Wat is dat toch opeens met abortus?

16-11-2019 23:08 1150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaan we terug in de tijd? De laatste jaren lijkt het aantal anti-abortusactivisten hand over hand toe te nemen. Wat is dat toch opeens? Het recht op abortus is nog maar zo kort geleden zo hard bevochten...

https://nos.nl/artikel/2310713-duizende ... ortus.html

Recht op abortus?

Totaal aantal stemmen: 503

Voor (89%)
Bij uitzondering (verkrachting, ziekte...) (7%)
Tegen (4%)
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet snap: Ik lees met regelmaat hier op het forum (én voel het daarbuiten) angst voor het overnemen van zgn fundamenteel denken. En ondertussen gaat de 'gemiddelde' jonge Nederlander weer heel hard terug naar de jaren 40-50 en zegt dat ik (50-er) mij als een zure feminist gedraag als ik hierop bevraag of wat van vind.

Echt :@@:
Ik ervaar dit als zeer ambivalent gedrag.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
16-11-2019 23:37
@MinkeDeWit, volgens mij houden artsen 22 weken aan, maar ik snap dat je dat heel laat vindt. Alleen gaat het daar blijkbaar niet om bij die nieuwe anti-abortusbeweging. Die willen gewoon dat abortus helemaal niet mogelijk is en vallen bij klinieken vrouwen lastig.
De mensen die vrouwen bij klinieken lastig vallen zijn natuurlijk de extreemsten hé.
Maar bij de protestmars van vandaag waren heel veel mensen, veel meer dan bij de klinieken staan.

En fanatieke tegenstanders van abortus hebben veel geld opgehaald, waardoor deze maand in het hele land folders door de bus kunnen vallen. Zo’n folder in de bus gaat mij ook te ver.

Bij het humanistisch verbond kun je daar voor een euro een deurstikker tegen kopen.
En er is ook een sticker met ‘niet in mijn gleuf’

Maar ik ben ondanks dat toch wel blij met een tegengeluid. Ik ben het daar niet mee eens, maar ben wél blij dat dat er is.

Ik meende trouwens op het journaal te horen dat steeds meer mensen vóór abortus zijn
De trendbreuk is dat er bij de griep tegenstanders nu meer jongeren dan ouderen zijn.
( dacht ik hoor, ik was ondertussen ook andere dingen aan het doen)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Over 20 jaar lachen we over de anti vaxxers en anti abortus mensen en de mensen die ze serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
16-11-2019 23:57
Over 20 jaar lachen we over de anti vaxxers en anti abortus mensen en de mensen die ze serieus nemen.
Dat zeiden ze in Polen ook..................
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
De maatschappij heeft zijn hoogtepunt allang bereikt, je kunt niet hoger dan hoog, als je het hoogtepunt hebt bereikt komt er een terugval. Dat is nu gaande. De geschiedenis herhaalt zich altijd.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat bij de klinieken geen vrouwen lastig worden gevallen. Er word juist naar ze geluisterd en hulp aangeboden. Ik weet hoeveel pijn een abortus achteraf kan geven. En daar is juist nu vaak geen oog voor. Hup.. weghalen en door! Maar het was wel leven, hoe klein ook! En de beweging staat juist ook voor meer hulp/nazorg aan die vrouwen.
CleopatraVII schreef:
16-11-2019 23:58
Dat zeiden ze in Polen ook..................
Topargument wel.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
17-11-2019 00:01
Topargument wel.
Je weet hoe het daar ging?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Maar soms gebeurd zo’n abortus onnodig door bijvoorbeeld niet juist of zorgvuldig om te gaan met voorbehoedsmiddelen.

Daarnaast zijn er ook gevallen waarbij bij twijfel al meteen aan abortus wordt gedacht, terwijl het iets heel moois is en eigenlijk en best een heftige stap ook is.
Als je na zo’n besluit toch achteraf spijt krijgt, zal door merg en been gaan.
Zo kun je aan situaties denken waarbij ze later geen kinderen ineens meer kunnen krijgen of geen geschikte partner maar wel wil kinderen willen enz.
Je zal er altijd aan blijven denken. Weet niet, maar sommige hebben echt al 6 abortussen achter de rug en dan denk ik wel van: doet het dan niks met je??

Ik merk dat abortus gewoon te vaak als eerste oplossing wordt gezien en te makkelijk ook over wordt gepraat. Het is een zeer heftige ingreep waarbij je emotioneel ook eronder gaat.
Tegenwoordig leert de maatschappij ons ook dat we eerst voor onszelf en carrière moeten kiezen, voor we aan kinderen beginnen. Dus je offert je kind als t ware op voor je vrije tijd. Terwijl die vrije tijd gewoon prima gecombineerd kan worden. Weet je, zijn allemaal excuses dat je er niet klaar voor bent. Maar uiteindelijk is het toch wel een grijs gebied wanneer je wel of niet klaar voor bent en als zoiets je overkomt doordat je seks hebt is het niet zo gek dat je in je achterhoofd houd dat zoiets kan gebeuren.

Klote situaties, zoals 16 and pregnant, rot huwelijk of uit elkaar enz spreekt voor zich. Maar situaties waarbij ze abortus pleegt doordat de ma nog liever een jaar of twee wacht doordat het dan beter uitkomt vind ik bizar.
Ik vind het een hele rare ontwikkeling, dat er juist flink wat millenials anti-abortus-demonstreerden. Dat de oudere vooral religieuze generatie tegen is, is nog een restant van voordat dit recht was toegestaan. Maar dat er meer jongeren dan ouderen daar liepen, dat vind ik echt zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
17-11-2019 00:03
Ik vind het een hele rare ontwikkeling, dat er juist flink wat millenials anti-abortus-demonstreerden. Dat de oudere vooral religieuze generatie tegen is, is nog een restant van voordat dit recht was toegestaan. Maar dat er meer jongeren dan ouderen daar liepen, dat vind ik echt zorgelijk.
Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
MeisjeVanDeBuurt schreef:
17-11-2019 00:03
Maar soms gebeurd zo’n abortus onnodig door bijvoorbeeld niet juist of zorgvuldig om te gaan met voorbehoedsmiddelen.

Daarnaast zijn er ook gevallen waarbij bij twijfel al meteen aan abortus wordt gedacht, terwijl het iets heel moois is en eigenlijk en best een heftige stap ook is.
Als je na zo’n besluit toch achteraf spijt krijgt, zal door merg en been gaan.
Zo kun je aan situaties denken waarbij ze later geen kinderen ineens meer kunnen krijgen of geen geschikte partner maar wel wil kinderen willen enz.
Je zal er altijd aan blijven denken. Weet niet, maar sommige hebben echt al 6 abortussen achter de rug en dan denk ik wel van: doet het dan niks met je??

Ik merk dat abortus gewoon te vaak als eerste oplossing wordt gezien en te makkelijk ook over wordt gepraat. Het is een zeer heftige ingreep waarbij je emotioneel ook eronder gaat.
Tegenwoordig leert de maatschappij ons ook dat we eerst voor onszelf en carrière moeten kiezen, voor we aan kinderen beginnen. Dus je offert je kind als t ware op voor je vrije tijd. Terwijl die vrije tijd gewoon prima gecombineerd kan worden. Weet je, zijn allemaal excuses dat je er niet klaar voor bent. Maar uiteindelijk is het toch wel een grijs gebied wanneer je wel of niet klaar voor bent en als zoiets je overkomt doordat je seks hebt is het niet zo gek dat je in je achterhoofd houd dat zoiets kan gebeuren.

Klote situaties, zoals 16 and pregnant, rot huwelijk of uit elkaar enz spreekt voor zich. Maar situaties waarbij ze abortus pleegt doordat de ma nog liever een jaar of twee wacht doordat het dan beter uitkomt vind ik bizar.


Ik vind dat ieder kind recht heeft op ouders die het wensen. Hoe is het voor het kind om op te groeien bij een of twee ouders die het niet hadden gewild?
Ik had vroeger een klasgenootje waarvan het heel duidelijk was dat zij ongewenst was. Hoe erg moet dat zijn, om dat zelf te beseffen?

Ik vind daarbij dat je niet levenslang 'gestraft' hoeft te worden, en sterker nog, dat je levenslang het leven van 2 anderen (het kind en de vader) bepaalt omdat je een keer slordig bent geweest met anticonceptie.
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
17-11-2019 00:03

Ik merk dat abortus gewoon te vaak als eerste oplossing wordt gezien en te makkelijk ook over wordt gepraat.
Door wie?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
@meisjevandebuurt:

Ik vind dat jij, en ik, en niemand anders dan de zwangere vrouw iets te zeggen heeft over de voorwaarden of motieven voor abortus.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
17-11-2019 00:03
Maar soms gebeurd zo’n abortus onnodig door bijvoorbeeld niet juist of zorgvuldig om te gaan met voorbehoedsmiddelen.

Daarnaast zijn er ook gevallen waarbij bij twijfel al meteen aan abortus wordt gedacht, terwijl het iets heel moois is en eigenlijk en best een heftige stap ook is.
Als je na zo’n besluit toch achteraf spijt krijgt, zal door merg en been gaan.
Zo kun je aan situaties denken waarbij ze later geen kinderen ineens meer kunnen krijgen of geen geschikte partner maar wel wil kinderen willen enz.
Je zal er altijd aan blijven denken. Weet niet, maar sommige hebben echt al 6 abortussen achter de rug en dan denk ik wel van: doet het dan niks met je??

Ik merk dat abortus gewoon te vaak als eerste oplossing wordt gezien en te makkelijk ook over wordt gepraat. Het is een zeer heftige ingreep waarbij je emotioneel ook eronder gaat.
Tegenwoordig leert de maatschappij ons ook dat we eerst voor onszelf en carrière moeten kiezen, voor we aan kinderen beginnen. Dus je offert je kind als t ware op voor je vrije tijd. Terwijl die vrije tijd gewoon prima gecombineerd kan worden. Weet je, zijn allemaal excuses dat je er niet klaar voor bent. Maar uiteindelijk is het toch wel een grijs gebied wanneer je wel of niet klaar voor bent en als zoiets je overkomt doordat je seks hebt is het niet zo gek dat je in je achterhoofd houd dat zoiets kan gebeuren.

Klote situaties, zoals 16 and pregnant, rot huwelijk of uit elkaar enz spreekt voor zich. Maar situaties waarbij ze abortus pleegt doordat de ma nog liever een jaar of twee wacht doordat het dan beter uitkomt vind ik bizar.
Jij vindt dit allemaal. Dat is je goed recht. Maar dat geeft toch geen recht om bij wet een vrouw op te leggen een zwangerschap uit te dragen.

Wie ben jij om een ander de maat te nemen?

Ik bijvoorbeeld wil gewoon niet zwanger zijn en een abortus is dan ook voor mij geen moeilijke keuze en al helemaal niet iets waar ik aan onder door ga.
Nova66 schreef:
16-11-2019 23:27
Stel de vraag dan niet als je het antwoord niet wilt horen.

Geef dan geen antwoord als je te dom bent om normaal op de vraag in te gaan.
MeisjeVanDeBuurt schreef:
17-11-2019 00:03
Maar soms gebeurd zo’n abortus onnodig door bijvoorbeeld niet juist of zorgvuldig om te gaan met voorbehoedsmiddelen.

Daarnaast zijn er ook gevallen waarbij bij twijfel al meteen aan abortus wordt gedacht, terwijl het iets heel moois is en eigenlijk en best een heftige stap ook is.
Als je na zo’n besluit toch achteraf spijt krijgt, zal door merg en been gaan.
Zo kun je aan situaties denken waarbij ze later geen kinderen ineens meer kunnen krijgen of geen geschikte partner maar wel wil kinderen willen enz.
Je zal er altijd aan blijven denken. Weet niet, maar sommige hebben echt al 6 abortussen achter de rug en dan denk ik wel van: doet het dan niks met je??

Ik merk dat abortus gewoon te vaak als eerste oplossing wordt gezien en te makkelijk ook over wordt gepraat. Het is een zeer heftige ingreep waarbij je emotioneel ook eronder gaat.
Tegenwoordig leert de maatschappij ons ook dat we eerst voor onszelf en carrière moeten kiezen, voor we aan kinderen beginnen. Dus je offert je kind als t ware op voor je vrije tijd. Terwijl die vrije tijd gewoon prima gecombineerd kan worden. Weet je, zijn allemaal excuses dat je er niet klaar voor bent. Maar uiteindelijk is het toch wel een grijs gebied wanneer je wel of niet klaar voor bent en als zoiets je overkomt doordat je seks hebt is het niet zo gek dat je in je achterhoofd houd dat zoiets kan gebeuren.

Klote situaties, zoals 16 and pregnant, rot huwelijk of uit elkaar enz spreekt voor zich. Maar situaties waarbij ze abortus pleegt doordat de ma nog liever een jaar of twee wacht doordat het dan beter uitkomt vind ik bizar.
Als de vrouw geen kind wil is een abortus nooit onnodig.
anoniem_392256 wijzigde dit bericht op 17-11-2019 00:14
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
17-11-2019 00:03

Tegenwoordig leert de maatschappij ons ook dat we eerst voor onszelf en carrière moeten kiezen, voor we aan kinderen beginnen. Dus je offert je kind als t ware op voor je vrije tijd. Terwijl die vrije tijd gewoon prima gecombineerd kan worden. Weet je, zijn allemaal excuses dat je er niet klaar voor bent. Maar uiteindelijk is het toch wel een grijs gebied wanneer je wel of niet klaar voor bent en als zoiets je overkomt doordat je seks hebt is het niet zo gek dat je in je achterhoofd houd dat zoiets kan gebeuren.
Maar situaties waarbij ze abortus pleegt doordat de ma nog liever een jaar of twee wacht doordat het dan beter uitkomt vind ik bizar.
Dus maar een kind krijgen want het komt 'vast wel' goed? Mijn ervaring is dat dit zeker niet altijd zo is. Ouders die eigenlijk dus niet zo heel goed kinderen kunnen groot brengen en zeker niet omdat ze kwade intenties zouden hebben. Wel omdat het hen gewoon is overkomen en zij zich helemaal niet zo goed kunnen aanpassen. De gevolgen voor een kinderleven kunnen dan groot zijn. Het is niet aan mij om te bepalen wat iemand wel of niet doet. Integendeel maar op mij komt het dan weer bizar over dat jij het bizar vindt dat mensen dit willen voorkomen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
17-11-2019 00:12
Als de vrouw geen kind wil is een abortus nooit onnodig.
Exact.
mariejan wijzigde dit bericht op 17-11-2019 00:20
26.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
17-11-2019 00:06
Door wie?
In mijn beleving werkelijk door iedereen die zelf in idealere omstandigheden een kind gekregen heeft.

Ik weet niet meer tegen wie het was, maar wel dat ik echt minder dan een weet geleden uitviel tegen iemand die ik altijd wel leuk vond omdat diegene precies dát deed op napraat: abortus als enige logische oplossing presenteren.

Dat ligt (over)gevoelig bij mij en dat weet ik wel, maar hier op het forum wordt iedereen die richting zwangerschap voldragen adviseerde ook behoorlijk rap in een hoek gedrukt. (Ik schreef zojuist eerst ‘kindje houden’ in plaats van ‘zwangerschap voldragen’, maar dat is al te sturend taalgebruik in dit soort situaties)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Mariejan schreef:
17-11-2019 00:13
Exact.

Ik zou alleen zeggen: als de vrouw geen kind wil.
Zwanger zijn maakt je geen moeder.
Ik verbeter het net en las toen jouw comment ;)
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
17-11-2019 00:09
@meisjevandebuurt:

Ik vind dat jij, en ik, en niemand anders dan de zwangere vrouw iets te zeggen heeft over de voorwaarden of motieven voor abortus.
:worship:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet begrijp is waar mensen zich zo druk om maken. Het is geen verplichting. Wil je het niet, dan doe je het niet, klaar. Laat de optie open voor als mensen wel abortus willen doen. Hun leven, hun lichaam, hun baby, hun beslissing. Hoezo ga jij als tegenstander bepalen voor iemand of die wel of niet een kind op de wereld moet brengen. Ga jij het dan ook opvoeden? Verzorgen? Waar bemoei je je mee. Zolang er voor niemand de keus wordt opgelegd, zie ik het nut niet om te gaan demonstreren. Vrije keuze.

Maar, wat ik echt niet kan uitstaan en tenenkrommend vind, is dat een stel mannen (!!!) hierover gaan beslissen. Sodemieter op met je leuter. Je hebt niks te maken met zwangerschap.
Soms zouden mensen juist een abortus moeten overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Ja jammer dat we de op sommige gebieden weer steeds conservatiever worden.

Er zijn al genoeg mensen op de wereld en dan zouden we ook nog eens vrouwen verplichten om iedere zwangerschap uit te dragen. Nou daar wordt de wereld geen betere plek van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven