Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
29-03-2020 11:20
Een goede tip: Geloof niemand zomaar op z'n mooie blauwe ogen, blijf zelf logisch nadenken met een open mind, spreek met veel mensen en lees je in.
Dat beantwoordt de vraag niet: waarom vermeld je geen bronnen?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik ontzettend van krantenberichten zoals dit. En ik ben ook verbaasd dat dat niet bij Worldometers staat, daar staat gewoon nog steeds no fatalities tussen de 0 en de 9 jaar. Is er iets meer bekend over risico's voor baby's? Hadden de getroffen baby's onderliggend lijden?

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/b ... ~abf0bbfb/
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-03-2020 11:16
Het is gewoon heel erg bevredigend om te zien dat een idee dat ik zelf heb, onderzocht en/of gebruikt te zien worden door mensen die er verstand van hebben. Ik heb absoluut niet de arrogantie om te denken dat ik zelf iets bijdraag. Ik speel alleen het online spel mee en vind het leuk daar over te sparren hier op dit forum. Niets meer, niets minder.
maar je bent compleet blind voor de redenen om iets niet te doen en blijft jouw idee doordouwen als zijnde hét antwoord
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
29-03-2020 11:25
Ik schrik ontzettend van krantenberichten zoals dit. En ik ben ook verbaasd dat dat niet bij Worldometers staat, daar staat gewoon nog steeds no fatalities tussen de 0 en de 9 jaar. Is er iets meer bekend over risico's voor baby's? Hadden de getroffen baby's onderliggend lijden?

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/b ... ~abf0bbfb/
dat wordt dus nog onderzocht
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-03-2020 11:16
Het is gewoon heel erg bevredigend om te zien dat een idee dat ik zelf heb, onderzocht en/of gebruikt te zien worden door mensen die er verstand van hebben. Ik heb absoluut niet de arrogantie om te denken dat ik zelf iets bijdraag. Ik speel alleen het online spel mee en vind het leuk daar over te sparren hier op dit forum. Niets meer, niets minder.
Dat vind ik eigenlijk wel een grappige en relativerende uitleg. Het enige nadeel vind ik dat het eindeloos speculeren over maatregelen en tekortkomingen (niet door jou specifiek maar door heel veel mensen hier) een sfeer van wantrouwen creëert waar sommigen nogal in doorslaan. Maar dat is een persoonlijke afweging.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
29-03-2020 11:25
Ik schrik ontzettend van krantenberichten zoals dit. En ik ben ook verbaasd dat dat niet bij Worldometers staat, daar staat gewoon nog steeds no fatalities tussen de 0 en de 9 jaar. Is er iets meer bekend over risico's voor baby's? Hadden de getroffen baby's onderliggend lijden?

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/b ... ~abf0bbfb/
Dat wordt uiteraard nog onderzocht.

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... th-of-baby
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
29-03-2020 11:20
Een goede tip: Geloof niemand zomaar op z'n mooie blauwe ogen, blijf zelf logisch nadenken met een open mind, spreek met veel mensen en lees je in.
Wat een arrogant flauwekulantwoord. Dat is precies wat Zaza doet, en vele anderen met haar.
Effecten van de lockdown beginnen duidelijk te worden:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-03-2020 11:16
Het is gewoon heel erg bevredigend om te zien dat een idee dat ik zelf heb, onderzocht en/of gebruikt te zien worden door mensen die er verstand van hebben. Ik heb absoluut niet de arrogantie om te denken dat ik zelf iets bijdraag. Ik speel alleen het online spel mee en vind het leuk daar over te sparren hier op dit forum. Niets meer, niets minder.
Dus jij leest ergens dat dat middel misschien werkzaam is.
Ik lees over forse bijwerkingen, dus ik snap dat ze terughoudend zijn met dat middel.
Maar jij concludeert alweer dat NL veel te laks is met dat middel.

Echt, dat is geen nuttige bijdrage hoor, integendeel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
29-03-2020 11:25
Ik schrik ontzettend van krantenberichten zoals dit. En ik ben ook verbaasd dat dat niet bij Worldometers staat, daar staat gewoon nog steeds no fatalities tussen de 0 en de 9 jaar. Is er iets meer bekend over risico's voor baby's? Hadden de getroffen baby's onderliggend lijden?

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/b ... ~abf0bbfb/
Misschien wiegendood.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
29-03-2020 11:25
Ik schrik ontzettend van krantenberichten zoals dit. En ik ben ook verbaasd dat dat niet bij Worldometers staat, daar staat gewoon nog steeds no fatalities tussen de 0 en de 9 jaar. Is er iets meer bekend over risico's voor baby's? Hadden de getroffen baby's onderliggend lijden?

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/b ... ~abf0bbfb/
Omdat je dat dus niet weet schrik ik hier dus helemaal niet van. Het kan maar zo een heel ander verhaal zijn he. In de Televaag staat ook met grote regelmaat een eenzijdig verhaal dat later heel anders in elkaar blijkt te steken.
Chocolade, altijd goed!
rosanna08 schreef:
29-03-2020 11:26
maar je bent compleet blind voor de redenen om iets niet te doen en blijft jouw idee doordouwen als zijnde hét antwoord
Helemaal niet.
Ik haal alleen de verschillen aan die ik constateer tussen verschillende landen met een andere aanpak.
Dat hoge dosissen van die rommel meer kwaad dan goed doen is mij ook wel duidelijk.
Maar wellicht dat in een heel vroeg stadium al kunnen behandelen wel met 'n lagere dosis zou kunnen dan dat ze nu inzetten?

Er was ook een uit januari daterend artikel dat ze in Leuven aan 't testen waren met het gele koorts vaccin om te kijken of dat omgebouwd kan worden voor corona. Helaas geen verder nieuws over gevonden of dat ook redelijkerwijs tot een oplossing kan leiden, maar ik vind het interessant om te volgen allemaal.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
29-03-2020 11:31
Misschien wiegendood.
Ja, en verder staat het in het AD. Hou op mensen!
Chocolade, altijd goed!
mater_matuta schreef:
29-03-2020 11:25
Ik schrik ontzettend van krantenberichten zoals dit. En ik ben ook verbaasd dat dat niet bij Worldometers staat, daar staat gewoon nog steeds no fatalities tussen de 0 en de 9 jaar. Is er iets meer bekend over risico's voor baby's? Hadden de getroffen baby's onderliggend lijden?

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/b ... ~abf0bbfb/
Dit zijn natuurlijk nare berichten maar als je naar de grote getallen kijkt zie je dat het percentage ziekenhuisopnames van mensen onder de 45 op iets van 6% ligt en die er aan overlijden bijna nul.
Alle reacties Link kopieren
Het AD is ook enorm alarmistisch, zeker qua krantenkoppen op dit moment.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-03-2020 11:32
Helemaal niet.
Ik haal alleen de verschillen aan die ik constateer tussen verschillende landen met een andere aanpak.
Dat hoge dosissen van die rommel meer kwaad dan goed doen is mij ook wel duidelijk.
Maar wellicht dat in een heel vroeg stadium al kunnen behandelen wel met 'n lagere dosis zou kunnen dan dat ze nu inzetten?

Er was ook een uit januari daterend artikel dat ze in Leuven aan 't testen waren met het gele koorts vaccin om te kijken of dat omgebouwd kan worden voor corona. Helaas geen verder nieuws over gevonden of dat ook redelijkerwijs tot een oplossing kan leiden, maar ik vind het interessant om te volgen allemaal.
wellicht, maar ik vind het persoonlijk wel heel prettig dat bijv Nederland eerst wil weten of het idd werkt en of de nadelen niet groter zijn dan de voordelen. Nogmaals, het is nog helemaal niet duidelijk of degenen bij wie het aangeslagen zou zijn, niet gewoon beter zouden zijn geworden zonder dat spul.

Ik snap dat het interessant is om die onderzoeken te volgen, dat vind ik zelf ook, maar om het dan te promoten en te zeggen dat we het hier verkeerd doen, want Australië zet het wel in, vind ik een stap te ver.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
29-03-2020 11:34
Het AD is ook enorm alarmistisch, zeker qua krantenkoppen op dit moment.
Altijd. Stelletje prutsers.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 10:55
Het is vrij makkelijk in grote hoeveelheden te produceren, dat is hier al gezegd in februari.

Ze gaan dat medicijn (of andere medicijnen) echt wel toedienen als het blijkt te werken hoor. Maar de bijwerkingen mogen niet erger zijn dan de ziekte waarvoor het gegeven wordt natuurlijk. En het heeft serieuze bijwerkingen.
Volgens mij valt dat met de hydroxychloroquine wel mee.
Maar: Hydroxychloroquine is tegenwoordig in NL mogelijk beperkt beschikbaar. (swab.nl)
.
rosanna08 schreef:
29-03-2020 11:37
wellicht, maar ik vind het persoonlijk wel heel prettig dat bijv Nederland eerst wil weten of het idd werkt en of de nadelen niet groter zijn dan de voordelen. Nogmaals, het is nog helemaal niet duidelijk of degenen bij wie het aangeslagen zou zijn, niet gewoon beter zouden zijn geworden zonder dat spul.

Ik snap dat het interessant is om die onderzoeken te volgen, dat vind ik zelf ook, maar om het dan te promoten en te zeggen dat we het hier verkeerd doen, want Australië zet het wel in, vind ik een stap te ver.
Dat was ook het eerste wat ik er over schreef: komt het omdat het werkt als je slechts milde klachten hebt, of komt het omdat die mensen ook genezen waren als ze zoals in Nederland thuis hadden moeten uitzieken zonder extra medicatie?
Dat vind ik dus interessante materie.
En antwoorden zullen er voorlopig nog niet op komen want het is in elk land experimenteren nu nog.
Alleen daarom hoop ik al te overleven, om de raadsels opgelost te zien worden in de toekomst ;-D
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
29-03-2020 11:38
Altijd. Stelletje prutsers.
Telegraaf 2.0 hoor dat inderdaad.
Honey, you should see me in a crown
Griebus67 schreef:
29-03-2020 11:11
Echt, al die mensen hier met hun 'gezond verstand' en hun ideetjes. Dit is fucking moeilijke materie waar zo'n beetje de hele wetenschappelijke wereld zich nu over buigt. Wie als thuiszitter nu nog denkt dat ie dé oplossing heeft waar duizenden medici en beleidsmakers toevallig even overheen hebben gekeken, is óf dom óf arrogant óf in 0,001 procent van de gevallen inderdaad een genie die de mensheid gaat redden.

Kijk voor je post even heel goed in de spiegel en vraag je in alle eerlijkheid af tot welke categorie je behoort. Please.
:mrgreen:
Helemaal mee eens.

Ik blijf er op hameren: het is makkelijk blaten als je geen verantwoordelijkheid draagt.
Alle reacties Link kopieren
Van een blog van een wetenschapsjournalist, 'For better science' :

As COVID19 pandemic rages on, French microbiologist Didier Raoult offers a cure. President Trump is convinced, but is Raoult's research reliable, here and in general?
Coronavirus COVID-19 pandemic is about to be stopped by a stroke of a French “genius” with a history of publishing manipulated data. The charismatic Didier Raoult, director of the Research Unit in Infectious and Tropical Emergent Diseases (URMITE) in Marseille has found a cure: the humble chloroquine, cheap unpatented substance used to treat malaria and autoimmune diseases lupus and rheumatism. The substance so far failed in all antiviral therapies, but this didn’t prevent Raoult from deciding that chloroquine can cure corona virus infections, serious side effects notwithstanding. To prove that, Raoult treated 26 patients at his institution with the derivative hydroxychloroquine, alone and in combination with the antibiotic (meaning antibacterial!) drug azithromycine. The study was not randomised, ethically approved only after it already began, and it was not really controlled: the 16 control patients were treated in different clinics.

After some adjustments (patients removed, data points guessed), a preprint was published simultaneously with a paper in a peer reviewed journal Raoult basically controls. Next, a lawyer with whom Rault partnered with pitched the miracle cure to Fox News, which is the TV channel US president Donald Trump watches all day to get all his information. Trump then tweeted this:



Donald J. Trump

@realDonaldTrump
HYDROXYCHLOROQUINE & AZITHROMYCIN, taken together, have a real chance to be one of the biggest game changers in the history of medicine. The FDA has moved mountains - Thank You! Hopefully they will BOTH (H works better with A, International Journal of Antimicrobial Agents).....


Chaos ensued. People worldwide stormed pharmacies and pet shops for chloroquine, some killed themselves with aquarium cleaner, India banned chloroquine export, while national authorities including French government decided to deploy chloroquine as the medicine to treat COVID19. All based on Trump’s tweets which in turn was based on Fox News promotion of this study by Raoult: (deel van een zeer uitgebreid artikel)
https://forbetterscience.com/2020/03/26 ... -covid-19/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-03-2020 11:31
Dus jij leest ergens dat dat middel misschien werkzaam is.

De eerste resultaten zijn wel wat meer bemoedigend dan dat. Er wordt op verschillende plekken mee geexperimenteerd en met goed resultaat.
Dit is maar een kleine groep mensen (26), en de vraag is natuurlijk ook of mensen anders ook beter waren geworden, maar dan láter, maar de resultaten zijn wel erg positief:


In een kleine patiëntenserie in een niet-gecontroleerd onderzoek in Frankrijk werden 26 opgenomen patiënten behandeld 4 dagen (range 1-10 dagen) na start van symptomen met hydroxychloroquine 3 dd 200 mg gedurende 10 dagen en vergeleken met 16 controles.
Met hydroxychloroquine was 70% van de patiënten PCR-negatief na 6 dagen, bij de controles was dat 12.5%.
https://swab.nl/nl/covid-19

EDIT: Oh dit is hetzelfde onderzoek als hierboven wordt genoemd door Zaza, denk ik.
impala wijzigde dit bericht op 29-03-2020 11:49
9.45% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-03-2020 11:32
Helemaal niet.
Ik haal alleen de verschillen aan die ik constateer tussen verschillende landen met een andere aanpak.
Dat hoge dosissen van die rommel meer kwaad dan goed doen is mij ook wel duidelijk.
Maar wellicht dat in een heel vroeg stadium al kunnen behandelen wel met 'n lagere dosis zou kunnen dan dat ze nu inzetten?

Er was ook een uit januari daterend artikel dat ze in Leuven aan 't testen waren met het gele koorts vaccin om te kijken of dat omgebouwd kan worden voor corona. Helaas geen verder nieuws over gevonden of dat ook redelijkerwijs tot een oplossing kan leiden, maar ik vind het interessant om te volgen allemaal.
En jij denkt dat jij de enige bent die dat bedenkt?
Je brengt dingen alsof de deskundigen beter naar jou zouden moeten luisteren, maar *newsflash*: jij moet beter naar de deskundigen luisteren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Het volk is wijs én dom. Wijs (en onmisbaar) bij het vinden van ideeën en alternatieven, dom als het massaal emoties gaat volgen die slecht doordachte acties als gevolg hebben.

Dus afhankelijk van het deel van de hersenen dat geactiveerd is.

Ik wens u gezellige voortzetting.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven