bbq slecht?

28-05-2012 16:39 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ook maar is de bbq er bij gepakt met dit mooie weer. Ik zit zoals altijd weer bommetje vol en vraag mij af: is bbqen goed? Want normaal eet je maar 1 stuk vlees, en met een bbq eet je wel zeker 5 stukken. Kan toch nooit goed zijn?
Laten we allemaal maar gewoon eten wat we willen, en klaar :-)
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Mijn bbq diner van vandaag, salade met vanalles erin, 1 sate, 1 worstje, 3 stukjea stokbrood en beetje pindasaus. Was erg lekker!!
BBQ op zich is zo slecht niet..het is de (pindasaus), het stokbrood, de vette salades en de alcohol die het calorierijk maakt en maakt dat je bomvol zit.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
elninjoo schreef op 28 mei 2012 @ 18:20:

Een normale portie vlees of seafood is bij mij ook ca. 200 gram. Snap niet dat mensen genoeg hebben aan zo'n flintertje van 100 gram. Eiwitten zijn goed voor je (B12) en verzadiged, beter dan die grote hoeveelheden koolhydraten die men weg werkt.

Dit is niet waar. Ten eerste hebben eiwitten niks te maken met B12. Daarnaast gaat het niet om de eiwitten die je binnen krijgt, maar de aminozuren waarvan je lichaam zelf eiwitten opbouwt. Dierlijke eiwitten zijn de slechtste eiwitten die je binnen kan krijgen. Ten eerste omdat ze heel complex zijn, je lichaam moet ze eerst afbreken om bij de aminozuren te komen, om vervolgens daarmee weer nieuwe eiwitten op te bouwen. Dit kost veel energie. Ten tweede zijn dierlijke eiwitten erg zuur, waardoor je lichaam dat moet stabiliseren, de makkelijkste manier om dit te doen is door calcium uit de botten e.d. te halen. Vandaar dat in landen waar veel dierlijke eiwitten worden gegeten ook veel osteoporose voorkomt.

Mensen stressen altijd om eiwitten, maar de gemiddelde persoon in de westerse wereld krijgt wel 3 tot 4 keer te veel eiwitten binnen (en dan vraagt men zich nog af waar al die ziektes toch vandaan komen?)

Tot slot zijn koolhydraten niet slecht voor je. Alle cellen in je lichaam werken op glucose, ze hebben glucose nodig om te functioneren. Het probleem is niet dat mensen te veel koolhydraten eten, maar dat ze te veel lege voedselproducten eten, dus waar wel veel koolhydraten inzitten maar weinig vitaminen en mineralen. Je moet je koolhydraten halen uit fruit, groenten en hele granen. Hoge bloedsuikerspiegels worden ook niet veroorzaakt door koolhydraten, maar door het combineren van koolhydraten en vetten. Vet zorgt ervoor dat de glucose minder snel naar de cellen kan worden getransporteerd.

Sorry, ik moest hier gewoon even op ingaan, omdat ik me stoor aan de onwetendheid die de meeste mensen hebben omdat deze informatie gewoon jarenlang verkeerd is geinformeerd. Je hebt geen vlees nodig voor eiwitten, en de eiwitten uit vlees zijn niet de beste die je kan krijgen.
Dierlijke eiwitten bevatten het essentiele B12 (daarom moeten vegetariers/veganisten ook kunstmatige B12 slikken) en bovendien werken eiwitten verzadigend terwijl je van koolhydraten uit graanproducten en fruit binnen no time weer trek krijgt. Van 'n eiwitrijk/koolhydraatarm dieet val je ook makkelijker af, misschien juist omdat je lichaam er meer voor moet werken?

Buiten dat is gebbqt vlees gewoon ontzettend lekker! :)
Dun zijn is ook niet alles. Er is ook nog zoiets als gezondheid.

Procentueel zijn er nog steeds meer vleeseters met b12 tekort dan veganisten. Dat we hierin tekort komen komt niet door het wel of niet eten van vlees, dat komt omdat de grond niet natuurlijk meer is.
Wij hebben gisteren ook de BBQ aangehad. Heerlijk. Normaal ben ik helemaal niet zo van de grote stukken vlees ( ik eet vaak maar 2x in de week vlees) , maar op een BBQ vind ik het heerlijk. Gebeurt misschien ook 2x per jaar dat ik me zo te buiten ga aan vlees. Wel al het vlees gehaald bij een biologische slager die zelf de dieren slacht en waarvan wij weten dat de dieren een waardig leven hebben gehad. Stokbrood en salade hebben we standaard op tafel staan. Vooral het brood gaat er snel doorheen.

Gisteren 2 kipfiletlapjes gehad, een runderlapje en 2 shaslick spiesjes.
elninjoo schreef op 29 mei 2012 @ 09:07:

Dierlijke eiwitten bevatten het essentiele B12 (daarom moeten vegetariers/veganisten ook kunstmatige B12 slikken)
Ah welnee dat hoeven vegetariërs helemaal niet. B12 zit ook in eieren en zuivel.
Zeg maar Spijker.
Ja... 100% serieus..
teardrop-viva schreef op 28 mei 2012 @ 20:43:

[...]Haha en als er dan vlees in het rijtje staat dan wordt er altijd even bij vermeld (biologisch!!!!!)X-D

Hier dus echt niet ..

Het enige biologische hier in huis is een broek van biokatoen en da's per ongeluk gegaan,zal er geen 2e van kopen.
dunschiller schreef op 29 mei 2012 @ 09:19:

[...]

Hier dus echt niet ..

Het enige biologische hier in huis is een broek van biokatoen en da's per ongeluk gegaan,zal er geen 2e van kopen.
Haha het is dat mijn moeder anders geen vlees eet, anders hadden wij ook geen biologisch vlees gehad ;-)
teardrop-viva schreef op 28 mei 2012 @ 20:57:

Je hoeft sowieso niet trots te zijn dat je 200gr vlees per dag wegkaant ook niet als dat vlees biologisch is.

Zoals eerder geschreven,het is geen bio vlees,en die 200 gram per dag kom ik ruim overheen,ik eet ook vlees op brood.

Per dag een stuk of 3 - 4 boterhammen en dan per stuk gaan er 3 - 4 plakken beleg op,afhankelijk van de grootte.. je moet tenslotte wel proeven wat er op je brood zit.
Zo erg is het niet een keertje. Ik heb gisteren ook wel een halve kilo vlees op, flink wat sausjes en brood met kruidenboter en aardappelsalade.

Kortom een hoop vet en weinig groente.

Maarja, af en toe kan dat best!
blobs schreef op 29 mei 2012 @ 10:12:

Zo erg is het niet een keertje. Ik heb gisteren ook wel een halve kilo vlees op, flink wat sausjes en brood met kruidenboter en aardappelsalade.

Kortom een hoop vet en weinig groente.

Maarja, af en toe kan dat best!
Precies,zolang het niet dagelijks is dan is er weinig aan de hand lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven