Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.

Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.

Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
tu1nhek schreef:
24-03-2018 14:07
Wat grappig, bedankt voor deze tip. Elke aflevering gaat over een land: Australië, Canada, Nieuw Zeeland, Verenigde Staten. Mijn familie hoort ook bij deze groep, hoewel zij zich eigenlijk geen Nederlanders meer voelen, maar mensen uit het land waar zij naartoe verhuisd zijn. Hun kinderen en kleinkinderen zijn daar geboren en hebben bijna niets met Nederland, alleen dat Opa en Oma (die inmiddels overleden zijn) daar vandaan kwamen. Zij hebben dus echt een heel leven ontwikkeld in dat (toen nog) nieuwe land, zijn echt bij het land gaan horen, spreken met het accent van dat land, al herken ik ook de tongval in bepaalde klanken van de oudere mensen die in aflevering Engels spreken. Ik ben zelf iets dichter verbonden met Nederland en inmiddels wel, niet geheel toevallig, maar ook niet helemaal de bedoeling, in Nederland komen wonen, alleen hierdoor kan ik de taal spreken. Juist omdat wij altijd zo bij dat andere land hebben gehoord vind ik het leuk om iets te zien wat meer verbonden is met hun leven als Nederlanders.

Ik kijk de aflevering nu verder, hoe verbaasd was ik om mijn eigen wijk opeens te zien verschijnen! :heart:
Ook gekeken, erg mooi om te zien. Mijn ouders zijn een paar jaar terug naar Australie geweest. Als kind is een neef van mijn vader geëmigreerd. Mijn vader heeft toen zijn gegevens achterhaald en contact opgenomen (voor ze gingen) en ze zijn daar op visite geweest. Neef sprak nog wel Nederlands, (maar dan het Nederlands van 50 jaar terug) zijn vrouw (ook Nederlandse maar apart geëmigreerd) sprak het al niet meer en de kinderen hadden ze geen Nederlands meer geleerd. Hij vond het erg leuk om mijn ouders te ontmoeten en het grappig was dat neef dezelfde voornaam heeft als mijn vader en ook dezelfde interesses. Hij was heel erg met natuurbehoud bezig en milieu en mijn vader werkt ook in die richting. Zo zijn ze nog een paar heel speciale natuurgebieden daar in geweest waar je normaal niet zomaar in mag.
Meest indrukwekkende docu voor mij was India's daughter. Ben ziek geweest van die docu, weken slecht ervan gelopen.

Bij de docu op youtube over De Shafia Family murders heb ik ook erg gehuild, wat n wanhoop bij onschuldige tieners die al hun hoop hadden ingezet op het canadese welzijnssysteem en die zo met hun kop tegen de muur liepen keer op keer. Onbegrijpelijk dat dit soort dingen kunnen gebeuren.
calvijn1 schreef:
24-03-2018 08:37
Van deze staat een beeld op mijn netvlies gebrand: een baby van een maand of 4 die al de hele dag in eem vieze luier ligt te wachten op aandacht/liefde/schone luier :cry:

Echt walgelijk

Hoe zou het nu zijn?
A father-of-six fears his children may be taken into care after a TV documentary sparked dozens of complaints to social services.

Paul Craig, of Leach Road, Bicester, was contacted by social workers just hours after the programme was broadcast on Monday.

The Channel 4 documentary - Aged 12, and Looking After the Family - showed Mr Craig and his wife Amanda, who are both registered blind, smoking and drinking beer while their children did the housework.

But he said the programme was biased and unfair. He also said he had been yelled at in the street and criticised by other parents.

He said: "Social services said they had had about 30 calls from members of public and now they are taking it to child protection.

"I don't think we're doing anything wrong. They showed the kids doing more than they normally do to make it look better for the documentary. I felt it was an unfair portrayal of us.

"They didn't show the kids playing with their friends. I think it was quite biased."

Film crews spent seven days in the summer with the family, which includes Louise, 13, Jenny, 10, Daniel, seven, Matthew, four, Richard, two, and Nigel, one. Mrs Craig, 37, is expecting the couple's seventh child in August.

Mr Craig, 39, said: "We don't force the children to do anything they don't want to do. We're a loving family, a caring family.

"They did, in my view, portray us as bad parents. The worst possible outcome is we could lose the kids."

And he said he feared attacks towards his family - which have included the glueing-up of locks and paint bombs thrown at their house - could now increase. The documentary sparked more than 60 comments on the website of our sister paper the Bicester Advertiser, at bicesteradvertiser.net Natalie, in Leicester, said: "It makes me want to cry just thinking about what they have to go through everyday.

"Social services need to pull their finger out, now."

Emma, from the Wirral, said: "I watched this programme last night with tears streaming down my face."

Oxfordshire County Council's head of early years and family support, Andy Couldrick, said: "Social care services and other agencies are involved with the family and are currently reviewing the support they receive to ensure that the services meet the needs of all the children concerned, as well as addressing the parents' needs arising from their disability. This work predates the TV screening."

http://www.oxfordmail.co.uk/news/117739 ... e_kids__/

Ik heb de docu zelf niet gezien, ja een paar minuten maar ik trek zulke dingen erg slecht.
https://www.cincinnati.com/pages/intera ... incinnati/

onder aan de pagina staat een link met de hele documentaire. Ik woon hier dus .... al 18 jaar. Heroine is echt een epidemie hier... mooie maar heftige 30 min
Is “tickled” van Netflix al genoemd? Heel ander genre dat ik de laatste paginas van dit topic voorbij zie komen, maar vond het de meest bizarre docu ooit.
vivaratje schreef:
31-03-2018 02:52
Ik heb de docu zelf niet gezien, ja een paar minuten maar ik trek zulke dingen erg slecht.
Het stuk dat je postte is uit 2007.

Volgens mij werkt één van de dochters nu zelf bij Crossroads (betaald of vrijwillig), een organisatie die zich inzet voor kinderen die voor hun ouders (moeten) zorgen. Ze zal inmiddels zo'n 23 jaar zijn.
Horizon81 schreef:
19-04-2018 18:54
Is “tickled” van Netflix al genoemd? Heel ander genre dat ik de laatste paginas van dit topic voorbij zie komen, maar vond het de meest bizarre docu ooit.
Moet je wel even vertellen waar het over gaat.
Taralina schreef:
20-04-2018 01:06
Moet je wel even vertellen waar het over gaat.
Liever niet want dan is een deel vd “verrassing” eraf :). Maar in het kort; een journalist komt op facebook aankondigingen van kietelwedstrijden tegen. De indruk wordt gegeven dat het een ware sport is waar best wat geld mee gemoeid is. De journalist wil er meer over weten en gaat op onderzoek uit.
Nu heb je mij 'getickled', Horizon. Ik wil de docu zien. :-D
Ik ga kijken. Wie ook.

23 april 2018, 21:00 - 22:00 uurNPO 2

DOCUMENTAIRE Jolene werkt achter de bar in een stripclub, haar vader kent ze niet en haar stiefvader verdween plotseling. Haar eigen keuze in mannen is ook niet gelukkig. Als ze een studie psychologie oppakt, gaat dat opeens erg goed.

advertentie

Jolene werkt achter de bar in een stripclub, haar familie behoort tot de harde kern van Ajax-supporters. Ze maakt niet altijd de goede keuzes. "Op zoek naar een vaderfiguur valt ze steevast op de verkeerde mannen", aldus een vriendin in 2Doc: Jolene. Haar echte vader kent ze niet, en haar stiefvader, verslavingshulpverlener Keith Bakker, verdwijnt plotseling uit haar leven. Jolene krijgt haar eerste kind op haar zestiende, haar tweede op haar twintigste. Elza Jo van Reenen volgt haar drie jaar voor haar eerste documentaire. “Mijn ex vindt me niet meer aardig”, verklaart ze de ingeslagen ruiten van haar auto. “Verder gaat alles goed.” Doorzetter Jolene gooit haar leven om: ze schrijft zich in voor een studie psychologie en doet het uitstekend.
Keith BakkerJolene's stiefvader Keith Bakker werd bekend als hulpverlener voor verslaafden. Hij trad op tv op als coach voor probleemjongeren (en hun ouders) in Van etter tot engel en Family matters. In 2012 werd hij veroordeeld voor seksueel misbruik van cliëntes van zijn kliniek. In 2014 kwam hij weer vrij. In 2Doc: Jolene praat Bakker met zijn stiefdochter over wat er is gebeurd in hun levens. ”Wanneer heb je mij betaald om ‘papa’ te zeggen?” vraagt Jolene aan Bakker. “Jij haatte me”, zegt hij. ”En dus kocht je me maar om?” Vechter Jolene laat zich niet kennen en de twee proberen er echt samen uit te komen.
Best heftig. Die ene dochter is nog verstandiger dan haar moeder. Wie kijkt er ook?
fientje1982 schreef:
23-04-2018 21:18
Best heftig. Die ene dochter is nog verstandiger dan haar moeder. Wie kijkt er ook?
Nou hè, wat een leven.
Aan de ene kant denk ik "wauw, ze flikt het toch maar allemaal, kinderen grootbrengen, werken, studeren
Tegelijk "Wat zonde, zo beschadigd.. En ook al doet ze zo haar best, ze voedt een volgende generatie net zo verknipt op"

Het doet me altijd veel zulke docu's.
Ja wel knap dat ze is afgestudeerd. Heel mooi.
Wat een enorme tokkies
Frankly my dear, I don"t give a damn
fientje1982 schreef:
23-04-2018 22:00
Ja wel knap dat ze is afgestudeerd. Heel mooi.
Mwah....nu is zij psychologe en gaat ze andere mensen adviseren, terwijl zij zelf niet eens in staat is om een normaal leven te leiden
Ik vond hem indrukwekkend en had op de een of andere manier ook wel respect voor Jolene. Zo beschadigd en toch het beste er uit willen halen.

Hier een stuk over het interview dat ze gaf aan NPO radio 1. Een stukje over haar achtergrond.

https://www.nporadio1.nl/achtergrond/92 ... treem-ajax
calvijn1 schreef:
24-04-2018 11:01
Mwah....nu is zij psychologe en gaat ze andere mensen adviseren, terwijl zij zelf niet eens in staat is om een normaal leven te leiden
Ze is nu toegepast psycholoog (HBO). Maar opzich kan je met psychologie vele kanten op. Niet alleen de klinische kant.

Maar ik vind ook dat ze eerst aan zichzelf moet werken voordat ze überhaupt een baan kan nemen.
Vond het een interessante docu. Merk dat ik na blijf denken over van stiefpa Keith zei van dat ze andere mensen wegduwt. Het klinkt hard en ik vroeg me af of het van-zichzelf-afschuiverij is, maar gezien de turbulente relatie met haar wijlen ex, zou er een kern van waarheid in kunnen zitten.

Er is zo'n contrast tussen haar werkhouding als student en haar interacties met vriend of exstiefpa.

Ik heb bewondering voor hoe ze zich traag maar gestaag ontwikkelt maar ondertussen vraag ik me af of ik haar als buurvrouw zou willen. Zou ik overlast van haar hebben? Een schuimbekkende vriend die meermaals de boel staat te verbouwen en waarvoor de politie in vol ornaat aan komt rukken... Zijzelf die aan het gooien en smijten gaat in haar huis als haar pannetje zit... Wat zou ik dán van haar vinden?
De docu over Jolene ga ik zeker kijken. Tickled heb ik nav dit topic ook gezien, bizar! Een docu die mij ontzettend beroerd heeft en vast al eens genoemd is in dit topic is Mercy Mercy. Gaat over een Deens echtpaar die 2 kinderen uit Ethiopië adopteerden. Liep uit op een afschuwelijk verdrietig drama.

https://www.vpro.nl/programmas/2doc/201 ... mercy.html

The dying rooms was ik ook erg van onder de indruk;

https://www.youtube.com/watch?v=qqQZkGgBBYg

En zo zijn er nog wel meer, bv weeshuizen in Roemenië. Onbegrijpelijk dat zoiets nog kan bestaan anno nu. Cowspiracy vond ik ook onthutsend, op netflix en YouTube te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=S-XP79o8gqQ
heb ook Jolene gezien. Wat ik mij ook afvroeg was of Keith bij haar ook iets geprobeerd heeft op seksueel gebied. Ergens in de docu is er een interview met haar moeder en Jolene erbij. Dan zegt Jolene dat ze altijd al een haat liefde verhouding had met Keith. De reporter vraagt waarom en dan zegt haar moeder tussen neus en lippen 'ja stoeien enzo..'. Jolene praat er overheen.

Ook zegt ze in de docu dat haar vriend haar vernederde maar dat ze niet wil zeggen hoe. Ik denk dat Keith (of hij nu iets bij haar geprobeerd heeft of niet) echt een grote invloed op haar heeft gehad voor haar relaties met mannen.

Erg knap dat ze een opleiding heeft gedaan. En apart dat zij werkt en een opleiding volgt terwijl zij over haar vriend bijna op een trotse manier zegt dat hij nog nooit gewerkt of gesolliciteerd heeft.
Fishie44 schreef:
26-04-2018 17:23
heb ook Jolene gezien. Wat ik mij ook afvroeg was of Keith bij haar ook iets geprobeerd heeft op seksueel gebied. Ergens in de docu is er een interview met haar moeder en Jolene erbij. Dan zegt Jolene dat ze altijd al een haat liefde verhouding had met Keith. De reporter vraagt waarom en dan zegt haar moeder tussen neus en lippen 'ja stoeien enzo..'. Jolene praat er overheen.

Ook zegt ze in de docu dat haar vriend haar vernederde maar dat ze niet wil zeggen hoe. Ik denk dat Keith (of hij nu iets bij haar geprobeerd heeft of niet) echt een grote invloed op haar heeft gehad voor haar relaties met mannen.

Erg knap dat ze een opleiding heeft gedaan. En apart dat zij werkt en een opleiding volgt terwijl zij over haar vriend bijna op een trotse manier zegt dat hij nog nooit gewerkt of gesolliciteerd heeft.
Als zo iemand je buurvrouw is dan piep je wel anders. Hier in de straat ook zo eentje. Verkeerde kerels, paydates en doodsbedreigingen door die gozers op straat. ('Ik steek je kapot', als je op een mooie zomerdag in je tuin zit) Ook deze Jolene zal diep van binnen vast een goed hart hebben, maar ze is wel een enorme Tokkie, als je 'rustig wordt van rinkelend glas'. Doe ff normaal zeg.

En er werd wel heel makkelijk voorbij gegaan aan de misbruikverhalen van Keith. Dat had wel even wat kritischer gekund.

Wel een fascinerende docu hoor, daar niet van.
normandina schreef:
25-04-2018 19:02
De docu over Jolene ga ik zeker kijken. Tickled heb ik nav dit topic ook gezien, bizar! Een docu die mij ontzettend beroerd heeft en vast al eens genoemd is in dit topic is Mercy Mercy. Gaat over een Deens echtpaar die 2 kinderen uit Ethiopië adopteerden. Liep uit op een afschuwelijk verdrietig drama.

https://www.vpro.nl/programmas/2doc/201 ... mercy.html

The dying rooms was ik ook erg van onder de indruk;

https://www.youtube.com/watch?v=qqQZkGgBBYg

En zo zijn er nog wel meer, bv weeshuizen in Roemenië. Onbegrijpelijk dat zoiets nog kan bestaan anno nu. Cowspiracy vond ik ook onthutsend, op netflix en YouTube te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=S-XP79o8gqQ
Dying rooms heb ik tot op heden nooit durven kijken
Ik heb nu al 2x een reclame gezien op National Geographic of Discovery dat er op een bepaalde dag/tijd een documentaire komt over Noord Korea. Nu weet ik niet of het om losse documentaires gaat of een serie.

Weet iemand wellicht welke documentaire of serie ze bedoelen en of die recent is? Vergeet heel de tijd te kijken namelijk en ik kan het niet terug kijken. Heb al wel op de site gekeken maar daar word ik niet veel wijzer van.
Ik heb wel eens eerder docu's gezien over Noord Korea van National Geographic maar ik weet dus niet of die nu een herhaling is of iets nieuws.
Hier ook Jolene gekeken. Ik vond haar knettergestoord gedrag en persoonlijke problemen niet te rijmen met het behalen van haar HBO diploma. Zo zie je het niet vaak. Interessant en tegelijkertijd knap dat ze het behaald heeft en schrijnend omdat het benadrukt hoe zeer de persoonlijke problemen op haar leven en ontwikkeling hebben gedrukt.

Wat betreft de rol van Keith Bakker. Hoewel hij zelf niet zuiver op de graat is kreeg hij met Jolene ook een lading aan eerdere trauma’s bij. Hij werd in een rol geduwd die hij nooit zou kunnen waarmaken: wees mijn (ideale) vader, want er is me al zo veel afgenomen. Daar is hij vast niet op de beste manier mee omgegaan, maar in haar gedrag en problemen zullen meer zwaarwegende factoren een rol spelen. Opvallend dat de vaderrol van Keith een veel grotere rol kreeg dan de (ontbrekende?) moederrol van de moeder van Jolene.

Ik heb zojuist op Netflix naar Avicii - True Stories gekeken. Verdrietig in het licht van zijn overlijden vorige week.
closednote schreef:
26-04-2018 19:14
Ik heb nu al 2x een reclame gezien op National Geographic of Discovery dat er op een bepaalde dag/tijd een documentaire komt over Noord Korea. Nu weet ik niet of het om losse documentaires gaat of een serie.

Weet iemand wellicht welke documentaire of serie ze bedoelen en of die recent is? Vergeet heel de tijd te kijken namelijk en ik kan het niet terug kijken. Heb al wel op de site gekeken maar daar word ik niet veel wijzer van.
Ik heb wel eens eerder docu's gezien over Noord Korea van National Geographic maar ik weet dus niet of die nu een herhaling is of iets nieuws.
Is dat deze die je bedoelt? Ik hoop dat je het dan nog op tijd leest want deze begint om 17.55 uur.

http://www.tvgids.nl/inside-north-korea ... /43339271/ Op NG.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven