Entertainment alle pijlers

Eigen volk eerst

28-11-2023 20:22 870 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben deze serie van Sahar gaan kijken een beetje naar aanleiding van de verkiezingsuitslagen en ik ben behoorlijk stijl achterover geslagen. Naief als ik ben misschien als witte vrouw uit een hoogopgeleide bubbel met alleen maar linkse stemmers was ik wel bewust van de pvv en het forum maar heb me er nooit serieus in verdiept. Ik ken geen mensen die rechts stemmen. Ik ken geen nationalisten, ik ken geen complotdenkers, en eigen volk eerst denkers. Werkwise heb ik best veel met vluchtelingen te maken en ik herken het beeld dat wordt geschetst in de media en door de rechtse politiek en door deze serie totaal niet.
En ik woon nog wel in een grote stad waar veel azc's zijn en veel zogenaamde slechte wijken met veel immigranten. En toch herken ik het niet, ben ik niet bang voor omvolking zoals zij het noemen, denk ik dat wij allen wereldbewoners zijn en dat de grenzen van mij open mogen blijven. Maar goed dat is een heel andere of in ieder geval veel grotere discussie maar ik wil het even centraal over deze serie hebben. Ik ben dus oprecht geschokt dat er zo ongelooflijk veel rechts extremisten in dit land leven en dat ze hun wijsheid uit telegram en het internet halen en elkaar met bijeenkomsten aan het ophitsen zijn incl hun kinderen.
Wie heeft deze serie gezien en wat vond je er van en ken of ben je zelf nationalist of misschien wel een racist en waarom? Ik snap het gewoon niet. Dat mensen zo kunnen denken. Het staat echt enorm ver van mij af. En we wonen toch in hetzelfde land.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorcha_ schreef:
10-12-2023 01:15
Dat Sinterklaas op zijn retour zou zijn heb ik echt helemaal niks van gemerkt.

Mijn kind is echt overladen met Sinterklaas. Iedere dag Sinterklaasjournaal op school, Sinterklaasfeest op school, tig keer schoentje zetten, schoentje zetten bij oma, Sinterklaas bij mijn man zijn werk, Sinterklaas in de kerk, ontbijt met Sinterklaas, pakjesavond.
Hiermee zeg je volgens mij precies wat voor mij een groot deel van de lol van het sinterklaasfeest afgehaald heeft. Té veel, té vaak, té gek.
Jaren geleden had ik niets met kerst en vond ik Sinterklaas leuk. Nu echt niet meer. Wat mij betreft gaat hij met pensioen en laat hij de kinderen met rust. Sinds ik gemerkt heb hoe enorm druk en gespannen kinderen worden van Sinterklaas hou ik meer van het veel rustiger en vrediger kerst.
Alleen de surprises knutselen en gedichten lezen met z’n allen vind ik leuk.
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
Klapstoel schreef:
10-12-2023 01:37
Hiermee zeg je volgens mij precies wat voor mij een groot deel van de lol van het sinterklaasfeest afgehaald heeft. Té veel, té vaak, té gek.
Jaren geleden had ik niets met kerst en vond ik Sinterklaas leuk. Nu echt niet meer. Wat mij betreft gaat hij met pensioen en laat hij de kinderen met rust. Sinds ik gemerkt heb hoe enorm druk en gespannen kinderen worden van Sinterklaas hou ik meer van het veel rustiger en vrediger kerst.
Alleen de surprises knutselen en gedichten lezen met z’n allen vind ik leuk.
Jaa, volgens mijn gevoel is het echt precies dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon ging alleen op mijn werk naar Sinterklaas.

Toen Sinterklaas in groep 0 op visite kwam, besloot Sinterklaas dat het op school véél leuker was dan op mama's werk. Dus voortaan kwam Sinterklaas op school.

Dat overvoeren vinden we echt niets. Liever twee keer véél dan elke dag een beetje.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
aventura_ schreef:
09-12-2023 16:17
Ik zie mezelf als links van het midden, enigzins progressief. Maar ik kom uit een nest waar rechts wordt gestemd. Mijn eigen zus en haar man en schoonvader hebben PVV gestemd; alledrie WO-opgeleid, (een van hen als bestuursjurist (!), dijk van een inkomen, een goed leven. Zeker niet het stereotype dat je bij dit stemgedrag verwacht. Wat hen aanspreekt is dat Wilders de ongebreidelde immigratie wil inperken. Ik neem verder wel aan dat zij begrijpen dat 90% van het partijprogram (het is niet eens een programma, gewoon een serie standpunten) niet uitvoerbaar is.

Maar je kunt de PVV-stemmers dus niet over een kam scheren. Zelf merk ik dat ik me steeds meer erger aan wat ik noem naief-links. Vrolijk meelopen in een pro-palestina demo. Wat denk je zelf? Ik kan mij niet van de gedachte losmaken dat veel moslims mij, en alle witte (of bruine, en zeker Joodse) ongelovigen minachten en vaak zelfs haten. Die onderstroom in onze samenleving vind ik naar en bedreigend, ik zie de Islam als een bedreiging. Vroeger vond ik dat helemaal niet, maar ik ben hierin veranderd. Nu ik erover nadenk eigenlijk al wel lang hoor, ik heb bv de moord op Theo van Gogh niet vergeten (fietste langs de moordplek toentertijd). Teveel gezien! Ik woon nu weer in een wijk met veel moslims en ik voel hun dedain, die minachting naar mij.

Qua partij waartoe ik me aangetrokken voel zit ik zogezegd ergens bij Volt, D66 en ook zelfs PvDD. Maar wat me niet aanstaat is het met open armen ontvangen van moslim(- mannen). Heel lastig eigenlijk.

Leuk artikel voor je zus/man en schoonvader (spiegel voor 'links', zal ze vast aanspreken).
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/08/wa ... d-a4183776
"Wakker worden in een guur land"
COLUMN ARJEN VAN VEELEN

Dit vond ik een mooie zin:
"...We kregen decennialang onze zin: dat noemden we het feest van de democratie...."

Vooral omdat nu de stemmers aangegeven hebben een ruk naar rechts te willen maken, de uitslag van de verkiezingen ineens "een gevaar voor de democratie" wordt genoemd.

(het artikel zit helaas achter een betaalmuur, maar hier een paar 'spiegel' quotes)
"...Ze zeiden dat hun kinderen naar school moesten met lege trommels; we troostten ze met een regenboogvlag.
"...Maar we hadden het goed. We vlogen. We smulden. We lazen de kwaliteitskrant. We zagen: er gaan heus wel eens dingen mis, maar er gaat ook heel veel goed!
"...Nooit waren wij het kwaad. Nooit kwam het door ons, dat was ondenkbaar. Nooit kwam het door de mensen die al die jaren, direct of indirect, aan de touwtjes zaten: wij, de mensen die al door zoveel morele en rechtsstatelijke ondergrenzen waren gezakt, dat het alleen maar mee kon vallen als we eens niet meeregeerden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebruna schreef:
10-12-2023 02:59
Leuk artikel voor je zus/man en schoonvader (spiegel voor 'links', zal ze vast aanspreken).
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/08/wa ... d-a4183776
"Wakker worden in een guur land"
COLUMN ARJEN VAN VEELEN

Dit vond ik een mooie zin:
"...We kregen decennialang onze zin: dat noemden we het feest van de democratie...."

Vooral omdat nu de stemmers aangegeven hebben een ruk naar rechts te willen maken, de uitslag van de verkiezingen ineens "een gevaar voor de democratie" wordt genoemd.

(het artikel zit helaas achter een betaalmuur, maar hier een paar 'spiegel' quotes)
"...Ze zeiden dat hun kinderen naar school moesten met lege trommels; we troostten ze met een regenboogvlag.
"...Maar we hadden het goed. We vlogen. We smulden. We lazen de kwaliteitskrant. We zagen: er gaan heus wel eens dingen mis, maar er gaat ook heel veel goed!
"...Nooit waren wij het kwaad. Nooit kwam het door ons, dat was ondenkbaar. Nooit kwam het door de mensen die al die jaren, direct of indirect, aan de touwtjes zaten: wij, de mensen die al door zoveel morele en rechtsstatelijke ondergrenzen waren gezakt, dat het alleen maar mee kon vallen als we eens niet meeregeerden.
In de stukjes die jij plaatst van deze column (zit achter betaalmuur, dus kan hem niet helemaal lezen) wordt net gedaan wordt alsof links heeft geregeerd de afgelopen jaren, terwijl de VVD al 13 jaar aan de knoppen zit. Hoezo is dit dan allemaal de schuld van links? Of is de VVD links volgens deze columnist?

Bizar dat dit frame maar neergezet blijft worden en dat mensen hier in trappen.

Aanvullend: is de zin "spiegel voor links" van jou of van de columnist? Ik denk van jou, want het lijkt mij eerder dat de columnist het bedoelt als een spiegel voor de gevestigde partijen?
rondstruiner1 wijzigde dit bericht op 10-12-2023 10:17
8.17% gewijzigd
.
anoniem_6576f0ab9b250 wijzigde dit bericht op 10-12-2023 09:09
99.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp, iemand noemde die jongen die in deel 2 te zien was, bij zo'n bijeenkomst van de jongeren van Fvd.

Tenenkrommend om te zien echt, overduidelijk geboren met een zilveren lepel in de mond en totaal geen benul hoe bevoorrecht hij is. Hopelijk trekt het bij als hij volwassen wordt.

Die vrouw Iem die de voorzitter is van die jongerenclub was trouwens ook al te zien in "Rutger en de nationlisten".
Rondstruiner1 schreef:
10-12-2023 08:43
Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp, iemand noemde die jongen die in deel 2 te zien was, bij zo'n bijeenkomst van de jongeren van Fvd.

Tenenkrommend om te zien echt, overduidelijk geboren met een zilveren lepel in de mond en totaal geen benul hoe bevoorrecht hij is. Hopelijk trekt het bij als hij volwassen wordt.

Die vrouw Iem die de voorzitter is van die jongerenclub was trouwens ook al te zien in "Rutger en de nationlisten".

Nou ja hij is 22 jaar dus al ruim volwassen alleen enorm bevoorrecht opgegroeid denk ik inderdaad. Ik vond zijn uitspraken ook echt tenenkrommend. Helaas is dit schijnbaar dus wel een groot deel van de aanhang van FvD. Waar PVV veelal de lagere en middenklasse bereikt is dat bij FvD denk ik de meer bevoorrechte jongeren en studenten.
Een bepaald type inderdaad, op die gedachte betrapte ik mezelf ook.

Niet mijn type in ieder geval. Brrrrrr.


Gisteren nog iemand in de supermarkt die stellig overtuigd bralde dat het volk had gesproken. De meerderheid had immers op PVV gestemd. Eindelijk gerechtigheid.

Ik dacht…whut, waarom zelfs in de supermarkt moet ik gaan uitleggen dat niet de meerderheid etc etc etc.
BlaBla schreef:
10-12-2023 09:20
Een bepaald type inderdaad, op die gedachte betrapte ik mezelf ook.

Niet mijn type in ieder geval. Brrrrrr.


Gisteren nog iemand in de supermarkt die stellig overtuigd bralde dat het volk had gesproken. De meerderheid had immers op PVV gestemd. Eindelijk gerechtigheid.

Ik dacht…whut, waarom zelfs in de supermarkt moet ik gaan uitleggen dat niet de meerderheid etc etc etc.

Je hoeft natuurlijk niks uit te leggen. Ik haal mijn schouders op in zo'n geval. Of eigenlijk wanneer mensen ongevraagd over hun partij en standpunten beginnen ongeacht welke dat is.

Als VVD stemmer ben je namelijk ook niet echt populair. Voor de PVV stemmers ben je niet rechts genoeg. En voor het grootste deel van de anderen dom omdat na 13 jaar VVD je wel beter zou moeten weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dadel schreef:
10-12-2023 00:37
Hoe je het ook wendt of keert heeft de “woke gemeenschap” het mede voor elkaar gekregen om het Sinterklaas feest minder glans te geven. Maar überhaupt op bijna elk ander vlak. En nu moet ik mezelf gaan afvragen of ik daar “blij” mee ben. Natuurlijk is de wereld aan verandering onderhevig maar lastig is het wel om te concluderen dat het niet meer zo eenvoudig is, als het altijd geweest is. De hoeveelheid prikkels voor de jeugdige die inmiddels een overdosis aan het worden is. En welke gevolgen heeft dat? Dan gaat het allang niet meer over bepaalde culturen waarden, de gehele nieuwe inslag van deze tijd bepaalt de toekomst. En dat kan of heel goed of geheel negatief uitpakken.
Wat een slachtoffergedrag. De woke gemeenschap heeft het mede gedaan? Hoe dan? Doordat Piet niet meer zwart is ofzo? Of dat er geen roe of knecht meer gezongen wordt? En daardoor hebben kinderen teveel prikkels en gaat het niet meer over bepaald culturele waarden? Nogmaals, je kunt als ouders het sinterklaasfeest zo afstemmen als je zelf wil. Je bent geen willoos slachtoffer, je bent er zelf bij. Je beslist zelf als ouder of je ze 1x per week hun schoen laat zetten of elke dag, of ze 20 cadeaus krijgen of 5, of je naar het Sinterklaasfeest van de voetbalclub gaat of niet, of je Sinterklaasliedjes draait of niet, of je kinderen door het jaar heen al veel cadeaus en snoep geeft of niet. Met woke heeft dat niets te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dadel schreef:
10-12-2023 00:37
Hoe je het ook wendt of keert heeft de “woke gemeenschap” het mede voor elkaar gekregen om het Sinterklaas feest minder glans te geven. Maar überhaupt op bijna elk ander vlak. En nu moet ik mezelf gaan afvragen of ik daar “blij” mee ben. Natuurlijk is de wereld aan verandering onderhevig maar lastig is het wel om te concluderen dat het niet meer zo eenvoudig is, als het altijd geweest is. De hoeveelheid prikkels voor de jeugdige die inmiddels een overdosis aan het worden is. En welke gevolgen heeft dat? Dan gaat het allang niet meer over bepaalde culturen waarden, de gehele nieuwe inslag van deze tijd bepaalt de toekomst. En dat kan of heel goed of geheel negatief uitpakken.
ah het is de schuld van woke...
Het is volstrekt normaal om een racistische uiting rond te laten lopen, want dat geeft meer glans. Juist ja.

We kunnen het ook omdraaien: als er niet zoveel gezeik was geweest van al die mensen die vol bleven/blijven houden dat Piet zwart moet zijn, was er nu geen smet geweest op het feest en had het nog veel meer glans gehad, want dan had iedereen zich er fijn bij kunnen voelen.

Maar het is iig volkomen duidelijk waar jij op het politieke spectrum zit.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dadel schreef:
10-12-2023 00:37
Hoe je het ook wendt of keert heeft de “woke gemeenschap” het mede voor elkaar gekregen om het Sinterklaas feest minder glans te geven.
De wóke gemeenschap heeft dat gedaan? Jij ziet het hyper hyper consumentisme als iets van woke?

Ik zou juist eerder zeggen andersom: de woke gemeenschap heeft de glans die ervan af dreigde te gaan weer teruggebracht! :heart:
Dadel schreef:
10-12-2023 02:19
Jaa, volgens mijn gevoel is het echt precies dit.
Nee hoor, jij beweerde helemaal niet dat het allemaal teveel en te overvloedig was met sinterklaas. Jij vond het "op z'n retour" en dat mensen het skippen nu en direct overgaan op kerst. Niet omdraaien nu.

Ik merk dus wel dat het kleiner wordt of heb het bewust kleiner gehouden en vind dat juist de glans geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-12-2023 19:17
Reden: stgmatiseren
99.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is op veel vmbo's en dan vooral die met een achterstandsprofiel verschrikkelijk. Vriend werkt op zo'n school. Hij noemt het er gekscherend Hamas United; heel zorgelijke content komt voorbij op de mobieltjes van veel leerlingen, dat signaleren de leraren gewoon. Wordt niks mee gedaan want de leerlingen zijn er voor de portemonnee van het bestuur en het bestuur is er niet voor de leerlingen; hoe groot de onderlinge terreur ook is, ze worden allemaal maar met hangen en wurgen bevorderd en aan een flutdiploma geholpen.

Afgelopen vrijdag was bijna de helft van zijn leerlingen ziek, 'toevallig' allemaal met een islamitische achtergrond, en degenen die er wel waren, hebben massaal voor stennis gezorgd. Want het was Paarse Vrijdag en dat wordt niet geaccepteerd. Hij gaat nu vluchten naar een elitaire kleine school. En aan zijn politiek profiel ligt het niet, hij is net als ik een linksmens. ;) Jammer van al zijn mooie ambities om te helpen, ook met zijn burgerschapsklasjes die hij er onbevoegd bij doet vanwege de schreeuwende tekorten, maar dat dit maatschappelijk failliet op hem en zijn collega's afgewend wordt, daar past hij voor.

Maar vanavond was weer een aflevering, heb hem nog niet kunnen zien, hoe was het?
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-12-2023 19:18
Reden: stgmatiseren
99.22% gewijzigd
Ik bennnu aan het kijken. Heeft die vrouw op dat festival haar haar gekamd met een rotje? :hihi:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me serieus af of activiteiten als Paarse Vrijdag bijdragen aan homo-acceptatie.

Mijn zoon vond als kleuter al dat iedereen met elkaar mocht trouwen, als je elkaar maar lief vindt.

Zijn nichtje kreeg verkering met Truus? Wát een stomme naam voor een jongen.
"Het is een meisje".
Okee, dan mag je wel Truus heten. Hij kon ook prima met Truus.

Hij verdomt het echter in alle werelden om iets paars aan te trekken. Dat is gewoon niet zijn kleur.
En homo-acceptatie, dat heeft hij gewoon. Dat hebben we hem niet hoeven aanleren.

Er wordt teveel op het bordje van school gelegd, wat mij betreft.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
10-12-2023 08:19
In de stukjes die jij plaatst van deze column (zit achter betaalmuur, dus kan hem niet helemaal lezen) wordt net gedaan wordt alsof links heeft geregeerd de afgelopen jaren, terwijl de VVD al 13 jaar aan de knoppen zit. Hoezo is dit dan allemaal de schuld van links? Of is de VVD links volgens deze columnist?

VVD met een D66 beleid, bedoel je. Rutte had zelfs dát er voor over om maar de baas van Nederland te mogen spelen...
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Johanna67 schreef:
11-12-2023 12:56
Ik schrik ook al hoe heel veel hollandse puberjongens denken over Nederland , homo’s, Joden en over witte blonde meisjes. De FvD , SGP en PVV kringen hebben ook kinderen namelijk en veel pubers zien kwesties vaak zonder enige nuance
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-12-2023 19:18
Reden: quote verwijderd
59.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
12-12-2023 11:53
Ik schrik ook al hoe heel veel hollandse puberjongens denken over Nederland , homo’s, Joden en over witte blonde meisjes. De FvD , SGP en PVV kringen hebben ook kinderen namelijk en veel pubers zien kwesties vaak zonder enige nuance
Precies. Ik vind die FVD gasten in deze docu zo mogelijk nog enger, want dat soort lui met doorgaans hoog iq zitten in allerlei bestuursfuncties etc. Brrr. Zo'n tempeliersridder met zijn stickers, tsja, ach.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
12-12-2023 11:53
Ik schrik ook al hoe heel veel hollandse puberjongens denken over Nederland , homo’s, Joden en over witte blonde meisjes. De FvD , SGP en PVV kringen hebben ook kinderen namelijk en veel pubers zien kwesties vaak zonder enige nuance
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-12-2023 19:19
Reden: stgmatiseren/stemmingmakerij
30.12% gewijzigd
Star⁴ schreef:
12-12-2023 11:57
Precies. Ik vind die FVD gasten in deze docu zo mogelijk nog enger, want dat soort lui met doorgaans hoog iq zitten in allerlei bestuursfuncties etc. Brrr. Zo'n tempeliersridder met zijn stickers, tsja, ach.

Nou dat zomerkamp. Daar kreeg ik wel hele enge vibes bij als ik eerlijk mag zeggen...
Johanna67 schreef:
12-12-2023 13:24
De meningen van jonge jongens die joden haten, die 'homo' elke 5 minuten als scheldwoord gebruiken en alle vrouwen een hoer vinden die geen maagd zijn worden uberhaubt nauwelijks besproken.
Want dan zijn er altijd weet wat wegkijkers die er eentje kennen op het chique gymnasium die wel lief is tegen homo's
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-12-2023 19:19
Reden: quote verwijderd
48.74% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven