VVD: Pak uitkering Occupy-activist af.

19-11-2011 12:03 408 berichten
Alle reacties Link kopieren
VVD: Pak uitkering Occupy-activist af

De Occupy-activisten die al weken op diverse plaatsen in het land in tentenkampen demonstreren, moeten hun uitkering kwijtraken als ze die hebben. Dat stelt de VVD.

Het idee komt van de VVD in Den Haag, waar een groep demonstranten al wekenlang op het Malieveld vertoeft. 'Mensen die dag en nacht op het veld kamperen, moeten dat vooral zelf weten. Maar dan niet op kosten van de belastingbetaler,' zegt VVD-fractieleider Boudewijn Revis in het AD vandaag.

Rechercheurs

Hij wil dat de gemeente sociaal rechercheurs naar het Malieveld stuurt om uit te zoeken wie van de actievoerders een uitkering ontvangt. Revis: 'Ik ga ervan uit dat veel activisten een uitkering hebben. Wie lang in de kou kan kamperen, kan ook zijn eigen boterham verdienen. Maar wie een baan heeft, kan niet wekenlang op het Malieveld gaan zitten.'

'Beroepsdemonstranten'

In diverse steden protesteren actievoerders al weken tegen onder meer de macht van de banken. Volgens Revis is het Occupy-protest overgenomen door 'beroepsdemonstranten'. Dat zou ook verklaren waarom de sfeer rond het Malieveld grimmiger is geworden. Donderdag maakte een activist de politie nog uit voor 'Gestapo'. Ook weigerden de Occupy'ers een bouwkeet weg te halen, die dienst deed als mediacentrum.

'Er is werk zat'

De landelijke VVD-fractie ondersteunt het pleidooi van de Haagse fractie. 'Wanneer mensen gaan zitten blowen of bier willen drinken, dan hoeven ze dat niet ten koste van de hardwerkende Nederlander te doen,' stelt Kamerlid Azmani. 'Mensen mogen natuurlijk best demonstreren, ook als ze een uitkering hebben, maar ze moeten wel beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. Ik zou het steunen als gemeenten de eventuele uitkeringsgerechtigden onder de demonstranten aanpakken. Er is werk zat in de Rotterdamse haven of het Westland.'

Bron:AD.nl

-----------------------

Ik vind het een belachelijk voorstel. Wat vind jij?
En waarom vind je het belachelijk?
Eerlijk gezegd ben ik het helemaal eens met de redenering Revis. Zou goed zijn als ze dit aan zouden pakken.
Ach als ze zich netjes aan hun UWV afspraken houden boeit het me niet of ze in tentjes zitten of thuis.

Ik vraag me alleen wel af of ze dat doen...
Lekker makkelijk stemmen trekken door deze (kleine) groep eruit te pikken. Volgens mij klopt kop van stukje ook niet helemaal. VVD wil laten controleren of eventuele uitkeringstrekkers in de kampen wel aan sollicitatieplicht voldoen.
Ik vind persoonlijk dat ze dit niet moeten doen als ze een uitkering hebben. Ik heb zelf een arbeidsongeschiktheidsuitkering, maar werk (naar mijn kunnen) de poten uit mijn lijf om om te scholen zodat ik toch een aantal uur per week kan gaan werken. Deze mensen geven mensen met een uitkering een negatief imago.
Waarom kunnen ze die lui niet wegkrijgen? Wildkamperen is toch verboden in Nederland? Dus veeg dat terrein gewoon leeg!
quote:gemini2011 schreef op 19 november 2011 @ 12:07:

Ach als ze zich netjes aan hun UWV afspraken houden boeit het me niet of ze in tentjes zitten of thuis.

Ik vraag me alleen wel af of ze dat doen...Met je eens, als het legaal gaat en zich beschikbaar houden voor werk dan is er niets aan de hand. Tsja, ik vraag mij wel een beetje af of het in deze het geval is. Dus toch geen probleem als ze dat controleren?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:spectral schreef op 19 november 2011 @ 12:04:

En waarom vind je het belachelijk?Ik vind het een groffe manier om mensen de mond te snoeren. Een smerige laffe manier om mensen het recht om te demonstreren te ontnemen.
Nee controles zijn wat mij betreft prima. Maar dus niet zomaar uitkering stopzetten omdat mensen aan het demonstreren zijn.
Nederlandse politici worden met de dag gekker.
Als ze echt alleen controleren of mensen zich aan de sollicitatieplicht houden, ontnemen ze toch geen kans om te demonstreren en snoeren ze mensen ook niet de mond!
Dat kan wettelijk gezien toch ook helemaal niet germini?
Moet zeggen dat ik ook denk; hebben jullie nou echt niets te doen overdag?
quote:RooieSien schreef op 19 november 2011 @ 12:12:

[...]

Ik vind het een groffe manier om mensen de mond te snoeren. Een smerige laffe manier om mensen het recht om te demonstreren te ontnemen.Nou, volgens mij is hen dat recht niet ontnomen. Ze zijn al weken bezig. Hoeveel langer zou je ze nog willen geven om hun punt te maken?!
Wie heeft er nou tijd om weken op een plein te gaan bivakeren?? Ik word gewoon netjes op m'n werk verwacht elke dag.
Wat een achterlijke redenering, RooieSien! Ze mogen demonstreren wat ze willen, het enige wat de VVD wil voorkomen is dat wij dat met zijn allen moeten financieren. En dat lijkt me prima! Als ik me voor welke goede zaak dan ook in wil zetten, dan krijg ik daar van onze regering ook geen financiering voor.
Ik begrijp de redenering van de VVD wel maar vraag me af of dit zo gemakkelijk kan. Zou inderdaad zoals Elninjoo al zegt deze mensen boetes geven voor wildkamperen.

Wat ik overigens niet begrijp is wat deze activisten nu willen. Ze kunnen de wereld(economie) toch echt niet veranderen door daar te gaan zitten.
Ik vond die Wall street foto gisteren fantastisch; die mannen met borden met daarop 'Get a job' 'Occupy a desk'.
quote:RooieSien schreef op 19 november 2011 @ 12:12:

[...]

Ik vind het een groffe manier om mensen de mond te snoeren. Een smerige laffe manier om mensen het recht om te demonstreren te ontnemen.zolang ze hiervoor verlofdagen opnemen is het hun vrije keuze. Als ze zich niet aan de voorschriften betreffende hun uitkering houden bestaat de kans dat ze een sanctie krijgen, net zoals alle andere mensen die zich niet aan de voorschriften houden
quote:flowerbombje schreef op 19 november 2011 @ 12:19:

Wie heeft er nou tijd om weken op een plein te gaan bivakeren??.Daarbij komt dat als je kunt kamperen: Op slecht matras slapen, primitief koken, wassen, tenten opbouwen etc. etc. Dan ben je volgens mij ook best in staat om (minimaal licht) werk te doen. Dus hups, aan de slag!
Helemaal mee eens, Hoedje!
quote:flowerbombje schreef op 19 november 2011 @ 12:19:

Wie heeft er nou tijd om weken op een plein te gaan bivakeren?? Ik word gewoon netjes op m'n werk verwacht elke dag.Mensen met een uitkering bijvoorbeeld hebben daar tijd voor. Maar schijnbaar mag je met een uitkering niet demonstreren. Tja, ik blijf het een smerige manier vinden om dit protest de kop in te drukken. En wat Hekje zegt, lekker stemmen binnen halen.
Tuurlijk mag je met een uitkering wel protesteren, mits je je aan de regels van de uitkering houdt. Wat is er nou mis mee dat te controleren?
Goedzo RooieSien, gewoon vast blijven houden aan die slachtofferfilosofien, dan kom je er wel in dit leven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven