Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 44)

17-02-2021 11:13 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 109 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 15.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-02-2021 13:49
Op Texel kun je aardig wat mensen kwijt, dus op zich kunnen redelijk wat mensen dat doen. Bijkomend voordeel is dat je dan misschien echt gecontroleerd groepsimmuniteit krijgt.

Het lijkt mij vooral lastig om de hele bevolking van Texel ergens onder te brengen, kan me ook voorstellen dat ze weinig trek hebben hun huis hiervoor achter te laten.
Rottumerplaat dan
Moet je wel een soort festivalterrein bouwen want er zijn natuurlijk geen faciliteiten.
Wel jammer voor al die vogels enzo.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-02-2021 13:49
Op Texel kun je aardig wat mensen kwijt, dus op zich kunnen redelijk wat mensen dat doen. Bijkomend voordeel is dat je dan misschien echt gecontroleerd groepsimmuniteit krijgt.

Het lijkt mij vooral lastig om de hele bevolking van Texel ergens onder te brengen, kan me ook voorstellen dat ze weinig trek hebben hun huis hiervoor achter te laten.

En je weet niet hoelang de groepsimmuniteit stand houd. Is dat voor iemand met veel klachten een maand of 3? Of langer? En voor iemand met weinig tot geen klachten?
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 13:38
Ik zit wel eens te filosoferen of je een soort omgekeerd isolatie-plan zou kunnen uitvoeren, dus juist een grote groep niet-kwetsbaren bij elkaar in een zeer afgeschermde zone.

Dat je op een eiland als Texel de bewoners een flinke som geld biedt waarmee ze op het vasteland kunnen verblijven en leven en dan van het eiland een soort 'corona-eiland' maakt. De triage vooraf gaat niet over wel/geen corona, maar over je lichamelijke fitheid. Alleen mensen onder de 40, met een BMI onder de 25 en zonder enige aandoeningen mogen erop en behalve 1 jonge huisarts is er verder ook geen medische zorg beschikbaar, daar moet men dan voor tekenen. Op het eiland mag dan verder alles weer: knuffelen, feesten, evenementen, met symptomen de deur uit en in elkaars gezicht hoesten, ze doen maar raak. Van het eiland af mogen mensen alleen weer als ze ofwel 10 dagen in quarantaine gaan en daarna een coronatest doen die negatief uitvalt, óf als ze een positieve test hebben gehad en daarna een negatieve test.

Het zou fijn zijn voor de jongeren die zich weer eens helemaal uit willen leven, het zou fijn zijn voor het opbouwen van groepsimmuniteit (aangezien deze groep het laatst aan de beurt is voor vaccinatie en zich misschien zelfs helemaal niet wil laten vaccineren) en doordat ze legaal daar mogen feesten voorkom je er misschien illegale feestjes mee op overige plaatsen.

Ik ben alleen bang dat dit idee niet helemaal haalbaar en betaalbaar is en ook maar een kleine groep mensen bedient ipv voor de hele maatschappij verlichting brengt.

Wel allemaal mensen zonder baan of die kunnen werken vanuit Texel dan
Alle reacties Link kopieren
Tvp en heerlijk draadje over sanatoria in boeken, mag Thomas Mann’s Der Zauberberg erbij?
De hoofdpersoon verbleef er zeven jaar in plaats van de geplande drie weken...
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Of, Hollanders als we zijn: we bouwen gewoon een nieuw party-eiland in zee.
Kan daarna gebruikt worden als festivalterrein, kunnen we een soort geslaagd Fyre festival organiseren.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-02-2021 13:54
Wel allemaal mensen zonder baan of die kunnen werken vanuit Texel dan
Je hebt toch een paar horeca ondernemers nodig daar, en supermarktmedewerkers.
Kappers, kledingwinkels. Genoeg werk :proud:
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 13:53
Rottumerplaat dan
Moet je wel een soort festivalterrein bouwen want er zijn natuurlijk geen faciliteiten.
Wel jammer voor al die vogels enzo.
Op Texel is het wel jammer voor de schapen enzo ;-).
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
17-02-2021 13:54
En je weet niet hoelang de groepsimmuniteit stand houd. Is dat voor iemand met veel klachten een maand of 3? Of langer? En voor iemand met weinig tot geen klachten?
Tot nu toe minstens 8 maanden (laatste onderzoek) en verwacht wordt veel langer.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-02-2021 13:54
Wel allemaal mensen zonder baan of die kunnen werken vanuit Texel dan
Ze gaan maar tijdelijk toch? Een soort coronavakantie? Daarna mag de volgende ploeg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 13:54
Of, Hollanders als we zijn: we bouwen gewoon een nieuw party-eiland in zee.
Kan daarna gebruikt worden als festivalterrein, kunnen we een soort geslaagd Fyre festival organiseren.
Gewoon een drijvend iets. Defensie kan dat vast wel.
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
17-02-2021 13:54
Tvp en heerlijk draadje over sanatoria in boeken, mag Thomas Mann’s Der Zauberberg erbij?
De hoofdpersoon verbleef er zeven jaar in plaats van de geplande drie weken...
Dan verdient hij zeker een plekje op de lijst met sanatoriumboeken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
17-02-2021 13:52
Wat ik me meer afvraag, is of we nu überhaupt nog in een fase zijn waarin we zulke ''grote'' operaties nog moeten willen. Als je aan zo'n idee begint, is dat alleen rendabel als je dat doet vanuit het idee dat je nog jaren niet noemenswaardig kunt versoepelen.

Als je verwacht binnen een paar maanden noemenswaardig verwacht te kunnen versoepelen, dan ga je dat soort enorme operaties natuurlijk niet meer opstarten, dan zitten we het gewoon uit.

Wat dat betreft wil ik gewoon echt meer duidelijkheid over wat nou het idee/plan is. Niet tot op de dag/week nauwkeurig, maar wel om inderdaad meer een idee te krijgen van : zijn we nu daadwerkelijk bezig met ''de laatste loodjes'', of is het constant een kwestie van : een stap vooruit, twee stappen terug. Twee stappen vooruit, een stap terug, en wordt dit een jaren kwestie?

je gaat geen enorme operaties opstarten voor kwetsbaren noch jongeren, als je in juni al de boel grotendeels open kunt gooien. Daar staat tegenover dat je juist dat soort meer radicale mogelijkheden moet gaan onderzoeken zodra je verwacht dat het nog een half jaar of langer gaat duren allemaal.
Klopt. Dat soort dingen lijken mij daarom ook niet meer dan een gedachtenexperiment. Wat ik wilde zeggen is ook niet dat ze dit moeten doen, maar meer dat áls je zoiets doet me het samenbrengen van een groep niet-kwetsbaren op een geïsoleerde plaats veel logischer lijkt dan het samenbrengen van de kwetsbaren.

Over 1-2 maanden zijn de kwetsbaren gevaccineerd, binnen een half jaar heeft iedereen boven de 18 (of zelfs 16) zich kunnen laten vaccineren en verwacht ik groepsimmuniteit (of zodanig in de richting van volledige groepsimmuniteit dat de druk op de ziekenhuizen in ieder geval geen issue meer is). Dus ik zeg wat betreft maatregelen: dat gaat over maanden, niet over jaren. Allerlei alternatieve ideeën voor als we geen vaccins gehad zouden hebben lijken me dus vrij zinloos, want we hébben vaccins en ze werken ook nog eens goed. Dus die alternatieven zorgen dan vooral voor verspilling van tijd en energie die ook gestoken kan worden in het meest efficiënt vaccineren, verspilling van geld voor de investeringen in die oplossingen en verspilling van levens in geval van die isolatie van kwetsbaren die natuurlijk zo lek als een mandje gaat zijn en in het geval van de 'de dood hoort bij het leven' aanpak.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-02-2021 13:58
Ze gaan maar tijdelijk toch? Een soort coronavakantie? Daarna mag de volgende ploeg.
Ja, tijdelijk. 2-3 weken coronavakantie en dan 10 dagen quarantaine. Of, als ze een baan kunnen bemachtigen in de plaatselijke supermarkt, horeca, fietsverhuur, festivalorganisatie natuurlijk langer.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-02-2021 13:55
Op Texel is het wel jammer voor de schapen enzo ;-).
Die kun je mee verhuizen naar het vasteland, of de boer is nog jong en wil wel blijven (die Texelse boer Jan van een paar seizoenen geleden van Boer zoekt Vrouw voldoet vast wel aan de jong-en-gezondheidscriteria) of je vindt een jonge boer als vervanger die wel graag de vrijheid op Texel wil beleven. Daar een oplossing voor verzinnen lijkt me makkelijker dan voor de gezinnen van verpleegkundigen bij het kwetsbaren-isolatie-plan.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 14:09
Die kun je mee verhuizen naar het vasteland, of de boer is nog jong en wil wel blijven (die Texelse boer Jan van een paar seizoenen geleden van Boer zoekt Vrouw voldoet vast wel aan de jong-en-gezondheidscriteria) of je vindt een jonge boer als vervanger die wel graag de vrijheid op Texel wil beleven. Daar een oplossing voor verzinnen lijkt me makkelijker dan voor de gezinnen van verpleegkundigen bij het kwetsbaren-isolatie-plan.
Het was vooral als opmerking bedoelt op de opmerking van Apple "beetje jammer voor de vogels".
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 14:01
Klopt. Dat soort dingen lijken mij daarom ook niet meer dan een gedachtenexperiment. Wat ik wilde zeggen is ook niet dat ze dit moeten doen, maar meer dat áls je zoiets doet me het samenbrengen van een groep niet-kwetsbaren op een geïsoleerde plaats veel logischer lijkt dan het samenbrengen van de kwetsbaren.

Over 1-2 maanden zijn de kwetsbaren gevaccineerd, binnen een half jaar heeft iedereen boven de 18 (of zelfs 16) zich kunnen laten vaccineren en verwacht ik groepsimmuniteit (of zodanig in de richting van volledige groepsimmuniteit dat de druk op de ziekenhuizen in ieder geval geen issue meer is). Dus ik zeg wat betreft maatregelen: dat gaat over maanden, niet over jaren. Allerlei alternatieve ideeën voor als we geen vaccins gehad zouden hebben lijken me dus vrij zinloos, want we hébben vaccins en ze werken ook nog eens goed. Dus die alternatieven zorgen dan vooral voor verspilling van tijd en energie die ook gestoken kan worden in het meest efficiënt vaccineren, verspilling van geld voor de investeringen in die oplossingen en verspilling van levens in geval van die isolatie van kwetsbaren die natuurlijk zo lek als een mandje gaat zijn en in het geval van de 'de dood hoort bij het leven' aanpak.
Ik hoop zo erg dat je gelijk krijgt, Nicole. Ik vind het af en toe lastig om te bedenken dat dit scenario waarheid gaat worden, door allerlei tegenvallers en pessimisme om me heen. Er zijn écht heel veel mensen die denken dat dit nog jaren gaat duren of zelfs het nieuwe normaal wordt (verschrikkelijke term)
Dahlia74 schreef:
17-02-2021 13:58
Gewoon een drijvend iets. Defensie kan dat vast wel.
Defensie kan niet eens haar bestaande boten laten uitvaren, als gevolg van corona, en dan wil je ze een eiland laten bouwen?
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
17-02-2021 14:12
Ik hoop zo erg dat je gelijk krijgt, Nicole. Ik vind het af en toe lastig om te bedenken dat dit scenario waarheid gaat worden, door allerlei tegenvallers en pessimisme om me heen. Er zijn écht heel veel mensen die denken dat dit nog jaren gaat duren of zelfs het nieuwe normaal wordt (verschrikkelijke term)
Maar dat is toch niet realistisch? Ze zijn al aan het vaccineren, een deel is al immuun door besmetting en binnenkort wordt het ook nog eens warmer weer waardoor iedereen naar buiten gaat en niet op elkaar gaat zitten binnen. Als de risicogroepen gevaccineerd zijn, is het 'klaar'. Oké, mss nog even niet alle maatregelen loslaten totdat er groepsimmuniteit is, maar zeker niet zoals nu. Restaurants open, winkels open, scholen open, wel nog afstand houden en mondkapjes natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
CharlotteCcc schreef:
17-02-2021 14:12
Ik hoop zo erg dat je gelijk krijgt, Nicole. Ik vind het af en toe lastig om te bedenken dat dit scenario waarheid gaat worden, door allerlei tegenvallers en pessimisme om me heen. Er zijn écht heel veel mensen die denken dat dit nog jaren gaat duren of zelfs het nieuwe normaal wordt (verschrikkelijke term)
Als de weersvoorspelling op standje "veel-ventieleren-en-buitenactiviteiten" blijft staan, verdwijnen de besmettingen als sneeuw voor de zon.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 12:07
Of weer op kantoor zodat ik niet de halve dag tussen het werk door hier kan posten. :proud:
Hahahahaha ja herkenbaar!
Alle reacties Link kopieren
HideHi
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-02-2021 12:17
dat is helemaal niet raar. Maar wel dat het per 1 maart gelijk moet en dan iedereen van 60+ maar opsluiten.
Er is al licht aan einde van de tunnel: de vaccinaties. En versoepelingen hadden al lang kunnen gebeuren bij lage besmettingen en lage ic capaciteit
Dan ben ik wel in een klap van een aantal vervelende mensen af.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
17-02-2021 14:12
Ik hoop zo erg dat je gelijk krijgt, Nicole. Ik vind het af en toe lastig om te bedenken dat dit scenario waarheid gaat worden, door allerlei tegenvallers en pessimisme om me heen. Er zijn écht heel veel mensen die denken dat dit nog jaren gaat duren of zelfs het nieuwe normaal wordt (verschrikkelijke term)

dat zijn anti-alles mensen die dat roepen toch? Anti-maatregelen, anti-vaccin, anti-regering.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 14:01
tijd en energie die ook gestoken kan worden in het meest efficiënt vaccineren,
Nou, daar is inderdaad ook wel een wereld te winnen zeg. Mijn dochter werd pas opgeroepen voor e baarmoederhalskankervaccinatie, die moet zich melden om 16:32 op 19 februari. Hoppetaaa, dat ligt vast. Feilloos systeem, ouders nemen er vrij voor om hun kind te begeleiden en de planning ligt vast.
Ander plan, dat onze huisarts vertelde: in 3 avonden heeft íe alle 1000 jaarlijkse griepprikken (zijn patienten die daarvoor in aanmerking komen) weggespoten. Geef hem een week en hij heeft zijn hele praktijk gevaccineerd.

Dus er zijn 2 systemen die al jaren perfect werken: oproepkaarten en de huisartsen. Waarom dan iets nieuws optuigen zonder dat ook maar 1 van die goede systemen gebruikt wordt?

Het klinkt allemaal zo dommig, alsof er een paar nitwitten vanuit het niets een plan bedenken, zonder te kijken wat er al is aan kennis en infra.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
17-02-2021 14:31
Nou, daar is inderdaad ook wel een wereld te winnen zeg. Mijn dochter werd pas opgeroepen voor e baarmoederhalskankervaccinatie, die moet zich melden om 16:32 op 19 februari. Hoppetaaa, dat ligt vast. Feilloos systeem, ouders nemen er vrij voor om hun kind te begeleiden en de planning ligt vast.
Ander plan, dat onze huisarts vertelde: in 3 avonden heeft íe alle 1000 jaarlijkse griepprikken (zijn patienten die daarvoor in aanmerking komen) weggespoten. Geef hem een week en hij heeft zijn hele praktijk gevaccineerd.

Dus er zijn 2 systemen die al jaren perfect werken: oproepkaarten en de huisartsen. Waarom dan iets nieuws optuigen zonder dat ook maar 1 van die goede systemen gebruikt wordt?

Het klinkt allemaal zo dommig, alsof er een paar nitwitten vanuit het niets een plan bedenken, zonder te kijken wat er al is aan kennis en infra.
Ik denk dat op dit moment het bewaren en ontdooien het grootste issue is.
Je moet dan precies weten hoeveel mensen er komen opdagen anders heb je teveel of te weinig ontdooit.

Ik kan me voorstellen dat dat bij andere vaccins zoals Janssen anders geregeld kan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven