VVD: Pak uitkering Occupy-activist af.

19-11-2011 12:03 408 berichten
Alle reacties Link kopieren
VVD: Pak uitkering Occupy-activist af

De Occupy-activisten die al weken op diverse plaatsen in het land in tentenkampen demonstreren, moeten hun uitkering kwijtraken als ze die hebben. Dat stelt de VVD.

Het idee komt van de VVD in Den Haag, waar een groep demonstranten al wekenlang op het Malieveld vertoeft. 'Mensen die dag en nacht op het veld kamperen, moeten dat vooral zelf weten. Maar dan niet op kosten van de belastingbetaler,' zegt VVD-fractieleider Boudewijn Revis in het AD vandaag.

Rechercheurs

Hij wil dat de gemeente sociaal rechercheurs naar het Malieveld stuurt om uit te zoeken wie van de actievoerders een uitkering ontvangt. Revis: 'Ik ga ervan uit dat veel activisten een uitkering hebben. Wie lang in de kou kan kamperen, kan ook zijn eigen boterham verdienen. Maar wie een baan heeft, kan niet wekenlang op het Malieveld gaan zitten.'

'Beroepsdemonstranten'

In diverse steden protesteren actievoerders al weken tegen onder meer de macht van de banken. Volgens Revis is het Occupy-protest overgenomen door 'beroepsdemonstranten'. Dat zou ook verklaren waarom de sfeer rond het Malieveld grimmiger is geworden. Donderdag maakte een activist de politie nog uit voor 'Gestapo'. Ook weigerden de Occupy'ers een bouwkeet weg te halen, die dienst deed als mediacentrum.

'Er is werk zat'

De landelijke VVD-fractie ondersteunt het pleidooi van de Haagse fractie. 'Wanneer mensen gaan zitten blowen of bier willen drinken, dan hoeven ze dat niet ten koste van de hardwerkende Nederlander te doen,' stelt Kamerlid Azmani. 'Mensen mogen natuurlijk best demonstreren, ook als ze een uitkering hebben, maar ze moeten wel beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. Ik zou het steunen als gemeenten de eventuele uitkeringsgerechtigden onder de demonstranten aanpakken. Er is werk zat in de Rotterdamse haven of het Westland.'

Bron:AD.nl

-----------------------

Ik vind het een belachelijk voorstel. Wat vind jij?
Ook helemaal eens met hoedje. Als je kan occupyen kan je ook aan het werk.
quote:RooieSien schreef op 19 november 2011 @ 12:12:

[...]

Ik vind het een groffe manier om mensen de mond te snoeren. Een smerige laffe manier om mensen het recht om te demonstreren te ontnemen.Ach nee joh. Volgens mij gewoon (gemakkelijke) stemmingmakerij van de VVD.
quote:gemini2011 schreef op 19 november 2011 @ 12:13:

Nee controles zijn wat mij betreft prima. Maar dus niet zomaar uitkering stopzetten omdat mensen aan het demonstreren zijn.

Dat gebeurt ook niet. Je hebt je aan bepaalde regels te houden. Doe je dat niet krijg je dacht ik eerst een waarschuwing en ga je door je niet aan de regels te houden dan wordt je gekort op je uitkering.

Zo zat het dacht ik.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

[...]

Ik vind het een groffe manier om mensen de mond te snoeren. Een smerige laffe manier om mensen het recht om te demonstreren te ontnemen.

Helemaal niet. Iemand kan zijn vakantiedagen opgenomen hebben. En zelfs uitkeringsgerechtigde kunnen vakantie aanvragen.

Dus als je niets verkeerds doet is het toch ook niet erg om te controleren of er geen dingen gebeuren die simpelweg niet mogen? Op zoveel dingen is er controle dus waarom hier niet?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

[...]

Ik vind het een groffe manier om mensen de mond te snoeren. Een smerige laffe manier om mensen het recht om te demonstreren te ontnemen.

Mensen hebben recht op demonstreren.

Alleen geen recht op wildkamperen of uitkeringsfraude.
quote:hoedje schreef op 19 november 2011 @ 12:18:

Nou, volgens mij is hen dat recht niet ontnomen. Ze zijn al weken bezig. Hoeveel langer zou je ze nog willen geven om hun punt te maken?!Het recht om te demonstreren en je mening te uiten is niet aan een tijdslimiet gebonden.
Jaap, waarom moet dat recht gefinancierd worden door de overheid?
Volgens mij moet je met een bijstandsuitkering er alles aan doen om weer aan de slag te gaan, als je daartoe lichamelijk in staat bent. Dus... als je in staat bent om al weken in een tentje te meuren en te demonstreren ben je ook in staat om een baan te zoeken, toch? En als je dat niet doet omdat je het belangrijk vindt om WEKENLANG te demonstreren, dan moet je ook niet raar opkijken als de uitkeringsinstantie vindt dat jij je niet aan de afspraak houdt nl: jij krijgt van ons geld maar dan verwachten wij dat jij er alles aan doet om te proberen weer in je eigen levensonderhoud te voorzien.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
quote:flowerbombje schreef op 19 november 2011 @ 12:27:

Ook helemaal eens met hoedje. Als je kan occupyen kan je ook aan het werk.Lekker simpel bedacht. Dus als je kan protesteren & kamperen kun je ook werken? Dan kan iedereen die geestelijk en lichamelijk (redelijk) in orde is wel aan het werk. Waarom alleen kijken naar Occupy-mensen?
Als je een uitkering ontvangt moet je je regelmatig melden en aantonen dat je aan het solliciteren bent. Als je daar niet aan voldoet word je uiteindelijk vanzelf gekort op je uitkering. Ik zie niet in waarom daar extra rechercheurs op moeten worden gezet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Oh ik vind dit niet alleen voor de occupy mensen hoor Hekje. Als je in staat bent om te werken hoor je dat te doen. Kun jij wel simpel gedacht vinden, maar veel ingewikkelder is het niet hoor.
quote:flowerbombje schreef op 19 november 2011 @ 12:43:

Oh ik vind dit niet alleen voor de occupy mensen hoor Hekje. Als je in staat bent om te werken hoor je dat te doen. Kun jij wel simpel gedacht vinden, maar veel ingewikkelder is het niet hoor.

Ben ik met je eens. Als je kan werken moet je vooral gaan werken. Ik ga er maar vanuit dat meeste werklozen een reden hebben voor de werkloosheid. Of dat nu een kampeerder, protesteerder, aan auto sleutelende buurman of gescheiden vriendin is.

Ben het alleen niet eens met de gedachte: "als je kan protesteren kun je ook werken".
quote:nummerzoveel schreef op 19 november 2011 @ 12:22:

Wat een achterlijke redenering, RooieSien! Ze mogen demonstreren wat ze willen, het enige wat de VVD wil voorkomen is dat wij dat met zijn allen moeten financieren. En dat lijkt me prima! Als ik me voor welke goede zaak dan ook in wil zetten, dan krijg ik daar van onze regering ook geen financiering voor.

Ach welnee! De controle op alle plichten die voortvloeien uit het krijgen van een uitkering zijn in beton gegoten. De VVD hoopt weer eens met een nieuw populistisch sentiment te scoren op de markt voor stemmen van kortzichtige Nederlanders. Laat ze ophouden met die flauwekul, en gewoon doen waarvoor ze betaald worden: De stagnerende economie weer aan de praat krijgen. Want sinds Rutte, Verhagen en Wilders het voor het zeggen hebben in ons land, is de klad erin gekomen. Als een van de weinige landen in Europa kijken we tegen een economische krimp en een nieuwe recessie aan, dankzij het kabinetsbeleid. En de aandacht afleiden met dit soort gekleuter is buitengewoon beschamend!

Zeg dan gewoon eerlijk: 'Het interesseert ons geen ene moer hoe jij denkt over de systeemcrisis in onze kapitalistische maatschappij. En als je je mond opentrekt, pakken we je je zakgeld ook nog af! Kun je creperen, of het criminele pad op gaan. En doe dat laatste maar, dan kunnen wij weer meer politie aanstellen! Want dát is onze hobby! Heel het land volhangen met camera's, en de ene helft van Nederland die de andere in de gaten houdt.......' Zijn ze een keer eerlijk, voor de verandering!
Waarom niet hekje? Kamperen in de kou op een rottig plein is zwaarder dan menig baan.
quote:hekje schreef op 19 november 2011 @ 12:38:

[...]

Waarom alleen kijken naar Occupy-mensen?Het maakt het extra irritant als de mensen die demonstreren tegen deze maatschappij tegelijkertijd onderhouden worden door deze maatschappij.

[...]

Lekker simpel bedacht. Dus als je kan protesteren & kamperen kun je ook werken? Dan kan iedereen die geestelijk en lichamelijk (redelijk) in orde is wel aan het werk. Waarom alleen kijken naar Occupy-mensen?

Omdat dit topic gaat over uitkeringsgerechtigden die deelnemen aan occupy en de VVD die wil laten controleren of zij zich aan hun verplichtingen houden, zoals solliciteren. Het gaat niet over alle uitkeringsgerechtigden.

Dus niet simpel bedacht, dit is het onderwerp in dit topic

Ik vind het overigens een goede zaak als er gaat worden gecontroleerd. Zouden ze ook mogen doen bij studenten die hieraan deelnemen, hun studie verwaarlozen, maar toch nog studiefinanciering krijgen.
quote:flowerbombje schreef op 19 november 2011 @ 12:35:

Jaap, waarom moet dat recht gefinancierd worden door de overheid?Zeg ik dat?
Maar als je een bijstandsuitkering of een WW-uitkering hebt dan beweer je toch niet dat je niet kan werken? Zolang je geen baan kunt vinden, mag je in de tussentijd toch gewoon demonstreren?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

[...]

Lekker simpel bedacht. Dus als je kan protesteren & kamperen kun je ook werken? Dan kan iedereen die geestelijk en lichamelijk (redelijk) in orde is wel aan het werk. Waarom alleen kijken naar Occupy-mensen?

Niet alleen deze mensen, maar het is wel een goed begin. Ze hebt ze zo ongeveer op heterdaad betrapt terwijl ze aan het 'werken' zijn.

Bovendien kost dit kampeeruitje de maatschappij kapitalen die waarschijnlijk wel een nuttigere bestemming kunnen hebben. Bijvoorbeeld voor een uitkering voor mensen die echt niet kunnen werken!
quote:jaap schreef op 19 november 2011 @ 12:50:

[...]

Zeg ik dat?Nee, daar gaat dit topic over.
quote:Susan schreef op 19 november 2011 @ 12:42:

Als je een uitkering ontvangt moet je je regelmatig melden en aantonen dat je aan het solliciteren bent. Als je daar niet aan voldoet word je uiteindelijk vanzelf gekort op je uitkering. Ik zie niet in waarom daar extra rechercheurs op moeten worden gezet.

Vind ik ook.

Mensen die een uitkering krijgen worden gefinancierd om basisbenodigdheden, zoals onderdak, eten etc. te kunnen betalen. Als ze in de tussentijd veel tijd besteden aan lezen of tuinieren, noemen we dat dan ook 'de overheid financiert hobbies, laat ze gaan werken?'

Als (als!) de mensen van Occupy inderdaad een uitkering ontvangen én als ze zich nu niet houden aan de voorwaarden voor die uitkering, geen probleem dat er dan maatregelen genomen worden. Maar voor zover ik weet is niet van iedereen daar bekend wat ze in het dagelijks leven doen.

Dat je zelf elke dag op kantoor moet melden betekent niet dat er geen banen zijn waarin je wat meer vrijheid hebt.

Maar volgens mij zit hier de afkeer van Occupy'ers een beetje in de weg van een neutrale opvatting.
This is an unacceptable timeline
Indirect wel ja, Jaap.

Met protesteren is niks mis. Ook niet als je een uitkering hebt, mits je je aan de regels van die uitkering houdt. Wat is er mis mee om dat te controleren? Je gaat me toch niet serieus vertellen dat jij daar iets op tegen hebt?
Susan, hoe makkelijk solliciteert het vanuit een tent? Vraag je dat eens af.....
quote:Susan schreef op 19 november 2011 @ 12:51:

Maar als je een bijstandsuitkering of een WW-uitkering hebt dan beweer je toch niet dat je niet kan werken? Zolang je geen baan kunt vinden, mag je in de tussentijd toch gewoon demonstreren?Ze controleren toch alleen maar of je aan je sollicitatieplicht voldoet? Toch niets mis mee?
Belachelijk, waar bemoeien ze zich mee?! Een uitkering krijg je onder bepaalde voorwaarden, als je daaraan voldoet, maakt het helemaal niet uit hoe je je dag verder indeelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven