Maximumsnelheid overdag naar 100 km per uur.

12-11-2019 16:50 417 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2310126-maximums ... r-uur.html
Ik ben het ermee eens, 100 km per uur is meer dan hard genoeg.

100 km per uur overdag is hard genoeg?

Totaal aantal stemmen: 307

Ik ben het er mee eens (28%)
Ik ben het er mee eens, liever nog 24 uur per dag (32%)
Ik ben het er niet mee eens (38%)
Anders, ik licht het toe (2%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
12-11-2019 18:20
Pff wordt dat ritje van 3 uur een rit van bijna 4 uur.
Nou ja ik rij waarschijnlijk wat te hard en ben bereid de boete te betalen.
Op welk traject kun je nu drie uur (390 km) 130 rijden?
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
redbulletje schreef:
12-11-2019 16:53
Niet mee eens. Als je in de drukke spits moet rijden rij je vanzelf gemiddeld langzamer overdag, maar op stukken waar de weg vrij is is het onzin om zo traag voort te moeten sukkelen.
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van 120/130 vind ik dat je wat makkelijker in kunt halen waardoor je minder op een kluitje hoeft te rijden. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk thuis te werken, scheelt bakken met tijd en stikstof! :-)
forsyth schreef:
12-11-2019 18:27
Symboolmaatregel om de burger te laten denken dat we allemaal een steentje bijdragen. In werkelijkheid zet het natuurlijk nauwelijks zoden aan de dijk. Behalve voor de staatskas dan. Als snelheidsovertredingen een milieudelict worden gaan de boetes vast flink omhoog. Ben benieuwd naar de rest van de maatregelen om het stikstofprobleem op te lossen.
Harder rijden is gewoon een stuk vervuilender.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk. Hier ging het een paar jaar geleden van 90 naar 70 en op de ring rond Kortrijk van 120 naar 90. Anderzijds zijn er dan van die smalle baantjes met veel bochten waar je wel 70 mag. Ik rijd gewoon de snelheid die je vroeger mocht en op die smalle baantjes bvb rijd ik dan rond de 50.

Ik snap trouwens niet wat stikstof met de bouw te maken heeft?
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Zo vaak kun je überhaupt geen 130. En bij maximaal 100 kom je nauwelijks nog de snelweg op door een colonne vrachtwagens die niemand er tussen laten en als het je toch lukt, kom je niet meer op de tweede baan.

Ik zeg: autoloze zondag. Vrachtwagenloze dinsdag en donderdag. Bestelbusjesloze maandag en vrijdag.
Alle reacties Link kopieren
Idem voor de lage emissie zones, nog zo'n belachelijke maatregel. Worden onze vervuilende auto's naar andere landen getransporteerd waar ze ineens niet meer vervuilend zijn. Da's een afspraak tussen autofabrikanten en de overheid om meer auto's te verkopen.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
-jolijn- schreef:
12-11-2019 18:44
Zo vaak kun je überhaupt geen 130. En bij maximaal 100 kom je nauwelijks nog de snelweg op door een colonne vrachtwagens die niemand er tussen laten en als het je toch lukt, kom je niet meer op de tweede baan.

Ik zeg: autoloze zondag. Vrachtwagenloze dinsdag en donderdag. Bestelbusjesloze maandag en vrijdag.
Bij 90 km/ uur is dan weer het voordeel dat de vrachtwagens ook gewoon links kunnen rijden 🙂.

Toen ik regelmatig in Duitsland reed was mijn traject lange tijd 90 km/uur. Dat was zo relaxt, dat ik het bijna jammer vond dat de werkzaamheden op een gegeven moment weer voorbij waren (en dan rijdt men in Duitsland doorgaans veel relaxter en netter dan in NL).
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-11-2019 18:12
Ik vind het tijdsverschil altijd verrassend weinig. Je moet echt wel enorme afstanden rijden, wil je een substantiele tijdswinst pakken.
Ja precies. Dat valt mij ook vaak op.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nporadio1.nl/homepage/5710- ... n-100-km-h

Artikel van drie jaar geleden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alecta schreef:
12-11-2019 18:39
Harder rijden is gewoon een stuk vervuilender.
Er zijn in Nederland slechts een paar trajecten die alleen overdag van 130 terug gaan naar 100. ‘s Nachts wordt daar gewoon met 130 doorgejakkerd. Bovendien maakt het autoverkeer voor slechts 6,5 procent deel uit van se totale uitstoot, dus deze maatregel is een druppel op een gloeiende plaat.

Maar goed, ergens in Den Haag heeft een ambtenaar zijn excelsheetje weer kloppend en daar gaat het om, niewaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou nu eenmaal van doorrijden. Ik zal straks het gevoel krijgen dat ik niet meer vooruit kom.
forsyth schreef:
12-11-2019 19:04
Er zijn in Nederland slechts een paar trajecten die alleen overdag van 130 terug gaan naar 100. ‘s Nachts wordt daar gewoon met 130 doorgejakkerd. Bovendien maakt het autoverkeer voor slechts 6,5 procent deel uit van se totale uitstoot, dus deze maatregel is een druppel op een gloeiende plaat.

Maar goed, ergens in Den Haag heeft een ambtenaar zijn excelsheetje weer kloppend en daar gaat het om, niewaar.
Exact, veel druppeltjes zorgen uiteindelijk wel voor afkoeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het best. Ik rijd meestal de maximumsnelheid die mag en 100 is ook wel een prettige snelheid om langer vast te houden.
Nu nog wat goede controle op idioten die denken dat ze Max moeten aftroeven, dan wordt het misschien iets veiliger.
Het is geen moeilijke maatregel, het vergt geen echte opofferingen, vind ik.
aquake82 schreef:
12-11-2019 18:41
Ik snap trouwens niet wat stikstof met de bouw te maken heeft?
Kort gezegd is de snelheidsverlaging een boekhoudkundig trucje om stikstofruimte beschikbaar te maken zodat woningbouw mogelijk wordt.
Alle reacties Link kopieren
Het zal mij een zorg zijn.. mag je 100 rij ik 100.. simpel. Lig er niet wakker van iig.
Alecta schreef:
12-11-2019 19:08
Exact, veel druppeltjes zorgen uiteindelijk wel voor afkoeling.
Het stikstofprobleem gaat niet over opwarming van de aarde.
Ze zijn gek. Beetje mooi weer spelen over de ruggen van de automobilisten. Tegen dus!
forsyth schreef:
12-11-2019 19:29
Het stikstofprobleem gaat niet over opwarming van de aarde.
Ik had het dan ook over jouw hete plaat.

Het is heel simpel: er zullen gewoon steeds meer van dit soort beslissingen genomen gaan worden. De maximale snelheid verlagen lijkt mij een niet al te veel overlast gevende maatregel (er vanuitgaande dat we wel meer woningen willen hebben in Nederland).
Alle reacties Link kopieren
Tegen!! Ik reis vooral buiten de spits. 's Morgens is het wel wat drukker en doen ik er net geen uur over. 's Middags is het rustiger en kan ik meestal lekker doorrijden met 130 km per uur. En dan ben ik vaak in 3 kwartier thuis. Scheelt toch weer. En 100 km per uur vind ik zo'n sukkelgangetje, ik val dan bijna in slaap. Ik vind het veel prettiger om een beetje door te rijden, ik houd niet van traagheid.
Ook tegen, hier kun je altijd makkelijk 130 rijden welk tijdstip van de dag ook. Dus mooi 130 rijden. 100 km/u is veel te langzaam
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er wat ambivalent in, hoewel ik in de poll “niet mee eens” heb gestemd.
De laatste tijd rij ik regelmatig sowieso 100. Ik ga wat eerder weg en sukkel lekker naar mijn bestemming. En dat zijn soms ook afstanden van 150 - 200 km.

Maar ik heb ook nog regelmatig dat ik daar geen zin in heb.
Als ik tegen middernacht bij familie weg ga en nog 190km naar huis moet. Over rustige wegen als A1, A50 en A15.
Dan is 150 - 160 ook lekker.

Maar goed, luxeprobleem.
Helaas is alles wat leuk is, niet goed voor milieu, gezondheid of maatschappij.
Althans, bij mij.
Ik doe mijn best me als modelburger in het gewenste malletje te laten proppen, ik vlieg niet, heb geen kinderen, eet inmiddels vrijwel geheel vegetarisch en 130 mag ook niet meer. Ik blijf wel sigaren roken, toch een rebelse daad!

Waarschijnlijk moet ik binnenkort ook mijn auto inleveren. Zal de volgende maatregel wel zijn. Een zescilinder diesel uit 2006 die 1:13 loopt....
Nou ja, 1:14 bij 100. Dan toch tenminste.

Nee, als autogek heb je het niet makkelijk, vandaag de dag.
When in doubt, the auditor is always right!
Diegenen die tegen zijn: wat willen jullie dan? Andere maatregelen doen wellicht financieel pijn of leveren echt overlast op (denk aan maatregelen die in steden met ernstige smog genomen worden). Ik vind dit nu typisch een maatregel, die relatief weinig overlast oplevert.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
12-11-2019 18:44
Zo vaak kun je überhaupt geen 130. En bij maximaal 100 kom je nauwelijks nog de snelweg op door een colonne vrachtwagens die niemand er tussen laten en als het je toch lukt, kom je niet meer op de tweede baan.
Als ik hier (twente) de A1 op ga buiten de spits kan ik met eenn beetje mazzel tot utrecht 120/130 rijden.
Daarna 120 tot aan rotterdam. Dan een stukje 80

T gaat bijna lonen on met t ov te gaan :facepalm: (ruim 3 uur)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
12-11-2019 18:29
Op welk traject kun je nu drie uur (390 km) 130 rijden?
Zo hier en daar staat 120/100 maar A28 A50 A12 of A1 buiten de spits.. Winschoten Sliedrecht of Winschoten Enschede

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven