Regenwoud in brand

21-08-2019 22:29 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een groot gedeelte van het regenwoud in Brazilie staat in brand.

https://www.bbc.com/news/world-latin-america-49415973

Veel branden worden aangestoken om bos te verwijderen door boeren. De huidige president lijkt het weinig uit te maken helaas.

Jammer dat er zoveel meer aandacht voor de Notre Dame was, maar hier zo weinig aandacht voor is. Vele dieren zijn slachtoffer en ook de oorspronkelijke bewoners hebben het moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-08-2019 22:50
Ja, heb je mijn posts aldaar gemist? Ik lees al een week de telegraaf niet meer, zoals ik al aangaf.

Wat een vreemde vraag. Als zelfs Macron de verkeerde foto’s twittert, de NASA aangeeft dat er niet veel meer aan de hand is dan de afgelopen vijftien jaar, en bovendien dat het niet per sé het oerwoud is dat in de fik staat maar ook gewoon landbouwgebied, zoals boeren dat al jaren doen....wat is er dan werkelijk aan de hand anders dan hysterie?

Kijk, ik maak me ook zorgen om ons milieu. Kom maar op met de echte maatregelen.
Ik zie jou het daar niet over massa-hysterie hebben. Wel zag ik posts over de Telegraaf, waar ik je overigens gelijk in geef.

In dat stukje van NASA staat dat het is toegenomen in de Amazonas, wat juist bijna geheel uit bos bestaat. Dat het dan samen genoemd wordt met andere staten waar veel minder bos is en waar dan afname is, doet niks af aan dat het in het beboste Amazonas juist is toegenomen.

Ontbossing in zijn geheel is trouwens erg toegenomen:

https://www.cbsnews.com/news/amazon-wil ... 019-08-20/
Maar als dat iets van alle tijd is, wat is dan ineens het grote urgente probleem? Dat het ontbossen toeneemt is bekend.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-08-2019 23:14
Tsja, het is zíjn land he, hij is daar de president. Kijk, wij boren naar gas in Groningen. Da’s ook funest voor de inheemse bevolking, dat stoot ook een dot CO2 uit. Daar hoorden we de afgelopen dertig jaar ook niemand over.

Als ik zie hoe er expliciet én doelmatig verkeerde informatie wordt gepubliceerd over de branden in Brazilië en dat de relativering van de NASA ons NOS-journaal niet haalt, dan moet ik bijna toegeven dat Bolsonaro op z’n minst een klein puntje zou kunnen hebben: waar bemoeien we ons eigenlijk mee?

Het zou voor de Groningers misschien wel goed zijn geweest wanneer anderen (civiele groepen uit het buitenland) zich er destijds mee bemoeid hadden, dan was de situatie met schade en stress en een overheid die zich verschuilt achter reguleringen misschien minder uit de hand gelopen.
Het kan voor Brazilianen die daar nu onder te lijden hebben (de inheemse bevolking) een flinke steun in de rug zijn wanneer de internationale gemeenschap meekijkt. Brazilianen hebben voor Bolsonaro gestemd vanwege de corruptie bij de PT, ik vraag me af hoeveel Brazilianen zijn plannen met de Amazone, wat die ook zijn, steunen, maar ze zitten nu wel opgescheept met deze president, niet bepaald een democraat, ook al is hij gekozen.

Misschien is de bemoeienis van Macron, als regeringsleider, niet zo gepast, en gedraagt hij zich teveel als een activist. Ik kan me voorstellen dat een indirectere aanpak (Bolsonaro heeft aangegeven dat hij de bestrijding van de illegale branden niet aankan) meer kan bereiken.

Als de data over de emissies in de loop van de jaren kloppen zegt dat nog steeds niet dat er nu niets bijzonders aan de hand is. Als jaar aan jaar oerbossen, regenwoud, weggekapt wordt blijft er steeds minder over van een uitgestrekt gebied met een unieke waarde. Op honderden plekken een gebied als de Veluwe aanplanten lijkt me nog steeds iets anders dan wat het Amazone regenwoud voor de aarde betekent.
Bovendien zijn we er nu als mensheid veel meer dan 15 jaar geleden van bewust dat we echt niet meer zo door kunnen gaan.
nounou
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
24-08-2019 00:19
Maar als dat iets van alle tijd is, wat is dan ineens het grote urgente probleem? Dat het ontbossen toeneemt is bekend.
De ontbossing is een stuk toegenomen he.

Zelfs als het ontbossen op dezelfde schaal was doorgegaan en er dus nooit een toename was, is op een gegeven moment het bos op. Dit vooral als de grond ingenomen wordt voor andere doeleindes zodat het niet terug kan groeien.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
23-08-2019 11:23
Tsja, zolang wij miljoenen runderen en varkens houden zal er in Brazilië veevoer verbouwd moeten worden voor onze kiloknallers naast hun eigen voedsel. En voor die landbouw moet er bos wijken. Daarnaast neemt de bevolking overal toe, en speciaal ook in Brazilië. En ook deze mensen willen eten. Dat gaat onvermijdelijk ten koste van bossen.
En doen wij iets aan de CO2 uitstoot om de ontbossing te compenseren? Nee! We zijn dit jaar weer meer gaan vliegen en meer gaan autorijden dan ooit te voren.

:flirting: Goede posting
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
In dit stuk van Nucheckt staat uitgelegd hoe INPE de branden, die in feite 'brandpunten' zijn constateert:

Het INPE meldt op zijn website dat er van januari tot en met augustus 2019 inderdaad meer dan 70.000 'brandpunten' in Brazilië zijn geconstateerd. Maar wat zijn 'brandpunten'? Een brandpunt is namelijk niet - zoals onder meer NU.nl schreef - hetzelfde als een bosbrand.

Het INPE legt uit dat één brandpunt betekent dat er in één pixel van een satellietfoto minstens één bosbrand is. Het INPE meet met verschillende satellieten en het gebied dat één pixel beslaat, verschilt per satelliet. Dit kan variëren van een gebied van 1 vierkante kilometer tot een gebied van 20 vierkante kilometer.

Als een bosbrand groter is dan een pixel, wordt de brand dus als meerdere brandpunten geregistreerd, en als er meerdere losse bosbranden binnen het gebied van één pixel zijn, wordt dit juist als één bosbrand geregistreerd. Daarnaast is het door de manier waarop de bosbranden worden onderzocht ook mogelijk dat bosbranden dubbel worden geteld.

Het INPE schrijft zelf dat het op basis van zijn gegevens weet of er in een bepaald gebied brand is. Maar het kan niet zeggen hoeveel land er in brand staat en of het bijvoorbeeld regenwoud of landbouwgrond is dat in brand staat.

https://www.nu.nl/nucheckt/5982403/nuch ... azone.html

En ook een beschouwing over de invloed van celebrities en sociale media, waar op de NOS-site ook over wordt geschreven.
nounou
Zazamaenade schreef:
24-08-2019 00:24


Als de data over de emissies in de loop van de jaren kloppen zegt dat nog steeds niet dat er nu niets bijzonders aan de hand is. Als jaar aan jaar oerbossen, regenwoud, weggekapt wordt blijft er steeds minder over van een uitgestrekt gebied met een unieke waarde. Op honderden plekken een gebied als de Veluwe aanplanten lijkt me nog steeds iets anders dan wat het Amazone regenwoud voor de aarde betekent.
Bovendien zijn we er nu als mensheid veel meer dan 15 jaar geleden van bewust dat we echt niet meer zo door kunnen gaan.
Tsja, de Veluwe is inderdaad geen Amazone, maar als we nou met evenveel urgentie zélf meer bomen gaan planten als dat we nu op Bolsanaro schelden dan komen we volgens de VN al een heel eind. Maar die urgentie is er niet. Nada, nul, niks. En dáár gaat het me om.

Eigenlijk zijn we de SamSam-mentaliteit uit onze jeugd niet ontstegen (met alle respect voor dat tijdschrift). Wij rijke Westerse kindjes tegenover onze zielige medemens in ‘ontwikkelingslanden’. Wat hadden wij alles toch goed voor elkaar.

Nu bestaat de halve KLM vloot uit Braziliaanse verkeersvliegtuigen, worden we links en rechts ingehaald door die oude ontwikkelingslanden, maar wij komen niet verder dan wat kreten over domme Brazilianen die de longen van de aarde verwoesten. Kreten getikt op een iPad vanaf een strand op Bali.
Dit is wel heel erg;

https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... en-amazone
Weet je wat vreemd is? Niemand heeft het over de bosbranden in Siberië. Als bossen de ‘longen van de aarde’ zijn, dan is dit gebied, 50% van het bosoppervlak ter wereld (Amazone=17%) toch wel cruciaal.

Maar nada, niks, noppes, op een aardig artikel in de NRC na.
Hoe komt dat? Is Siberië niet knuffelbaar?
Nou inderdaad en hoeveel oerbossen zijn er nog in Europa? niet heel veel meer, maar wel janken op Bolsonaro. En heel veel mensen die nu lopen te schreeuwen eten wel vlees, schrijven wel op papier en gebruiken wel hout dat uit de Amazone afkomstig is, natuurlijk moet de Amazone blijven bestaan, dat vindt iedereen, maar laat dat hypocriete gejank achterwegen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
25-08-2019 14:38
Weet je wat vreemd is? Niemand heeft het over de bosbranden in Siberië. Als bossen de ‘longen van de aarde’ zijn, dan is dit gebied, 50% van het bosoppervlak ter wereld (Amazone=17%) toch wel cruciaal.

Maar nada, niks, noppes, op een aardig artikel in de NRC na.
Hoe komt dat? Is Siberië niet knuffelbaar?

Jawel hoor.
Het is uitgebreid in het nieuws geweest, de afgelopen weken; ik heb het zelf hier genoemd, en in het andere topic, een paar weken geleden.

Het is naast het verbranden van de bossen van groot belang vanwege het smelten van de permafrost.
Een paar weken terug was een periode boven de 25 graden bij de poolcirkel, in Noord-West-Siberië.
Er reageerde verder amper iemand op, in het topic, ook jij niet, dacht ik. Dus je verontwaardiging lijkt wat selectief.
nounou
Dat zeg ik toch ook. Er is geen aandacht voor die andere branden, behalve her en der een artikel in de krant, geen hysterie, geen paniek, geen facebook, geen acteurs met foto’s uit 1989...
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
25-08-2019 16:03
Dat zeg ik toch ook. Er is geen aandacht voor die andere branden, behalve her en der een artikel in de krant, geen hysterie, geen paniek, geen facebook, geen acteurs met foto’s uit 1989...

Er wonen weinig mensen, misschien is dat een verklaring?

Met dit soort zaken is het denk ik vaak een sneeuwbal die gaat rollen, en 'iedereen' die het erover heeft omdat ... 'iedereen' het erover heeft.
Ja, het is allemaal niet logisch en rationeel en eerlijk, maar het gaat in ieder geval voor de verandering een keer niet over de billen van weet-ik-wie.
Misschien vergroot het een beetje het bewustzijn over klimaatverandering en onze eigen rol daarin.
nounou
Het is eigenlijk wereldwijd best mis momenteel; naast de Amazone en Siberië zijn er ook grote branden in Spanje, Griekenland, de VS en Groenland. Allemaal landen waar bosbranden vrij normaal zijn, maar het is op veel grotere schaal dit jaar.

It’s not just the Amazon — wildfires have been burning around the world
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
25-08-2019 14:38
Weet je wat vreemd is? Niemand heeft het over de bosbranden in Siberië. Als bossen de ‘longen van de aarde’ zijn, dan is dit gebied, 50% van het bosoppervlak ter wereld (Amazone=17%) toch wel cruciaal.

Maar nada, niks, noppes, op een aardig artikel in de NRC na.
Hoe komt dat? Is Siberië niet knuffelbaar?
Als je dat werkelijk belangrijk vindt, kan je er een topic over openen.
Of kan het je eigenlijk geen bal schelen buiten dat je het kan gebruiken om te klagen over mensen die over branden in de Amazone praten?

EDIT: een kleine google opdrachtje toont al dat het pertinent onwaar is wat je zegt:

https://nos.nl/artikel/2297229-siberie- ... ingen.html
https://www.nu.nl/buitenland/5977863/en ... enval.html
https://www.trouw.nl/buitenland/het-rus ... ogle.nl%2F

en zo verder, want er zijn veel meer artikelen over en dan heb ik het alleen nog maar over Nederlandse websites.

Je zit dus gewoon te liegen.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 25-08-2019 18:02
32.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De reacties van sommigen laten wel zien dat een topic over een brand in de Amazone van alles oproept bij mensen die willen dat er niet over gepraat wordt.

Dit hebben wel onder andere al gehad:

"Ja, maar vulkanen."
"hysterie" meerdere keren
"Gejank."
"Ja, maar mensen gebruiken ook papier uit de Amazone." (denk niet dat je van verbrande bomen mooi papier kan maken, maar dat terzijde).
"Paniek."
"Wij planten ook niet genoeg bomen, hoor." In Europa is de bebossing toegenomen de laatste decennia.
"Niemand praat over Siberie." Dat mag jij dan doen als je het oprecht belangrijk vindt.

Vraag me toch af waar dit soort reacties vandaan komen.
Misschien bang dat hun kasten duurder worden? Het verbranden van bomen zal niet meehelpen om hout goedkoop te houden.
Misschien kan je minder makkelijk hamburgers krijgen als de Amazone niet plaats maakt voor runderteelt, maar dat is alleen maar goed voor de gezondheid :-D

En nog even over papier:
Het overgrote deel van papier in Europa komt niet eens uit de Amazone. Dat is niet zo'n fijn feit natuurlijk voor degenen die mensen die over de Amazone praten graag hypocriet willen noemen en de mond willen snoeren.
Alle reacties Link kopieren
Paarsebloem schreef:
25-08-2019 17:38
De reacties van sommigen laten wel zien dat een topic over een brand in de Amazone van alles oproept bij mensen die willen dat er niet over gepraat wordt.
Daar heb je een punt hoor.
Maar het probleem is dat de branden een feit zijn en mensen ze niet kunnen blussen.
Heel schattig dat het leger blusvliegtuigen stuurt (11.000 liter per vlucht) dat is alsof je bij een brandend huis door het kelderraam pist om de brand te blussen.

Net als die hele Bolsonaro discussie, die man is een communicatief onbenul maar ook hij kan niets aan deze branden veranderen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-08-2019 19:27
Daar heb je een punt hoor.
Maar het probleem is dat de branden een feit zijn en mensen ze niet kunnen blussen.
Heel schattig dat het leger blusvliegtuigen stuurt (11.000 liter per vlucht) dat is alsof je bij een brandend huis door het kelderraam pist om de brand te blussen.

Net als die hele Bolsonaro discussie, die man is een communicatief onbenul maar ook hij kan niets aan deze branden veranderen.

Dat klopt niet. Hij heeft bezuinigd, en hij schijnt ook verrekte traag te zijn met het sturen van hulp bij het blussen.
Sinds Bolsonaro’s aantreden in januari is het tempo van de ontbossing van de Amazone flink opgevoerd. Bolsonaro heeft gekort op de milieupolitie en andere controleorganen, als gevolg daarvan hebben houtkappers en illegale mijnwerkers vrij spel. Ook boeren die op zoek zijn naar land voor vee of akkers ondervinden weinig weerstand als ze een paar hectaren regenwoud kappen of in brand steken.

Bolsonaro en zijn ministers geloven niet in de klimaatverandering en vinden economische ontwikkeling belangrijker dan natuurbehoud.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b08d6c82/

Volgens NASA zijn er wel degelijk meer bosbranden (zoals INPE al zei), dat hebben ze nu bekendgemaakt.
Afgelopen woensdag konden ze dat niet bevestigen.
https://nos.nl/artikel/2298932-nasa-ook ... ebied.html
zazamaenade wijzigde dit bericht op 25-08-2019 19:39
3.79% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-08-2019 19:36
Dat klopt niet. Hij heeft bezuinigd:
Sinds Bolsonaro’s aantreden in januari is het tempo van de ontbossing van de Amazone flink opgevoerd. Bolsonaro heeft gekort op de milieupolitie en andere controleorganen, als gevolg daarvan hebben houtkappers en illegale mijnwerkers vrij spel. Ook boeren die op zoek zijn naar land voor vee of akkers ondervinden weinig weerstand als ze een paar hectaren regenwoud kappen of in brand steken.

Bolsonaro en zijn ministers geloven niet in de klimaatverandering en vinden economische ontwikkeling belangrijker dan natuurbehoud.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b08d6c82/

Volgend de NASA zijn er wel degelijk meer bosbranden (zoals INPE al zei), dat hebben ze nu bekendgemaakt.
Afgelopen woensdag konden ze dat niet bevestigen.
https://nos.nl/artikel/2298932-nasa-ook ... ebied.html

Weet ik maar die branden heeft hij geen invloed op, die waren er altijd en zullen er altijd zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
25-08-2019 19:39
Weet ik maar die branden heeft hij geen invloed op, die waren er altijd en zullen er altijd zijn.

Heb je het artikel gelezen?

Volgens Morton speelde droogte in het verleden de belangrijkste rol bij bosbranden, maar lijkt er nu iets anders aan de hand te zijn. "De timing en de locaties van de brandhaarden wijzen dit jaar meer op het platbranden van bos dan op droogte."
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-08-2019 19:36


Bolsonaro en zijn ministers geloven niet in de klimaatverandering en vinden economische ontwikkeling belangrijker dan natuurbehoud.[/i]
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b08d6c82/

In het VK artikel hebben ze het nog over 73.000 branden (dat waren de eerste cijfers)
De NOS heeft het op haar rectificatie pagina over 38.000 branden.

Afbeelding

Allemaal veel te veel en Bolsonaro is natuurlijk wat betreft kapvergunningen een ramp voor het gebied maar dat met die branden moeten ze eind van het jaar nog maar een evalueren en kijken of er wel / niet een stijgende lijn is, hoe het komt en of het een trend / incident is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-08-2019 19:39
Weet ik maar die branden heeft hij geen invloed op, die waren er altijd en zullen er altijd zijn.

Heb je de link naar de site van Open Democracy gezien? Als klopt wat daar staat is er sprake van een vooropgezet plan, inclusief het eerst beschuldigen van ngo's die de branden zouden hebben aangestoken.
Bolsonaro draait alle kanten op.
Hier over een peiling (waar jij zo dol op bent ;-) ) onder Brazilianen over de aanpak van Bolsonaro:
‘Amazone is nationale trots’
Hij maakt zich niet populair met deze houding. Peilingbureau Ibope vroeg de Brazilianen anderhalve week geleden of de federale regering meer zou moeten doen om illegale ontbossing tegen te gaan. Maar liefst 96 procent van de respondenten was het geheel of gedeeltelijk met die stelling eens. Volgens 88 procent van de ondervraagden is ‘de Amazone reden voor nationale trots’. Onder Bolsonaro-stemmers was dat zelfs 90 procent.
(uit hetzelfde Volkskrant-artikel)
nounou
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-08-2019 19:46
In het VK artikel hebben ze het nog over 73.000 branden (dat waren de eerste cijfers)
De NOS heeft het op haar rectificatie pagina over 38.000 branden.

Je leest niet goed. In de Volkskrant hebben ze het over heel Brazilië, het lagere cijfer betreft de Amazone.
Sinds begin dit jaar hebben er 73 duizend bosbranden gewoed in Brazilië, bijna twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Ruim de helft daarvan betrof de Amazone.https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b08d6c82/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-08-2019 19:52
Heb je de link naar de site van Open Democracy gezien? Als klopt wat daar staat is er sprake van een vooropgezet plan, inclusief het eerst beschuldigen van ngo's die de branden zouden hebben aangestoken.
Bolsonaro draait alle kanten op.
Hier over een peiling (waar jij zo dol op bent ;-) ) onder Brazilianen over de aanpak van Bolsonaro:
‘Amazone is nationale trots’
Hij maakt zich niet populair met deze houding. Peilingbureau Ibope vroeg de Brazilianen anderhalve week geleden of de federale regering meer zou moeten doen om illegale ontbossing tegen te gaan. Maar liefst 96 procent van de respondenten was het geheel of gedeeltelijk met die stelling eens. Volgens 88 procent van de ondervraagden is ‘de Amazone reden voor nationale trots’. Onder Bolsonaro-stemmers was dat zelfs 90 procent.
(uit hetzelfde Volkskrant-artikel)
Ik lees het ook allemaal.
Maar ik heb het over die branden, niet over ontbossing door kap etc.

Ik zou zeggen het is augustus, eind van het jaar kan je zeggen of het meer / minder was dan voorgaande jaren en dan hoop ik ook dat ze iets over de oorzaken kunnen zeggen.

Veilig verkeer Nederland publiceert het aantal verkeersongelukken ook niet begin september maar in januari van het jaar erna.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-08-2019 19:55
Je leest niet goed. In de Volkskrant hebben ze het over heel Brazilië, het lagere cijfer betreft de Amazone.
Sinds begin dit jaar hebben er 73 duizend bosbranden gewoed in Brazilië, bijna twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Ruim de helft daarvan betrof de Amazone.https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b08d6c82/
Klopt, niet goed gelezen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven