Het Heerlijke kooktopic.
zaterdag 17 maart 2007 om 14:56
Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
woensdag 13 juni 2007 om 16:16
quote:Hier nog tips gezocht voor een lekkere lunch. Ikzelf eet geen vlees en mijn oma eet ook mee en die is een beetje conservatief qua smaak. Ze is duidelijk van de aardappelen, groenten vlees generatie. Niet te pittig of buitenlands (olijfen enzo) dus. Ik zat al te denken aan de tonijnsalade van een ander topic hier, maar als er nog andere ideeen zijn?Toevallig ben ik al 2 dagen aan het zoeken naar hollandse hapjes. Zaterdag komt een vriendin die echt niets buitenlands lust. Ik heb een paar dingetjes, oh ships, jij lust geen vlees. Even kijken wat ik zelf heb wat geschikt zou zijn. Moment, moet even erbij pakken.
woensdag 13 juni 2007 om 16:23
woensdag 13 juni 2007 om 16:31
Ik maak zeker deze, voor jou zou het dan zonder ham zijn.
Ei met augurkdressing en serranoham
Ingrediënten
4 eieren
2 augurken
1 teen knoflook
1 eetlepel gehakte peterselie (diepvries)
1 eetlepel olijfolie
zout en peper
16 plakjes serranoham
Materialen
cocktailprikkers
Voorbereiden
Eieren in ca. 10 minuten hard koken. Onder koud stromend water afspoelen, af laten koelen en pellen. Intussen augurk fijnhakken. Augurk en peterselie in kom doen. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Olijfolie erdoor roeren, met zout op smaak brengen (= dressing of picada).
Bereiden
Van eieren aan beide kanten kapjes af snijden. Eieren doormidden snijden zodat ei op onderkant kan staan. Op elke helft theelepeltje dressing scheppen. Aan elk prikkertje 2 opgerolde plakjes ham steken, in ei steken.
Ik zoek nog een gerecht met brie, dat is wat mijn vriendin nog lust, ik kom tot nu toe alleen op het idee om er een walnoot op te doen
.
Voor jou zou croissantjes met verse aardbeien lekker zijn. Tonijn of zalmsalade. Ik weet niet hoe uitgebreid de lunch is maar een tomaat/mozzarella salade is lekker.
Mijn vriendin is geen vegatarieer dus ik maak nog gehaktballetjes (voor jou misschien met vegatarisch gehakt), crostini met veldsla, mosterd, osseworst en amsterdamse uitjes. En nog iets waar ik de naam van kwijt ben.
Misschien dit nog iets voor jou?
Surimicocktail
Ingrediënten
2 eieren (M)
1 bakje surimisticks (150 g)
100 ml ravigotesaus (fles 250 ml) (of andere saus, bijv mayo met kruiden ofzo)
3 eetlepels bieslook (diepvries strooibusje a 50 g)
1 eetlepel kappertjes (potje a 100 g)
4 blaadjes sla
Materialen
cocktailglazen
Bereiden
Eieren in ca. 8 minuten hard koken, laten schrikken en pellen. Eieren in stukjes snijden. Surimisticks in stukjes snijden. Ravigottesaus mengen met ei, surimi, bieslook en kappertjes. In vier cocktailglazen sla leggen. Surimicocktail erop scheppen.
Lekker met stokbrood.
Gegrilde feta met knoflookbrood
Ingrediënten
1 pak feta (kaas 150 g)
1 geroosterde paprika (pot)
1 stokbrood
3 eetlepels zachte kruidenboter
1/2 cup verse honing-mosterddressing (a 100 g)
1 zakje veldsla met bietjes (75 g)
Materialen
aluminiumfolie
Bereiden
Grill voorverwarmen. Feta halveren en iedere plak op vel aluminiumfolie leggen. Paprika in repen snijden en op feta leggen. Folie eromheenvouwen tot bakje (bovenkant moet openblijven). Stokbrood halveren, elke helft 3 inkepingen geven en inkepingen vullen met kruidenboter. Brood verpakken in folie, op rooster leggen en 7 min. onder hete grill roosteren. Na 3 min. fetapakketjes erbij leggen. Dressing door veldsla mengen. Brood uit folie nemen en brood en fetapakketjes op twee borden leggen. Serveren met salade.
Ei met augurkdressing en serranoham
Ingrediënten
4 eieren
2 augurken
1 teen knoflook
1 eetlepel gehakte peterselie (diepvries)
1 eetlepel olijfolie
zout en peper
16 plakjes serranoham
Materialen
cocktailprikkers
Voorbereiden
Eieren in ca. 10 minuten hard koken. Onder koud stromend water afspoelen, af laten koelen en pellen. Intussen augurk fijnhakken. Augurk en peterselie in kom doen. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Olijfolie erdoor roeren, met zout op smaak brengen (= dressing of picada).
Bereiden
Van eieren aan beide kanten kapjes af snijden. Eieren doormidden snijden zodat ei op onderkant kan staan. Op elke helft theelepeltje dressing scheppen. Aan elk prikkertje 2 opgerolde plakjes ham steken, in ei steken.
Ik zoek nog een gerecht met brie, dat is wat mijn vriendin nog lust, ik kom tot nu toe alleen op het idee om er een walnoot op te doen

Voor jou zou croissantjes met verse aardbeien lekker zijn. Tonijn of zalmsalade. Ik weet niet hoe uitgebreid de lunch is maar een tomaat/mozzarella salade is lekker.
Mijn vriendin is geen vegatarieer dus ik maak nog gehaktballetjes (voor jou misschien met vegatarisch gehakt), crostini met veldsla, mosterd, osseworst en amsterdamse uitjes. En nog iets waar ik de naam van kwijt ben.
Misschien dit nog iets voor jou?
Surimicocktail
Ingrediënten
2 eieren (M)
1 bakje surimisticks (150 g)
100 ml ravigotesaus (fles 250 ml) (of andere saus, bijv mayo met kruiden ofzo)
3 eetlepels bieslook (diepvries strooibusje a 50 g)
1 eetlepel kappertjes (potje a 100 g)
4 blaadjes sla
Materialen
cocktailglazen
Bereiden
Eieren in ca. 8 minuten hard koken, laten schrikken en pellen. Eieren in stukjes snijden. Surimisticks in stukjes snijden. Ravigottesaus mengen met ei, surimi, bieslook en kappertjes. In vier cocktailglazen sla leggen. Surimicocktail erop scheppen.
Lekker met stokbrood.
Gegrilde feta met knoflookbrood
Ingrediënten
1 pak feta (kaas 150 g)
1 geroosterde paprika (pot)
1 stokbrood
3 eetlepels zachte kruidenboter
1/2 cup verse honing-mosterddressing (a 100 g)
1 zakje veldsla met bietjes (75 g)
Materialen
aluminiumfolie
Bereiden
Grill voorverwarmen. Feta halveren en iedere plak op vel aluminiumfolie leggen. Paprika in repen snijden en op feta leggen. Folie eromheenvouwen tot bakje (bovenkant moet openblijven). Stokbrood halveren, elke helft 3 inkepingen geven en inkepingen vullen met kruidenboter. Brood verpakken in folie, op rooster leggen en 7 min. onder hete grill roosteren. Na 3 min. fetapakketjes erbij leggen. Dressing door veldsla mengen. Brood uit folie nemen en brood en fetapakketjes op twee borden leggen. Serveren met salade.
woensdag 13 juni 2007 om 17:07
@ Poezewoes:
Eiersalade!!! Hoe simpel! Dat ik daar niet aan gedacht had! Als je je kudde kleuters onder bedwang hebt, dan zou ik toch graag jouw versie van je eiersalade willen hebben! Is vast culinair verantwoorder dan mijn versie!
@ MV: thx a lot! Die surrimi cocktail spreekt me heel erg aan!
Kan je je brie niet combineren met peer, honing en sla en balsamico ofzo.. Heb ik vlgs mij wel eens op in een lunchcafeetje... Ik ga zelf ook nog wel op zoek!
Eiersalade!!! Hoe simpel! Dat ik daar niet aan gedacht had! Als je je kudde kleuters onder bedwang hebt, dan zou ik toch graag jouw versie van je eiersalade willen hebben! Is vast culinair verantwoorder dan mijn versie!
@ MV: thx a lot! Die surrimi cocktail spreekt me heel erg aan!
Kan je je brie niet combineren met peer, honing en sla en balsamico ofzo.. Heb ik vlgs mij wel eens op in een lunchcafeetje... Ik ga zelf ook nog wel op zoek!
woensdag 13 juni 2007 om 18:37
OK, komt ie Duploo:
2 flinke eetlepels mayo en 3 eetlepels yogurt (of zure room) door elkaar roeren. naar smaak toevoegen: peper, zout en kerrie. Verse gehakte
bieslook erdoor, 1 klein tomaatje uithollen en de schil in hele kleine blokjes plus 4 hardgekookte eieren in stukjes er doorheen. Serveren op brood waarop vliesdunne plakken komkommer liggen (kaasschaaf!!) en garneren met verse peterselie.
Opties om de eiersalade nog op te leuken: rozijnen, stukjes appel, garnaaltjes of reepjes zalm.
Ook goed voor een 'ouderwetse' lunch: komkommersalade.
Rasp 2 komkommers in reepjes, leg in vergiet met wat zout erop. Uit laten lekken, af en toe uitdrukken.
5 eetlepels olie, 4 eetlepels kruidenazijn, flinke scheut room, paprikapoeder of een theelepel mosterd, peper, uitje in snippertjes, verse bieslook en verse dille: met mixer tot een sausje kloppen. Komkomer erdoor et voila.
Succes Duploo!
2 flinke eetlepels mayo en 3 eetlepels yogurt (of zure room) door elkaar roeren. naar smaak toevoegen: peper, zout en kerrie. Verse gehakte
bieslook erdoor, 1 klein tomaatje uithollen en de schil in hele kleine blokjes plus 4 hardgekookte eieren in stukjes er doorheen. Serveren op brood waarop vliesdunne plakken komkommer liggen (kaasschaaf!!) en garneren met verse peterselie.
Opties om de eiersalade nog op te leuken: rozijnen, stukjes appel, garnaaltjes of reepjes zalm.
Ook goed voor een 'ouderwetse' lunch: komkommersalade.
Rasp 2 komkommers in reepjes, leg in vergiet met wat zout erop. Uit laten lekken, af en toe uitdrukken.
5 eetlepels olie, 4 eetlepels kruidenazijn, flinke scheut room, paprikapoeder of een theelepel mosterd, peper, uitje in snippertjes, verse bieslook en verse dille: met mixer tot een sausje kloppen. Komkomer erdoor et voila.
Succes Duploo!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
donderdag 14 juni 2007 om 16:21
hallo!
Volgende week hebben we een doopfeestje en voor het avondneten heb ik al een buffetje samengesteld (rond 5-6 uur), maar nu heb ik ook iets nodig voor bij de koffie (rond 3-en). Nu is het niet de bedoeling dat iedereen zich helemaal vol eet aan het gebak, want dan zit ik dadelijk met m'n buffetje. Daarom had ik bedacht om muffins te bakken( vind ik er ook altijd wel feestelijk uitzien zo'n schaal vol), maar....dat heb ik nog nooit gedaan. Schijnt heel makkelijk te zijn, maar ik wilde ook graag wat verschillende smaakjes maken. ik heb al een recept uit de allerhande met frambozen en witte chocolade (leek mij errug lekker), maar heeft iemand van jullie nog leuke/lekkere ideeen?
Volgende week hebben we een doopfeestje en voor het avondneten heb ik al een buffetje samengesteld (rond 5-6 uur), maar nu heb ik ook iets nodig voor bij de koffie (rond 3-en). Nu is het niet de bedoeling dat iedereen zich helemaal vol eet aan het gebak, want dan zit ik dadelijk met m'n buffetje. Daarom had ik bedacht om muffins te bakken( vind ik er ook altijd wel feestelijk uitzien zo'n schaal vol), maar....dat heb ik nog nooit gedaan. Schijnt heel makkelijk te zijn, maar ik wilde ook graag wat verschillende smaakjes maken. ik heb al een recept uit de allerhande met frambozen en witte chocolade (leek mij errug lekker), maar heeft iemand van jullie nog leuke/lekkere ideeen?
vrijdag 15 juni 2007 om 08:52
maandag 18 juni 2007 om 14:36
Hoi, gisteren mijn lunch gehad.
De eiersalade had ik een paar uur tevoren gemaakt en zag er toen fantastisch uit. Toen ik het serveerde, was hij erg waterig, maar gelukkig nog steeds erg smakelijk. Die houden we erin, maar in het vervolg heel wat minder mayo en vooral yoghurt gebruiken en nog later mengen.
De tonijnsalade viel ook in goede aarde.
De tomaat, mozarella salade was ook erg lekker. Culinairder dan dat heb ik het niet gemaakt. Ik vond het geslaagd!
De eiersalade had ik een paar uur tevoren gemaakt en zag er toen fantastisch uit. Toen ik het serveerde, was hij erg waterig, maar gelukkig nog steeds erg smakelijk. Die houden we erin, maar in het vervolg heel wat minder mayo en vooral yoghurt gebruiken en nog later mengen.
De tomaat, mozarella salade was ook erg lekker. Culinairder dan dat heb ik het niet gemaakt. Ik vond het geslaagd!
dinsdag 19 juni 2007 om 09:32
Dit weekend ga ik een weekendje weg met vrienden. We hebben afgesproken dat we vrijdagavond gaan picknicken. Daarvoor zoek ik nog wat kleine hapjes die ik makkelijk kan maken, goed kan vervoeren en die op buitentemperatuur bewaard en gegeten kunnen worden. Ik ga sowieso bij "de Turk" wat lekkere hapjes halen (heb niet heel veel tijd) en ik ga tortillas bakken met gruyere en bassilicum ertussen. Als iemand nog een goed idee heeft!
dinsdag 19 juni 2007 om 10:01
woensdag 20 juni 2007 om 22:47
quote:
Agent, ik hoop dat je dit lekker vind. Ik maak het morgen zelf dus dan zal ik er wel een eigen foto van maken, die krijg je dan nog.
Nodig:
15 gr tortillachips nacho cheese
1 sjalotje
3 takjes koriander
2 vleestomaten
250 gr rundertartaar
1 ei
zout en peper
2 flinke theelepels tacokruiden
1 eetlepel olie
4 flour tortilla's
4 eetlepels salsasaus
bakje avocadodip (guacamole saus) (aub, dat is echt niet lekker maak zelf een avocadosaus, is echt niet veel werk, meen het.) Zo gemaakt. Kan evt. een recept ervan hier zetten, weet niet meer of het hier al staat.
Bereiden.
Chips verkruimelen. Sjalotje pellen en fijnsnipperen. Steeltjes van koriander snijden, blaadjes fijnsnijden. Tomaten wassen en in dunne plakken snijden.
Tartaar inkom doen. chipskruimels, sjalotjes, knoflook, koriander, ei, zout en peper en tacokruiden door tartaar kneden. Gehakt in vieren verdelen. Met vochtige handen gehakt tot 4 hamburgers vormen.
In koekenpan olie verhitten. Hamburgers ca. 8 min bruin en krokant bakken, halverwege keren. Intussen tortilla's volgens gebruiksaanwijzing op verpakking in magnetron verwarmen tot ze soepel zijn (kan ook in koekenpan).
Tortilla's tot helft bestrijken met avocadodipsaus. Op avocadodipsaus plakken tomaat verdelen. Hamburgers erop leggen. Op elke hamburger eetlepel salsa scheppen. Tortilla dubbelklappen.
Echt een tip, (oke ik geef toe dat ik guacamolesaus uit een pot je niet lust) maar verse is echt lekkerder. Dat je echt nog stukjes avocado proeft ipv een soort mayo.
Ik heb de salsaburgers ook gemaakt, alleen net iets anders (geldgebrek dus moest het even doen met de dingen die ik in huis heb). komt ie dan hè:
Gehakt
tacokruiden
doritos nacho cheese
ui
geraspte kaas
tortilla 'sundried tomatos and herbs' (die lagen nog in de vriezer)
Nacho Salsa-dip mild.
Gehakt mengen met verkruimelde doritos, tacokruiden, versnipperde ui en geraspte kaas en daar hamburgers van vormen.
Tortilla's verwarmen in de magnetron. Sla op de tortilla, hamburger erop en een flinke schep salsa-dip bovenop de hamburger en de tortilla dichtvouwen.
Frietjes erbij serveren.
Collega vond het ook superlekker!!
De volgende keer als ik wat meer geld heb, maak ik 'm volgens het 'officiële' recept, en met guacamole erbij. Mjammie!!
Agent, ik hoop dat je dit lekker vind. Ik maak het morgen zelf dus dan zal ik er wel een eigen foto van maken, die krijg je dan nog.
Nodig:
15 gr tortillachips nacho cheese
1 sjalotje
3 takjes koriander
2 vleestomaten
250 gr rundertartaar
1 ei
zout en peper
2 flinke theelepels tacokruiden
1 eetlepel olie
4 flour tortilla's
4 eetlepels salsasaus
bakje avocadodip (guacamole saus) (aub, dat is echt niet lekker maak zelf een avocadosaus, is echt niet veel werk, meen het.) Zo gemaakt. Kan evt. een recept ervan hier zetten, weet niet meer of het hier al staat.
Bereiden.
Chips verkruimelen. Sjalotje pellen en fijnsnipperen. Steeltjes van koriander snijden, blaadjes fijnsnijden. Tomaten wassen en in dunne plakken snijden.
Tartaar inkom doen. chipskruimels, sjalotjes, knoflook, koriander, ei, zout en peper en tacokruiden door tartaar kneden. Gehakt in vieren verdelen. Met vochtige handen gehakt tot 4 hamburgers vormen.
In koekenpan olie verhitten. Hamburgers ca. 8 min bruin en krokant bakken, halverwege keren. Intussen tortilla's volgens gebruiksaanwijzing op verpakking in magnetron verwarmen tot ze soepel zijn (kan ook in koekenpan).
Tortilla's tot helft bestrijken met avocadodipsaus. Op avocadodipsaus plakken tomaat verdelen. Hamburgers erop leggen. Op elke hamburger eetlepel salsa scheppen. Tortilla dubbelklappen.
Echt een tip, (oke ik geef toe dat ik guacamolesaus uit een pot je niet lust) maar verse is echt lekkerder. Dat je echt nog stukjes avocado proeft ipv een soort mayo.
Ik heb de salsaburgers ook gemaakt, alleen net iets anders (geldgebrek dus moest het even doen met de dingen die ik in huis heb). komt ie dan hè:
Gehakt
tacokruiden
doritos nacho cheese
ui
geraspte kaas
tortilla 'sundried tomatos and herbs' (die lagen nog in de vriezer)
Nacho Salsa-dip mild.
Gehakt mengen met verkruimelde doritos, tacokruiden, versnipperde ui en geraspte kaas en daar hamburgers van vormen.
Tortilla's verwarmen in de magnetron. Sla op de tortilla, hamburger erop en een flinke schep salsa-dip bovenop de hamburger en de tortilla dichtvouwen.
Frietjes erbij serveren.
Collega vond het ook superlekker!!
De volgende keer als ik wat meer geld heb, maak ik 'm volgens het 'officiële' recept, en met guacamole erbij. Mjammie!!

donderdag 21 juni 2007 om 19:11
quote:
De tomaat, mozarella salade was ook erg lekker. Culinairder dan dat heb ik het niet gemaakt. Ik vond het geslaagd! Fijn dat je lunch geslaagd was Duploo!
Misschien een tip om de ingredienten die veel water bevatten (tomaten, komkommer), wel gehakt en gesneden klaar te zetten maar er pas op het laatste moment doorheen te roeren. Zelfgemaakte salades van dit type hebben een vele malen kortere houdbaarheid dan gekochte...
Wat yogurt en mayo betreft; lekker experimenteren met wat jij lekker vindt!
De tomaat, mozarella salade was ook erg lekker. Culinairder dan dat heb ik het niet gemaakt. Ik vond het geslaagd! Fijn dat je lunch geslaagd was Duploo!
Misschien een tip om de ingredienten die veel water bevatten (tomaten, komkommer), wel gehakt en gesneden klaar te zetten maar er pas op het laatste moment doorheen te roeren. Zelfgemaakte salades van dit type hebben een vele malen kortere houdbaarheid dan gekochte...

Wat yogurt en mayo betreft; lekker experimenteren met wat jij lekker vindt!
oh that purrrrrrrrrfect feeling

vrijdag 22 juni 2007 om 08:53
Hallo kookprinsessen:)
Vanwege het weer wordt het dit jaar geen BBQ, dus was mijn idee om een buffet klaar te maken.
Ik heb gekozen voor zalmsalade (johma)hihi. Ik zag geen recept en dit was makkelijk bij de groothandel. Rundvleessalade wel zelfgemaakt, aardappels augurk, zilveruitjes en een appel en yoghonaise naar smaak en natuurlijk de zout en peper. Daarnaast een macaronisalade, iemand een tip????
Bij de Rundvleessalade zet ik ook nog saté en de griekse MVgehaktballetjes erbij en bij de Zalmsalade, gerookte zalm, garnaaltjes en misschien haring en paling.
Ik weet alleen niet of ik genoeg heb voor 35 personen, maar dat zien we dan wel.
Zodra de familie en vrienden binnen komen dan geef ik ze koffie/thee met een klein gebakje, (niet zelfgemaakt) maar ik heb appeltaart, italiaans gebak en slagroomsoesjes.
W.wb de hapjes vooraf, dit om ze een beetje gevuld te krijgen, ben altijd bang dat ik niet genoeg heb.
Zalmwraps, alleen heb ik daarover nog een vraagje?
Ze zijn makkelijk te maken, maar moeten de wraps/tortilla's warm gemaakt worden? Of kan je die dingen zo uit de verpakking eten?
Ik heb er trouwens ook nog een variant van, wrap insmeren met chilisaus, gerookte kip en taugé erbij. Is ook heerlijk.
Tomatenspiesjes
Druifjes met feta
Gevulde eieren
Monchou rolletjes, monchou prakken met een uitje daarna in ham rollen, door de helft of door drieen snijden
Meloen met Serranoham
Nog iemand wat tips?
Ik ben blij dat ik af en toe op het forum kijk, doe je toch wat ideetjes op.
Met dank aan jullie hoop ik dat ik mijn vrienden/familie een lekkere maaltijd heb voorgeschoteld.
Vanwege het weer wordt het dit jaar geen BBQ, dus was mijn idee om een buffet klaar te maken.
Ik heb gekozen voor zalmsalade (johma)hihi. Ik zag geen recept en dit was makkelijk bij de groothandel. Rundvleessalade wel zelfgemaakt, aardappels augurk, zilveruitjes en een appel en yoghonaise naar smaak en natuurlijk de zout en peper. Daarnaast een macaronisalade, iemand een tip????
Bij de Rundvleessalade zet ik ook nog saté en de griekse MVgehaktballetjes erbij en bij de Zalmsalade, gerookte zalm, garnaaltjes en misschien haring en paling.
Ik weet alleen niet of ik genoeg heb voor 35 personen, maar dat zien we dan wel.
Zodra de familie en vrienden binnen komen dan geef ik ze koffie/thee met een klein gebakje, (niet zelfgemaakt) maar ik heb appeltaart, italiaans gebak en slagroomsoesjes.
W.wb de hapjes vooraf, dit om ze een beetje gevuld te krijgen, ben altijd bang dat ik niet genoeg heb.
Zalmwraps, alleen heb ik daarover nog een vraagje?
Ze zijn makkelijk te maken, maar moeten de wraps/tortilla's warm gemaakt worden? Of kan je die dingen zo uit de verpakking eten?
Ik heb er trouwens ook nog een variant van, wrap insmeren met chilisaus, gerookte kip en taugé erbij. Is ook heerlijk.
Tomatenspiesjes
Druifjes met feta
Gevulde eieren
Monchou rolletjes, monchou prakken met een uitje daarna in ham rollen, door de helft of door drieen snijden
Meloen met Serranoham
Nog iemand wat tips?
Ik ben blij dat ik af en toe op het forum kijk, doe je toch wat ideetjes op.
Met dank aan jullie hoop ik dat ik mijn vrienden/familie een lekkere maaltijd heb voorgeschoteld.
vrijdag 22 juni 2007 om 08:56
vrijdag 22 juni 2007 om 08:56
vrijdag 22 juni 2007 om 09:11
quote:
Hallo,
Ik heb een korte vraag, ik wil graag dit weekend een vlaai maken, en ik heb een aantal lekkere recepten gevonden! Maar nu is mijn vraag: is zo'n vlaai / taartbodem kant-en-klaar te koop in de supermarkt? Dat kan ik namelijk nergens duidelijk vinden op internet...
Thnx. Ik zie die taartbodems wel in de supermarkt liggen. Zo'n soort cakebodem. Of bedoel je die niet? Of ze lekker zijn weet ik niet. Ik eet bijna nooit taart en gebak. Maak het zelf ook niet zo vaak. Ik kijk zo wel even of ik een foto van die bodem kan vinden die ik bedoel. Het ligt bij de ene supermarkt, bijv. Dekamarkt bij de koek. Bij AH liggen ze bij het gebak/taart gedeelte.
Ik heb wel een lekker taart recept van mijn moeder, maar de appels die je ervoor moet gebruiken zijn er nu niet. Dus dat gerecht zal ik over een paar maanden wel hier neerzetten.
Hallo,
Ik heb een korte vraag, ik wil graag dit weekend een vlaai maken, en ik heb een aantal lekkere recepten gevonden! Maar nu is mijn vraag: is zo'n vlaai / taartbodem kant-en-klaar te koop in de supermarkt? Dat kan ik namelijk nergens duidelijk vinden op internet...
Thnx. Ik zie die taartbodems wel in de supermarkt liggen. Zo'n soort cakebodem. Of bedoel je die niet? Of ze lekker zijn weet ik niet. Ik eet bijna nooit taart en gebak. Maak het zelf ook niet zo vaak. Ik kijk zo wel even of ik een foto van die bodem kan vinden die ik bedoel. Het ligt bij de ene supermarkt, bijv. Dekamarkt bij de koek. Bij AH liggen ze bij het gebak/taart gedeelte.
Ik heb wel een lekker taart recept van mijn moeder, maar de appels die je ervoor moet gebruiken zijn er nu niet. Dus dat gerecht zal ik over een paar maanden wel hier neerzetten.
vrijdag 22 juni 2007 om 09:15
Thnx MV! Ik weet ook niet of ze te eten zijn, maak eigenlijk ook nooit taart. Maar heb maandag een heel bijzonder avondje met familie, dus wil graag iets bijzonders bij de koffie serveren. Ik ben alleen niet zo'n held in de bakkerij en ik ben gek op vlaaien, dus vandaar... En ik had een paar simpele recepten gezien voor vlaaivulling. (maar niet voor die bodems) Met cranberrie/yoghurt, aardbeien/room, peer/room... mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
vrijdag 22 juni 2007 om 09:29
@Junikreeft, klinkt lekker wat je allemaal al hebt. Ik heb een (koude) pastasalade recept van mijn moeder. Die is zoooo lekker. Juist heerlijk zomerrecept en ideaal voor buffetten.Mocht je die kaas niet kunnen vinden, kan je ook mosterdkaas nemen, die is overal te krijgen.Ik heb er nog geen foto van, heb sinds kort een digitale camera dus de foto zal ik een andere keer wel plaatsen.PastasaladeOmschrijving:Aantal porties: 4 Bereidingstijd:Voorbereiding:30 Ingredienten:300 gram pasta fusilli, 1 potje ontpitte olijven in knoflook en kruiden, 1 zakje gedroogde zongerijpte tomaten, 1 klein doosje cherrytomaatjes, 1 paprika naar kleurkeuze, 300 gram napolikaas (of mosterdkaas), 1 zakje italiaanse saladmix van knorr (er zitten 3 kleine zakjes in een pakje), eventueel salami/hamblokjes naar keuze.Bereiding:1. Pasta al dente gaar koken en afgieten.2. Zakje saladmix volgens de gebruiksaanwijzing met drie eetlepels olijfolie en drie eetlepels water aanmaken.3. Zongedroogde tomaatjes in heet water 2 minuten weken en dan in stukjes snijden. 4. De olijven, cherrytomaatjes, paprika en kaas in schijven en/of blokjes snijden.5. De gesneden zongedroogde tomaatjes, olijven, cherrytomaatjes, paprika en kaas samen met de al dente gekookte fusilli door de aangemaakte saladmix scheppen. 6. Eventuele salami in blokjes snijden en in een eetlepel olijfolie met eventueel wat knoflook bakken.7. De gebakken salami met het het pastasalademengsel vermengen. 8. Het geheel in de koelkast koud laten worden.9. Opdienen met wat stokbrood, boter en een glas lekkere wijn of rosé. SUCCES!!!!!
vrijdag 22 juni 2007 om 09:34
Rivival, heb je al op het topic Recepten zonder dwangmatigheden gekeken? Als ik mij niet vergis stonden daar ook nog taart recepten, weet alleen niet meer of er ook vlaaien bij zaten.
Denk dat Poezewoes wel iets heeft. Dacht dat zij wel eens taarten maakten.
Ik zit nog even te zoeken naar die kant en klare bodem. Maar misschien lekkerder als je een recept hier van iemand krijgt die niet zo moeilijk is.
Heb je bijv. al Multi-vlaai gebeld? Misschien verkopen ze daar ook de bodems. Dan weet je zeker dat die lekker is.
Denk dat Poezewoes wel iets heeft. Dacht dat zij wel eens taarten maakten.
Ik zit nog even te zoeken naar die kant en klare bodem. Maar misschien lekkerder als je een recept hier van iemand krijgt die niet zo moeilijk is.
Heb je bijv. al Multi-vlaai gebeld? Misschien verkopen ze daar ook de bodems. Dan weet je zeker dat die lekker is.

vrijdag 22 juni 2007 om 09:47
vrijdag 22 juni 2007 om 09:53
@Junikreeft, ik heb op dit moment de soft Tortilla original van Tex Mex Santa Maria in mijn koelkast. Ik doe ze altijd even in de magnetron en laat ze dan afkoelen. In de oven vind ik ze te hard worden. Maar ik had altijd begrepen dat ze nog wel even verwarmd moesten worden. Misschien komt dat door het icoontje op het pak, "heat in oven or magnetron before eating". Tortilla en aanverwante producten zijn nu bij de Dekamarkt in de aanbieding

vrijdag 22 juni 2007 om 09:58
@ junikreeft, ja hier wel lekker, tijd niet gesproken nee.
Wat je ook kan doen is de pastasalade sect maken zonder tonijn en salami/hamblokjes. En dan 2 aparte bakjes naast de salade neerzetten, zodat iedereen kan kiezen wat ze erover heen strooien, ham/salami of tonijn. Maar tonijn kan er heel goed bij. Bij tonijn zou ik nog wat kappertjes erbij doen.
(deze) pasta salade is heel geschikt om ruim van te voren, zelfs een dag te maken. Ik vind pasta de 2e dag nog lekkerder, dan proef je de kruiden veel beter.
Wat je ook kan doen is de pastasalade sect maken zonder tonijn en salami/hamblokjes. En dan 2 aparte bakjes naast de salade neerzetten, zodat iedereen kan kiezen wat ze erover heen strooien, ham/salami of tonijn. Maar tonijn kan er heel goed bij. Bij tonijn zou ik nog wat kappertjes erbij doen.
(deze) pasta salade is heel geschikt om ruim van te voren, zelfs een dag te maken. Ik vind pasta de 2e dag nog lekkerder, dan proef je de kruiden veel beter.