Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 44)

17-02-2021 11:13 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 109 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 15.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
23-02-2021 16:49
Dit snap ik dan weer nooit:

"Van de mensen die zijn getest, was 9,8 procent positief en dat is een stuk lager dan de 11,5 procent van vorige week. Aura Timen, hoofd Infectiebestrijding van het RIVM, noemt het beeld minder rooskleurig dan verwacht. "We zitten in een stijgende trend. Dat zien we in alle leeftijdsgroepen en alle regio's. We zien in de modellen dat we richting de derde golf gaan."" (NOS)

Hoezo 'dan verwacht', er was toch de hele tijd verwacht dat er een stijging kwam? Ze hebben nooit op enig moment de indruk gewekt dat de verwachting rooskleurig was, integendeel juist. Er is de hele tijd van het worst case scenario uitgegaan en nu er dan daadwerkelijk iets van een stijging komt is het opeens minder rooskleurig dan verwacht.
Ik vraga me dan altijd af hoe de vragen gesteld zijn.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
23-02-2021 16:49
Dit snap ik dan weer nooit:

"Van de mensen die zijn getest, was 9,8 procent positief en dat is een stuk lager dan de 11,5 procent van vorige week. Aura Timen, hoofd Infectiebestrijding van het RIVM, noemt het beeld minder rooskleurig dan verwacht. "We zitten in een stijgende trend. Dat zien we in alle leeftijdsgroepen en alle regio's. We zien in de modellen dat we richting de derde golf gaan."" (NOS)

Hoezo 'dan verwacht', er was toch de hele tijd verwacht dat er een stijging kwam? Ze hebben nooit op enig moment de indruk gewekt dat de verwachting rooskleurig was, integendeel juist. Er is de hele tijd van het worst case scenario uitgegaan en nu er dan daadwerkelijk iets van een stijging komt is het opeens minder rooskleurig dan verwacht.
Ja bizar.
Volgens mij is het juist rooskleuriger dan gedacht want er zijn geen 170.000 besmettingen per dag, het aandeel Britse variant lijkt bijna niet meer door te stijgen, de R hangt nog steeds vlak onder de 1 en er is een daling in percentage positief.
Ja, het is minder rooskleurig dan we zouden willen, maar dat staat er niet.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-02-2021 16:54
Ja bizar.
Volgens mij is het juist rooskleuriger dan gedacht want er zijn geen 170.000 besmettingen per dag, het aandeel Britse variant lijkt bijna niet meer door te stijgen, de R hangt nog steeds vlak onder de 1 en er is een daling in percentage positief.
Ja, het is minder rooskleurig dan we zouden willen, maar dat staat er niet.
Dit is dus echt het type journalistiek waar ik moe van word. Stemmingmakerij. Het is hoger dan gewenst, maar dit is al die tijd al voorspeld; erger dan dit zelfs.
AnAppleADay schreef:
23-02-2021 16:54
Ja bizar.
Volgens mij is het juist rooskleuriger dan gedacht want er zijn geen 170.000 besmettingen per dag, het aandeel Britse variant lijkt bijna niet meer door te stijgen, de R hangt nog steeds vlak onder de 1 en er is een daling in percentage positief.
Ja, het is minder rooskleurig dan we zouden willen, maar dat staat er niet.
De Moët blijft nog even in de koelkast, maar eigenlijk vind ik het vandaag best positief. Gelukkig is er morgen nog Van Dissel om alle hoop weer de grond in te boren.
Alle reacties Link kopieren
Was deze al voorbijgekomen? Britse variant lager dan ingeschat.

https://www.ad.nl/binnenland/meer-besme ... ab17c51c4/
chumlee wijzigde dit bericht op 23-02-2021 17:04
4.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
23-02-2021 16:59
De Moët blijft nog even in de koelkast, maar eigenlijk vind ik het vandaag best positief. Gelukkig is er morgen nog Van Dissel om alle hoop weer de grond in te boren.
Ik ook hoor.
Maar ik juich nog niet te vroeg.
Alle reacties Link kopieren
Chumlee schreef:
23-02-2021 17:00
Was deze al voorbijgekomen? Britse variant daalt.

https://www.ad.nl/binnenland/meer-besme ... ab17c51c4/
Dat staat er helaas niet, hij blijft stabiel.

Alleen hun schatting is aangepast naar een veel lager cijfer.
Wat ik dus ook al die tijd al zei: die modellen kloppen niet.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-02-2021 17:02
Dat staat er helaas niet, hij blijft stabiel.

Alleen hun schatting is aangepast naar een veel lager cijfer.
Wat ik dus ook al die tijd al zei: die modellen kloppen niet.
Oh dan heb ik het verkeerd gelezen. Ik pas het aan.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
23-02-2021 16:58
Dit is dus echt het type journalistiek waar ik moe van word. Stemmingmakerij. Het is hoger dan gewenst, maar dit is al die tijd al voorspeld; erger dan dit zelfs.
Yep, eens. Jullie zitten ook in een derde golf blijkbaar, lees ik net. Je wordt er zo moe van.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-02-2021 16:47
En volgens Coronabeeld van Yorick B. waren er gisteren bijna evenveel vaccinaties als vorige week maandag en dinsdag samen! Dat geeft hoop op versnelling.

Afbeelding
Ik hoop vooral dat ze nu echt eens tempo gaan maken met de (jonge) mensen die het vaccin echt nodig hebben en de zorg overbelasten. In tijden van zulke schaarste moeten de jonge gezonde zorgmedewerkers maar even wachten.
Las vandaag in het AD een verhaal over zieke mensen die daar gaan zitten wachten of er nog iets overblijft.
Een man van 78 met leukemie. In in maart wacht hem een chemokuur. Hij legt uit dat hij dolgraag wil worden ingeënt nu hij nog fit is. En dat hij, ondanks steun van zijn oncoloog en huisarts, geen afspraak kon maken bij de landelijke GGD-centrale, omdat hij geen uitnodiging heeft.

De volgende dag loopt opnieuw een kankerpatiënt zonder afspraak naar binnen. Nu iemand die een stuk jonger is en die lijdt aan slokdarmkanker. Hem wacht op termijn een ingrijpende operatie, en hij wil graag vooraf worden ingeënt. Als de zorg nog verder zou worden afgeschaald vanwege oplopende aantallen ziekenhuisopnames, moet hij ook nog langer op zijn ok wachten. Hij krijgt nee te horen, maar blijft de hele dag zitten. Hij krijgt uiteindelijk een van de vaccins die aan het einde van de dag over zijn, en die normaal alleen naar (vaccinatie)medewerkers gaan. Een van hen vindt het goed dat hij haar prik krijgt.

En binnen krijgen honderden gezonde jonge mensen wel een vaccin.

https://www.ad.nl/binnenland/twee-kanke ... ~a9d2f794/
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn incidenten, dat kun je niet voorkomen. Er zijn zoveel schrijnende gevallen van mensen die je graag een vaccin gunt. Maar zo werkt het gewoon niet bij vaccinschaarste. Met het vaccineren van verpleegkundigen voorkom je weer andere schrijnende gevallen.

Dit soort berichten die inspelen op emotie snap ik nooit zo goed.
Dahlia74 schreef:
23-02-2021 17:11
Dat zijn incidenten, dat kun je niet voorkomen. Er zijn zoveel schrijnende gevallen van mensen die je graag een vaccin gunt. Maar zo werkt het gewoon niet bij vaccinschaarste. Met het vaccineren van verpleegkundigen voorkom je weer andere schrijnende gevallen.

Dit soort berichten die inspelen op emotie snap ik nooit zo goed.
Ik vind het vaccineren van kergezonde 20-ers terwijl er voldoende vraag is vanuit de groep 60-80 met onderliggende kwalen, echt van de zotte!

Tuurlijk is zo'n "journalistiek schrijfseltje" ook tendentieus, maar ik begrijp niet dat we niet beter ons best doen om overgebleven vaccin, aan kwetsbaren te spenderen.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
23-02-2021 17:17
Ik vind het vaccineren van kergezonde 20-ers terwijl er voldoende vraag is vanuit de groep 60-80 met onderliggende kwalen, echt van de zotte!

Tuurlijk is zo'n "journalistiek schrijfseltje" ook tendentieus, maar ik begrijp niet dat we niet beter ons best doen om overgebleven vaccin, aan kwetsbaren te spenderen.
Eens, maar ik ben ook een beetje klaar met de vasthangende plaat hier op het forum.
We zijn het er hier bijna allemaal over eens dat de vaccinatievolgorde anders had gemoeten.
Maar dat is nou eenmaal niet zo en dan kunnen we wel op elk vaccinatie bericht reageren met: 'ja maar de volgorde' of we kunnen gewoon blij zijn met hoeveel prikken er zijn gezet want dat brengt andere groepen ook sneller aan de beurt.
Wel slim om de avondklok met 2 weken te verlengen en niet 3.

Dan kan je vlak vóór de mensen gaam stemmen met je kop op TV, goed nieuws verkondigen......
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
23-02-2021 17:17
Ik vind het vaccineren van kergezonde 20-ers terwijl er voldoende vraag is vanuit de groep 60-80 met onderliggende kwalen, echt van de zotte!

Tuurlijk is zo'n "journalistiek schrijfseltje" ook tendentieus, maar ik begrijp niet dat we niet beter ons best doen om overgebleven vaccin, aan kwetsbaren te spenderen.
Net alsof elke zorgmedewerker een gezonde 20-er is.
Maar ik had zelf ook het vaccineren anders aangepakt. Ik had de hele groep van 80 plus niet gevaccineerd.
Straks zijn de 80 en 90 jarigen nog in leven en gaan hun kinderen dood.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
23-02-2021 17:17
Ik vind het vaccineren van kergezonde 20-ers terwijl er voldoende vraag is vanuit de groep 60-80 met onderliggende kwalen, echt van de zotte!

Tuurlijk is zo'n "journalistiek schrijfseltje" ook tendentieus, maar ik begrijp niet dat we niet beter ons best doen om overgebleven vaccin, aan kwetsbaren te spenderen.
Er worden honderden duizenden jonge zorgmedewerkers van de langdurige zorg gevaccineerd en daarmee hadden we evenzoveel kwetsbaren kunnen vaccineren die bij een derde golf weer in ziekenhuis en op ic belanden. Bij schaarste moeten de jonge gezonde mensen maar even wachten tot er wel genoeg is. Kan een derde golf in de ziekenhuizen schelen met alle gevolgen van nog meer afgeschaald zorg.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-02-2021 17:19
Eens, maar ik ben ook een beetje klaar met de vasthangende plaat hier op het forum.
We zijn het er hier bijna allemaal over eens dat de vaccinatievolgorde anders had gemoeten.
Maar dat is nou eenmaal niet zo en dan kunnen we wel op elk vaccinatie bericht reageren met: 'ja maar de volgorde' of we kunnen gewoon blij zijn met hoeveel prikken er zijn gezet want dat brengt andere groepen ook sneller aan de beurt.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
23-02-2021 17:22
Net alsof elke zorgmedewerker een gezonde 20-er is.
Maar ik had zelf ook het vaccineren anders aangepakt. Ik had de hele groep van 80 plus niet gevaccineerd.
Straks zijn de 80 en 90 jarigen nog in leven en gaan hun kinderen dood.
Die begrijp ik net zo min! Paul de Leeuw vertelde dat hij zó blij was dat hij met z’n 89 jarige moeder naar de prikstraat was geweest.
Volgens mij had paul die prik beter zelf kunnen hebben want zo gelukkig maakt hij zijn moeder er niet mee als hij Covid krijgt.
Zo ken ik in mijn omgeving nog meer mensen die met stokoude ouders naar zo’n prikstraat zijn geweest terwijl hippe zoon/dochter hartkwaal had of diabeet was.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-02-2021 17:19
Eens, maar ik ben ook een beetje klaar met de vasthangende plaat hier op het forum.
We zijn het er hier bijna allemaal over eens dat de vaccinatievolgorde anders had gemoeten.
Maar dat is nou eenmaal niet zo en dan kunnen we wel op elk vaccinatie bericht reageren met: 'ja maar de volgorde' of we kunnen gewoon blij zijn met hoeveel prikken er zijn gezet want dat brengt andere groepen ook sneller aan de beurt.
Dan moet men ook met de gevolgen leren leven namelijk dat er nog niet versoepeld kan worden omdat de problemen anders eind maart nog wel eens veel groter kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
23-02-2021 17:27
Er worden honderden duizenden jonge zorgmedewerkers van de langdurige zorg gevaccineerd en daarmee hadden we evenzoveel kwetsbaren kunnen vaccineren die bij een derde golf weer in ziekenhuis en op ic belanden. Bij schaarste moeten de jonge gezonde mensen maar even wachten tot er wel genoeg is. Kan een derde golf in de ziekenhuizen schelen met alle gevolgen van nog meer afgeschaald zorg.
Met die honderden duizenden zorgmedewerkers beschermen we ook degene voor wie ze zorgen.
En als zij niet massaal ziek worden hoeft niemand zijn demente moedertje uit het verpleeghuis op te halen omdat er geen personeel is die haar kan wassen.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 23-02-2021 17:33
12.97% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dan had je moeten beginnen met de groep 50-70 ipv met de hoog bejaarden. Is ook door meerdere intensivisten aangegeven dat dat de druk op ziekenhuizen / ic’s wel heel snel zou verlichten.

Ik snap de berichtgeving van het RIVM vandaag echt niet. Percentage positief getesten omlaag naar 9,8%, laagst sinds september en zij roepen dat de derde golf er nu echt is.
Die Engelse variant schijnt maar 38% van het aantal gevallen te zijn ipv de veel hogere percentages waarmee eerst geschermd werd.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
23-02-2021 17:32
Dan moet men ook met de gevolgen leren leven namelijk dat er nog niet versoepeld kan worden omdat de problemen anders eind maart nog wel eens veel groter kunnen worden.
Prima, dat doet ‘men’ toch?
Er wordt immers nog niet versoepeld.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-02-2021 17:19
Eens, maar ik ben ook een beetje klaar met de vasthangende plaat hier op het forum.
We zijn het er hier bijna allemaal over eens dat de vaccinatievolgorde anders had gemoeten.
Maar dat is nou eenmaal niet zo en dan kunnen we wel op elk vaccinatie bericht reageren met: 'ja maar de volgorde' of we kunnen gewoon blij zijn met hoeveel prikken er zijn gezet want dat brengt andere groepen ook sneller aan de beurt.
hier ben ik het echt zo mee eens! Dit is de volgorde, deal ermee! Wat heeft het voor zin om dag na dag, week na week hierover te klagen en te piepen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
23-02-2021 17:30
Die begrijp ik net zo min! Paul de Leeuw vertelde dat hij zó blij was dat hij met z’n 89 jarige moeder naar de prikstraat was geweest.
Volgens mij had paul die prik beter zelf kunnen hebben want zo gelukkig maakt hij zijn moeder er niet mee als hij Covid krijgt.

Hij heeft al Covid gehad
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
23-02-2021 17:32
Dan had je moeten beginnen met de groep 50-70 ipv met de hoog bejaarden. Is ook door meerdere intensivisten aangegeven dat dat de druk op ziekenhuizen / ic’s wel heel snel zou verlichten.


Dat zijn heel erg veel mensen en er waren (zijn?) helemaal nog niet zoveel vaccins!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven