Peter R. De Vries neergeschoten

06-07-2021 20:20 5502 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.parool.nl/amsterdam/peter-r ... %3Famp%3D1

Peter R. De Vries neergeschoten op Lange Leidsedwarsstraat

Misdaadjournalist Peter R. de Vries is dinsdagavond neergeschoten op de Lange Leidsedwarsstraat. Hij is zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis.

Volgens onbevestigde berichten zou de misdaadjournalist door zijn hoofd geschoten zijn. De schietpartij vond omstreeks half acht plaats op de Lange Leidsedwarsstraat. Daar wordt het televisieprogramma RTL Boulevard opgenomen. Peter R. de Vries was daar vanavond te gast.

Heftig dit wel..
VI-mannen begrijpen niet waarom RTL Boulevard op Leidseplein blijft
De mannen van Veronica Inside begrijpen er helemaal niets van dat RTL Boulevard per se wil uitzenden vanaf het razend drukke en onveilige Leidseplein in Amsterdam. “Dat heb ik sowieso nooit begrepen.”

RTL Boulevard is gisterenavond afgelast vanwege een dreiging uit het criminele milieu, vier dagen nadat Peter R. de Vries vlak na de uitzending werd neergeschoten. Er is nu discussie of een programma waar misdaadverslaggevers aan verbonden zijn niet beter naar een rustigere, en dus beter te beveiligen, locatie kan verhuizen.

Heel slecht idee
René van der Gijp reageert in het programma De Oranjezomer op SBS 6: “Sowieso heb ik die hele move naar het Leidseplein nooit begrepen.”

Wilfred Genee: “Dat is ooit een idee geweest van Erland Galjaard.”

René: “Dat is een heel slecht idee.”

Johan Derksen: “Nu zijn ze dus al die programma’s weer terug naar Hilversum aan het halen. Ik zie al die studio’s bij ons in de gang leegstaan. Dan gaan ze naar Amsterdam, waardoor die hele grachtengordel op de fiets komt.”

Slecht bereikbaar
René vindt de studio aan het Leidseplein heel slecht bereikbaar. “Maar Johan, wij zijn er een keer geweest. Ik weet niet meer waarvoor, maar we zijn er een keer geweest. Als jij bij de RAI van de weg af gaat, hè? Weet je hoe lang het dan duurt voordat je daar binnen zit? Een uur.”

Johan: “Verschrikkelijk.

René: “In dat uur rij ik bijna van Dordrecht naar Hilversum en terug.”

Johan: “Hetzelfde heb je met die talkshows bij het dierenpark, daar moet je ook voor door heel Amsterdam heen.”

Wijsneuzen
Wilfred: “Het idee destijds van Erland was om het een andere sfeer en setting te geven.”

Johan: “Ja, maar je maakt er een Amsterdams programma van, alsof er alleen maar wijsneuzen in Amsterdam wonen. In Drenthe wonen ze ook hoor!”

René: “Bij Humberto Tan zie je alleen een tram in het begin. Dus daarom zit hij in Amsterdam? Dan hoor je ‘ting’. Het slaat allemaal nergens op. Het zijn allemaal ideeën van mensen die niks anders aan hun hoofd hebben.”

Johan: “En mensen die denken dat het leven zich afspeelt in Amsterdam.”

Serieuze bedreiging?
Overigens vraagt Johan zich af of de bedreiging aan het adres van Boulevard wel serieus is. “Ik vraag me af of dit een serieuze bedreiging is. Als iemand echt iets van plan is, dan kondigen ze het niet aan. Kijk, er zijn natuurlijk heel veel idioten die dit soort dingen gaan doen.”

René: “Ik heb hetzelfde als Johan. Weet je, we leven anno 2021 en het is op dit moment erg gemakkelijk…”

Johan: “Wat is de grief tegen Boulevard, vraag ik me af. Het is een onschuldig programma.”
Bron: mediacourant

Wat 'n idioot die het een goed idee leek om zich midden in 't centrum te vestigen wat nauwelijks bereikbaar is.
Rosabella1 schreef:
11-07-2021 18:04
Dat niet alleen maar ook meer in de politiek die uiteindelijk de wetten maakt waar justitie en rechters zich ook aan te houden hebben.
De tijd van pappen en nathouden en pamperen moet voorbij zijn.

Ik zie de politiek en integriteit niet zo snel samengaan. Maar goed, daar waar mensen de taak hebben anderen te beschermen is dat absoluut een vereiste.
redbulletje schreef:
11-07-2021 18:10

Wat 'n idioot die het een goed idee leek om zich midden in 't centrum te vestigen wat nauwelijks bereikbaar is.
Maar denk je nou echt dat het anders zou zijn als ze ergens op een industrieterrein zouden zitten?
minnimouse schreef:
11-07-2021 18:17
Maar denk je nou echt dat het anders zou zijn als ze ergens op een industrieterrein zouden zitten?

Voor omstanders wel denk ik. Een paar verdwaalde kogels en je hebt zo een paar doden op je geweten. Die kans is op een industrieterrein kleiner. Het centrum is gewoon drukker en wat ik weet van dit soort organisaties schrikt ze dit echt niet af. Die malen daar niet om wie er omkomen.
minnimouse schreef:
Minder gevaarlijk voor de buurt alvast, neem ik aan.

En waarschijnlijk parkeerplaats voor de deur.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Kroonprinses schreef:
11-07-2021 18:23
Voor omstanders wel denk ik. Een paar verdwaalde kogels en je hebt zo een paar doden op je geweten. Die kans is op een industrieterrein kleiner. Het centrum is gewoon drukker en wat ik weet van dit soort organisaties schrikt ze dit echt niet af. Die malen daar niet om wie er omkomen.
Ja dat wel, maar de broer van Nabil, Derk, Wiersum, Peter R. en de hele Boulevard redactie waren en zijn ook onschuldige mensen. Daarom zeg ik: het maakt niet uit waar ze zitten, er zijn altijd onschuldigen de dupe van.
minnimouse schreef:
11-07-2021 18:25
Ja dat wel, maar de broer van Nabil, Derk, Wiersum, Peter R. en de hele Boulevard redactie waren en zijn ook onschuldige mensen. Daarom zeg ik: het maakt niet uit waar ze zitten, er zijn altijd onschuldigen de dupe van.

Dat sowieso dat er onschuldigen de dupe zijn. En als programma denk je ook niet na over bedreigingen en moordaanslagen, de meeste zitten in het centrum en minder op een achteraf industrieterrein.
Dokje schreef:
11-07-2021 17:55
Ze kunnen vooral doorgaan, omdat het Nederlandse beleid keihard faalt. Zij zijn gewoon de baas, niet de Nederlandse staat. En dat hebben Nedrrlandse regeringen en burgemeesters veroorzaakt.
Zo lang als er nog volop coke wordt gesnoven, pilletjes geslikt en wiet en andere zooi gerookt is aanvoer van drugs gegarandeerd....
In de Rotterdamse haven wordt echt streng gecontroleerd. Maar het is qua mankracht onmogelijk om iedere container, krat of tros bananen te controleren.
redbulletje schreef:

Zo'n beetje alle uitgeverijen zitten ook in Amsterdam, inmiddels niet meer allemaal in de grachtengordel wegens te duur, maar wel in Amsterdam, omdat de meeste - niet allemaal, maar zeker wel de meeste - schrijvers in Amsterdam wonen, en dan is het gewoon handig om snel bereikbaar te zijn met de fiets. Niet met de auto, maar wel te voet of met de fiets.

Ik denk dat Erland Galjaard heeft gekeken naar het gemiddelde pratende hoofd in dit soort programma's, en dat hij zich heeft gerealiseerd dat het gros op fiets- of loopafstand zit van een studio in het centrum. Toch handig, want mensen gaan echt niet elke keer voor drie minuten zendtijd naar het Mediapark rijden, of treinen, om vervolgens in het aardedonker weer terug te sukkelen met een haperende nachttrein, om vervolgens in het holst van de nacht thuis te komen. Dat doet iemand één keer, en daarna bedankt hij voor de eer. Zo'n optreden kost je een halve dag, en vaak betaalt het niets. Daar komen mensen hun bed niet voor uit, zogezegd. Of moeilijk. En dit soort programma's moet het hebben van de bereidwilligheid van de gasten om even langs te komen voor een kort moment. Die gasten hebben vaak een druk leven, een baan, een gezin, en dan zullen ze sneller bedanken als ze er veel moeite voor moeten doen zonder er iets voor terug te krijgen. Het werkt drempelverlagend, denk ik. Als gasten alleen even naar het Leidseplein hoeven, of naar het Westerpark (waar DWDD vroeger werd opgenomen), dan maakt het niet uit dat ze voor drie minuten zendtijd naar de studio zijn gereisd, omdat er na afloop altijd gezelligheid is - cafés, clubs, terrassen - en je bovendien zo weer thuis bent.

Ik snap die gedachte wel, op zich. Dat er nu aanslagen-gevaar dreigt, is natuurlijk vreselijk. Maar ik denk niet dat je dat helemaal kunt voorkomen als je alle programma's naar Hilversum verhuist, of naar bunkers op het platteland. Iemand die kwaad wil, zal er echt wel voor zorgen dat hij ter plaatse is om zijn kogels af te schieten.
Industrieterrein is juist veel makkelijker te bereiken voor een inval + vluchtauto
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Weet niet of dit hier al geplaatst is, maar ik krijg er kippenvel van... Puur terreur en angst zaaien vanuit de hoek van Taghi volgens deze journalist en ik denk dat hij gelijk heeft.
https://www.parool.nl/amsterdam/de-bood ... ~b170e33e/
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Calamitycat schreef:
11-07-2021 18:53
Weet niet of dit hier al geplaatst is, maar ik krijg er kippenvel van... Puur terreur en angst zaaien vanuit de hoek van Taghi volgens deze journalist en ik denk dat hij gelijk heeft.
Is een betaald artikel.
amarna schreef:
11-07-2021 18:38
Zo lang als er nog volop coke wordt gesnoven, pilletjes geslikt en wiet en andere zooi gerookt is aanvoer van drugs gegarandeerd....
In de Rotterdamse haven wordt echt streng gecontroleerd. Maar het is qua mankracht onmogelijk om iedere container, krat of tros bananen te controleren.
Tja, en rij 50 km verder en je zit in Antwerpen.

En zelfs ik als Belg weet dat de Antwerpse haven grotendeels een zeef is.
Ze proberen wel te verbeteren, maar het lukt niet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
minnimouse schreef:
11-07-2021 18:56
Is een betaald artikel.
Da's vreemd, ik kon het gewoon lezen.
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
11-07-2021 18:57
Via mijn telefoon is het wel gelukt :)
Calamitycat schreef:
11-07-2021 18:57

Ik ook. Goed artikel over hoe dat mogelijk werkt in dat hoofd van een moordlustige persoon.
redbulletje schreef:

Er kwamen door de jaren heen talloze programma's rechtstreeks uit centrum Amsterdam. Barend en Witteman, DWDD, Buitenhof, de talkshows van Twan Huys, Eva Jinek en Humberto Tan.

Normaal gesproken hou je bij het kiezen van de locatie voor een praatprogramma niet echt rekening met de kans op liquidaties en aanvallen met raketwerpers. En dat lijkt me ook terecht.
Het artikel in Het Parool verklaart m.i. veel waarom op klaarlichte dag in een drukke straat etc.
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
11-07-2021 18:53
Zeer verontrustend, echt.. Word er naar van.
VGM1980 schreef:
11-07-2021 18:50
Industrieterrein is juist veel makkelijker te bereiken voor een inval + vluchtauto
Dat en je weet nooit hoeveel mensen er lopen, dus als iemand alleen de studio uitloopt en wordt neergeschoten, wie weet wanneer hij dan gevonden was.
Nu liepen er collega's achter hem aan op 40-50 meter, maar mensen zullen er ook weleens alleen lopen. Lekker veilig.

Daarbij mensen die het willen doen het toch wel, waar je die opnames ook doet. Zelfs als je als Pim Fortuyn met iemand de studio uit komt lopen en er getuigen zijn. Who cares, doel is bereikt en saar gaat het blijkbaar om.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Ik snap nu alleen nog niet zo goed dat er gemeld wordt dat mogelijk Boulevard vanaf een andere locatie opgenomen gaat worden. Locatie is dan nog onbekend. Zet dan gewoon neer dat het vanaf een geheime locatie wordt opgenomen.
Want ik mag toch hopen dat ze de locatie dan voorlopig niet bekend maken.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
redbulletje schreef:

Wel fijn voor de Nikkie’s en Mariekes van deze wereld. Die zie je op instagram regelmatig op de (bak)fiets naar de studio rijden. Al vraag ik me ook wel weer af waar je die dan weer moet laten.
minnimouse schreef:
Het is minder moeilijk om er een hek omheen te zetten.
madamzonderm schreef:
11-07-2021 20:20
Het is minder moeilijk om er een hek omheen te zetten.
Dat wel maar het voorkomt helemaal niets.
Als ze je moeten hebben, dan pakken ze je. Of je nou op het Leidseplein zit of op een industrieterrein. De schutter van Peter R. is ook weggekomen. Hij is gepakt door camerabeelden in de stad en op de snelweg én oplettende mensen. Maar hij was wel weg.
De locatie is niet het probleem, maar de daders.
minnimouse schreef:
11-07-2021 20:22
Dat wel maar het voorkomt helemaal niets.
Als ze je moeten hebben, dan pakken ze je. Of je nou op het Leidseplein zit of op een industrieterrein. De schutter van Peter R. is ook weggekomen. Hij is gepakt door camerabeelden in de stad en op de snelweg én oplettende mensen. Maar hij was wel weg.
De locatie is niet het probleem, maar de daders.
Precies. Ik snap niet wat daar niet aan te snappen is.
Dierproeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven