Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 506 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
SirDidymus schreef:
28-10-2025 08:51
Euhm ja, dat heb ik dus ook expres nog een keer erbij gezet. Muv mensen die ziek zijn en zorg moeten verlenen.

We leven in een kapitalistisch systeem, waarbij een goede draaiende economie belangrijk is voor de verzorgingsstaat. Het geld zal eerst verdiend moeten worden voordat je het uit kunt geven.

En juist door dat solidariteitsbeginsel kunnen we zorgen voor mensen die vanwege ziekte niet kunnen werken. Maar dan moeten er wel genoeg mensen voldoende uren werken en moet er voldoende werk zijn.
Voor mensen die tussen fulltime werken en helemaal niet kunnen werken inzitten, is het echt lullig geregeld nu, en dat is precies waar ik zit. Het grijze gebied.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Pioen00 schreef:
28-10-2025 12:55
Het belasten van spaargeld, erfenissen schaar ik onder diefstal. Zéker als je ziet hoeveel belasting je al hebt betaald.
Dat is makkelijk gezegd en ik heb dat ook lang gedacht, maar ik ben er toch anders naar gaan kijken. De rijkste 10% van NL bezit 50% van het kapitaal. En die verhouding wordt alleen maar schever, doordat de mensen met kapitaal gemakkelijk nog meer kapitaal verkrijgen. Zie het als druk op een waterbed: waar je het hardste drukt, wordt de kuil het diepst.

Stel je nou voor, dat er een kapitaalvrijstelling op je eerste huis en je eerste €500.000,- komt, dan heb je 95% van alle erfenissen en spaargeld veiliggesteld. Zit je daarboven, heb je meer huizen, meer geld, meer aandelen, meer belang, dan moet je daarover bijvoorbeeld 20% belasting gaan betalen, ook als dat kapitaal in onroerend goed zit, of in aandelen. Dat zorgt voor een hoop woningen op de markt, wat goed is voor ons allemaal. Het zorgt ervoor dat kapitaal veel meer in beweging komt in plaats van dat het vast zit bij een paar rijke mensen. En het zorgt er vooral voor dat de belasting op arbeid veel lager kan worden, misschien wel een grotere belastingvrije voet, of een lagere eerste schijf, of een lager toptarief. Dat betekent dat er een veel kleinere hap uit je loon naar de loonbelasting gaat, zodat je bijvoorbeeld wel wat overhoud van je vakantiegeld of 13e maand.

Ik zou dus eerder zeggen dat zoveel belasting op arbeid diefstal is.

Belasting op kapitaal is voor het overgrote deel van de mensen juist lonend.
Pioen00 schreef:
28-10-2025 08:52
Ontwikkelingshulp helpt bijna niet, dat weten we nu wel onderhand
Dat is leuk om te zeggen, maar niet waar. Vooral heel gemakkelijk om te denken, maar het helpt altijd, hoeveel er ook aan de strijkstok blijft hangen. Die zakken rijst en waterputten en housing for humanity worden allemaal gebruikt. Artsen zonder grenzen hebben geen lui leventje.
Wel lekker makkelijk om te denken, want dan hebben ze hooguit een klein beetje meer honger.
ladadieladieda schreef:
28-10-2025 17:32
Dat is makkelijk gezegd en ik heb dat ook lang gedacht, maar ik ben er toch anders naar gaan kijken. De rijkste 10% van NL bezit 50% van het kapitaal. En die verhouding wordt alleen maar schever, doordat de mensen met kapitaal gemakkelijk nog meer kapitaal verkrijgen. Zie het als druk op een waterbed: waar je het hardste drukt, wordt de kuil het diepst.

Stel je nou voor, dat er een kapitaalvrijstelling op je eerste huis en je eerste €500.000,- komt, dan heb je 95% van alle erfenissen en spaargeld veiliggesteld. Zit je daarboven, heb je meer huizen, meer geld, meer aandelen, meer belang, dan moet je daarover bijvoorbeeld 20% belasting gaan betalen, ook als dat kapitaal in onroerend goed zit, of in aandelen. Dat zorgt voor een hoop woningen op de markt, wat goed is voor ons allemaal. Het zorgt ervoor dat kapitaal veel meer in beweging komt in plaats van dat het vast zit bij een paar rijke mensen. En het zorgt er vooral voor dat de belasting op arbeid veel lager kan worden, misschien wel een grotere belastingvrije voet, of een lagere eerste schijf, of een lager toptarief. Dat betekent dat er een veel kleinere hap uit je loon naar de loonbelasting gaat, zodat je bijvoorbeeld wel wat overhoud van je vakantiegeld of 13e maand.

Ik zou dus eerder zeggen dat zoveel belasting op arbeid diefstal is.

Belasting op kapitaal is voor het overgrote deel van de mensen juist lonend.

Waar moeten we dan wel belasting over betalen volgens jou? De staatspot moet toch worden gevuld? Als we minder belasting over ons inkomen zouden betalen, moeten we er ergens ander wel weer meer belasting op betalen. Het maakt dus eigenlijk niks uit denk ik
Wadapatja schreef:
28-10-2025 18:30
Waar moeten we dan wel belasting over betalen volgens jou? De staatspot moet toch worden gevuld? Als we minder belasting over ons inkomen zouden betalen, moeten we er ergens ander wel weer meer belasting op betalen. Het maakt dus eigenlijk niks uit denk ik
Je betaalt dan belasting over je kapitaal!
Een rijtje voorbeelden:
Je weet wel, directeuren van grote bedrijven die bijvoorbeeld 100.000 aandelen als bonus krijgen. Die betalen daar nu een paar procent vermogensbelasting over. Onroerendgoedbezitters die nu over hun huurinkomsten haast niks betalen, want dat is winst uit kapitaal.
Mensen die generatie op generatie een kapitaal erven waar ze niks voor hebben gedaan betalen daar een beetje erfbelasting over.
Boeren die grond verkopen betalen daar nu 0% belasting over.

Als dat belast gaat worden kan de belasting over arbeid procenten omlaag.
ladadieladieda schreef:
28-10-2025 18:52
Onroerendgoedbezitters die nu over hun huurinkomsten haast niks betalen, want dat is winst uit kapitaal.
Door doe wet van Hugo de Jonge moet er nu juist heel veel betalen. Daarom worden nu ook zoveel panden verkocht. Het loont niet meer om te verhuren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven