Entertainment alle pijlers

Eurovision 2025 - deel 2

20-05-2025 13:59 195 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Deel 1 was vol, maar hier kletsen we verder voor wie nog niet is uitgepraat over:

- de ergste oorwurmliedjes van dit jaar
- het televotingsysteem (waarbij je 20x kunt stemmen)
- Israel, mag niet, mag wel?
- En wat we verder nog kunnen bedenken, tegenkomen in het nieuws en/of kwijt willen :cheer2:

Dit was deel 1:
Eurovision 2025.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Heel goed van AVRO-TROS! Natuurlijk zou ik het enorm jammer vinden als het in 2026 geen songfestival wordt voor Nederland, maar dit is nu de enige juiste beslissing.

Ik hoop eigenlijk dat twee andere landen van de big 5 zich ook zullen terugtrekken als Israël mee mag doen, als tegenwicht voor bijvoorbeeld Duitsland. Dit zouden dan waarschijnlijk Spanje, Frankrijk en het VK
zijn.
Ik ben heel blij dat Nederland niet meedoet, omdat ik dan die hele discussie niet meer hoef aan te horen van iedereen die vindt dat Israel niet mee mag doen.
Grappig dat dezelfde discussie nooit over Turkije is gevoerd!

Ik hoop dat het songfestival doorgaat met Israel en zonder Nederland, en dan ga ik heerlijk kijken en tachtig keer op Israel stemmen. Niet omdat de Israelische regering dat vraagt, maar omdat sommige mensen per definitie niet op Israel stemmen, ongeacht de inzending. Dat compenseer ik dan een beetje.
Citterio schreef:
12-09-2025 17:24
Ik ben heel blij dat Nederland niet meedoet, omdat ik dan die hele discussie niet meer hoef aan te horen van iedereen die vindt dat Israel niet mee mag doen.

Ik hoop dat het songfestival doorgaat met Israel en zonder Nederland, en dan ga ik heerlijk kijken en tachtig keer op Israel stemmen. Niet omdat de Israelische regering dat vraagt, maar omdat sommige mensen per definitie niet op Israel stemmen, ongeacht de inzending. Dat compenseer ik dan een beetje.

Leuke en nuttige bijdrage dit.
Myrthe1973 schreef:
12-09-2025 17:06
Heel goed van AVRO-TROS! Natuurlijk zou ik het enorm jammer vinden als het in 2026 geen songfestival wordt voor Nederland, maar dit is nu de enige juiste beslissing.

Ik hoop eigenlijk dat twee andere landen van de big 5 zich ook zullen terugtrekken als Israël mee mag doen, als tegenwicht voor bijvoorbeeld Duitsland. Dit zouden dan waarschijnlijk Spanje, Frankrijk en het VK
zijn.

Ik hoop het ook. Bizar dat Duitsland zegt zich terug te trekken als Israël wordt uitgesloten. Hoe lang wil Duitsland nog blijven kruipen voor Israël?
Ik vind het ook een goede beslissing hoewel ik het ook heel erg jammer vind als we niet meer deelnemen. Het Songfestival is voor mij echt heel erg lang een heel belangrijk hoogtepunt geweest, niet in het minst vanwege de verbondenheid met de queer-community... maar ik vond de afgelopen 2 jaren echt heel erg dubieus (het gedoe rondom Joost en de bizarre votings uitslag voor Israël via de televoting).
Het zou ook een goed idee zijn om de regels rondom televoting te wijzigen. Laat iedereen gewoon 1 stem uitbrengen op zijn favoriet, ipv dat tig stemmen op hetzelfde land mogelijk zijn.
Charlotta schreef:
13-09-2025 09:54
Het zou ook een goed idee zijn om de regels rondom televoting te wijzigen. Laat iedereen gewoon 1 stem uitbrengen op zijn favoriet, ipv dat tig stemmen op hetzelfde land mogelijk zijn.
Dat is natuurlijk ingevoerd om meer inkomsten te genereren. Dat is natuurlijk al heel lang zo en er zullen altijd wel mensen geweest zijn die het de moeite waard vinden om meer stemmen uit te brengen maar dit keer is het wel in zeer grote mate een politiek spel geweest waar mensen die niet eens kijken wel graag een Israël statement hebben willen maken...
Ik zou in elk geval de rest of the world vote eruit halen.
Charlotta schreef:
13-09-2025 09:54
Ik denk dat 1 stem uitbrengen de fratsen van dit jaar nog steeds mogelijk maken. Immers, veel mensen die niet eens keken stemden op Israël... dat gegeven haal je er niet uit.

Ik zou ervoor pleiten dat je standaard op 3 kandidaten moet stemmen. Je betaald nog steeds voor 1 stem, maar daarin moet je dan wel 3 kandidaten aantikken. Een goed nummer zal dan nog steeds het hoogste percentage stemmen krijgen, als het goed is, en een gepushte kandidaat wordt meer gespreid.
Irregular_Choice schreef:
12-09-2025 16:54
Maar als dan Duitsland zich terug trekt, zijn ze 1 van de grootste geldschieters kwijt. Geen idee of het dan überhaupt wel kan doorgaan, financieel gezien.
Overigens las ik dat Spanje zich ook al terug getrokken had (naast Ierland, ijsland en ik dacht Slovenië). Daarbij is de nederlandse financiële bijdrage heel hoog. We zijn geen big 5, maar bungelen er net onder had ik begrepen.
Kortom, het verlies van Duitsland wordt al behoorlijk gecompenseerd en ik hoop inderdaad dat Frankrijk en het vk ook wegvallen als statement.
Het zou mij niet verbazen als het songfestival ergens de komende jaren verdwijnt, door de politisering er van. En dat begon overigens al toen Rusland niet meer mee mocht doen. Er is altijd wel een reden te verzinnen waarom in de toekomst (zoals nu Israël) landen wel of niet mee mogen doen.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
DrMcNinja schreef:
13-09-2025 10:28
Overigens las ik dat Spanje zich ook al terug getrokken had (naast Ierland, ijsland en ik dacht Slovenië). Daarbij is de nederlandse financiële bijdrage heel hoog. We zijn geen big 5, maar bungelen er net onder had ik begrepen.
Kortom, het verlies van Duitsland wordt al behoorlijk gecompenseerd en ik hoop inderdaad dat Frankrijk en het vk ook wegvallen als statement.
Italië heeft ook aangegeven zich terug te trekken als Israël wordt geboycot. Dat is er nog een van de Big 5.
En de hoofdsponsor, Moroccan Oil, is een Israëlisch bedrijf ...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Pff, aan de ene kant landen die niet mee willen doen als Israel er wel bij is. En aan de andere kant landen die juist niet mee willen doen als Israel er niet bij mag zijn.
En de afgelopen 2 jaar gedoe doordat Israel meedeed.

Als dat land een greintje fatsoen had, hadden ze zich uit zichzelf teruggetrokken. Maar nee. Ze sturen de afgelopen jaren politiek getinte nummers die op het randje zijn van wat mag en vallen andere delegaties lastig.
DrMcNinja schreef:
13-09-2025 10:24
Ik denk dat 1 stem uitbrengen de fratsen van dit jaar nog steeds mogelijk maken. Immers, veel mensen die niet eens keken stemden op Israël... dat gegeven haal je er niet uit.

Ik zou ervoor pleiten dat je standaard op 3 kandidaten moet stemmen. Je betaald nog steeds voor 1 stem, maar daarin moet je dan wel 3 kandidaten aantikken. Een goed nummer zal dan nog steeds het hoogste percentage stemmen krijgen, als het goed is, en een gepushte kandidaat wordt meer gespreid.
En je maakt het minder interessant voor mensen om te stemmen als ze niet eens gekeken hebben.

Maar eerlijk? De lol en de glans is er zo wel een beetje vanaf. Met als dat gelobby om Israël een support te geven door mensen die het Songfestival en de lgbt-gemeenschap eigenlijk belachelijk vinden.

Maar ik baal er wel echt heel héél erg van dat het zo gekaapt is. Het was iets waar ik me zo thuis bij voelde, de hysterie en de tolerantie, de uitbundigheid, zowel betreffende het queer- als het Europa-gevoel en weet ook niet goed of er dan een alternatief is en/of bedacht kan worden.
Interessant dat het songfestival politiek wordt gemaakt door landen als Nederland. En als dat er mogelijk toe leidt dat Nederland dan niet meer meedoet en Israel wel, is dat ook weer de schuld van Israel.
Tegen zoveel domheid kan niemand op!
Wou je zeggen dat het allemaal niet de schuld is van Israël dan?
Such fun!1
Citterio schreef:
14-09-2025 22:53
Interessant dat het songfestival politiek wordt gemaakt door landen als Nederland. En als dat er mogelijk toe leidt dat Nederland dan niet meer meedoet en Israel wel, is dat ook weer de schuld van Israel.
Tegen zoveel domheid kan niemand op!
Het is vooral Israël zelf die het politiek maakt, vind ik.

Ze doen mee, terwijl ze in oorlog zijn. Eerst kon je nog zeggen 'maar Hamas begon!', maar inmiddels met wat Israël allemaal doet toch echt niet meer. Ik vind het heel raar dat ze dan van de EBU toch mee mogen doen.
En dan sturen ze ook nog steeds politiek geladen liedjes in.
Citterio schreef:

Ja want Israël kwam afgelopen jaar echt publieksstemmen tekort. :nut:
Citterio schreef:

Van alle niet deelnemende landen mogen de burgers wel stemmen maar komen die bij elkaar in een 'Fictief' land. Dus prima als je 88 keer wil betalen voor iets, maar lijkt me wat nutteloos. Kost je ook nog eens 88 keer 99 cent.

Het is allemaal nog ver weg. Maar ik vermoed echt niet dat Israel uitgesloten gaat worden.
MarindaH schreef:
14-09-2025 23:02
Wou je zeggen dat het allemaal niet de schuld is van Israël dan?
natuurlijk niet. het is de schuld van de ebu die het helemaal uit de hand laat lopen.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
tonkje schreef:
15-09-2025 06:57
Het is vooral Israël zelf die het politiek maakt, vind ik.

Ze doen mee, terwijl ze in oorlog zijn. Eerst kon je nog zeggen 'maar Hamas begon!', maar inmiddels met wat Israël allemaal doet toch echt niet meer. Ik vind het heel raar dat ze dan van de EBU toch mee mogen doen.
En dan sturen ze ook nog steeds politiek geladen liedjes in.
Het songfestival is al jaren politiek. Dat onzinnige gestem op buurlanden, pfffff.
grenada schreef:
15-09-2025 09:47
natuurlijk niet. het is de schuld van de ebu die het helemaal uit de hand laat lopen.

De EBU moet gewoon 1 lijn trekken: Rusland eruit, dan Israel er ook uit. Hoe moeilijk kan het zijn?
Charlotta schreef:
15-09-2025 10:06
De EBU moet gewoon 1 lijn trekken: Rusland eruit, dan Israel er ook uit. Hoe moeilijk kan het zijn?
Dit.
Star⁴ schreef:
15-09-2025 09:53
Het songfestival is al jaren politiek. Dat onzinnige gestem op buurlanden, pfffff.
Ondanks dat dat soms heel erg irritant was had het ook nog wel iets om om te lachen, die voorspelbaarheid soms. Maar ik vond die massale politieke stem die afgelopen editie kwam (en ook vooral gepromoot door mensen die echt het songfestival altijd veracht hebben) echt alles behalve grappig... :|
Charlotta schreef:
Omdat Moroccanoil uit Israël komt en niet uit Rusland.
Stressed is just desserts spelled backwards
Charlotta schreef:
Ik had er in eerste instantie nog wel begrip voor. Immers, zonder provocatie een neutraal land binnen vallen is toch net een andere grondslag dan na een grote moordpartij en gijzeling binnen vallen (toen nog onder het idee de gijzelaars te bevrijden en aanvalscapaciteiten te neutraliseren).
Maar dat stadia zijn we al lang en breed voorbij. Hamas is nagenoeg niet meer, zeker niet nu tot iets groots in staat en de gijzelaars zijn bevrijd of gedood.
Wat Israël nu doet is puur disproportioneel geweld en genocide. En dát is iets wat wij wel kennen van rusland. Het is nu dus terecht om ze op gelijk voetstuk te plaatsen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven