Kun jij nog zonder?

03-04-2013 13:07 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva mensen,

Anno 2013 zijn alle laptops, tablets en smartphones zo ingeburgerd in onze maatschappij dat ik mij afvraag hoe erg dit nou jouw leven beïnvloed.

Kun jij de dag nog spenderen zonder je Facebook, Twitter en email te bekijken?

Ben je je ervan bewust dat je wel eens verslaafd zou kunnen zijn?

Ben benieuwd naar jullie reacties
Ik heb geen twitter, Facebook of smartphone en ik heb ook niet het idee dat ik daardoor iets mis. Bovendien vind ik het juist lekker om op vakantie twee weken zonder telefoon en mail door te brengen.
Ik denk niet dat ik zonder internet en tv zou kunnen. Ook niet zonder smartphone. Het biedt me contact met de buitenwereld. Klinkt misschien raar, maar ik ben niet goed in staat zelfstandig naar buiten te gaan en dan zijn al die moderne uitvindingen van de laatste jaren toch wel heel prettig!
Ja.

Ja.

Ik kan momenteel niet zonder viva-forum, daar ben ik meer verslaafd aan dan aan FB, twitter e.d.
quote:joeliiee schreef op 03 april 2013 @ 13:07:

Anno 2013 zijn alle laptops, tablets en smartphones zo ingeburgerd in onze maatschappij dat ik mij afvraag hoe erg dit nou jouw leven beïnvloed.

Kun jij de dag nog spenderen zonder je Facebook, Twitter en email te bekijken?

Ik merk dat ik er steeds slechter van ga spellen, vooral d-t vind ik steeds moeilijker (zoals beïnvloedt of beïnvloed, moeilijk moeilijk), en dat ik steeds meer woorden uit het Engels ga gebruiken, zelfs als er gewoon Nederlandse woorden voor zijn (zoals besteden).

Jij ook? Of valt het bij jou nog mee?
Spreuken 18:2
quote:Carenza schreef op 03 april 2013 @ 13:09:

Ik kan makkelijk zonder FB, Twitter (heb niet eens een account) en smartphone (heb nog zo'n prehistorische dubbelklapper). Dat zal ook wel aan mijn leeftijd liggen (50pus)Nou, ik ben begin de 20 en ik zou dit geschreven kunnen hebben, ik heb ook nog zo'n 'oude' (6 jaar geloof ik) klaptelefoon. Zonder FB vind ik dan weer wat lastiger
Het zou wel kunnen, maar dan wel gepland. Pas zonder aankondiging drie dagen verstoken geweest van internet. Hele huisnetwerk, lag eruit door probleem met de hoofd computer. Kinderen hadden werkstukken af te ronden en in te leveren. Stress alom een weekend lang. Maar als we het plannen kan het wel.
Ik zou niet zonder smartphone kunnen. Ook niet zonder internet. Wel zou ik zonder facebook kunnen, wordt wel 'afkicken', maar ik zit er steeds vaker aan te denken om mijn account te verwijderen.

Tv heb ik al lang niet meer en mis ik nooit.
Facebook en twitter heb ik niet, de mail kan ik dagen ongeopend laten. Tv boeit me ook niet erg.

Maar het forum, dat is andere koek.

En google, voor een instant antwoord op al je vragen.

Op vakantie kon ik altijd zonder. Lekker rustig was dat.

Maar daar begint ook de klad in te komen sinds overal wifi is.
.
Op vakantie kan ik makkelijk zonder. In het dagelijks leven zou het voor werk/studie/sociale contacten onderhouden lastig zijn.
Zeg maar Spijker.
Niet verslaafd maar praktisch gezien kan ik gewoon niet zonder. De uni bijvoorbeeld doet alles via internet.
Ik kan prima zonder, maar vind het ook gewoon erg leuk.
ik zou wel zonder facebook en twitter e.d. kunnen.

Maar zonder mijn smartphone raak ik aardig van de leg.

Ik doe echt alles ermee....
Waar ik dan wel weer heel goed zonder zou kunnen zijn de mensen die in gezelschap steeds hun telefoon in de hand houden en halverwege een zin stilvallen om op een berichtje te reageren.

Maar ja, ik ben dan ook een oud wijf
quote:impala schreef op 03 april 2013 @ 13:24:

En google, voor een instant antwoord op al je vragen.

Inderdaad! Voor al die "hoe heet die/dat/het acteur/schrijver/musicus/liedje/film/boek/hotel/gebied vragen" waar ik onmiddellijk antwoord op moet hebben van mezelf.

Heb na een jarenlange zoektocht zelfs een boek teruggevonden waar ik geen titel en geen schrijver meer wist, alleen samenvatting van de inhoud.
quote:silver1977 schreef op 03 april 2013 @ 13:30:

Ik doe echt alles ermee....

wat dan?

(dit is een oprechte vraag!)
Die smartphone raak je wel echt heel erg aan gewend. De wereld in je hand. Ff google, ff weerbericht checken, ff kijken hoe laat de trein rijdt, ff kijken of er file's staan etc.
Wel kunnen, maar niet willen.
Op de een of andere manier ben ik het inderdaad moeilijk gaan vinden om gewoon de computer uit te laten en me op een boek te concentreren. Terwijl ik me tien jaar geleden prima kon vermaken zonder computer... ik geloof dat ik met een boek of radio toch de interactie een beetje 'mis', die ik tegenwoordig op internet gewend ben.
Oh ik vergeet nog mobiel internetbankieren, e-mail, whatsapp (ideaal!), skype, huishoudboekje, digitale leeromgeving van de uni.

Nja, nee, ik kan niet zonder smartphone
Ik heb niet eens meer een computer. Volstrekte nonsens als je een krachtige macbook hebt én een goede externe harde schijf. En als ik 'n groter beeld wil sluit ik 'm aan op de tv.

Fb check ik vaak, maar meer uit verveling, ben niet zo'n poster.. Twitter en pinterest heb ik niet. Een computer heb ik nodig voor studeren en emailverkeer, mijn smartphone is een pure gadget, ik heb niks wat erop zit echt nodig.

Maar, mijn agenda staat erop, mijn bankrekeningen, mijn boodschappenlijstjes, mijn emails, mijn adressenlijsten, een lijstje met mijn bloedgroep en allergieën wat een eventuele ambulancebroeder/verpleegkundige/arts zou kunnen openen met nr van de huisarts/tandarts/alarmcontactpersoon (al weet ik niet of ze zo slim zijn om erbij te komen als ze me vinden).

Ik heb er een app met nhg-standaarden en het farmacotherapeutisch kompas op om snel iets op te zoeken bij coschappen, en zo kan ik nog heel lang doorgaan.

Oh en m'n muziek staat erop en het is m'n camera.

Stel nou dat iemand zou zeggen: je mag het nooit meer aanraken anders ga je dood, dan zou ik er wel mee stoppen ja.

Maar willen? Ik vind het helemaal geen slechte ontwikkeling! Geen zware boeken meer in m'n tas want ik heb eboeken, geen collegeblok mee want ik heb m'n laptop, geen agenda, camera en walkman maar een superlichte telefoon.

Nee hoor, die mij maar het digitale tijdperk. Maar ja, ik ben dan ook van 'generatie Einstein'. Wij zijn kennelijk collectivistischer en sociaal actiever en leggen betere verbanden.

Ach ja, zo kun je een ander gebruiken om hogerop te komen, bang om alleen te zijn (en vooral dat mensen dat zien aan je gebrek aan fb-activiteit) en het aansluiten van je computer op je televisie en je Wii hacken ook noemen.

Volgens mij kan 'generatie Einstein' vooral snel en goed googelen.

Overigens vind ik het internet het grootste hedendaagse goed en vind ik vragen zoals die van jou volstrekt irrelevant, TO, ik heb nooit zonder internet gekund en ik zal het nooit hoeven (extremen daargelaten). Internet is er voor mij altijd geweest, en is dus geen slechte ontwikkeling geweest.

Misschien is dat het verschil wel, je hebt mensen die het niks vinden, mensen die het geweldig vinden en mensen die niet meer beter weten.

Mensen zoals ik, die niets anders kennen, vinden bijvoorbeeld helemaal niet dat mensen 'vaak op hun mobieltje zitten'. Maar dat komt omdat we geen tijdperk kennen waarin je geen mobieltje had. Dus wij storen ons er ook niet zo aan.

En nee daarmee bedoel ik niet élke jongere, maar voor veel jongeren geldt dit wel denk ik.
quote: silver1977 schreef op 03 april 2013 @ 13:30:

Ik doe echt alles ermee...

twistnshout schreef op 03 april 2013 @ 13:33:

[...]

wat dan?

(dit is een oprechte vraag!)Nou eh, er zit een trilstand op
.
En zonder tv kan/wil ik ook niet.
quote:Orzoo schreef op 03 april 2013 @ 13:44:

Oh ik vergeet nog mobiel internetbankieren, e-mail, whatsapp (ideaal!), skype, huishoudboekje, digitale leeromgeving van de uni.

Nja, nee, ik kan niet zonder smartphone Maar het gaat dus meer om internet in het algemeen dan om de smartphone zelf denk ik? Mijn dochter studeerde kort geleden af met een telefoon uit 2003, maar had wel gewoon te maken met alle ellende met Usis enzo, dus de smartphone is toch niet zo noodzakelijk?
Ik kan makkelijk zonder computer/laptop ( die heb ik niet eens) maar zonder mijn smartphone wil ik echt niet. Bellen, whatsapp, agenda, herinneringen, notities, spelletjes ( ) mail, internet, forum, werkportaal voor mijn werk, mobiel bankieren, ov informatie, muziek (iPod), Via DS-file op de externe harde schijf, cycluskalender ( ), thuisbezorgd.nl app, boodschappenlijstjes app.

Ik vind het rete handig en zou het echt missen als ik ineens zonder zou moeten.
Oh en wat Orzoo zegt over de trein: ik kán dus niet met de trein zonder smartphone. Ik kan niet bellen bij vertraging, moet van tevoren uitrekenen hoe lang het gaat duren, kan geen perronwijziging checken etc.

En de file app! Aaaah als ik die niet had gehad hadden we laatst in Zwitserland 4u in de file gestaan door een ongeluk dat er nog niet op stond toen we vertrokken. Ideaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven