Het Heerlijke kooktopic.
zaterdag 17 maart 2007 om 14:56
Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zondag 25 maart 2007 om 17:16
Gepofte Aardappels
Ingrediënten
6 middelgrote vastkokende
aardappels (a ca. 125 g)
olijfolie
milde
paprikapoeder
versgemalen zwarte
peper
zout
Bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Schil de aardappels niet, maar boen ze goed schoon onder stromend water. Dep ze
droog. Halveer de aardappels in de lengte en bestrijk de schilkant royaal met
olijfolie. Leg de aardappels naast elkaar in een bakblik of braadslede, met de
snijkant naar boven. Meng in een kommetje olijfolie met het
paprikapoeder en smeer dit mengsel over het snijvlak van de aardappels. Maal er
royaal zwarte peper over en strooi er wat zout over. Schuif de aardappels in
het midden van de oven en pof ze in 25-30 minuten bruin en gaar.
Tip
Strooi eventueel nog wat karwijzaadjes (kummel) over de
aardappels.
Ingrediënten
6 middelgrote vastkokende
aardappels (a ca. 125 g)
olijfolie
milde
paprikapoeder
versgemalen zwarte
peper
zout
Bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Schil de aardappels niet, maar boen ze goed schoon onder stromend water. Dep ze
droog. Halveer de aardappels in de lengte en bestrijk de schilkant royaal met
olijfolie. Leg de aardappels naast elkaar in een bakblik of braadslede, met de
snijkant naar boven. Meng in een kommetje olijfolie met het
paprikapoeder en smeer dit mengsel over het snijvlak van de aardappels. Maal er
royaal zwarte peper over en strooi er wat zout over. Schuif de aardappels in
het midden van de oven en pof ze in 25-30 minuten bruin en gaar.
Tip
Strooi eventueel nog wat karwijzaadjes (kummel) over de
aardappels.
zondag 25 maart 2007 om 17:18
Gepofte AardappelsIngrediënten6 middelgrote vastkokende aardappels (a ca. 125 g)olijfoliemilde paprikapoederversgemalen zwarte peperzoutBereidenVerwarm de oven voor op 200 °C. Schil de aardappels niet, maar boen ze goed schoon onder stromend water. Dep ze droog. Halveer de aardappels in de lengte en bestrijk de schilkant royaal met olijfolie. Leg de aardappels naast elkaar in een bakblik of braadslede, met de snijkant naar boven. Meng in een kommetje olijfolie met het paprikapoeder en smeer dit mengsel over het snijvlak van de aardappels. Maal er royaal zwarte peper over en strooi er wat zout over. Schuif de aardappels in het midden van de oven en pof ze in 25-30 minuten bruin en gaar.TipStrooi eventueel nog wat karwijzaadjes (kummel) over de aardappels.
zondag 25 maart 2007 om 17:58
quote:O lekker agent.l Ga ik morgen maken maar dan met een grote klodder zure roomJe moet er natuurlijk nog wel vlees bij. Ik las dit gerecht bij het topic "kan ik mijn cavia Mylene noemen?".
Cuy Estirado
Cuy Estirado is een gerecht dat zijn oorsprong kent in de keuken van voor de Spaanse conquista. Dit gerecht dat bij Europeanen nog al eens tot zielige oh´s en ah´s leidt is voor de bewoners van de hoge Andes een lekkernij en de gewoonste zaak van de wereld. Zoals wij kip eten, eten zij cavia. Hoewel we het recept hier hebben geplaatst voor gebruik naar eigen inzicht, is het niet aan te raden om cavia´s uit de lokale dierenwinkel te gebruiken. Ten eerste zit er aan de groot uitgevallen cavia´s van de Andes al redelijk weinig vlees en zal dat voor de kleine cavia´s die wij als huisdieren kennen nog veel minder zijn. Maar het belangrijkste bezwaar ligt er ongetwijfeld in dat de Nederlandse instanties het niet op prijs zullen stellen als wij huisdieren gaan eten.
Benodigdheden:
1 Cavia (cuy) per persoon
Meel
1 Theelepel komijn
1 Theelepel peper
1 Teentje knoflook
1 Takje huacataya
1 Ei
Zout
Flinke hoeveelheid olie
Bereiding:
Maak de cavia eerst schoon, verwijder de ingewanden ed. en onthaar de huid volledig. Leg de cavia vervolgens in zout water te weken. Het beste is de cavia een hele nacht in het water te laten staan, maar laat de cavia in ieder geval drie uur in water staan. Haal de cavia hieruit en kook deze vervolgens 15 a 20 minuten in water met een beetje zout. Meng vervolgens het ei, de meel, komijn, peper, .... en zout en haal de cavia erdoor zodat er een laagje op de cavia ontstaat. Frituur de cavia vervolgens in de olie tot de buitenlaag krokant is.
Serveren met:
Bijvoorbeeld ei, gekookte aardappelen en een flinke hoeveelheid knoflook. Of als je er van houdt, rode ui, tomaat en een beetje peterselie ter garnering.
Cuy Estirado
Cuy Estirado is een gerecht dat zijn oorsprong kent in de keuken van voor de Spaanse conquista. Dit gerecht dat bij Europeanen nog al eens tot zielige oh´s en ah´s leidt is voor de bewoners van de hoge Andes een lekkernij en de gewoonste zaak van de wereld. Zoals wij kip eten, eten zij cavia. Hoewel we het recept hier hebben geplaatst voor gebruik naar eigen inzicht, is het niet aan te raden om cavia´s uit de lokale dierenwinkel te gebruiken. Ten eerste zit er aan de groot uitgevallen cavia´s van de Andes al redelijk weinig vlees en zal dat voor de kleine cavia´s die wij als huisdieren kennen nog veel minder zijn. Maar het belangrijkste bezwaar ligt er ongetwijfeld in dat de Nederlandse instanties het niet op prijs zullen stellen als wij huisdieren gaan eten.
Benodigdheden:
1 Cavia (cuy) per persoon
Meel
1 Theelepel komijn
1 Theelepel peper
1 Teentje knoflook
1 Takje huacataya
1 Ei
Zout
Flinke hoeveelheid olie
Bereiding:
Maak de cavia eerst schoon, verwijder de ingewanden ed. en onthaar de huid volledig. Leg de cavia vervolgens in zout water te weken. Het beste is de cavia een hele nacht in het water te laten staan, maar laat de cavia in ieder geval drie uur in water staan. Haal de cavia hieruit en kook deze vervolgens 15 a 20 minuten in water met een beetje zout. Meng vervolgens het ei, de meel, komijn, peper, .... en zout en haal de cavia erdoor zodat er een laagje op de cavia ontstaat. Frituur de cavia vervolgens in de olie tot de buitenlaag krokant is.
Serveren met:
Bijvoorbeeld ei, gekookte aardappelen en een flinke hoeveelheid knoflook. Of als je er van houdt, rode ui, tomaat en een beetje peterselie ter garnering.
zondag 25 maart 2007 om 18:08
maandag 26 maart 2007 om 17:02
Vraagje, een paar maanden geleden had ik bij de kruiden (dacht Silvo) een "potje/plastic met een doseerdopje" gekocht waar pesto in poedervorm in zat. Je had het in rode en groene pesto. Je hoefde er alleen wat water en olie bij doen. Voor mij ideaal want kant en klare is bij mij al bedorven voor het op is. Kan het nou nergens vinden. Dat potje van destijds ben ik kwijt anders had ik die wel meegenomen naar de supermarkt om het te vragen. Nu kijken ze me aan of ik om caviapoeder vraag.
Weet iemand wat ik bedoel en waar je dat kan kopen?
Weet iemand wat ik bedoel en waar je dat kan kopen?
maandag 26 maart 2007 om 19:43
Het is weer bijna pasen.
Ik heb dit gerecht maar 1 x gemaakt, het lijkt zo eenvoudig maar de ovenduur moest langer om te zorgen dat het bladerdeeg knapperig was.
En ik gebruikte voor ieder een kleinere bakje, heb je je eigen bakje op je bord
.
Hartig eiertaartje
Wereldkeuken, ontbijt, 2 personen, hartige taarten
Bereidingstijd in minuten
15 wachten
10 bereiden
Ingrediënten
2 plakjes bladerdeeg, ontdooid
1 tomaat
1 eetlepel peterselie of bieslook (vers of diepvries)
4 eetlepels geraspte kaas
4 plakjes ham (bijv. serranoham)
2 eieren (M)
versgemalen zwarte peper en zout
Materialen
langwerpig ovenschaaltje 15 x 20 cm, ingevet
Bereiden
Oven voorverwarmen op 200 °C. Ovenschaaltje bekleden met bladerdeeg en op enkele plaatsen met vork gaatjes in deeg prikken (dat voorkomt dat het deeg erg bol komt te staan). Tomaat in dunne plakjes snijden en op bladerdeeg leggen. Beetje peper erboven malen. Kruiden en helft van geraspte kaas over tomaat strooien. Aan beide kanten op bladerdeeg bakje vormen van 2 plakjes ham (deze fungeren als 'bakring' voor ei). Rest van kaas over ham verdelen. Voorzichtig ei boven ham breken, dooier moet heel blijven en mooi in midden liggen. Ovenschaaltje op rooster in midden van oven zetten en ca. 15 min. bakken, tot ei gestold is en bladerdeeg bruin en krokant. Schaaltje uit oven nemen, even laten staan en eiertaartjes dan voorzichtig uit bakje nemen. Bovenkant bestrooien met beetje zout en peper. Direct serveren.
Ik heb dit gerecht maar 1 x gemaakt, het lijkt zo eenvoudig maar de ovenduur moest langer om te zorgen dat het bladerdeeg knapperig was.
En ik gebruikte voor ieder een kleinere bakje, heb je je eigen bakje op je bord

Hartig eiertaartje
Wereldkeuken, ontbijt, 2 personen, hartige taarten
Bereidingstijd in minuten
15 wachten
10 bereiden
Ingrediënten
2 plakjes bladerdeeg, ontdooid
1 tomaat
1 eetlepel peterselie of bieslook (vers of diepvries)
4 eetlepels geraspte kaas
4 plakjes ham (bijv. serranoham)
2 eieren (M)
versgemalen zwarte peper en zout
Materialen
langwerpig ovenschaaltje 15 x 20 cm, ingevet
Bereiden
Oven voorverwarmen op 200 °C. Ovenschaaltje bekleden met bladerdeeg en op enkele plaatsen met vork gaatjes in deeg prikken (dat voorkomt dat het deeg erg bol komt te staan). Tomaat in dunne plakjes snijden en op bladerdeeg leggen. Beetje peper erboven malen. Kruiden en helft van geraspte kaas over tomaat strooien. Aan beide kanten op bladerdeeg bakje vormen van 2 plakjes ham (deze fungeren als 'bakring' voor ei). Rest van kaas over ham verdelen. Voorzichtig ei boven ham breken, dooier moet heel blijven en mooi in midden liggen. Ovenschaaltje op rooster in midden van oven zetten en ca. 15 min. bakken, tot ei gestold is en bladerdeeg bruin en krokant. Schaaltje uit oven nemen, even laten staan en eiertaartjes dan voorzichtig uit bakje nemen. Bovenkant bestrooien met beetje zout en peper. Direct serveren.
dinsdag 27 maart 2007 om 10:24
quote:
Vraagje, een paar maanden geleden had ik bij de kruiden (dacht Silvo) een "potje/plastic met een doseerdopje" gekocht waar pesto in poedervorm in zat. Je had het in rode en groene pesto. Je hoefde er alleen wat water en olie bij doen. Voor mij ideaal want kant en klare is bij mij al bedorven voor het op is. Kan het nou nergens vinden. Dat potje van destijds ben ik kwijt anders had ik die wel meegenomen naar de supermarkt om het te vragen. Nu kijken ze me aan of ik om caviapoeder vraag.
Weet iemand wat ik bedoel en waar je dat kan kopen? Volgens mij heb ik zoiets bij de Xenos gezien. Ik weet in ieder geval dat ze daar pesto in poedervorm hebben. Of hetzelfde is als jij bedoelt weet ik niet... Succes!
Weet iemand wat ik bedoel en waar je dat kan kopen? Volgens mij heb ik zoiets bij de Xenos gezien. Ik weet in ieder geval dat ze daar pesto in poedervorm hebben. Of hetzelfde is als jij bedoelt weet ik niet... Succes!
dinsdag 27 maart 2007 om 11:24
Hallo!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een recept voor de ideale chocoladataart... En dan bedoel ik niet een simpele, snel-klaar versie, maar echt een grote, kleverige, goddelijke chocoladetaart. Zo eentje als in de film van Mathilda, dat boek van Roald Dahl (ik weet trouwens dat daar een receptenboek van is, maar dat heb ik niet... Iemand?) Wil ik best een hele dag voor in de keuken staan.
Duss, heb jij het allerbeste chocoladetaart-recept? Plaats 'm alsjeblieft hier, dan stuur ik wel een stukje op als dank
.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een recept voor de ideale chocoladataart... En dan bedoel ik niet een simpele, snel-klaar versie, maar echt een grote, kleverige, goddelijke chocoladetaart. Zo eentje als in de film van Mathilda, dat boek van Roald Dahl (ik weet trouwens dat daar een receptenboek van is, maar dat heb ik niet... Iemand?) Wil ik best een hele dag voor in de keuken staan.
Duss, heb jij het allerbeste chocoladetaart-recept? Plaats 'm alsjeblieft hier, dan stuur ik wel een stukje op als dank

dinsdag 27 maart 2007 om 23:25
quote:Chocoladetaart, bedoel ik uiteraard.Krook, ik weet niet of je nu al wel eens taarten bakt maar dit is een suggestie:
Maak een kapselbeslag (opzoeken op het net) en doe daar een beste hoeveelheid cacao bij en een flinke klont roomboter. Maak het beslag af, en roer er met een spatel brokken pure chocolade door.
Bakken volgens kapselbeslagrecept. Je kan laagjes maken door verschilldende vormen op elkaar te stapelen, met flink veel bakkersroom of dikke room ertussen.
Afmaken met een goed, puur chocoladeglazuur: poedersuiker, veel cacao en drupjes water tot je een stroopje hebt. Over de taart kieperen en versieren met aardbeien, slag-, zure of gewone room, ander fruit, M&Ms.... wat je lekker vindt.
Maak een kapselbeslag (opzoeken op het net) en doe daar een beste hoeveelheid cacao bij en een flinke klont roomboter. Maak het beslag af, en roer er met een spatel brokken pure chocolade door.
Bakken volgens kapselbeslagrecept. Je kan laagjes maken door verschilldende vormen op elkaar te stapelen, met flink veel bakkersroom of dikke room ertussen.
Afmaken met een goed, puur chocoladeglazuur: poedersuiker, veel cacao en drupjes water tot je een stroopje hebt. Over de taart kieperen en versieren met aardbeien, slag-, zure of gewone room, ander fruit, M&Ms.... wat je lekker vindt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
woensdag 28 maart 2007 om 10:27
Ha, bedankt!
Het beslag lukt meestal wel, en de versiering uiteraard ook, maar ik heb moeite met het maken van een goed glazuur... Ik wil dus dat het niet echt zo'n suikerglazuur wordt (van dat harde, waar je de suiker nog in 'voelt' zitten), maar meer romig en zacht. Is er nog een Mien Bakgraag (of een chocaholic, zoals ik) in de zaal met tips?
Alvast bedankt!
Het beslag lukt meestal wel, en de versiering uiteraard ook, maar ik heb moeite met het maken van een goed glazuur... Ik wil dus dat het niet echt zo'n suikerglazuur wordt (van dat harde, waar je de suiker nog in 'voelt' zitten), maar meer romig en zacht. Is er nog een Mien Bakgraag (of een chocaholic, zoals ik) in de zaal met tips?
Alvast bedankt!
woensdag 28 maart 2007 om 15:53
quote:
quote: krookje reageerde
Chocoladetaart, bedoel ik uiteraard.Ik kom net bij de AH vandaan. In de nieuwe allerhande op pag. 111 staat een chocoladetaart. Ook op internet te zien. Persoonlijk vind ik het er niet lekker uitzien.
quote: krookje reageerde
Chocoladetaart, bedoel ik uiteraard.Ik kom net bij de AH vandaan. In de nieuwe allerhande op pag. 111 staat een chocoladetaart. Ook op internet te zien. Persoonlijk vind ik het er niet lekker uitzien.
woensdag 28 maart 2007 om 16:20
Ik zoek het recept van een spinazie-ovenschotel uit Life & Cooking (dit jaar) met aardappelpuree en eieren bovenop. In de aardappelpuree werden voordat de schotel de oven inging kuiltjes gemaakt waarbij in ieder kuiltje een ei ging. Dit gerecht werd door Vincent bij een familie thuis gemaakt. De familie zou na het eten gaan sporten (waterpolo) en ook toen ging Vincent mee. Wie weet waar ik het recept kan vinden?
Heb het al bij Life & Cooking nagevraagd, maar krijg geen antwoord...
woensdag 28 maart 2007 om 16:49
quote:Ik zoek het recept van een spinazie-ovenschotel uit Life & Cooking (dit jaar) met aardappelpuree en eieren bovenop. In de aardappelpuree werden voordat de schotel de oven inging kuiltjes gemaakt waarbij in ieder kuiltje een ei ging. Dit gerecht werd door Vincent bij een familie thuis gemaakt. De familie zou na het eten gaan sporten (waterpolo) en ook toen ging Vincent mee. Wie weet waar ik het recept kan vinden?
Heb het al bij Life & Cooking nagevraagd, maar krijg geen antwoord...Heb je ook al zelf bij de zoek functie op internet op Life & Cooking gezocht? Dacht dat alle gerechten die ze maken daar na te zoeken zijn.
Heb het al bij Life & Cooking nagevraagd, maar krijg geen antwoord...Heb je ook al zelf bij de zoek functie op internet op Life & Cooking gezocht? Dacht dat alle gerechten die ze maken daar na te zoeken zijn.
woensdag 28 maart 2007 om 17:49
quote:Ik zoek het recept van een spinazie-ovenschotel uit Life & Cooking (dit jaar) met aardappelpuree en eieren bovenop. In de aardappelpuree werden voordat de schotel de oven inging kuiltjes gemaakt waarbij in ieder kuiltje een ei ging. Dit gerecht werd door Vincent bij een familie thuis gemaakt. De familie zou na het eten gaan sporten (waterpolo) en ook toen ging Vincent mee. Wie weet waar ik het recept kan vinden?
Deze?
Benodigdheden
1 kilogram spinazie
2 eetlepel fijngehakte peterselie
1 beetje zout en peper
8 eetlepels Blue Band Culinesse
4 eieren
75 gram geraspte oude kaas
Bereiding
Was de spinazie goed en verwijder lelijke blaadjes en eventuele ongerechtigheden. Was, indien nodig, de spinazie nog een keer. Laat de spinazie goed uitlekken en droog ze in een slacentrifuge. Snijd de spinazie in grove stukken. Meng er de fijngehakte peterselie en de zout door. Leg de spinazie in een lage met wat vloeibare margarine ingevette ovenschotel. Verwarm 6 eetlepels vloeibare margarine en giet deze over de spinazieschotel. Klop de eieren los en roer er de kaas en peper door. Maak in de spinazie 4 kuiltjes en giet er het eimengsel in. Bak de spinazieschotel onderin een voorverwarmde oven van 200ºC in 30 minuten gaar.
Deze?
Benodigdheden
1 kilogram spinazie
2 eetlepel fijngehakte peterselie
1 beetje zout en peper
8 eetlepels Blue Band Culinesse
4 eieren
75 gram geraspte oude kaas
Bereiding
Was de spinazie goed en verwijder lelijke blaadjes en eventuele ongerechtigheden. Was, indien nodig, de spinazie nog een keer. Laat de spinazie goed uitlekken en droog ze in een slacentrifuge. Snijd de spinazie in grove stukken. Meng er de fijngehakte peterselie en de zout door. Leg de spinazie in een lage met wat vloeibare margarine ingevette ovenschotel. Verwarm 6 eetlepels vloeibare margarine en giet deze over de spinazieschotel. Klop de eieren los en roer er de kaas en peper door. Maak in de spinazie 4 kuiltjes en giet er het eimengsel in. Bak de spinazieschotel onderin een voorverwarmde oven van 200ºC in 30 minuten gaar.
woensdag 28 maart 2007 om 17:54
vrijdag 30 maart 2007 om 14:35
Ik maak dit nagerecht wel eens maar net iets anders. Mijn variatie past leuk bij pasen.
Ik ben niet zo gek op bosvruchten dus ik gebruik perzik uit blik en abrikozen.
De bosvruchtenjam vervang ik voor abrikozenjam.
Voor de vanille-ijs neem ik de bananensplit-ijs van de Dekamarkt. Dat is een bak ijs (dacht van Hertog) waar vanille-ijs, bananen-ijs en wat stukjes chocolade in zitten.
De rest gewoon als onderstaand gerecht.
Zo'n nagerechtje is echt makkelijk en heerlijk. Uiteraard niet alleen voor pasen. Maar dacht er net aan omdat in mijn variatie het wel een leuk geel nagerecht is.
Bosvruchtentaartjes met vanille-ijs.
Ingrediënten:
4 plakken diepvries (roomboter) bladerdeeg
400 g bosvruchten (aardbeien, bosbessen, bramen, frambozen)
4 eetl. bosvruchtenjam
2 eetl. geschaafde amandelen
2 eetl. poedersuiker of fijne
tafelsuiker
25 g roomboter
1 l vanille-ijs Voorbereiding:
Verwarm de oven voor op 180ºC. Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien en leg ze naast elkaar op de bakplaat met een kleine tussenruimte. Maak de bosvruchten schoon. Bereiding:
Bestrijk de deeglapjes met bosvruchtenjam maar houd de randen vrij. Verdeel de vruchten over de jam. Strooi de amandelen, suiker en vlokjes boter erover. Bak de taartjes 10-15 minuten in het midden van de oven. Let op dat de amandelen niet verbranden. Serveer de taartjes met bolletjes vanille-ijs.
Ik ben niet zo gek op bosvruchten dus ik gebruik perzik uit blik en abrikozen.
De bosvruchtenjam vervang ik voor abrikozenjam.
Voor de vanille-ijs neem ik de bananensplit-ijs van de Dekamarkt. Dat is een bak ijs (dacht van Hertog) waar vanille-ijs, bananen-ijs en wat stukjes chocolade in zitten.
De rest gewoon als onderstaand gerecht.
Zo'n nagerechtje is echt makkelijk en heerlijk. Uiteraard niet alleen voor pasen. Maar dacht er net aan omdat in mijn variatie het wel een leuk geel nagerecht is.
Bosvruchtentaartjes met vanille-ijs.
Ingrediënten:
4 plakken diepvries (roomboter) bladerdeeg
400 g bosvruchten (aardbeien, bosbessen, bramen, frambozen)
4 eetl. bosvruchtenjam
2 eetl. geschaafde amandelen
2 eetl. poedersuiker of fijne
tafelsuiker
25 g roomboter
1 l vanille-ijs Voorbereiding:
Verwarm de oven voor op 180ºC. Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien en leg ze naast elkaar op de bakplaat met een kleine tussenruimte. Maak de bosvruchten schoon. Bereiding:
Bestrijk de deeglapjes met bosvruchtenjam maar houd de randen vrij. Verdeel de vruchten over de jam. Strooi de amandelen, suiker en vlokjes boter erover. Bak de taartjes 10-15 minuten in het midden van de oven. Let op dat de amandelen niet verbranden. Serveer de taartjes met bolletjes vanille-ijs.