morgen, vertelde ik hem.........
:biggrin:

De facebookpagina van dit comite is gelukkig uit de lucht gehaald.
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
24-04-2018 17:49
Zo stond ik een keer naast een Duitser op 4 mei op de Dam. Hij vroeg mij wat er aan de hand was en ik vertelde hem over de dodenherdenking, de 2 minuten stilte en de kranslegging. Hij vond dit erg indrukwekkend, en vertelde me dat er ook veel Duitsers waren omgekomen. Dat vieren wij morgen, vertelde ik hem.........

:rofl:
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
zazamaenade schreef:
24-04-2018 18:04
Nou, dan heb je niet goed opgelet.
Ik heb al meerdere keren gehoord en gelezen over leraren op scholen die geen les kunnen of durven geven over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust omdat ze niet weten hoe ze moeten omgaan met antisemitische commentaren van leerlingen.
Blijkbaar schort er toch iets aan de opleiding van de leraren, waar ze niet leren door te dringen tot deze jongeren.
Het lijkt mij ook een heel lastige taak, maar vermijden over deze dingen te praten lijkt me niet de juiste manier.
Dat is ook nogal makkelijk gesteld.

Ik behandel regelmatig WOII en de Holocaust. Ik heb nog maar een keer een leerling gehad die revisionistisch was. Ik heb die leerling laten vertellen wat hij/zij vond (dat gebeurde binnen de grenzen van de wet, ik tolereer geen racisme en antisemitisme in mijn lokaal). Ik heb daarna de rest van de klas gevraagd wat zij er van dachten. Dat was heel duidelijk.
Nu woon ik niet in de Randstad, dus ik kan daar verder niets over zeggen. Maar ik neem aan dat alle collega's onderdelen die noodzakelijk zijn voor het curriculum behandelen.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
24-04-2018 18:04
Nou, dan heb je niet goed opgelet.
Ik heb al meerdere keren gehoord en gelezen over leraren op scholen die geen les kunnen of durven geven over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust omdat ze niet weten hoe ze moeten omgaan met antisemitische commentaren van leerlingen.
Blijkbaar schort er toch iets aan de opleiding van de leraren, waar ze niet leren door te dringen tot deze jongeren.
Het lijkt mij ook een heel lastige taak, maar vermijden over deze dingen te praten lijkt me niet de juiste manier.

Ik denk dat dat wel meevalt. Ga er maar aanstaan als de meerderheid in de klas vindt dat je uit je nek kletst en je dat graag luid en duidelijk laat weten. Klassen waar dit aan de orde is zijn vaak al niet de makkelijkste klassen om over minder gevoelige onderwerpen les te geven, ik snap wel dat docenten op een gegeven moment eieren voor hun geld kiezen. Een van mijn kinderen kwam een keer thuis met het verhaal dat een (probleem)klas de muziek juf aan het huilen had gemaakt, die hebben net zolang lopen etteren tot de juf het niet meer trok en dat was maar muziekles. Dat heeft vooral te maken met wat deze kinderen thuis vanaf jonge leeftijd meekrijgen, daar kun je als docent met een uurtje of twee in de week niet tegenop. Maar die mentaliteit veranderen is heel lastig want dat wordt al generaties zo doorgegeven. De oplossing weet ik niet maar ik geloof niet dat docenten dit recht kunnen trekken.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
24-04-2018 20:37
:biggrin:

De facebookpagina van dit comite is gelukkig uit de lucht gehaald.
Goed zo

Geloof dat iedereen op GS ook meldingen maakte en dan krijgen ze bij FB de zenuwen ;-)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
24-04-2018 20:17
Te makkelijk gesteld. Leerlingen krijgen vanuit thuis en in hun vriendengroepen ontzettend veel mee wat vaak haaks staat op de lesstof. Je kan leerlingen alles bieden op allerlei manieren, maar wat ze in hun hoofd denken daar kom je vaak toch niet achter. Ingrijpen bij ongepast gedrag/opmerkingen is natuurlijk vanzelfsprekend.

Het klopt wel dat het inderdaad een belangrijk item is nu.
Wat ik vooral bedoelde met 'dat er iets schort aan de opleiding' is dat leraren, vooral in de Randstad of in de vier grote steden waarschijnlijk meer ondersteuning nodig hebben, ik bedoel het zeker niet veroordelend.
Zou er overleg zijn tussen scholen die met deze problemen kampen ? Ja, dus :
Over hoe het in Rotterdam aangepakt wordt : https://nos.nl/artikel/2164513-holocaus ... ngaan.html

Ook ik heb niet een verhaal uit de eerste hand hierover.
Wel een paar links naar artikelen erover.
https://www.niw.nl/meer-dan-een-lesje-oorlog334/
https://www.trouw.nl/home/een-lesuur-ho ... ~aa139929/

Over dit onderzoek was onenigheid over hoe het geïnterpreteerd moest worden. Is 80 % heeft er geen moeite mee een goed resultaat, of is 1 op de 5 heeft er moeite mee een zorgelijk resultaat : http://holocausteducatie.nl/enquete-moe ... ocaustles/

En een document van Yad Vashem over holocausteducatie, aanbevelingen aan de docent. https://www.yadvashem.org/yv/en/educati ... df/itf.pdf

In feite is dit nogal off-topic, omdat het niets met de oproep van 'Geen 4 mei voor mij' te maken heeft. Sorry, ik draaf misschien wat door.
nounou
Gewoon oppakken wegens verstoring van de openbare orde. Di heeft niets met demonstratie te maken dat kan immers op een normale respectvolle manier maar daar kiezen ze niet voor. Korte metten mee maken met dat tuig.
quiaquia schreef:
24-04-2018 14:15
Dat zullen ze zelf anders zien.

In de jaren 80 heb ik een tijdje te maken gehad met radicale feministes.
Die waren net zo fanatiek en humorloos.
Ja denk je?
Ik heb dat zelf niet meegemaakt (was toen nog een kind), maar De Grauwe Eeuw is echt wel heel erg hoor. Ik heb zelfs het gevoel dat ze niet helemaal sporen.
miedo schreef:
24-04-2018 20:37
:biggrin:

De facebookpagina van dit comite is gelukkig uit de lucht gehaald.
Gelukkig maar! Fijn om te zien dat rapporteren aan FB wel degelijk zin heeft.
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
25-04-2018 01:22
Ja denk je?
Ik heb dat zelf niet meegemaakt (was toen nog een kind), maar De Grauwe Eeuw is echt wel heel erg hoor. Ik heb zelfs het gevoel dat ze niet helemaal sporen.
Ik denk precies hetzelfde: ze sporen niet. En daarom heb ik ook gezegd dat bij types als de grauwe eeuw voorlichting niet helpt.
Alle reacties Link kopieren
anoniem345890123567 schreef:
24-04-2018 14:56
politie(top)/burgemeester in Amsterdam = extreem gestoord links
Een extreemlinkse vvd-er? Weer eens wat nieuws....
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik de winkeliers in Rotterdam die openblijven tijdens dodenherdenking net zo kansloos. Alleen makkelijker te negeren.
[/quote]

Op 4 april is alsnog besloten om dit gat in de winkeltijdenregeling van Rotterdam met spoed te dichten en zijn de winkels na 19.00 uur op vrijdagavond 4 mei NIET open.
Alle reacties Link kopieren
Oh de grauwe eeuw. Ik heb me eens jn dat clubje verdiept. Wat een gestoorde gekken zeg. Ik sta best open voor een discussie en ben ruimdenkend. Maar zij gaan echt mijn verstand te boven. Ze zien overal rascisme in en schoppen overal tegenaan. Zo bedreigden ze eem cafe in mijn stad, omdat die met Carnaval een Chinese grap op hun voordeur hadden. En ook tipi-tenten vonden ze niet kunnen.

https://www.ad.nl/binnenland/wie-gaan-e ... ~a1b673f7/

Ik bekeek net de facebookpagina. Ze hebben maar 98 leden. Zegt genoeg.
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
24-04-2018 17:49
Zo stond ik een keer naast een Duitser op 4 mei op de Dam. Hij vroeg mij wat er aan de hand was en ik vertelde hem over de dodenherdenking, de 2 minuten stilte en de kranslegging. Hij vond dit erg indrukwekkend, en vertelde me dat er ook veel Duitsers waren omgekomen. Dat vieren wij morgen, vertelde ik hem.........
Ik had een keer een Duitse medestudent die vroeg waarom we vrij hadden op 5 mei.
Ik zei dat we dan onze bevrijding vierden.
Toen vroeg ze: Hoezo? Van wie werden jullie dan onafhankelijk?
:-o

Toen ik antwoord gaf schaamde ze zich wel om de vraag. Ze zat veel meer in het verre verleden te denken.
Ik kon er ook wel weer om lachen, ze bedoelde het niet zo en ze voelde zich echt heel rot.
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
25-04-2018 01:22
Ja denk je?
Ik heb dat zelf niet meegemaakt (was toen nog een kind), maar De Grauwe Eeuw is echt wel heel erg hoor. Ik heb zelfs het gevoel dat ze niet helemaal sporen.
Kijk bv hier:
https://anderetijden.nl/aflevering/432/De-Keizerinnen

Vooral een gesprek met 2 bewust lesbische vrouwen is me bijgebleven. Die beweerden dat ze een opleiding voor de kinderen die een van hen uit haar eerdere relatie had, niet belangrijk vonden. Het waren tenslotte jongens.
quiaquia schreef:
25-04-2018 10:51
Kijk bv hier:
https://anderetijden.nl/aflevering/432/De-Keizerinnen

Vooral een gesprek met 2 bewust lesbische vrouwen is me bijgebleven. Die beweerden dat ze een opleiding voor de kinderen die een van hen uit haar eerdere relatie had, niet belangrijk vonden. Het waren tenslotte jongens.
Die documentaire! :O
De geschiedenis herhaalt zich inderdaad. Aan de ene kant mensen die op zich begrijpelijke standpunten hebben, maar die zó ver doordrukken dat het afstotend wordt voor de rest van het volk. Aan de andere kant de proleten die zich bedreigd voelen en intimiderend gedrag gaan vertonen (de mensen langs de kant van de weg bij die demonstratie die gingen spugen).

Visueel waren de late jaren 70 en vroege jaren 80 wel een heel onaantrekkelijke periode zeg.
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
25-04-2018 12:24
Die documentaire! :O
De geschiedenis herhaalt zich inderdaad. Aan de ene kant mensen die op zich begrijpelijke standpunten hebben, maar die zó ver doordrukken dat het afstotend wordt voor de rest van het volk. Aan de andere kant de proleten die zich bedreigd voelen en intimiderend gedrag gaan vertonen (de mensen langs de kant van de weg bij die demonstratie die gingen spugen).

Visueel waren de late jaren 70 en vroege jaren 80 wel een heel onaantrekkelijke periode zeg.
Dat er minder gelet werd op uiterlijk vond ik juist wel prettig aan die tijd.

Leuke documentaire verder.
En vooral leuk om te zien hoe die vrouwen op zich zelf en hun radicale ideeen terugkijken.
Er is nog hoop voor de grauwe eeuw.
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
25-04-2018 16:27
Dat er minder gelet werd op uiterlijk vond ik juist wel prettig aan die tijd.

Leuke documentaire verder.
En vooral leuk om te zien hoe die vrouwen op zich zelf en hun radicale ideeen terugkijken.
Er is nog hoop voor de grauwe eeuw.
Ik heb het staartje daarvan meegemaakt, those where the days ;-D https://www.youtube.com/watch?v=0d8FTPv955I
Een vrouw zonder man is als een vis zonder fiets :proud:
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven