Entertainment alle pijlers

Eigen volk eerst

28-11-2023 20:22 870 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben deze serie van Sahar gaan kijken een beetje naar aanleiding van de verkiezingsuitslagen en ik ben behoorlijk stijl achterover geslagen. Naief als ik ben misschien als witte vrouw uit een hoogopgeleide bubbel met alleen maar linkse stemmers was ik wel bewust van de pvv en het forum maar heb me er nooit serieus in verdiept. Ik ken geen mensen die rechts stemmen. Ik ken geen nationalisten, ik ken geen complotdenkers, en eigen volk eerst denkers. Werkwise heb ik best veel met vluchtelingen te maken en ik herken het beeld dat wordt geschetst in de media en door de rechtse politiek en door deze serie totaal niet.
En ik woon nog wel in een grote stad waar veel azc's zijn en veel zogenaamde slechte wijken met veel immigranten. En toch herken ik het niet, ben ik niet bang voor omvolking zoals zij het noemen, denk ik dat wij allen wereldbewoners zijn en dat de grenzen van mij open mogen blijven. Maar goed dat is een heel andere of in ieder geval veel grotere discussie maar ik wil het even centraal over deze serie hebben. Ik ben dus oprecht geschokt dat er zo ongelooflijk veel rechts extremisten in dit land leven en dat ze hun wijsheid uit telegram en het internet halen en elkaar met bijeenkomsten aan het ophitsen zijn incl hun kinderen.
Wie heeft deze serie gezien en wat vond je er van en ken of ben je zelf nationalist of misschien wel een racist en waarom? Ik snap het gewoon niet. Dat mensen zo kunnen denken. Het staat echt enorm ver van mij af. En we wonen toch in hetzelfde land.
Trouwens ontopic weet iemand waar ik aflevering 1 nog terug kan kijken? Ik heb dus schijnbaar alleen aflevering 2 gezien. De 1e is niet meer terug te kijken via ziggo helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 14:38
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... s-kritiek/

Er wordt door sommigen natuurlijk ook wel koren op de molen gegooid.

En je hebt helemaal gelijk een bedrijf mag dat helemaal zelf bepalen. Ik zeg alleen dat ik dat jammer vind omdat kerst en deze tijden rond kerst voor mij vol staan met tradities. En daar ben ik niet perse de enige in. Dan vraag ik me gewoon af wat het doel is om een kerststol een winterstol te noemen. Dat is slechts mijn mening. Nergens een feit.
heel simpel, omdat je dan gewoon het hele jaar door dezelfde verpakking kunt gebruiken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
09-12-2023 15:27
heel simpel, omdat je dan gewoon het hele jaar door dezelfde verpakking kunt gebruiken

Gaat dat niet over de datum dan? Nou ja als dat de reden is is het wel milieuvriendelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 15:22
Neem nu het Sunneklaas feest op Ameland. Dat is een heel besloten feest onderdeel van hun traditie. Dan komt daar een cameraploeg van Powned naar mijn weten onaangekondigd binnenvallen om dit eens even lekker te filmen. Zo'n rare traditie. En dan vinden mensen het gek dat mensen daarop reageren. De manier waarop keur ik verre van goed hoor. Maar Powned had natuurlijk ook eerst even contact kunnen leggen met de vraag of er gefilmd mocht worden en of er mensen bij waren die hier iets over willen vertellen.

Laten we eerlijk zijn we weten allemaal wat voor omroep Powned precies is.
hebben ze gedaan.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pepexx schreef:
09-12-2023 15:15
Wat dat dan precies moge zijn,?..

Deze zin had niet gehoeven, dit komt op mij respectloos over, misschien bedoel je het niet zo, maar toch.
Ik denk dat het over het algemeen ook niet heel veel respect krijgt vanwege het gesloten karakter en dat daarmee ook een hoop andere geslotenheid gepaard gaat waardoor het soms in het belachelijke wordt getrokken. Keur het niet goed maar ik denk wel dat dat is wat er gebeurt. Dat het karakter teveel ons kent ons is.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 15:30
Gaat dat niet over de datum dan? Nou ja als dat de reden is is het wel milieuvriendelijk.
ik heb echt over de verpakking, hoewel zo'n stol behoorlijk lang goed blijft.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
09-12-2023 15:30
hebben ze gedaan.
Was het antwoord ja? Dan moeten ze meewerken natuurlijk degenen die dat toezeggen.
rosanna08 schreef:
09-12-2023 15:31
ik heb echt over de verpakking, hoewel zo'n stol behoorlijk lang goed blijft.
Oohh op die manier.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 15:32
Was het antwoord ja? Dan moeten ze meewerken natuurlijk degenen die dat toezeggen.
neuh, ze hadden er niet zoveel zin in dat ze kwamen filmen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 15:22
Neem nu het Sunneklaas feest op Ameland. Dat is een heel besloten feest onderdeel van hun traditie. Dan komt daar een cameraploeg van Powned naar mijn weten onaangekondigd binnenvallen om dit eens even lekker te filmen. Zo'n rare traditie. En dan vinden mensen het gek dat mensen daarop reageren. De manier waarop keur ik verre van goed hoor. Maar Powned had natuurlijk ook eerst even contact kunnen leggen met de vraag of er gefilmd mocht worden en of er mensen bij waren die hier iets over willen vertellen.

Laten we eerlijk zijn we weten allemaal wat voor omroep Powned precies is.
Ik heb erover gelezen en het komt op mij nogal misogyn over, maar als die mensen daar op Ameland er nou helemaal geen probleem mee hebben, zelfs de vrouwen niet die niet op straat mogen komen, wie zijn wij als buitenstaanders dan om er uberhaupt iets van te vinden?

Dat is ook wat een hoop plattelanders in het algemeen vinden wanneer er vanuit de grachtengordel weer eens wat geroepen wordt over het plattelandsleven. Een voorbeeld: Ik woon aan een landweg met veel boerderijen. Die boeren hebben koeien, dus nogal wat stront weg te rijden. Dat is een mooi karweitje om 's avonds te doen, je hebt je normale werk overdag gedaan, zoals melken en kaas maken en 's avonds maak je een paar ritjes om je land te bemesten, en er zijn minder fietsers onderweg, da's ook wel zo fijn. Gaat al tientallen jaren zo. Nu zijn er een paar jaar terug mensen uit Amsterdam komen wonen, 'o zo idyllisch om hier te wonen, het leven is zoveel rustiger...' En die zitten 's avonds lekker buiten en storen zich aan de boeren die hun land 's avonds bemesten, want, ja, dat ruik je nogal. Die zijn dus naar de gemeente gegaan om te klagen over de boeren die 's avonds stront rijden, of dat niet 's ochtends kan, want ze begrijpen niet waarom dat in de avond moet. Wat denk je? Ze hebben het voor elkaar gekregen, strontrijden mag niet meer na 7 uur 's avonds. Ik vind het gewoon achterlijk.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
09-12-2023 15:37
Ik heb erover gelezen en het komt op mij nogal misogyn over, maar als die mensen daar op Ameland er nou helemaal geen probleem mee hebben, zelfs de vrouwen niet die niet op straat mogen komen, wie zijn wij als buitenstaanders dan om er uberhaupt iets van te vinden?

Ameland is onderdeel van Nederland en ik vind dat ik sowieso overal iets van mag vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
09-12-2023 15:40
Ameland is onderdeel van Nederland en ik vind dat ik sowieso overal iets van mag vinden.
Dan druk ik me anders uit: om mijn wil op te leggen aan de Amelanders. Ze zoeken het zelf maar uit. Het gaat blijbaar al meer dan 100 jaar zo, dus ze zullen het wel willen met zn allen daar.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
09-12-2023 15:44
Dan druk ik me anders uit: om mijn wil op te leggen aan de Amelanders. Ze zoeken het zelf maar uit. Het gaat blijbaar al meer dan 100 jaar zo, dus ze zullen het wel willen met zn allen daar.
Maar er is helemaal gen spraken van om iemand wil op te leggen. powned kwam filmen en we hebben hier in NL gelukkig vrije pers
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
09-12-2023 15:58
Maar er is helemaal gen spraken van om iemand wil op te leggen. powned kwam filmen en we hebben hier in NL gelukkig vrije pers
Ik ben op de hand van de Amelanders die vinden dat ze zelf hun eigen tradities mogen vieren zoals ze dat willen. Powned kwam daar om iets wat buiten Ameland vragen oproept te filmen en daar eens even lekker over te rellen. Ik vind dat wij als non-Amelanders helemaal niets te zeggen hebben over hun traditie. Dat bedoel ik met 'wil opleggen'.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie mezelf als links van het midden, enigzins progressief. Maar ik kom uit een nest waar rechts wordt gestemd. Mijn eigen zus en haar man en schoonvader hebben PVV gestemd; alledrie WO-opgeleid, (een van hen als bestuursjurist (!), dijk van een inkomen, een goed leven. Zeker niet het stereotype dat je bij dit stemgedrag verwacht. Wat hen aanspreekt is dat Wilders de ongebreidelde immigratie wil inperken. Ik neem verder wel aan dat zij begrijpen dat 90% van het partijprogram (het is niet eens een programma, gewoon een serie standpunten) niet uitvoerbaar is.

Maar je kunt de PVV-stemmers dus niet over een kam scheren. Zelf merk ik dat ik me steeds meer erger aan wat ik noem naief-links. Vrolijk meelopen in een pro-palestina demo. Wat denk je zelf? Ik kan mij niet van de gedachte losmaken dat veel moslims mij, en alle witte (of bruine, en zeker Joodse) ongelovigen minachten en vaak zelfs haten. Die onderstroom in onze samenleving vind ik naar en bedreigend, ik zie de Islam als een bedreiging. Vroeger vond ik dat helemaal niet, maar ik ben hierin veranderd. Nu ik erover nadenk eigenlijk al wel lang hoor, ik heb bv de moord op Theo van Gogh niet vergeten (fietste langs de moordplek toentertijd). Teveel gezien! Ik woon nu weer in een wijk met veel moslims en ik voel hun dedain, die minachting naar mij.

Qua partij waartoe ik me aangetrokken voel zit ik zogezegd ergens bij Volt, D66 en ook zelfs PvDD. Maar wat me niet aanstaat is het met open armen ontvangen van moslim(- mannen). Heel lastig eigenlijk.
Aventura, hebben je familieleden geen moeite met het Europese standpunt van de PVV dan? Dat vind ik (persoonlijk) een nog veel zorgwekkendere dan het migratiepunt. Ik denk ook niet dat je dat op nationaal niveau kunt oplossen. Ik vind PVV en NSC echt veel te lokaal georiënteerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 15:26
Trouwens ontopic weet iemand waar ik aflevering 1 nog terug kan kijken? Ik heb dus schijnbaar alleen aflevering 2 gezien. De 1e is niet meer terug te kijken via ziggo helaas.
Online bij NPO Start, of in de Npo Start app als je op tablet of mobiel wil kijken.
Rondstruiner1 schreef:
09-12-2023 17:08
Online bij NPO Start, of in de Npo Start app als je op tablet of mobiel wil kijken.
Oohh okee dan ga ik die maar even installeren. Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben altijd heel plooibaar als het om tradities gaat, ben van mening dat die juist horen mee te veranderen met de tijdgeest....maar! Een stol van bladerdeeg, DAT GAAT TE VER!!!
slekire schreef:
09-12-2023 17:22
Ik ben altijd heel plooibaar als het om tradities gaat, ben van mening dat die juist horen mee te veranderen met de tijdgeest....maar! Een stol van bladerdeeg, DAT GAAT TE VER!!!
:mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Brombaer schreef:
09-12-2023 16:59
Aventura, hebben je familieleden geen moeite met het Europese standpunt van de PVV dan? Dat vind ik (persoonlijk) een nog veel zorgwekkendere dan het migratiepunt. Ik denk ook niet dat je dat op nationaal niveau kunt oplossen. Ik vind PVV en NSC echt veel te lokaal georiënteerd.
Tja ik ook, daarom stem ik Volt. Zodra ik begin over Europa, of Rusland om even een reeel gevaar te benoemen wordt er geroepen dat ze inderdaad niet per se uit de EU hoeven. Ze vinden het genoemde anti-Islam en immmigratie ' beleid' zwaarder wegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
09-12-2023 15:37
Ik heb erover gelezen en het komt op mij nogal misogyn over, maar als die mensen daar op Ameland er nou helemaal geen probleem mee hebben, zelfs de vrouwen niet die niet op straat mogen komen, wie zijn wij als buitenstaanders dan om er uberhaupt iets van te vinden?

Dat is ook wat een hoop plattelanders in het algemeen vinden wanneer er vanuit de grachtengordel weer eens wat geroepen wordt over het plattelandsleven. Een voorbeeld: Ik woon aan een landweg met veel boerderijen. Die boeren hebben koeien, dus nogal wat stront weg te rijden. Dat is een mooi karweitje om 's avonds te doen, je hebt je normale werk overdag gedaan, zoals melken en kaas maken en 's avonds maak je een paar ritjes om je land te bemesten, en er zijn minder fietsers onderweg, da's ook wel zo fijn. Gaat al tientallen jaren zo. Nu zijn er een paar jaar terug mensen uit Amsterdam komen wonen, 'o zo idyllisch om hier te wonen, het leven is zoveel rustiger...' En die zitten 's avonds lekker buiten en storen zich aan de boeren die hun land 's avonds bemesten, want, ja, dat ruik je nogal. Die zijn dus naar de gemeente gegaan om te klagen over de boeren die 's avonds stront rijden, of dat niet 's ochtends kan, want ze begrijpen niet waarom dat in de avond moet. Wat denk je? Ze hebben het voor elkaar gekregen, strontrijden mag niet meer na 7 uur 's avonds. Ik vind het gewoon achterlijk.
Die randstedelingen verpesten het overal, laat ze lekker in hun GroenLinks enclave blijven.

Ik moet zeggen dat ik dit jaar pas van Sunneklaas heb gehoord, maar ik vind lokale tradities om te koesteren, daar horen buitenstaanders zich niet mee te bemoeien.
Dubois schreef:
09-12-2023 18:08
Die randstedelingen verpesten het overal, laat ze lekker in hun GroenLinks enclave blijven.

Ik moet zeggen dat ik dit jaar pas van Sunneklaas heb gehoord, maar ik vind lokale tradities om te koesteren, daar horen buitenstaanders zich niet mee te bemoeien.

Bij ons is met carnaval altijd gezeik wanneer mensen van boven de rivieren denken dat met carnaval alles kan en mag. Nee dat is niet zo hou het gewoon gezellig dan is er niks aan de hand. Met de meesten gaat het goed maar er zijn altijd een paar bij. Pas je aan als je naar een traditioneel feest gaat en je niet de ins en outs kent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Roads to the radical right, Koen Damhuis UU, 2020 :

Wat je ziet is dat deze kiezers zich om verschillende redenen afzetten tegen verschillende groepen,’ zegt Damhuis. ‘Mensen in sociaal zwakkere posities (minder inkomen, minder diploma’s) voelen zich onterecht achtergesteld, met name qua sociale huisvesting, in de gezondheids- en ouderenzorg. Zij hebben het idee dat met name vluchtelingen en nieuwkomers voorrang krijgen. Dit zijn burgers die het idee hebben dat ze te weinig krijgen.

Een tweede groep bestaat uit kiezers uit de (lagere) middenklasse die het gevoel hebben dat ze juist te veel géven. Deze kiezers, veelal werknemers in de private sector en zelfstandig ondernemers, delen de overtuiging dat ze hun maatschappelijke positie bereikt hebben door heel hard te werken, en keren zich tegen groepen die contrasteren met hun ethos van verdienstelijkheid. In Nederland worden daarbij vaak ‘gelukszoekers’ genoemd, maar ook ‘zakkenvullers in Brussel’ en ‘luie Grieken’.

Een derde groep bestaat uit kiezers die niet politieke fenomenen niet zozeer duiden op basis van exclusief morele criteria, maar vooral stemmen op basis van ideologische overwegingen. Damhuis noemt hen ‘radicaal conservatieven’ die zich verzetten tegen het verlies van culturele wortels, met name door de in hun ogen groeiende invloed van de islam. Het betreft vaak mensen uit de relatief bemiddelde lagen van de bevolking, die meer hebben gestudeerd.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
09-12-2023 18:08
Die randstedelingen verpesten het overal, laat ze lekker in hun GroenLinks enclave blijven.

Ja, want die twee mensen uit Amsterdam uit het voorbeeld van Ninanoname zijn natuurlijk representatief voor alle randstedelingen :roll: . Lekker generaliseren joh.

Als ik zo denigrerend zou praten over mensen van het platteland/uit dorpen/ uit het Oosten van het land zoals sommigen hier over mensen uit de Randstad/Amsterdam/het westen van het land praten, zouden daar terecht een heleboel mensen over vallen. Doe dat gewoon niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven