Entertainment alle pijlers

Eigen volk eerst

28-11-2023 20:22 870 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben deze serie van Sahar gaan kijken een beetje naar aanleiding van de verkiezingsuitslagen en ik ben behoorlijk stijl achterover geslagen. Naief als ik ben misschien als witte vrouw uit een hoogopgeleide bubbel met alleen maar linkse stemmers was ik wel bewust van de pvv en het forum maar heb me er nooit serieus in verdiept. Ik ken geen mensen die rechts stemmen. Ik ken geen nationalisten, ik ken geen complotdenkers, en eigen volk eerst denkers. Werkwise heb ik best veel met vluchtelingen te maken en ik herken het beeld dat wordt geschetst in de media en door de rechtse politiek en door deze serie totaal niet.
En ik woon nog wel in een grote stad waar veel azc's zijn en veel zogenaamde slechte wijken met veel immigranten. En toch herken ik het niet, ben ik niet bang voor omvolking zoals zij het noemen, denk ik dat wij allen wereldbewoners zijn en dat de grenzen van mij open mogen blijven. Maar goed dat is een heel andere of in ieder geval veel grotere discussie maar ik wil het even centraal over deze serie hebben. Ik ben dus oprecht geschokt dat er zo ongelooflijk veel rechts extremisten in dit land leven en dat ze hun wijsheid uit telegram en het internet halen en elkaar met bijeenkomsten aan het ophitsen zijn incl hun kinderen.
Wie heeft deze serie gezien en wat vond je er van en ken of ben je zelf nationalist of misschien wel een racist en waarom? Ik snap het gewoon niet. Dat mensen zo kunnen denken. Het staat echt enorm ver van mij af. En we wonen toch in hetzelfde land.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 15:22
Laten we eerlijk zijn we weten allemaal wat voor omroep Powned precies is.
Wat bedoel je daarmee? Ik vind Powned een vreselijk onbeschofte club, al sinds Rutger Castricum met dat interview met Ella Vogelaar. Ik vereenzelvig mijzelf of 'links' of 'progressief' daar helemaal niet mee.
nicole123 schreef:
09-12-2023 19:00
Wat bedoel je daarmee? Ik vind Powned een vreselijk onbeschofte club, al sinds Rutger Castricum met dat interview met Ella Vogelaar. Ik vereenzelvig mijzelf of 'links' of 'progressief' daar helemaal niet mee.

Nou die mening ben ik ook aangedaan. Ik vind ze vreselijk brutaal en onbeschoft. Die gingen niet naar het Sunneklaas in Ameland om eerlijk verslag te doen maar om mensen belachelijk te maken. Althans dat is mijn visie erop.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 15:30
Gaat dat niet over de datum dan? Nou ja als dat de reden is is het wel milieuvriendelijk.
Zie je dat je dus enorm in de 'ze pakken onze tradities af!' framing bent getrapt? Met die HEMA folder, die feeststol. Daar blijken gewoon heel praktische overwegingen achter te zitten, maar er wordt een compleet ander verhaal van gemaakt. Dat vind ik vele malen kwalijker, dit soort verdraaiingen die rondgepompt worden op social media, zodat mensen er vanzelf in gaan geloven.

Want wat er echt overblijft? Extremen als Sylvana Simons die het over een feesttrui op de feestdagen heeft, Powned wat altijd al een extreem onbeschofte club is en een kinderdagverblijf in Hamburg (was er echt geen enkel voorbeeld dichter bij huis?) zonder kerstboom. Nou nou, poeh poeh, wat worden onze tradities toch verschrikkelijk afgepakt...
nicole123 schreef:
09-12-2023 19:21
Zie je dat je dus enorm in de 'ze pakken onze tradities af!' framing bent getrapt? Met die HEMA folder, die feeststol. Daar blijken gewoon heel praktische overwegingen achter te zitten, maar er wordt een compleet ander verhaal van gemaakt. Dat vind ik vele malen kwalijker, dit soort verdraaiingen die rondgepompt worden op social media, zodat mensen er vanzelf in gaan geloven.

Want wat er echt overblijft? Extremen als Sylvana Simons die het over een feesttrui op de feestdagen heeft, Powned wat altijd al een extreem onbeschofte club is en een kinderdagverblijf in Hamburg (was er echt geen enkel voorbeeld dichter bij huis?) zonder kerstboom. Nou nou, poeh poeh, wat worden onze tradities toch verschrikkelijk afgepakt...

Ja ik kan daar best goed ingetrapt zijn ja. En dat neem ik mezelf ook kwalijk kan ik je zeggen. Betere research doen voortaan dus.

Ik blijf wel van mening dat ik vind dat feestdagen en vrije dagen in Nederland meer inclusief moeten zijn. Dus een vrije dag met Suikerfeest en Chanoeka. Ik denk dat dat werkbaarder is dan iedereen vrij is op eigen gekozen dagen. Maar dat is iets anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 13:46
Nou dus bij de Hema en Lidl bijvoorbeeld. Of op sommige scholen. Nu niet net doen alsof ik iets heel achterlijks zeg. Het gebeurd niet veel dat ben ik met je eens maar bij grote ketens zoals Hema en Lidl dus wel.

En ik vraag gewoon waarom dat is. Dat ze het doen is hun goed recht. Dat ik er wat van mag vinden is mijn goed recht. Ik snap niet waarom het woord Kerst of Pasen zo nodig vervangen moet worden.
Dan koop je je paasstol of kerststol toch gewoon bij de warme bakker die elke zondag in de kerk zit en ze gewoon bij de naam noemt?

Niemand verplicht jou om naar Hema of Lidl te gaan.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
09-12-2023 14:22
Ja, als het bedrijf dicht gaat is dat een ‘opgelegde’ dag. Iets wat veel provinciegenoten ervaren rond carnaval. Als je geen carnaval viert dan heb je (meestal) twee tot drie vrije dagen extra waar je zelf niet voor kiest. Kan de baas niet eisen dat je dan maar even ‘jouw’ feestje viert op die dagen.
Hier ook ooit moppers over een landelijke cursus. Wáárom moesten die-en-die ook komen terwijl het Carnaval was?

Op mijn opmerking dat ik toch ook braaf aanwezig was geweest op 28 augustus werd ik dom aangestaard. "Wat ís dat dan?"

Je kunt geen rekening houden met álle smaken en feesten.

Wie bepaalt bijvoorbeeld dat Ketikoti een vrije dag moet worden en de Biddag voor gewas en arbeid, Erfenisdag of Janmashtani niet?
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 19:32
Ja ik kan daar best goed ingetrapt zijn ja. En dat neem ik mezelf ook kwalijk kan ik je zeggen. Betere research doen voortaan dus.

Ik blijf wel van mening dat ik vind dat feestdagen en vrije dagen in Nederland meer inclusief moeten zijn. Dus een vrije dag met Suikerfeest en Chanoeka. Ik denk dat dat werkbaarder is dan iedereen vrij is op eigen gekozen dagen. Maar dat is iets anders.
Grappig vind ik dat, want daarmee ga je dus eigenlijk verder dan ik en veel verder dan de ‘ze pakken onze tradities af’ roepers. (Edit: en ben je dus eigenlijk heel progressief juist en ik conservatief.)

Ik zou als overheid wel Tweede Pinksterdag en/of Hemelvaart inruilen voor Bevrijdingsdag, maar het daarbij houden. Want als je met Suikerfeest en Chanoeka een vrije dag moet geven, dan toch eigenlijk ook met het Offerfeest, Grote Verzoendag, Loofhuttenfeest, Holi en Divali. Als je inclusief wil zijn, dan wel breed inclusief en dan is als je aan alle religies tegemoet wil komen het einde een beetje zoek. Dus ik zou Kerst en Pasen aanhouden en daarnaast Koningsdag en Bevrijdingsdag. En misschien Keti Koti, omdat dat niet aan een religie vast zit, maar aan de geschiedenis van Nederland en de wereld. Een soort tweede bevrijdingsdag is dat dan, net als bij 5 mei is het stilstaan bij belangrijke waarden die we in Nederland hebben, een ‘dit nooit meer’. En verder ondernemers de vrijheid geven om hun eigen beleid hierin te voeren. Heeft een bedrijf veel moslims in dienst en wil het op Suikerfeest daarom vrij geven? Waarom niet? Voor het ene bedrijf geldt hierin dat er juist altijd een minimale bezetting moet zijn, voor het andere dat als er weinig mensen zijn het handiger is om iedereen vrij te geven. Ik zou ze daarom niet al teveel regels opleggen over wat wel en niet moet of mag.

En verder vind ik dat de overheid geen rol heeft in het behouden of stimuleren van tradities, want een bedrijf mag zelf gewoon bepalen of het kerst wel of niet gebruikt in advertenties en iedereen kan zelf wel bepalen of hij een oliebol eet of niet. En als blijkt dat we over 10 jaar zo’n oliebol allemaal maar een smerig vet ding vinden, dan is dat gewoon zo en dan sterft zo’n traditie uit. Net zoals zovele tradities, die komen en gaan. Hoeveel Nederlanders eten tegenwoordig nog watergruwel of trekdrop, zitten op zondag nog 2x in de kerk, doen er nog aan ganstrekken, houden een Palmpasen optocht of lopen er nog op klompen? Zo gaat dat nou eenmaal met tradities in de maatschappij, daar kun en hoef je niet krampachtig aan vast te houden.
nicole123 wijzigde dit bericht op 09-12-2023 23:01
1.47% gewijzigd
nicole123 schreef:
09-12-2023 22:37
Grappig vind ik dat, want daarmee ga je dus eigenlijk verder dan ik en veel verder dan de ‘ze pakken onze tradities af’ roepers. Ik zou als overheid wel Tweede Pinksterdag en/of Hemelvaart inruilen voor Bevrijdingsdag, maar het daarbij houden. Want als je met Suikerfeest en Chanoeka een vrije dag moet geven, dan toch eigenlijk ook met het Offerfeest, Grote Verzoendag, Loofhuttenfeest, Holi en Divali. Als je inclusief wil zijn, dan wel breed inclusief en dan is als je aan alle religies tegemoet wil komen het einde een beetje zoek. Dus ik zou Kerst en Pasen aanhouden en daarnaast Koningsdag en Bevrijdingsdag. En misschien Keti Koti, omdat dat niet aan een religie vast zit, maar aan de geschiedenis van Nederland en de wereld. Een soort tweede bevrijdingsdag is dat dan, net als bij 5 mei is het stilstaan bij belangrijke waarden die we in Nederland hebben, een ‘dit nooit meer’. En verder ondernemers de vrijheid geven om hun eigen beleid hierin te voeren. Heeft een bedrijf veel moslims in dienst en wil het op Suikerfeest daarom vrij geven? Waarom niet? Voor het ene bedrijf geldt hierin dat er juist altijd een minimale bezetting moet zijn, voor het andere dat als er weinig mensen zijn het handiger is om iedereen vrij te geven. Ik zou ze daarom niet al teveel regels opleggen over wat wel en niet moet of mag.

En verder vind ik dat de overheid geen rol heeft in het behouden of stimuleren van tradities, want een bedrijf mag zelf gewoon bepalen of het kerst wel of niet gebruikt in advertenties en iedereen kan zelf wel bepalen of hij een oliebol eet of niet. En als blijkt dat we over 10 jaar zo’n oliebol allemaal maar een smerig vet ding vinden, dan is dat gewoon zo en dan sterft zo’n traditie uit. Net zoals zovele tradities, die komen en gaan. Hoeveel Nederlanders eten tegenwoordig nog watergruwel of trekdrop, zitten op zondag nog 2x in de kerk, doen er nog aan ganstrekken, houden een Palmpasen optocht of lopen er nog op klompen? Zo gaat dat nou eenmaal met tradities in de maatschappij, daar kun en hoef je niet krampachtig aan vast te houden.

Hoezo is dat grappig? Ik denk dat de grootste geloven in Nederland daarin wel meegenomen zouden moeten worden. Is dat iets slechts om dat te vinden?

En eens tradities zijn onderhevig aan verandering. Je ziet dat bijvoorbeeld met Sinterklaas en Allerheiligen/Allerzielen. Ik ging er even slecht op dat de woorden Kerst en Pasen voor sommigen zo makkelijk vervangbaar zijn. Maar uiteraard staat het iedereen vrij om dit wel of niet te doen. Beperken van die vrijheid is alleen maar onwenselijk.

Vwb bevrijdingsdag dat had al lang een vrije dag moeten zijn. Ik vind het bizar ergens dat dat niet zo is. Zo'n belangrijke dag in de Nederlandse geschiedenis die dan niet het recht krijgt wat het verdient.
Alle reacties Link kopieren Quote
Amen
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 22:43
Hoezo is dat grappig? Ik denk dat de grootste geloven in Nederland daarin wel meegenomen zouden moeten worden. Is dat iets slechts om dat te vinden?
Ik vind het grappig dat jij hier de stelling ‘de tradities gaan teloor en dat is erg’ verdedigde en ik daar tegenin ging, maar als je dan kijkt wat we concreet politiek gezien zouden willen doen jij een veel grotere verandering voorstelt dan ik en veel multicultureler ingestoken. Dus dan is het precies omgedraaid en ben jij juist veel progressiever dan ik.

Het meenemen van de grote geloven vind ik op zich zeker niet iets slechts, maar iets waarbij praktisch gezien wat je dan wel en niet meeneemt erg lastig is. Er zijn zoveel religieuze feestdagen dat het een enorm gesteggel zou worden welke dan wel en niet en waarom.

Ik zal even een enter doen nog tussen de zinnen, want het woord ‘grappig’ ging dus enkel over die eerste zin.
nicole123 schreef:
09-12-2023 22:57
Ik vind het grappig dat jij hier de stelling ‘de tradities gaan teloor en dat is erg’ verdedigde en ik daar tegenin ging, maar als je dan kijkt wat we concreet politiek gezien zouden willen doen jij een veel grotere verandering voorstelt dan ik en veel multicultureler ingestoken. Dus dan is het precies omgedraaid en ben jij juist veel progressiever dan ik.

Oohhh op die manier. Ik dacht dat je het een heel slecht idee vond.

Uhm ja hoe moet ik dat eens uitleggen. Ik ben gewoon fan van tradities zoals Kerst en Pasen. En ik vind het jammer dat sommigen daar zo makkelijk overheen stappen ook al is het eigen keuze natuurlijk, terwijl die traditie voor veel mensen wel waarde heeft. Waarom zou je als bedrijf zijnde dan de naam veranderen. Even vooropgesteld dat dat mijn eerste gedachte was. Welke dus onjuist was maar ingegeven door berichtgeving op SM of Google.

En ik vind dat, aangezien we in een multiculturele samenleving wonen, er ook meer aandacht mag zijn voor het Suikerfeest en Chanoeka. Want heel eerlijk, Chanoeka heb ik toch wel oeten googlen. Ik kom dus uit de provincie (no shit ;-) ) en ken niemand die Joods is, dus ook hun tradities niet. Moslims ken ik wel, ik weet daar wel iets meer van maar ook te weinig.

En als je nader tot elkaar wil komen is samen een feest vieren altijd een goede oplossing. Leren van elkaar ipv alleen elkaars verschillen zien. Ik snap best dat Moslims over het algemeen geen Kerst vieren net zoals wij geen Suikerfeest vieren maar als je een kans creëert hierin door iedereen op die belangrijke dagen vrij te geven wie weet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Macarinata schreef:
09-12-2023 14:26
Absoluut. Dit is dat oliedomme 'weg met ons'. Europa is diepgaand christelijk beïnvloed. Wen er maar aan. Als andersgelovige kun je door de secularisatie en verlichting prima je andere geloof belijden, maar Kerstmis mag niet wijken. Dit is wat ze bedoelen met racisme van de lage verwachtingen, hoezo kunnen moslims of hindoes niet met een kerstboom dealen? Sterker nog, de kerstboom op zich is eigenlijk heidens en nog Europeser dan het christendom van oorsprong is.
Die kunnen daar makkelijk mee dealen joh. De meeste dan toch. Enkele van mijn Islamitische collega s zetten zelf ook een kerstboom
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een aantal Amerikaanse artiesten en krijg daardoor iets meer mee van joodse tradities, dus ik heb enkele mensen een Happy Chanoekah gewenst.

Als ik hen niet volgde, dan wist ik wel dát het bestond, maar niet wanneer het is.

Mijn schoonzusje wens ik ook altijd een fijne Ramadan.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 23:06
Oohhh op die manier. Ik dacht dat je het een heel slecht idee vond.

Uhm ja hoe moet ik dat eens uitleggen. Ik ben gewoon fan van tradities zoals Kerst en Pasen. En ik vind het jammer dat sommigen daar zo makkelijk overheen stappen ook al is het eigen keuze natuurlijk, terwijl die traditie voor veel mensen wel waarde heeft. Waarom zou je als bedrijf zijnde dan de naam veranderen. Even vooropgesteld dat dat mijn eerste gedachte was. Welke dus onjuist was maar ingegeven door berichtgeving op SM of Google.

En ik vind dat, aangezien we in een multiculturele samenleving wonen, er ook meer aandacht mag zijn voor het Suikerfeest en Chanoeka. Want heel eerlijk, Chanoeka heb ik toch wel oeten googlen. Ik kom dus uit de provincie (no shit ;-) ) en ken niemand die Joods is, dus ook hun tradities niet. Moslims ken ik wel, ik weet daar wel iets meer van maar ook te weinig.

En als je nader tot elkaar wil komen is samen een feest vieren altijd een goede oplossing. Leren van elkaar ipv alleen elkaars verschillen zien. Ik snap best dat Moslims over het algemeen geen Kerst vieren net zoals wij geen Suikerfeest vieren maar als je een kans creëert hierin door iedereen op die belangrijke dagen vrij te geven wie weet?
Dat snap ik en vind ik een mooie gedachte. Ik heb vooral praktische bezwaren tegen alle mensen op zulke feesten een verplichte vrije dag geven, vanwege eindeloze ‘wat wel en waarom wel en niet’ discussies. Bevrijdingsdag (en misschien Keti Koti) is een ander verhaal, want dat is maar één dag en levert geen waarom dit wel en dat niet discussie op van gelijkwaardige feestdagen.

Maar ik denk wel dat het bijvoorbeeld mooi is als ze op scholen niet alleen Kerst en Pasen vieren maar ook andere feesten van de leerlingpopulatie die ze daar hebben en bij vrij uniforme leerlingpopulaties nog wat breder om iets uit andere culturen ook mee te geven. Ik zou ze dat niet verplichten, maar gewoon de vrijheid in geven en er geen bedreiging in zien, zoals veel van de anti-woke ‘ze pakken onze tradities af!’ roepers wel doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
09-12-2023 23:08
Die kunnen daar makkelijk mee dealen joh. De meeste dan toch. Enkele van mijn Islamitische collega s zetten zelf ook een kerstboom

Ja natuurlijk zetten sommige moslims die op. Of klein, met allerlei leuke gezellige kerstversieringen. Maar ook mensen met bijvoorbeeld een Marokkaanse achtergrond hoeven niet perse islamistisch te zijn. Die doen ook gewoon volop mee met de feestdagen.
Daarbij, het is toch maar net welke lading je er aan geeft. Het hoeft niet perse religieus te zijn. Hartstikke gezellig die feestdagen!! Zo zonde als alles vervaagt zoals je nu ook ziet met Sinterklaas. Er wordt minder aandacht aan besteed, overal zie je het terug. Zo spannend en bijzonder “als vroeger” is het helaas niet meer. Zo zonde!!
dadel wijzigde dit bericht op 09-12-2023 23:25
3.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je persoonlijk geen joodse mensen kent, dan is dat niet echt verwonderlijk. Er zijn er namelijk niet zo veel.


https://www.human.nl/de-publieke-tribun ... ng-87.html

In ons land weten zo’n 60 duizend mensen dat ze minstens één Joodse grootouder hebben en kent de Joodse gemeenschap niet meer dan 10 duizend leden, minder dan 1 promille van de Nederlandse bevolking.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
merano schreef:
09-12-2023 18:34
Roads to the radical right, Koen Damhuis UU, 2020 :

Wat je ziet is dat deze kiezers zich om verschillende redenen afzetten tegen verschillende groepen,’ zegt Damhuis. ‘Mensen in sociaal zwakkere posities (minder inkomen, minder diploma’s) voelen zich onterecht achtergesteld, met name qua sociale huisvesting, in de gezondheids- en ouderenzorg. Zij hebben het idee dat met name vluchtelingen en nieuwkomers voorrang krijgen. Dit zijn burgers die het idee hebben dat ze te weinig krijgen.

Een tweede groep bestaat uit kiezers uit de (lagere) middenklasse die het gevoel hebben dat ze juist te veel géven. Deze kiezers, veelal werknemers in de private sector en zelfstandig ondernemers, delen de overtuiging dat ze hun maatschappelijke positie bereikt hebben door heel hard te werken, en keren zich tegen groepen die contrasteren met hun ethos van verdienstelijkheid. In Nederland worden daarbij vaak ‘gelukszoekers’ genoemd, maar ook ‘zakkenvullers in Brussel’ en ‘luie Grieken’.

Een derde groep bestaat uit kiezers die niet politieke fenomenen niet zozeer duiden op basis van exclusief morele criteria, maar vooral stemmen op basis van ideologische overwegingen. Damhuis noemt hen ‘radicaal conservatieven’ die zich verzetten tegen het verlies van culturele wortels, met name door de in hun ogen groeiende invloed van de islam. Het betreft vaak mensen uit de relatief bemiddelde lagen van de bevolking, die meer hebben gestudeerd.
Precies zoals ik verwacht had.

Ik vind het verwend klinken. Alle drie deze doelgroepen zeggen eigenlijk hetzelfde: ik/mij word(t) tekort gedaan...
Alle reacties Link kopieren Quote
Dadel schreef:
09-12-2023 23:23
Zo zonde als alles vervaagt zoals je nu ook ziet met Sinterklaas. Er wordt minder aandacht aan besteed, overal zie je het terug. Zo spannend en bijzonder “als vroeger” is het helaas niet meer. Zo zonde!!
Hoezo vervaagt Sinterklaas? Sinterklaas is wat je er zelf van maakt, je bent er zelf bij om het zo spannend en bijzonder te maken als je wil. De sinterklaasbeleving van mijn kinderen hangt echt niet op hoeveel Sinterklaasafbeeldingen er in de etalage van winkel X hangen of het exacte uiterlijk van de Pieten, maar van of we zelf pakjesavond vieren en hoe, of ze hun schoen mogen zetten, of we naar de intocht gaan of ernaar kijken, of ze zich kunnen verkleden thuis als Piet en of we Sinterklaasliedjes draaien.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
09-12-2023 23:30
Hoezo vervaagt Sinterklaas? Sinterklaas is wat je er zelf van maakt, je bent er zelf bij om het zo spannend en bijzonder te maken als je wil. De sinterklaasbeleving van mijn kinderen hangt echt niet op hoeveel Sinterklaasafbeeldingen er in de etalage van winkel X hangen of het exacte uiterlijk van de Pieten, maar van of we zelf pakjesavond vieren en hoe, of ze hun schoen mogen zetten, of we naar de intocht gaan of ernaar kijken, of ze zich kunnen verkleden thuis als Piet en of we Sinterklaasliedjes draaien.
Nee hoor, dat is gewoon absoluut niet waar. Ik zie het zelf in mijn omgeving gebeuren en heb het er met heel veel ouders over gesproken. Die zeggen ook dat zij ook zien dat Sinterklaas niet meer zo bijzonder is als voorheen, zeker voor de wat oudere kinderen die meer begrijpen. Kinderen zijn heel gevoelige en intelligente wezens en die pikken alles haarfijn op. Ergens is er toch verandering gaande ondanks dezelfde uitingen zoals inderdaad het schoentje zetten ed.
Dadel schreef:
09-12-2023 23:36
Nee hoor, dat is gewoon absoluut niet waar. Ik zie het zelf in mijn omgeving gebeuren en heb het er met heel veel ouders over gesproken. Die zeggen ook dat zij ook zien dat Sinterklaas niet meer zo bijzonder is als voorheen, zeker voor de wat oudere kinderen die meer begrijpen. Kinderen zijn heel gevoelige en intelligente wezens en die pikken alles haarfijn op. Ergens is er toch verandering gaande ondanks dezelfde uitingen zoals inderdaad het schoentje zetten ed.
Maat dat geldt natuurlijk al eeuwenlang voor het sinterklaasfeest en eigenlijk voor elk feest. Maar laten we het even bij Sint Nicolaas houden. Dat was in de 13e eeuw een ander feest dan in de 17e eeuw en in de 17e eeuw anders dan in de 19e eeuw. Er zijn elementen toegevoegd en verdwenen.

Persoonlijk vind ik het juist fijn dat het minder gehyped is. Los van of je nog zelf kunt kiezen of je wel of niet met kind naar sintviering op werk gaat en bij de wijkvereniging en bij de sportclubs en in elke winkel afbeeldingen ziet. Maar dat het dus juist weer wat teruggaat naar de intieme huiskamersfeer.

En als mensen het niet (meer) willen omdat de winkels na Halloween direct worden omgetoverd in kerstsfeer en de viering op werk sinds 2019 is afgeschaft vanwege discussie over kleur van de Piet (is op mijn vorige werk serieus het geval geweest en dat was niet eens een viering met kinderen erbij :facepalm: ) en dat je het dan thuis ook maar niet meer gaat doen: is toch echt een eigen keuze.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dadel schreef:
09-12-2023 23:36
Nee hoor, dat is gewoon absoluut niet waar. Ik zie het zelf in mijn omgeving gebeuren en heb het er met heel veel ouders over gesproken. Die zeggen ook dat zij ook zien dat Sinterklaas niet meer zo bijzonder is als voorheen, zeker voor de wat oudere kinderen die meer begrijpen. Kinderen zijn heel gevoelige en intelligente wezens en die pikken alles haarfijn op. Ergens is er toch verandering gaande ondanks dezelfde uitingen zoals inderdaad het schoentje zetten ed.
Vroeger was het fantastisch dat je kadootjes en snoep kreeg ook al waren het maar zelfgebreide sokken en chocolademuizen. Tegenwoordig heeft ieder kind alles al en snoep is er het hele jaar door. Logisch dat het niet meer zo bijzonder is.

En verder zijn de sociale structuren veranderd. Er zijn 3 miljoen alleenstaanden in Nederland. Met wie gaan die Sinterklaas vieren? Dan zijn er nog een heleboel gescheiden mensen die gewoon ook een probleem hebben omdat ze alles twee keer moeten vieren. En een deel van de bevolking heeft een opleiding genoten waardoor ze voor hun werk ver van de familie moesten gaan wonen. Soms zelfs in het buitenland.
De "close-knit" familiestructuur is voor die mensen ook weg.

Dus Sinterklaas is op zijn retour. Soms ingeruild voor de kerstman, want handiger.
óu sont les neiges d'antan

merano schreef:
09-12-2023 23:57
Vroeger was het fantastisch dat je kadootjes en snoep kreeg ook al waren het maar zelfgebreide sokken en chocolademuizen. Tegenwoordig heeft ieder kind alles al en snoep is er het hele jaar door. Logisch dat het niet meer zo bijzonder is.
Ik denk dit vooral idd. Dat het vroeger spannender of bijzonderder was het met twee dingen te maken:
1) Er was minder. Kinderen kregen minder vaak iets zomaar tussendoor, spullen werden zorgvuldiger gekocht. Een cadeau werd meer gewaardeerd. Ook iets kleins. Ook zoetigheid was denk ik specialer.
2) Mensen leefden meer met godvrezigheid en respect richting bv ouders, kerk, schoolmeester etc. En het geloof in sinterklaas werd daardoor denk ik ook met meer gezag gebracht. Gezien de ontkerkelijking vind ik het geen vreemde ontwikkeling dat het feest minder spannend wordt gebracht.

Maar ik blijf erbij dat ik het een feest van heel ander kaliber vind dan kerst. Huiselijker. Met een kleine kwinkslag vaak ook. Ook in seculiere tijden van overvloed lukt het mij nog steeds dat over te brengen. Ik vind zelf kleine, lieve, wollige, zachte, warme, kneuterige cadeautjes daarom ook meer bij sinterklaas passen en met kerst komen dan de grotere of duurdere wensen.

Maar is een keuze die ieder kan maken. Heb (hier) ook gelezen dat sommige mensen juist sinterklaas zien als hysterisch druk pakjesfestijn met joelende drukke kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe je het ook wendt of keert heeft de “woke gemeenschap” het mede voor elkaar gekregen om het Sinterklaas feest minder glans te geven. Maar überhaupt op bijna elk ander vlak. En nu moet ik mezelf gaan afvragen of ik daar “blij” mee ben. Natuurlijk is de wereld aan verandering onderhevig maar lastig is het wel om te concluderen dat het niet meer zo eenvoudig is, als het altijd geweest is. De hoeveelheid prikkels voor de jeugdige die inmiddels een overdosis aan het worden is. En welke gevolgen heeft dat? Dan gaat het allang niet meer over bepaalde culturen waarden, de gehele nieuwe inslag van deze tijd bepaalt de toekomst. En dat kan of heel goed of geheel negatief uitpakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat Sinterklaas op zijn retour zou zijn heb ik echt helemaal niks van gemerkt.

Mijn kind is echt overladen met Sinterklaas. Iedere dag Sinterklaasjournaal op school, Sinterklaasfeest op school, tig keer schoentje zetten, schoentje zetten bij oma, Sinterklaas bij mijn man zijn werk, Sinterklaas in de kerk, ontbijt met Sinterklaas, pakjesavond.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven