Groenten uit blik/pot

08-02-2017 22:27 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Een volledig non-issue maar ik vroeg het me gewoon af...

Wie eet er groenten uit blik/pot en waarom? En hoe eet je die dan? Als de G bij agv?

Ik heb geen mening over groenten uit blik/pot, en had ze tot vandaag ook nog nooit gegeten. Ik zie ze wel altijd staan bij de supermarkt, maar eigenlijk dacht ik dat niemand ze ooit koopt of zo, of dat alleen ouderen dit eten. Totdat ik maandag achter een vrouw (mijn leeftijd) bij de kassa stond die precies 7 potten groenten (onder andere) op de band had staan. Worteltjes, een mix met erwtjes en worteltjes, bietjes, rode kool, boerenkool, andijvie en een bonen-mais mix in rode saus. Ik neem dus maar even aan dat dit weekboodschappen waren en ze zo voor de hele week haar groenten gepland had. Dit intrigeerde me want ik dacht echt dat niemand dit ooit at. Of misschien op de camping een keer ofzo.

Dus ik ben vandaag teruggegaan en heb uit nieuwsgierigheid een potje wortels gekocht en die heb ik dus net op . Wat een bijzondere smaaksensatie zeg! Ik bedoel het smaakt in niks naar worteltjes! En die structuur! En zo zoet! Maar stiekem vond ik het ook wel lekker op een de een of andere rare manier. Maar toch kan ik me niet voorstellen dat mensen dit prefereren in plaats van verse groenten.

Dus ja, uit ontzettende nieuwsgierigheid vraag ik mij dus af of jullie wel eens pot/blik groenten eten, en hoe en waarom

Alvast bedankt!

Ps. Ik eet wel tomaten uit blik, net zoals mais en kikkererwten etc. Maar groenten zijn mijn inziens toch heel anders!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
quote:Perzina schreef op 10 februari 2017 @ 03:57:

Volgens mij zijn bejaarden (brrr wat een fout woord) nu juist niet de doelgroep van de potjes. Die zijn van oudsher gewend om, liefst uit eigen tuin, alles zelf en vers te maken. En dat is een generatie die absoluut niet lui is.

Alles vers bestond vroeger niet. Alleen in het juiste seizoen had je verse groente. De rest kon je zelf wecken, of in pot/blik kopen. Het idee dat je in februari verse sperziebonen zou kunnen kopen bestond echt nog niet. En als je de hele winter moet leven op dingen die je kunt bewaren zonder pot (uien, wortels, appels, aardappels) en gedroogde peulvruchten, dan wil je toch wel graag een potje/blik, denk ik.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:doornroosje9 schreef op 09 februari 2017 @ 21:09:

[...]

Maar dat is wel veel gezonder dan suiker.nee hoor
quote:Perzina schreef op 10 februari 2017 @ 03:57:

Volgens mij zijn bejaarden (brrr wat een fout woord) nu juist niet de doelgroep van de potjes. Die zijn van oudsher gewend om, liefst uit eigen tuin, alles zelf en vers te maken. En dat is een generatie die absoluut niet lui is.

mijn ouders zijn in de 70, en dat is echt niet een generatie die alles zelfverbouwde. Hun ouders wellicht, maar tja, die zijn wel uitgestorven
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2017 @ 08:21:

[...]

nee hoorHerken het sarcasme.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:2koffie schreef op 10 februari 2017 @ 07:25:

[...]

Tja, dat heb ik nou met zo'n heel gangpad aan flessen drank...die zie ik nooit gekocht worden, maar het zou dan weer niet bij me opkopen om hier te gaan vragen wie dat koopt.

Maar ik kom dan ook wekelijks bij de glasbak waar meer dan genoeg lege potjes groente en lege flessen drank te zien zijn

Ach ja, ik open graag onzin topics en toch leuk al die reacties!

Dat je mensen nooit drank ziet kopen vind ik dan weer bijzonder....in mijn local AH lijkt de wijn niet aan te slepen
quote:Solomio schreef op 10 februari 2017 @ 08:26:

[...]

Herken het sarcasme. zeg, ik heb nog geen koffie gehad!!
quote:-Bladora- schreef op 10 februari 2017 @ 08:45:

[...]

Dat je mensen nooit drank ziet kopen vind ik dan weer bijzonder....in mijn local AH lijkt de wijn niet aan te slepen misschien moet jij eens meer in de groentegang doorbrengen en minder bij de wijn!
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2017 @ 09:00:

[...]

misschien moet jij eens meer in de groentegang doorbrengen en minder bij de wijn! mij vind je uiteraard alleen in de 'verse' groentegang lila. Want ik ben hastikke anti-potjes.
Ik koop regelmatig blik, pot, diepvries. Mijn kinderen waren/zijn lastige eters, dus ik neem nog regelmatig een blikje doperwt/wortel of sperziebonen mee als ik zelf lekkere groente eet. Van de week had ik verse sperziebonen gemaakt en die heeft jongste (12) heel wantrouwend zitten bekijken 'wat een rare sperziebonen, ze zijn groen en hard'. Volgens mij had ik haar nog nooit verse voorgezet maar die heeft ze vast wel eens ergens op. Qua diepvriesgroente kan alles wel eigenlijk. Zelfs spinazie want spinazie a la crème is makkelijk als pastasaus. Stukje vis erbij en klaar.

Wat ik echt heel vies vind uit blik/pot zijn spruitjes en asperges. Vooral de spruitjes! Wat doen ze daarmee? Ik houd wel van zachte spruitjes, maar die uit blik zijn een soort draderig/elastisch zacht en heel bitter. Asperges uit pot zijn stiekem geen asperges. Ik weet niet wat dan wel, maar geen asperges.
Haha asperges uit pot heb ik inderdaad ook wel eens gehad, gerold in ham op een feestje. Maar inderdaad dat zijn geen asperges, of het lijkt niet eens op asperges maar eigenlijk vind ik dat met alles wat geproefd heb uit pot, niks smaakt, voelt of ruikt hetzelfde als de verse variant.
Misschien gebruiken ze stiekem schorseneren?
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2017 @ 08:23:

[...]

mijn ouders zijn in de 70, en dat is echt niet een generatie die alles zelfverbouwde. Hun ouders wellicht, maar tja, die zijn wel uitgestorven

Mijn vader is ook 72, maar dat vind ik toch nog geen bejaarde. Die man zit zelfs op het internet en rijdt van clubje naar clubje.

Ik dacht dat we het hadden over de grijze permanentjes rollator generatie.

Maar ik woon op het platteland, hier wel erg veel mensen van die leeftijd die zelf groente verbouwd (heeft). Mijn vader dan weer niet, want das een Rotterdammer.
quote:-Bladora- schreef op 10 februari 2017 @ 09:26:

[...]

mij vind je uiteraard alleen in de 'verse' groentegang lila. Want ik ben hastikke anti-potjes.Dat valt me dan weer een beetje tegen,ik had jou eerder bij de groente juwelier verwacht.
quote:handigmetgeld schreef op 10 februari 2017 @ 08:19:

[...]

Alles vers bestond vroeger niet. Alleen in het juiste seizoen had je verse groente. De rest kon je zelf wecken, of in pot/blik kopen. Het idee dat je in februari verse sperziebonen zou kunnen kopen bestond echt nog niet. En als je de hele winter moet leven op dingen die je kunt bewaren zonder pot (uien, wortels, appels, aardappels) en gedroogde peulvruchten, dan wil je toch wel graag een potje/blik, denk ik.

Dat ligt een beetje over welk vroeger je het hebt. Ik ken echt veel mensen die de sperzieboontjes uit hun hof halen en blancheren en in porties invriezen.

Weckpotten zijn natuurlijk eigen de voorloper van de potjes/blikjes van nu.
quote:YellowDiamond schreef op 10 februari 2017 @ 09:58:

[...]

Dat valt me dan weer een beetje tegen,ik had jou eerder bij de groentejuwelier verwacht. Gave naam voor een groenteboer.
quote:Perzina schreef op 10 februari 2017 @ 09:59:

[...]

Gave naam voor een groenteboer.De groenteboer is voor paupers net als de Jumbo en de Lidl

[...]

Dat je mensen nooit drank ziet kopen vind ik dan weer bijzonder....in mijn local AH lijkt de wijn niet aan te slepen

Op de tijden dat ik ga zijn het meer de blikjes bier

8 blikjes bier en een croissant of zo. Ik vraag me dan wel af of het zijn/haar dagmenu is.
Blikjes en potjes zijn historisch gezien juist heel logisch. Ik koop, uit principe, geen groenten buiten het seizoen. Net als mijn moeder vroeger deed, al lagen daar budgetredenen aan ten grondslag. In de wintertijd ligt er dan gewoon minder in de winkel, qua verse groenten die in Nederland of Duitsland geteeld zijn. Dan eten we kool, spruiten, peen, ui, prei. Maar af en toe wil ik dan ook nog wel eens een blik openen, al doe ik dat veel minder dan de generaties voor me.

Ik vind uit blik eten al met al duurzamer dan sperciebonen uit Kenia laten overvliegen.
quote:Perzina schreef op 10 februari 2017 @ 09:58:

[...]

Dat ligt een beetje over welk vroeger je het hebt. Ik ken echt veel mensen die de sperzieboontjes uit hun hof halen en blancheren en in porties invriezen.

Weckpotten zijn natuurlijk eigen de voorloper van de potjes/blikjes van nu.Vriezers werden pas in de jaren '60 gebruikelijk. Op het platteland werden zelfs collectieve diepvriezers gebouwd in die tijd: https://geschiedenisvanzu ... e-diepvries-van-goudriaan
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Tr0tter schreef op 09 februari 2017 @ 05:20:

[...]

Voor falafel moet je juist rauwe, geweekte kikkererwten gebruiken. Uit blik zijn ze al gekookt, dan wordt de structuur van de falafel dus heel anders (en dan is het geen falafel meer).

(Gebroken) linzen hoef je niet te weken, dus die gebruik ik gewoon gedroogd.

Ik gebruik alleen tomatenstukjes en allerlei soorten peulvruchten (op sperziebonen en haricots verts na) (ook) uit blik, de rest van de groenten uit pot/blik vind ik allemaal te papperig.Weer wat geleerd! Daarom mislukt het dus bij ons altijd.
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2017 @ 08:59:

[...]

zeg, ik heb nog geen koffie gehad!!
Life is short. Eat dessert first.
quote:Perzina schreef op 10 februari 2017 @ 09:59:

[...]

Gave naam voor een groenteboer.

Voor een DURE groenteboer. Zo heb je ook de broodjuwelier.

[...]

Er is verder zeker niet veel te doen.

Het is ook maar net waar je oog op valt. Tijdens de feestdagen waren de frisvakken erg leeg en ik was daar echt verbaasd over. Gewoon niet bij stil gestaan dat sommige mensen wel fris drinken en dan voor de feestdagen of iets extra's halen omdat het feest is. *kruip terug onder haar steen*
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het is ook maar net waar je oog op valt. Tijdens de feestdagen waren de frisvakken erg leeg en ik was daar echt verbaasd over. Gewoon niet bij stil gestaan dat sommige mensen wel fris drinken en dan voor de feestdagen of iets extra's halen omdat het feest is. *kruip terug onder haar steen*[/quote]

Daar heb ik me dan weer schuldig aan gemaakt ????????. Veel bezoek dus veel extra drank in huis, waaronder fris. Drink sowieso meer fris dan me lief is.
quote:handigmetgeld schreef op 10 februari 2017 @ 10:32:

[...]

Vriezers werden pas in de jaren '60 gebruikelijk. Op het platteland werden zelfs collectieve diepvriezers gebouwd in die tijd: https://geschiedenisvanzu ... e-diepvries-van-goudriaanLeuk artikeltje. Ik ken ze wel, de koelhuizen. In inmiddels natuurlijk niet meer in gebruik.
quote:Nouschi schreef op 09 februari 2017 @ 08:29:

[...]

Nou ik vind het toch vrij wereldvreemd hoor, sorry TO.

" En hoe eet je die dan? Als de G bij agv?

maar eigenlijk dacht ik dat niemand ze ooit koopt of zo, of dat alleen ouderen dit eten.

want ik dacht echt dat niemand dit ooit at. Of misschien op de camping een keer ofzo."Precies, dat, alsof je gek bent als je het wel koopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven