Regenwoud in brand

21-08-2019 22:29 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een groot gedeelte van het regenwoud in Brazilie staat in brand.

https://www.bbc.com/news/world-latin-america-49415973

Veel branden worden aangestoken om bos te verwijderen door boeren. De huidige president lijkt het weinig uit te maken helaas.

Jammer dat er zoveel meer aandacht voor de Notre Dame was, maar hier zo weinig aandacht voor is. Vele dieren zijn slachtoffer en ook de oorspronkelijke bewoners hebben het moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-08-2019 19:56
Ik lees het ook allemaal.
Maar ik heb het over die branden, niet over ontbossing door kap etc.

Ik zou zeggen het is augustus, eind van het jaar kan je zeggen of het meer / minder was dan voorgaande jaren en dan hoop ik ook dat ze iets over de oorzaken kunnen zeggen.

Veilig verkeer Nederland publiceert het aantal verkeersongelukken ook niet begin september maar in januari van het jaar erna.

Ja, heel zinnig, gewoon maar afwachten wat er aan het einde van het jaar is afgebrand.
Je hebt nog niet gehoord over het in brand steken van stukken bos om land te bemachtigen voor de veeteelt?

Je hebt besloten dat je het niet wilt geloven, dat is duidelijk.
Hier een link naar de NASA https://earthobservatory.nasa.gov/image ... ty-in-2019

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-08-2019 20:02
Ja, heel zinnig, gewoon maar afwachten wat er aan het einde van het jaar is afgebrand.
Je hebt nog niet gehoord over het in brand steken van stukken bos om land te bemachtigen voor de veeteelt?

Je hebt besloten dat je het niet wilt geloven, dat is duidelijk.
Hier een link naar de NASA https://earthobservatory.nasa.gov/image ... ty-in-2019

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
We praten langs elkaar heen in combinatie met het feit dat je toch gelijk wil hebben gaat dit niet goedkomen ;)
Ik ga TV kijken, lees het later wel weer.

En stop met tegen me te praten als een klein kind "heb je gelezen over het platbranden" bla, bla, bla.
Uiteraard weet ik dat, dat deden ze 30 jaar geleden al, heb er zelfs actie tegen gevoerd.

Ben weg.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-08-2019 20:07
We praten langs elkaar heen in combinatie met het feit dat je toch gelijk wil hebben gaat dit niet goedkomen ;)
Ik ga TV kijken, lees het later wel weer.

En stop met tegen me te praten als een klein kind "heb je gelezen over het platbranden" bla, bla, bla.
Uiteraard weet ik dat, dat deden ze 30 jaar geleden al, heb er zelfs actie tegen gevoerd.

Ben weg.

Nou, sorry daarvoor. Je komt in je commentaren over alsof je dat niet weet.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-08-2019 20:12
Nou, sorry daarvoor. Je komt in je commentaren over alsof je dat niet weet.
Ik was wat fel, sorry, knuffel :loveys:

Ik maak me daar ook zorgen over, we kletsen regenwoud tegen de vlakte voor consumptiegoederen :steam:
Sommige kap is legaal, soms illegaal en het gaat maar door Brazilië, Indonesië, Cambodja etc.

Ik ben in Vietnam geweest, daar is ook alles weg, gedeeltelijk door de Vietnamoorlog (ontbladeringsmiddelen) gedeeltelijk kap.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
kadanz schreef:
24-08-2019 20:48
Tsja, de Veluwe is inderdaad geen Amazone, maar als we nou met evenveel urgentie zélf meer bomen gaan planten als dat we nu op Bolsanaro schelden dan komen we volgens de VN al een heel eind. Maar die urgentie is er niet. Nada, nul, niks. En dáár gaat het me om.

Eigenlijk zijn we de SamSam-mentaliteit uit onze jeugd niet ontstegen (met alle respect voor dat tijdschrift). Wij rijke Westerse kindjes tegenover onze zielige medemens in ‘ontwikkelingslanden’. Wat hadden wij alles toch goed voor elkaar.

Nu bestaat de halve KLM vloot uit Braziliaanse verkeersvliegtuigen, worden we links en rechts ingehaald door die oude ontwikkelingslanden, maar wij komen niet verder dan wat kreten over domme Brazilianen die de longen van de aarde verwoesten. Kreten getikt op een iPad vanaf een strand op Bali.
Goede post.
Het is volkomen hypocriet dat Europeanen zich hierover opwinden, zij doen net hetzelfde als datgene wij vroeger deden.
In feite is het hilarisch om te zien hoe wel gevoede westerlingen elders kritiek gaan leveren, net zoals bij de ontwikkelingshulp waar we de minder begaafden even gaan helpen, terwijl zij hotels oprichten om die "hulpverleners" op te vangen en meer gebaat zouden zijn met een betere prijs voor hun producten. Hoe spijtig dit voor hen ook mag zijn, die hulpverleners zijn het product dat verhandeld wordt.

Als we echt wensen dat dit gebied behouden wordt, dan moeten we er simpelweg voor zorgen dat het behoud daarvan rendabel wordt; en moeten we stoppen met de huidige paternalistische methode van ngo's met boomknuffellaars die de wereld trachten te redden.

Landbouwers zijn de grootste bondgenoot van de groenen, maar je komt geen stap verder met enkel kritiek te leveren en regels op te leggen; zorg ervoor dat je doel ook voor hen profijt oplevert en dan boek je resultaat.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
25-08-2019 23:57
Goede post.
Het is volkomen hypocriet dat Europeanen zich hierover opwinden, zij doen net hetzelfde als datgene wij vroeger deden.
In feite is het hilarisch om te zien hoe wel gevoede westerlingen elders kritiek gaan leveren, net zoals bij de ontwikkelingshulp waar we de minder begaafden even gaan helpen, terwijl zij hotels oprichten om die "hulpverleners" op te vangen en meer gebaat zouden zijn met een betere prijs voor hun producten. Hoe spijtig dit voor hen ook mag zijn, die hulpverleners zijn het product dat verhandeld wordt.

Als we echt wensen dat dit gebied behouden wordt, dan moeten we er simpelweg voor zorgen dat het behoud daarvan rendabel wordt; en moeten we stoppen met de huidige paternalistische methode van ngo's met boomknuffellaars die de wereld trachten te redden.

Landbouwers zijn de grootste bondgenoot van de groenen, maar je komt geen stap verder met enkel kritiek te leveren en regels op te leggen; zorg ervoor dat je doel ook voor hen profijt oplevert en dan boek je resultaat.
Jij doet net alsof er twee partijen in dit verhaal zijn: Brazilianen en paternalistische Europeanen.

De oorspronkelijke bewoners lijden heel erg onder deze branden en proberen er alles aan te doen om hun leefomgeving te beschermen:

https://www.theguardian.com/environment ... rest-video
https://www.reuters.com/article/us-braz ... SKCN1VD1WO

Zij kunnen alle steun gebruiken. Daarbij dienen we natuurlijk wel naar hen te luisteren en niet zo maar bomen te gaan planten oid. De aandacht erop vestigen is echter wel het minste wat we kunnen doen.

Zij zijn overigens niet de enige Brazilianen die voor het regenwoud opkomen, want er zijn ook protesten in steden:

https://www.youtube.com/watch?v=E_MPBPW05RA

Beetje jammer dus om degenen die hier iets over zeggen meteen hypocriet te noemen, je mond te houden en zo precies hun onderdrukkers in de kaart te spelen.

Indigenous people hebben trouwens niet alleen problemen in Brazilie, maar worden in meerdere landen gediscrimineerd door degenen die veelal afstammelingen van Europese kolonisten zijn.
:roll:

Dierentuin brandt tapirhok plat voor realistischer weergave Amazonewoud
Al deze branden versnellen de klimaatomslag. Er is ooit een vergelijking gemaakt dat van iedere 5 ademhalingen er 1 komt van het zuurstof producerende Amazonegebied. De grootste bosbranden liggen in gebieden waar armoede nog steeds groot is en het platbranden van deze bossen voor landbouw en veeteelt moet daar verbetering in brengen.

Het is heerlijk kletsen vanuit onze stoelen, de 1ste wereldlanden hebben het milieu al volledig verknalt van de industriële revolutie tot nu en nu moeten arme landen die ook onze welvaart willen, denken aan ons welzijn en milieuproblematiek.

Niemand wil rigoureus ingrijpen omdat we doodsbang zijn om eigen volk restricties op te leggen wat betreft medeverantwoordelijkheid. De concurrentie tussen alle wereldeconomieën is groot, we gaan liever dood door het milieu dan dat we afstand moeten doen van onze luxe.
Geronimo2 schreef:
30-08-2019 09:05

Niemand wil rigoureus ingrijpen omdat we doodsbang zijn om eigen volk restricties op te leggen wat betreft medeverantwoordelijkheid. De concurrentie tussen alle wereldeconomieën is groot, we gaan liever dood door het milieu dan dat we afstand moeten doen van onze luxe.
Een politieker kan burgers niet dwingen om afstand te doen van luxe omdat dit na de volgende verkiezing ongedaan wordt gemaakt. Een betere manier om verandering te bekomen is wanneer de burger deze zelf omarmt. De snelwegen lopen hier vol, de filetijd verhoogt en dankzij de aanleg van fietsostrades en de opmars van de elektrische fiets zien we een toename van het aantal fietsers binnen het woon-werkverkeer.

@Paarsebloem: sorry dat ik niet zo hoog oploop met de originele bewoners. Heb het niet zo met die hippiegedachte dat zij de wijsheid in pacht hebben, en daarbij lijken ze mij slechts een detail in het grotere geheel.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
30-08-2019 12:20

@Paarsebloem: sorry dat ik niet zo hoog oploop met de originele bewoners. Heb het niet zo met die hippiegedachte dat zij de wijsheid in pacht hebben, en daarbij lijken ze mij slechts een detail in het grotere geheel.
Maakt niet uit hoor. Ik begreep toch al uit je eerdere post dat je niet oprecht iets gaf om het onderwerp, maar dat je je vooral ergert aan het feit dat er iets over boeren gezegd wordt.

Niet alleen oorspronkelijke bewoners zijn overigens de dupe, maar ook andere mensen, met name die met ademhalingsproblemen. Er zijn veel meer mensen daarvoor naar het ziekenhuis geweest in Porto Velho.

Er is overigens weer wat toe te voegen aan het rijtje termen die gebruikt zijn door de mensen hier die vooral niet willen dat dit zelfs maar besproken wordt:

"Ja, maar vulkanen."
"hysterie" meerdere keren
"Gejank."
"Ja, maar mensen gebruiken ook papier uit de Amazone."
"Paniek."
"Wij planten ook niet genoeg bomen, hoor." In Europa is de bebossing toegenomen de laatste decennia.
"Niemand praat over Siberie."
"Hypocriet"
"Boomknuffelaars"
"Hippieachtig"
Paarsebloem schreef:
01-09-2019 17:11
Maakt niet uit hoor. Ik begreep toch al uit je eerdere post dat je niet oprecht iets gaf om het onderwerp, maar dat je je vooral ergert aan het feit dat er iets over boeren gezegd wordt.

Niet alleen oorspronkelijke bewoners zijn overigens de dupe, maar ook andere mensen, met name die met ademhalingsproblemen. Er zijn veel meer mensen daarvoor naar het ziekenhuis geweest in Porto Velho.

Er is overigens weer wat toe te voegen aan het rijtje termen die gebruikt zijn door de mensen hier die vooral niet willen dat dit zelfs maar besproken wordt:

"Ja, maar vulkanen."
"hysterie" meerdere keren
"Gejank."
"Ja, maar mensen gebruiken ook papier uit de Amazone."
"Paniek."
"Wij planten ook niet genoeg bomen, hoor." In Europa is de bebossing toegenomen de laatste decennia.
"Niemand praat over Siberie."
"Hypocriet"
"Boomknuffelaars"
"Hippieachtig"
Jij wilt alleen je eigen mening horen, waarom open je dit topic überhaupt dan?
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
01-09-2019 17:27
Jij wilt alleen je eigen mening horen, waarom open je dit topic überhaupt dan?
Dat maak jij ervan. Ik opende het topic om over de bosbranden te praten.
Opmerkingen dat mensen die daarover praten boomknuffelaars zijn of hysterisch zijn, is wat anders dan praten over de bosbranden zelf.
Paarsebloem schreef:
01-09-2019 17:11
Maakt niet uit hoor. Ik begreep toch al uit je eerdere post dat je niet oprecht iets gaf om het onderwerp, maar dat je je vooral ergert aan het feit dat er iets over boeren gezegd wordt.

Niet alleen oorspronkelijke bewoners zijn overigens de dupe, maar ook andere mensen, met name die met ademhalingsproblemen. Er zijn veel meer mensen daarvoor naar het ziekenhuis geweest in Porto Velho.

Er is overigens weer wat toe te voegen aan het rijtje termen die gebruikt zijn door de mensen hier die vooral niet willen dat dit zelfs maar besproken wordt:

"Ja, maar vulkanen."
"hysterie" meerdere keren
"Gejank."
"Ja, maar mensen gebruiken ook papier uit de Amazone."
"Paniek."
"Wij planten ook niet genoeg bomen, hoor." In Europa is de bebossing toegenomen de laatste decennia.
"Niemand praat over Siberie."
"Hypocriet"
"Boomknuffelaars"
"Hippieachtig"
Schatje, met die houding kun je beter op instagram blijven, waar ieder hartjes deelt.
Dat sommigen geen drama maken omdat de media er commercieel dramatisch over berichten, betekend niet dat dit hun niet interesseert.

Met het vetgedrukte deel maak je jezelf alleen belachelijk en geef je zoals eerder geschreven vooral aan overtuigd te zijn van je eigen gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
02-09-2019 04:32
Schatje, met die houding kun je beter op instagram blijven, waar ieder hartjes deelt.
Dat sommigen geen drama maken omdat de media er commercieel dramatisch over berichten, betekend niet dat dit hun niet interesseert.

Met het vetgedrukte deel maak je jezelf alleen belachelijk en geef je zoals eerder geschreven vooral aan overtuigd te zijn van je eigen gelijk.
Het vetgedrukte komt niet van mij af, maar van degenen die het onderwerp niet lijken te willen bespreken. Een aantal zijn er van jou, dus ik ben blij dat je inziet dat je jezelf met dat soort uitspraken belachelijk maakt.

Dankzij je post kan ik er meteen nog een paar toevoegen.

"Ja, maar vulkanen."
"hysterie" meerdere keren
"Gejank."
"Ja, maar mensen gebruiken ook papier uit de Amazone."
"Paniek."
"Wij planten ook niet genoeg bomen, hoor." In Europa is de bebossing toegenomen de laatste decennia.
"Niemand praat over Siberie."
"Hypocriet"
"Boomknuffelaars"
"Hippieachtig"
"Schatje"
"Drama maken"
"Blijf op Instagram."

Schatje vind ik dan wel weer leuk. Duifje mag ook hoor ;-D
Alle reacties Link kopieren
Paarsebloem, hoe kijk jij naar het kapverbod van 60 dagen dat Bolsonaro heeft uitgevaardigd?
Is het symboolpolitiek, is het toegeven aan druk en helpt het echt iets, of heb je daar nog een ander idee over?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/29 ... te-macron/
nounou
Paarsebloem schreef:
25-08-2019 17:13
Als je dat werkelijk belangrijk vindt, kan je er een topic over openen.
Of kan het je eigenlijk geen bal schelen buiten dat je het kan gebruiken om te klagen over mensen die over branden in de Amazone praten?

EDIT: een kleine google opdrachtje toont al dat het pertinent onwaar is wat je zegt:

https://nos.nl/artikel/2297229-siberie- ... ingen.html
https://www.nu.nl/buitenland/5977863/en ... enval.html
https://www.trouw.nl/buitenland/het-rus ... ogle.nl%2F

en zo verder, want er zijn veel meer artikelen over en dan heb ik het alleen nog maar over Nederlandse websites.

Je zit dus gewoon te liegen.
Liegen? Wat ben jij aardig zeg.

Zelfs een slak snapt dat ik doel op de hysterische facebook posts en de twittergekte over de Amazone.

Gefeliciteerd, je hebt nog wat informatie bij elkaar gegoogeld over Syberie. Dat onderstreept juist mijn punt: niemand heeft het er over. Je moest het googelen.
Zazamaenade schreef:
02-09-2019 19:08
Paarsebloem, hoe kijk jij naar het kapverbod van 60 dagen dat Bolsonaro heeft uitgevaardigd?
Is het symboolpolitiek, is het toegeven aan druk en helpt het echt iets, of heb je daar nog een ander idee over?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/29 ... te-macron/
Ik denk niet dat wij hier een ooordeel over kunnen vellen. Wat weten wij nou van de interne politiek in Brazilië? We weten niet eens wat de tweede naam van Bolsonaro is.

Zijn tweede naam is Messias. :-D
Zazamaenade schreef:
25-08-2019 15:15
Jawel hoor.
Het is uitgebreid in het nieuws geweest, de afgelopen weken; ik heb het zelf hier genoemd, en in het andere topic, een paar weken geleden.

Het is naast het verbranden van de bossen van groot belang vanwege het smelten van de permafrost.
Een paar weken terug was een periode boven de 25 graden bij de poolcirkel, in Noord-West-Siberië.
Er reageerde verder amper iemand op, in het topic, ook jij niet, dacht ik. Dus je verontwaardiging lijkt wat selectief.
Dat is toch juist mijn punt? Niemand heeft het over Syberië. Niemand interesseert zich voor de longen van de aarde in Syberië.

Het is best gek wat er gebeurt. Macron hint openlijk dat Brazilië eigenlijk geen zeggenschap zou mogen hebben over de Amazone. Daar wil ik best over discussiëren, maar niet in deze setting. Niet in de setting waarbij niemand hysterisch reageert over de branden in Siberië.

Ik hoor Macron de souvereiniteit van Rusland niet in twijfel trekken.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
25-08-2019 14:38
Weet je wat vreemd is? Niemand heeft het over de bosbranden in Siberië. Als bossen de ‘longen van de aarde’ zijn, dan is dit gebied, 50% van het bosoppervlak ter wereld (Amazone=17%) toch wel cruciaal.

Maar nada, niks, noppes, op een aardig artikel in de NRC na.
Hoe komt dat? Is Siberië niet knuffelbaar?
kadanz schreef:
02-09-2019 20:01
Liegen? Wat ben jij aardig zeg.

Zelfs een slak snapt dat ik doel op de hysterische facebook posts en de twittergekte over de Amazone.

Gefeliciteerd, je hebt nog wat informatie bij elkaar gegoogeld over Syberie. Dat onderstreept juist mijn punt: niemand heeft het er over. Je moest het googelen.
Eerst zeg je dat er nada, niks, noppes is behalve een artikel in het NRC. Jij begon dus zelfs over kranten/nieuws sites.
En dan moet het opeens overduidelijk zijn dat je het enkel hebt over 'hysterische facebook posts' en 'twittergekte' en dat een slak dat nog kan begrijpen.

Het is verder irrelevant hoe ik het vond. Jij stelde dat er nada (niks, noppes) was behalve dat NRC artikel. Dat was niet zo, want er is een groot aantal artikelen over, dus jij sprak niet de waarheid.
Verder was je zelf niet aardig, ook in je eerdere posts.

Ik ben blij dat jij wel geinteresseerd bent in Siberie. Misschien kan je er wat meer over delen? Want je hebt wel gelijk dat dit ook belangrijk is, natuurlijk.
Paarsebloem schreef:
02-09-2019 17:57
Het vetgedrukte komt niet van mij af, maar van degenen die het onderwerp niet lijken te willen bespreken. Een aantal zijn er van jou, dus ik ben blij dat je inziet dat je jezelf met dat soort uitspraken belachelijk maakt.
...
Schatje vind ik dan wel weer leuk. Duifje mag ook hoor ;-D
Ik denk dat ieder die hier reageert bekommert is om het milieu, het is spijtig dat jij niet inziet dat sommigen zich niet laten meeslepen met datgene wat momenteel de volle media aandacht krijgt.
En in feite is het inderdaad altijd het zelfde. Vanuit onze welvaart zwaaien we maar al te graag met een belerend vingertje terwijl we ondertussen in de supermarkt zoeken naar de laagste prijs. Of het nu gaat over kinderarbeid, sweatshops of het plat branden van bossen, we ventileren graag onze verontwaardiging en de volgende dag bladeren we door de koopjes.

Nog nooit een vrouw duifje genoemd lieverd, dus dat zal niet gebeuren.
https://www.irishtimes.com/news/environ ... -1.4003940
Twenty-two million trees are to be planted every year in Ireland over the next two decades as part of a plan to tackle climate change, the Government has said.


In Nederland blijven we steken op een vaag plan van 5 miljoen bomen verspreid over twaalf jaar.. Nee dan is schelden op Messias Bolsonaro inderdaad makkelijker.
En we gaan nu toch maar weer 120 rijden op de snelweg. Goh, dat hadden we niet zien aankomen. :wtf:
Bloedrode lucht in Indonesië vanwege bosbranden. :nooo:

Afbeelding

Indonesian Forests Are Burning And The Sky Turns Blood Red

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven