Het Heerlijke kooktopic.

17-03-2007 14:56 512 berichten
Alle reacties Link kopieren

Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik wil poffertjes vanavond...

Erg zoet toetje, origineel en makkelijk te maken:

Nodig:

- Bladerdeeg

- Snickers/Bounty/Mars (oid)

- Eigeel

Bereiden:

Bladerdeeg ontdooien.

De mars/snickers/bounty op een vel bladerdeeg leggen en opvouwen tot driehoekjes. Eigeel erover, 10 minuten in de oven (tot de bladerdeeg een mooi kleurtje heeft) en eten maar!

(Kan je ook met halve bladerdeeg flappen doen en dan celebrations erin.)

Lekker met een bolletje ijs.
Lidewij, Rocuefort is vaak erg scherp. Een andere blauwe kaas die zooooooooo lekker is, is gorgonzola. Persoonlijk vind ik die lekkerder. Succes.
Ach... ik koop vaak de eerste blauwe kaas die ik tegenkom... :$

(Tenzij ik echt volgens recept ga koken...)
quote:

quote: Mooncatcher reageerde

Vraag.....

Is een vijzel must have of niet? Wil er graag een hebben, want vind het ook zo leuk op mijn aanrecht staan, maar gebruik je hem ook echt?

Je vorige vraag, ik gebruik niet van die dure keuken producten als het niet nodig is. Moet uiteraard wel verantwoord en veilig zijn.

Ja een vijzel, zelf gebruik ik het niet. Ik heb een 1 persoons keukenblender waar je alle sausen en (drank)mixjes, en what ever in kan klein krijgen. Als ik de kookprogramma's mag geloven heb je het nodig. Ja ik nog niet. Maar ben ook een beetje lui, ik ga niet een half uur op kruiden stampen als het met 10 sec met een blender of keukenmachine te doen is. Ik kook niet voor een restaurant namelijk.

Nou ik ook niet hoor. Ik ben indisch maar je denkt toch niet dat ik al die kruiden fijn ga stampen. Ik heb een kleine electrische hakmolen en daar gaat het prima mee. En nog snel ook. Ik heb toch ook geen koe in de keuken omdat ik dan zeker weet dat de melk vers is. Melk komt gewoon bij mij uit een pak.

Pikante  kippevleugeltjes

4 personen

12 kippevleugeltjeskippebouillon of water met 2 kippenbouillonblokjes4 el lichte sojasaus1/2 tl suiker1 tl zout2 geplette en fijngehakte teentjes knoflook3 el hoisinsaus (evt. vervangen door honing)3 el zoete sherry1/8 liter plantaardige olie

Leg de kippevleugeltjes in een pan met voldoende kippebouillon zodat ze net onderstaan. Sluit de pan, breng de inhoud aan de kook en laat de kippevleugeltjes net gaar sudderen. Laat ze uitlekken. Roer in een grote kom de sojasaus, suiker, zout, knoflook, hoisinsaus, sherry en olie door elkaar. Voeg de kippevleugeltjes toe en laat ze minstens een uur, maar liever nog een hele nacht, afgedekt in de koelkast marineren. Draai ze af en toe om. Bedek een ovenrooster met aluminiumfolie en leg dit op een braadslee. Leg de kippevleugeltjes op het aluminiumfolie en braad ze in een matigwarme oven (180 gr. C) in ca. 20 minuten bruin en gaar.
@ Citroentaart, Jij had toch ook zo'n lekker gerecht van een citroentaart? Heb je die nog? Ik ben zelf niet zo gek op citroen, kan je het ook met perzik maken?
quote:

Oja, snelle vraag of tip, weet niet wat het is.

De kwastjes om cakevormen en wat dan ook in te vetten, die zijn peper duur. Waarom niet een goedkope verfkwast? Ja ik snap dat je op moet letten dat er geen haren losraken, maar dat moet ik ook bij die dure kwasten bij de supermarkt die ervoor "gemaakt" zijn.

Tip of Flop? Ik heb een goedkope kwast, als die (net als de duurdere) aanbrand dan gooi ik die toch makkelijker weg. Wij hebben er 1 van silliconen. dus geen last van uitval van haren. en soms gebruik ik ook gewoon een stuk keukenrol
quote:Wij hebben er 1 van silliconen. dus geen last van uitval van haren. en soms gebruik ik ook gewoon een stuk keukenrolIk heb geen idee wat ik erbij moet voorstellen, siliconen kwastje. Maar ik vraag het wel eens bij een winkel. Keukenrol kan je niet altijd gebruiken. Bij gerechtjes met bladerdeeg die je moet bestrijken met ei is keukenrol niet zo handig. Maar ik ga eens vragen naar een siliconen kwastje.
Marineer twee kipfilets in stukken gesneden in eenvierde van dit potje. Mag ook wat minder. Fruit een ui. Bak de kip daarin bruin. Mik er 400 gr. gesneden tomaten bij en 50 ml. water. Laat 20 min. sudderen. Mik er nog een groot potje creme fraiche door.

Opdienen met rijst en een tomaten/yoghurtsalade.
quote:@ Citroentaart, Jij had toch ook zo'n lekker gerecht van een citroentaart? Heb je die nog? Ik ben zelf niet zo gek op citroen, kan je het ook met perzik maken?

Ik heb er 2 ik weet niet welke je bedoeld zal ze beide hier neerzetten ik weet niet of je ze met perzik kunt maken.

Dit is 1 van mijn favorieten.

ingrediënten

200 gram zelfrijzende bloem

250 gram suiker

50 gram boter

5 eieren + 1 eigeel

2 koffielepels geraspte citroenschil

10 cl vers geperst citroensap

30 cl dikke room

1 glas lauw water

een snuifje zout

Meng in een grote kom de bloem, 60 gr. suiker en een snufje zout.

Het eigeel en de boter, lichtjes verwarmen en door de bloem spatelen en er beetje bij beetje water bijvoegen.

Kneed het deeg tot een bal, wikkel hem in aluminiumfolie en laat een half uur rusten in koelkast.

Warm de oven voor op 160°.

Beboter een taartvorm. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkoppervlak en bekleed er de taartvorm mee. Het deeg goed aandrukken tegen de rand.

Mix de rest van de suiker, vijf eieren, de geraspte citroenschil en het citroensap tot een gladde massa. Spatel er de room door en mix nog een paar minuten. Giet het mengsel over het deeg. Zet de taart onderaan in de oven en laat ongeveer een uur bakken. Als de taart een goudbruin korstje heeft, haalt u ze uit de oven. Laat ze afkoelen, dek ze af en zet ze nog een half uurtje in de koelkast.

Deze is ook heerlijk

Ingrediënten:

Bodem:

[fgcolor=#0000ff]3 eieren[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]150 g boter[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]150 g suiker[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]150 g cakemeel[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]Vulling:[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]2 pakjes mon chou[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]1 pakje citroen- of vanillesaroma[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]sap van 2 citroenen[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]½ l slagroom[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]1 kopje suiker[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]½ kopje water[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]evt. 1 zakje klopvast[/fgcolor]

[fgcolor=#0000ff]Garnering:[/fgcolor]

6 amandelbastognekoeken 

[fgcolor=#0000ff]25 g boter of margarine[/fgcolor]

Bereiding:

De oven voorverwarmen op ± 170°C.

De eieren en de boter in een kom doen en met de mixer samenkloppen.

Vervolgens de suiker toevoegen en als dit goed bij elkaar geklopt is, de cakemeel toevoegen. Blijven kloppen tot een glad beslag verkregen is. Eventueel tijdens het kloppen nog een klein scheutje melk toevoegen.

Een lage vorm invetten en bestrooien met paneermeel. Het overtollige paneermeel eruit kloppen. Het beslag in de vorm scheppen en de vorm in het midden van de warme oven plaatsen. Na ± 35 minuten is de taart klaar.

De taart op een rooster keren en uit laten dampen.

De slagroom met de mixer stijfkloppen, eventueel met de klopvast.

In een andere kom de mon chou, de suiker en het citroensap door elkaar roeren tot een zo glad mogelijk papje.

Snel de saroma met het water vermengen en roeren tot een dik papje.

Het saroma-mengsel snel bij het mon chou-mengsel roeren en dit geheel bij de stijfgeklopte slagroom voegen.

Met de mixer op de laagste stand nog even doorkloppen.

Een randvorm op de taartbodem plaatsen en de vulling hierin scheppen.

Mooi gladstrijken en de taart laten opstijven in de koelkast.

Als garnering de koeken verkruimelen (evt. in de keukenmachine) en over de taart strooien
Ik ben dol op de Italiaanse keuken.

Hier zijn 2 van mijn favoriete desserts:

Italiaans wijnschuim

*6 eierdooiers

*5 el witte basterdsuiker

*1 1/2 dl zoete witte wijn, b.v. Marsala (als je liever geen alcohol gebruikt kun je ook mousserende witte druivensap of iets dergelijks gebruiken)

*waaierwafeltjes

-Vermeng de eierdooiers en de suiker en klop tot het mengsel luchtig en bijna wit van kleur is

-Doe het mengsel in een pannetje en plaats dit in een grotere pan waarin water zit dat net tegen de kook aan is.

Blijf roeren tot het mengel begint te binden en voeg dan,beetje voor beetje,de wijn (druivensap) toe.

-Neem het pannetje uit de grote pan en blijf nog 1 minuut kloppen

-Schenk de wijnschuim in wijde glazen en geef apart de wafeltjes erbij

Tiramisu met lange vingers

*4 eieren

*100 gr poedersuiker

*350 gr verse mascarpone

*1 dl sterke koffie

*6 el koffielikeur, b.v. Tia Maria

*200 gr lange vingers

*geraspte chocolade

-Splits de eierdooiers en de eiwitten en roer de dooiers met de suiker tot een romige massa

-Voeg de mascarpone en de likeur toe en roer het geheel goed door

-Klop de eiwitten luchtig op en meng ze door het mascarponemengsel.

-Doop de helft van de lange vingers in de koffie en leg ze naast elkaar in een schaal.Schep daarop de helft van het mascarponemengsel.

-Herhaal dit nog een keer

-Zet de Tiramisu een uur in de koelkast en strooi voor het opdienen de geraspte chocolade erover
Ik plaats niet graag gerechten zonder foto maar ik heb een lekker voorgerecht en heb op het internet een foto erbij gezocht waar het gerecht op lijkt.

Avocado als voorgerecht, met vinaigrettesaus.

Ingredient, grote avocado's, 1 eetlepel citroensap/kruidenazijn (evt. witte wijn azijn), zout en peper, 2,5 eetlepel olie (neem een lekkere smaak), mosterdsaus van calve.

Roer in een kom de citroensap/azijn met zout en peper. Pas als het zout is opgelost de olie erbij. Daarna de mosterd. Halveer de advocado's en haal voorzichtig de pit eruit. Schenk de vinaigrettesaus in het "kommetje" waar de pit zat. De rest van de saus er apart bij serveren.

Serveer het op een salade naar keuze, cherry tomaatjes, sla en zalm bijvoorbeeld.

Tip die niet van mij is:

Als de avocado's nog hard zijn als je ze koopt, doe ze samen met een appel of banaan in een plastic zakje. Zakje dicht en neerleggen ergens op een plek waar het kamertemperatuur is. De avocado's zijn dan binnen een dag zacht.

Dit gerecht alleen maken met zachte avocado's!!!
quote:

Ik had bij leuters wat kindergerechtjes gepost, ik heb zelf geen kinderen dus weet niet of het lekker is, maar voor alle moeders op het forum:

Kinderkookboek_Uitdelers

IJszoenen

Wereldkeuken, hapje, 24 personen, kinder uitdeler

Bereidingstijd in minuten

40 bereiden

Ingrediënten

24 ijsbekers van koek

2 zakken M&Ms minis

3 pakken negerzoenen (pak à 9 stuks)

1 pakje chocolade mikadostokjes (pakje à 33 stuks)

Materialen

gekleurd cadeaulint

Bereiden

1. Vul de ijsbakjes voor 1/3 met M&M's. Zet er een negerzoen bovenop. 2. Knip 24 stukken lint van 5 centimeter en knoop om elk mikadostokje een lintje. Laat het krullen door het lint voorzichtig langs de botte kant van een schaar te trekken. 3. Steek het mikadostokje in de negerzoen. 4. Vul met wat M&M's de gaatjes op, die nog open zijn tussen het bakje en de negerzoen.

Tip

Ook leuk: je kunt ook coco-cabana (mini)negerzoenen gebruiken. Die zijn wat kleiner en dus kun je er meer in een bakje doen. Ooowww Mv-tje dit is een hele leuke tractatie!!

Bedankt, weer een idee erbij
Siliconenkwastjes zijn hier ook al jaren in gebruik, ideale dingen, branden niet (nauwelijks) aan en kunnen fijn in de vaatwasser. Wij hebben ze gekocht bij de blokker.
Helaas geen plaatje, maar wel een heerlijk recept:benodigdheden:* gehakt* zakje nasi-kruiden van de conimex (kleine vierkantje zakjes zijn dat)* ui* rode kool* aardappelpuree* bakje boursin (of goedkopere variant)Bak het gehakt met een uitje rul. Voeg de nasi-kruiden toe. Bak alles even goed door en voeg vervolgens de rode kool (uit potje) toe. Als alles goed warm is serveren met de aardappelpuree waar boursin aan toegevoegd is.(gehakt kan ook vervangen door vegetarisch kruimgehakt)Eet smakelijk!
Klinkt lekker, weet ik meteen wat ik moet eten vanavond.
Ben benieuwd wat je er van vindt MV, ik krijg er altijd positieve reacties op :)Het is snel klaar en toch heel lekker! :)Eet smakelijk!
quote:

Helaas geen plaatje, maar wel een heerlijk recept:

benodigdheden:

* gehakt

* zakje nasi-kruiden van de conimex (kleine vierkantje zakjes zijn dat)

* ui

* rode kool

* aardappelpuree

* bakje boursin (of goedkopere variant)

Bak het gehakt met een uitje rul. Voeg de nasi-kruiden toe. Bak alles even goed door en voeg vervolgens de rode kool (uit potje) toe. Als alles goed warm is serveren met de aardappelpuree waar boursin aan toegevoegd is.

(gehakt kan ook vervangen door vegetarisch kruimgehakt)

Eet smakelijk!  

Heerlijk, makelijk en snel. MMMMMMM was het. Ja ik moet ook af dat ik alleen gerechten neerzet waar ik een plaatje bij heb. But Thanks.
Jippie! Ben blij dat je het lekker vond :)Ik vind plaatjes juist wel handig bij recepten, dan weet je wat de bedoeling is, haha!Zelf kan ik helaas geen plaatjes, links of smileys invoegen of quoten... erg jammer (forum is niet mac-compatible)
Klinkt erg lekker Agent L,ik weet al wat ik eet vandaag...
Wauw! Wat leuk :)Eet smakelijk!
Agent L het was heerlijk ik ga het zeker vaker maken....
quote:Zelf kan ik helaas geen plaatjes, links of smileys invoegen of quoten... erg jammer (forum is niet mac-compatible)Wat jammer, mocht je ooit een foto van een gerecht wel willen plaatsen, laat het mij weten, dan doe ik het wel voor je.
@ superstar: ben blij dat jij het ook lekker vond Ik moet het zelf binnenkort ook weer eens gaan maken...@ mv: bedankt, ik zal het onthouden!Ik hoop dat ze straks rekening houden met mac's als ze de site en het forum gaan vernieuwen. Ik heb hier nog wel een pc staan maar daar is 1 geheugenkaart van kapot, dus hij is hééééél traaaaaaaag. Maar als het echt nodig is kan ik 'm nog wel aanslingeren. Vandaar dat ik altijd m'n iBook gebruik. Wel jammer dat ik geen smileys e.d. kan invoegen... :(
quote:

@ superstar: ben blij dat jij het ook lekker vond Ik moet het zelf binnenkort ook weer eens gaan maken...

@ mv: bedankt, ik zal het onthouden!

Ik hoop dat ze straks rekening houden met mac's als ze de site en het forum gaan vernieuwen. Ik heb hier nog wel een pc staan maar daar is 1 geheugenkaart van kapot, dus hij is hééééél traaaaaaaag. Maar als het echt nodig is kan ik 'm nog wel aanslingeren. Vandaar dat ik altijd m'n iBook gebruik. Wel jammer dat ik geen smileys e.d. kan invoegen... :(

Agent, ik gebruik Mozilla firefox en kan gewoon smileys en plaatjes invoegen. Ik heb mac os x, en kan het met zowel ibook als gewone mac.
Jeetje, moet ik dan nu echt gaan overschakelen? Ik probeer het al heel lang te omzeilen maar ik denk dat ik er uiteindelijk toch aan moet geloven. AgentL aan de firefox...Ach, ik misschien ook wel handiger, kan ik ook eindelijk items invoeren in de algemene online agenda op m'n werk...sorry voor 't offtopic MV!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven