Hoe vaak eet je chips en koek

12-10-2019 17:11 407 berichten
Ik heb zo vaak zin in chips en koek. Ik googlede net hierop en kwam op een forum ( van Yes) waarin mensen aangaven hoe vaak ze dit aten. Ik las dingen als: 1 x in de twee weken eet ik chips of koek. Tering! Ik eet het echt veeeeel meer. Neem elke dag wel wat lekker bij de koffie of thee. En een bakje chips ook wel om de dag.
Ik ben benieuwd hoe dit bij anderen is en ook; heb je een schuldgevoel erover?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap Suy's post juist heel goed. Door jezelf van alles te verbieden ('ik mag geen chocolade/chips/koekjes want dat is ongezond en slecht') kan het juist een obsessie worden, omdat je het wel wil eten, maar je behoefte dus constant tegenspreekt en het 'verboden voedsel' in je hoofd heel groot maakt (een beetje zoals het 'denk niet aan een roze olifant' idee). Maar juist wanneer je jezelf toestaat om gewoon wat lekkers te nemen wanneer je daar echt zin in hebt, voorkom je dat het een obsessie wordt waar je elke keer tegen moet vechten. Ik mag van mezelf elke dag wel wat lekkers (soms ook gewoon meerdere keren per dag als ik daar zin in heb), en juist omdat ik weet dat 't gewoon mag en dat ik me er niet schuldig om hoef te voelen, is het niet zo'n 'big deal' in m'n hoofd, en zijn er ook gewoon dagen dat ik helemaal niet zo'n behoefte heb aan zoetigheid en 't lekker laat staan. Ik weet immers dat die chocolade er morgen ook nog ligt en dat ik dan gewoon een stuk mag nemen als ik daar zin in heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bezig mijn zwangerschapskilo's eraf te krijgen dus ongeveer 5 weken helemaal geen chips of koek gehad. Maar als ik op gewicht ben dan eet ik elk weekend wel chips. Koek ligt eraan, heb ik niet altijd zin in dus kan ik makkelijk laten, eet ik vaak meer uit beleefdheid op een verjaardag. Ik eet wel bijna elke dag een een beetje chocola, ook nu tijdens het afvallen. Maar ik ben nu wel heel bewust met voeding bezig en ontzeg mezelf heel veel dingen die ik normaal wel (met mate) zou eten. Anders raak ik die kilo's nooit kwijt. Vroeger kon ik alles eten wat ik wilde, lette er dan ook totaal niet op want ik was toch heel slank. Maar nadat ik vier kinderen gekregen heb gaat dat echt niet meer hoor, een mooi gewicht houden gaat niet meer vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
16-10-2019 10:49
Als ik op dit forum lees hoe weinig mensen überhaupt eten......ik zou zowat een hongerdood sterven en binnen een maand graatmager zijn.
Koek, chips, taart e.d. eet ik regelmatig maar niet overmatig. Net als de rest van mijn voedsel. Alles is redelijk in balans.
Zodra je er te veel over na gaat denken en jezelf geforceerd van alles gaat verbieden dan ben je al verkeerd bezig. Je krijgt dan hetzelfde effect wat ik soms zie bij vriendjes van mijn kinderen die nooit wat mogen; graaien wat je graaien kan en zoveel mogelijk in 1x opeten.
Hahahaha ik neem dat soort posts dus ook met een flinke korrel zout!
Alhoewel, die eeuwige 5 kilo die ik wil afvallen zouden inderdaad vast als sneeuw voor de zon verdwijnen als ik een maand of 2 echt niets meer zou snoepen (snoep, koek, snacks, alcohol).
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er ook van te kijken hoor, dat 80% van het forum bwz ontbijt met 3 happen yoghurt met 1 handje muesli, tussendoor 1 mandarijn, als lunch 2 boterhammen, tussendoor handje druiven en avondeten 1 aardappel, 2 scheppen groente en een groenteburger. En dat was het dan. Ik zou gieren!
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
15-10-2019 19:40
Best veel mensen die iedere dag zoet eten..
Ik vraag mij af hoe oud jullie zijn en hoe jullie gezondheid is?
Ik eet ongeveer 1x in de maand iets met toegevoegde suiker, een reep pure chocolade, zelf gebakken haverkoek of cake, stukje taart op een verjaardag. Meestal rond de tijd van de maand. Maar ik ben ook heel content met een sappige, zoete mango, appel met kaneel, een schaaltje met yoghurt en verse frambozen, havermout met pindakaas en bosbessen, allemaal yum.
Chips misschien ééns in het halfjaar. Nootjes heb ik dan wel weer standaard in huis liggen. Ik hoef niet op mijn lijn te letten maar het is wel uit gezondheidsperspectief.
Als ik in de winkels langs de zoet schappen loop heb ik overigens ook niet dat ik er naar snak, hetzelfde als mij iets aangeboden wordt.

3 jaar geleden tijdens mijn studie at ik wel vaker zoet, was toendertijd ook minder bewust met voeding bezig. Maar zeker niet iedere dag.
Na gezondheidsproblemen ben ik mij er meer in gaan verdiepen, anders mogelijk ook niet.
Je eet dus zeer regelmatig zoet (fruit bijv), maar slechts 1x per maand iets met toegevoegde suiker.
Tis allebei zoet hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
AccioAvocado schreef:
16-10-2019 11:37
Ik snap Suy's post juist heel goed. Door jezelf van alles te verbieden ('ik mag geen chocolade/chips/koekjes want dat is ongezond en slecht') kan het juist een obsessie worden, omdat je het wel wil eten, maar je behoefte dus constant tegenspreekt en het 'verboden voedsel' in je hoofd heel groot maakt (een beetje zoals het 'denk niet aan een roze olifant' idee). Maar juist wanneer je jezelf toestaat om gewoon wat lekkers te nemen wanneer je daar echt zin in hebt, voorkom je dat het een obsessie wordt waar je elke keer tegen moet vechten. Ik mag van mezelf elke dag wel wat lekkers (soms ook gewoon meerdere keren per dag als ik daar zin in heb), en juist omdat ik weet dat 't gewoon mag en dat ik me er niet schuldig om hoef te voelen, is het niet zo'n 'big deal' in m'n hoofd, en zijn er ook gewoon dagen dat ik helemaal niet zo'n behoefte heb aan zoetigheid en 't lekker laat staan. Ik weet immers dat die chocolade er morgen ook nog ligt en dat ik dan gewoon een stuk mag nemen als ik daar zin in heb.
Prachtig.
In theorie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
AccioAvocado schreef:
16-10-2019 11:37
Ik snap Suy's post juist heel goed. Door jezelf van alles te verbieden ('ik mag geen chocolade/chips/koekjes want dat is ongezond en slecht') kan het juist een obsessie worden, omdat je het wel wil eten, maar je behoefte dus constant tegenspreekt en het 'verboden voedsel' in je hoofd heel groot maakt (een beetje zoals het 'denk niet aan een roze olifant' idee). Maar juist wanneer je jezelf toestaat om gewoon wat lekkers te nemen wanneer je daar echt zin in hebt, voorkom je dat het een obsessie wordt waar je elke keer tegen moet vechten. Ik mag van mezelf elke dag wel wat lekkers (soms ook gewoon meerdere keren per dag als ik daar zin in heb), en juist omdat ik weet dat 't gewoon mag en dat ik me er niet schuldig om hoef te voelen, is het niet zo'n 'big deal' in m'n hoofd, en zijn er ook gewoon dagen dat ik helemaal niet zo'n behoefte heb aan zoetigheid en 't lekker laat staan. Ik weet immers dat die chocolade er morgen ook nog ligt en dat ik dan gewoon een stuk mag nemen als ik daar zin in heb.
Ik denk dat geforceerd verbieden voor de meeste mensen toch de enige manier is. Bij mij werkt het dus niet om te zeggen dat ik een stuk chocolade mag wanneer ik daar echt zin in neb. Ik heb er namelijk vrijwel altijd zin in. Net zoals een bakje chips, dat worden al snel twee of drie bakjes. Alleen door het vaak helemaal niet meer te mogen verlies ik gewicht en blijf ik op gewicht. En ja, ik denk er wel aan en baal vaker als ik anderen wel frieten, chips of iets anders zie eten terwijl ik niks mag. Jammer dan, het went vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
AccioAvocado schreef:
16-10-2019 11:37
Ik snap Suy's post juist heel goed. Door jezelf van alles te verbieden ('ik mag geen chocolade/chips/koekjes want dat is ongezond en slecht') kan het juist een obsessie worden, omdat je het wel wil eten, maar je behoefte dus constant tegenspreekt en het 'verboden voedsel' in je hoofd heel groot maakt (een beetje zoals het 'denk niet aan een roze olifant' idee). Maar juist wanneer je jezelf toestaat om gewoon wat lekkers te nemen wanneer je daar echt zin in hebt, voorkom je dat het een obsessie wordt waar je elke keer tegen moet vechten. Ik mag van mezelf elke dag wel wat lekkers (soms ook gewoon meerdere keren per dag als ik daar zin in heb), en juist omdat ik weet dat 't gewoon mag en dat ik me er niet schuldig om hoef te voelen, is het niet zo'n 'big deal' in m'n hoofd, en zijn er ook gewoon dagen dat ik helemaal niet zo'n behoefte heb aan zoetigheid en 't lekker laat staan. Ik weet immers dat die chocolade er morgen ook nog ligt en dat ik dan gewoon een stuk mag nemen als ik daar zin in heb.

Ja uhuh.. maar het werkt nog steeds niet zo dat je níet moet denken 'ik eet dat koekje maar niet' en dat je dan niet dik wordt.

Voor dikke mensen is de keuze gewoon váák "laat ik dat koekje of bakje chips maar niet nemen" en deze mensen werden niet dik door die gedachte, maar doordat ze ooit die koek of chips wel namen. En als je dan na veel moeite weer afgevallen bent, kun je ook gewoon weer dik worden terwijl je dat koekje en die chips nog steeds niet op dagelijkse basis (of zelfs wekelijk) neemt.

Daarnaast word je niet per se dik van koek of chips, je kunt ook heel goed dik worden met louter gezond voedsel, waar nog minder rem op zit, want het is immers gezond.

Maar ik ga hier niet verder op in, want het is vér off topic en deze discussie heb ik iets te vaak gevoerd.
Later is nu
VGM1980 schreef:
16-10-2019 11:53
Ik sta er ook van te kijken hoor, dat 80% van het forum bwz ontbijt met 3 happen yoghurt met 1 handje muesli, tussendoor 1 mandarijn, als lunch 2 boterhammen, tussendoor handje druiven en avondeten 1 aardappel, 2 scheppen groente en een groenteburger. En dat was het dan. Ik zou gieren!
Maar ik zorg voor de balans hoor, ik eet gewoon véél! XD

Ik kreeg er op mijn werk ook wel eens opmerkingen over, dat ik behoorlijk grote hoeveelheden eet. Maar ja, ik sport zo'n 5x per week (hoewel met dit slechte weer gaat het nu naar 4x) en ik eet veganistisch en moet voor dezelfde kcal best grote hoeveelheden groente/salade/soep enz eten. Ik hou ook niet van boterhammen dus kan inderdaad rustig lunchen met een behoorlijke bak pasta of couscous. Lekker hoor.
Als ik koek en vooral chips of andere hartigheid in huis heb, dan gaat dat dus op op de momenten dat ik wil gaan snaaien.

Dus ik haal het niet in huis.

Als ik weet dat iemand komt, haal ik iets verantwoords wat ik ook mag eten in huis (groente met humus / olijven / kaas). Maar geen chips. En als ik dat tóch een keer doe, krijgt diegene het mee naar huis.

Leuk voor de mensen die elke dag koek en chips kunnen eten bij een BMI van 19 maar mijn lijf werkt niet zo.

Ook een beetje raar dat er hier veel gezegd wordt 'dat mag ik, want ik ben slank'. Alsof het niet mag als je niet slank bent. Gezond is gewoon anders. Ook als je slank bent.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-10-2019 12:15
Je eet dus zeer regelmatig zoet (fruit bijv), maar slechts 1x per maand iets met toegevoegde suiker.
Tis allebei zoet hoor.
Dank voor de verheldering captain obvious.
Evenzowantja schreef:
16-10-2019 09:30
Ik vraag me af hoe je dat dan doet met verjaardagen en gezellig avondjes met vrienden. Als ik ergens heen ga staat dr altijd wel iets lekkers. Pak je dat dan gewoon niet? Ik zou me niet kunnen beheersen.
Ik ben overigens eind 30 en in goede gezondheid en goed gewicht etc
Als je op een gegeven moment simpel en onbewerkt eten gewend bent, snak je niet zo meer naar suiker.
Vroeger had ik hier ook moeite mee.
Ik eet nu glutenvrij dus mensen kijken er verder ook niet van op en dringen ook niet aan.
Traktaties op werk heb ik altijd afgeslagen, dat is hier bijna iedere dag.
Veel traktaties als slagroomtaart, mierzoete koeken enz. vind ik eerlijk gezegd ook niet meer lekker.
Op gezellige avondjes zijn er vaak alternatieven in de vorm van fruit, groentehapjes, nootjes etc. dat lust ik wel graag.
Dreamer schreef:
16-10-2019 10:39
Ik ben 52 en ben pijn- en allergiepatiënt. Ik heb vanwege mijn gezondheid en de invloed die eten daarop zou kunnen hebben maandenlang een nogal streng dieet gevolgd. Ik kan dus naar alle eerlijkheid zeggen dat wat ik eet geen invloed heeft op mijn gezondheid en allergieën. Of ik daar blij mee ben, dat weet ik eigenlijk nog niet zo. Aan de ene kant voelde ik mij natuurlijk graag beter, aan de andere kant weet ik dat ik met wat ik eet mijn gezondheid niet direct negatief beïnvloed.

Verder kan ik zeggen dat ik na maanden geen snoep/koeken/enz met toegevoegde suikers nog steeds trek hierin had en moeite met het afslaan van een koek of chocolaatje. Ja, ik vind een mango of een banaan ook lekker, maar een stroopwafel ook niet te versmaden.
Heel jammer dat het niet het gewenste effect heeft gehad Dreamer :(.
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
16-10-2019 18:48
Dank voor de verheldering captain obvious.


Als je op een gegeven moment simpel en onbewerkt eten gewend bent, snak je niet zo meer naar suiker.
Kun je wel bijdehand gaan doen, maar suiker uit een appel of suiker uit een chocoladereep wordt in je lichaam toch echt exact hetzelfde verwerkt hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Geel schreef:
16-10-2019 18:48
Dank voor de verheldering captain obvious.
Ik zei niks hoor!
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
16-10-2019 18:48
Dank voor de verheldering captain obvious.



Als je op een gegeven moment simpel en onbewerkt eten gewend bent, snak je niet zo meer naar suiker.
Vroeger had ik hier ook moeite mee.
Ik eet nu glutenvrij dus mensen kijken er verder ook niet van op en dringen ook niet aan.
Traktaties op werk heb ik altijd afgeslagen, dat is hier bijna iedere dag.
Veel traktaties als slagroomtaart, mierzoete koeken enz. vind ik eerlijk gezegd ook niet meer lekker.
Op gezellige avondjes zijn er vaak alternatieven in de vorm van fruit, groentehapjes, nootjes etc. dat lust ik wel graag.



Heel jammer dat het niet het gewenste effect heeft gehad Dreamer :(.

Ja, dat werkt bij mij dus niet zo.
Ik kan hele tijden met gemak 'Nee' zeggen tegen koek en chocolade om dan ineens wél te snakken.

Dank je :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
AccioAvocado schreef:
16-10-2019 11:37
Ik snap Suy's post juist heel goed. Door jezelf van alles te verbieden ('ik mag geen chocolade/chips/koekjes want dat is ongezond en slecht') kan het juist een obsessie worden, omdat je het wel wil eten, maar je behoefte dus constant tegenspreekt en het 'verboden voedsel' in je hoofd heel groot maakt (een beetje zoals het 'denk niet aan een roze olifant' idee). Maar juist wanneer je jezelf toestaat om gewoon wat lekkers te nemen wanneer je daar echt zin in hebt, voorkom je dat het een obsessie wordt waar je elke keer tegen moet vechten. Ik mag van mezelf elke dag wel wat lekkers (soms ook gewoon meerdere keren per dag als ik daar zin in heb), en juist omdat ik weet dat 't gewoon mag en dat ik me er niet schuldig om hoef te voelen, is het niet zo'n 'big deal' in m'n hoofd, en zijn er ook gewoon dagen dat ik helemaal niet zo'n behoefte heb aan zoetigheid en 't lekker laat staan. Ik weet immers dat die chocolade er morgen ook nog ligt en dat ik dan gewoon een stuk mag nemen als ik daar zin in heb.
Zo werkt het bij mij dus echt niet. Ik vreet t allemaal in een keer op en verbaas me altijd over mensen die netjes een stukje kunnen nemen’

Het enige wat bij mij werkt is cold turkey, dan verdwijnt de trek naar ongezonde zooi vrij snel.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-10-2019 18:52
Kun je wel bijdehand gaan doen, maar suiker uit een appel of suiker uit een chocoladereep wordt in je lichaam toch echt exact hetzelfde verwerkt hoor.
Goed verhaal een appel is exact hetzelfde als een chocoladereep :roll: ?
Koolhydraten uit een aardappel worden ook gewoon omgezet in glucose, maar daar zit toch een wezenlijk verschil in voedingswaarde en hoe deze opgenomen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
16-10-2019 20:00
Goed verhaal een appel is exact hetzelfde als een chocoladereep :roll: ?
Moeilijk hè, begrijpend lezen.

De suiker uit de appel wordt exact hetzelfde door je lijf verwerkt als de suiker uit de chocoladereep.
Qua zoet maakt het niet uit.

Wel qua overige voedingsstoffen, maar jij had het uitsluitend over zoet.
En daarbij maakt het niet uit of de suiker 'van nature' in het product zit of apart is toegevoegd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik eet gemiddeld denk ik twee repen chocola per week, ik vind het te lekker om te laten helaas, en ik heb een BMI onder de 20. Veel sporten en verder goed gezond eten helpt. Ik verbaas me vaak over hoe weinig veel Forummers eten, als ik dat doe ga ik zwarte vlekken zien.
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Alle reacties Link kopieren
PinkeltjePinkelotje schreef:
16-10-2019 20:55
Ik eet gemiddeld denk ik twee repen chocola per week, ik vind het te lekker om te laten helaas, en ik heb een BMI onder de 20. Veel sporten en verder goed gezond eten helpt. Ik verbaas me vaak over hoe weinig veel Forummers eten, als ik dat doe ga ik zwarte vlekken zien.
Ik verbaas me er dan weer over dat jij weet hoeveel al die forummers eten, en je bent niet de eerste die dat hier noemt, als het hier alleen over koeken en chips gaat. Ik kan wel heel veel van heel gezond eten nemen, maar daar werd niet naar gevraagd he.

Lekker dat je zoveel kunt sporten. Geniet ervan. :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-10-2019 20:40
Moeilijk hè, begrijpend lezen.

De suiker uit de appel wordt exact hetzelfde door je lijf verwerkt als de suiker uit de chocoladereep.
Qua zoet maakt het niet uit.

Wel qua overige voedingsstoffen, maar jij had het uitsluitend over zoet.
En daarbij maakt het niet uit of de suiker 'van nature' in het product zit of apart is toegevoegd.
Dat schijnt toch wel verschil uit te maken. Er zitten onder andere in appels stoffen waardoor de suiker langzamer/geleidelijker door het lichaam worden opgenomen. De suikers uit chocolade zijn sowieso kleinere moleculen en worden juist heel snel door het lichaam opgenomen. Daardoor zorgt het eten van bijvoorbeeld een marsreep voor een energiedip en een appel niet.
Geel schreef:
16-10-2019 20:00
Goed verhaal een appel is exact hetzelfde als een chocoladereep :roll: ?
Koolhydraten uit een aardappel worden ook gewoon omgezet in glucose, maar daar zit toch een wezenlijk verschil in voedingswaarde en hoe deze opgenomen wordt.
in een appel zit bar weinig. chocolade bevat best veel interessante dingen
jellycups01 schreef:
16-10-2019 21:55
Dat schijnt toch wel verschil uit te maken. Er zitten onder andere in appels stoffen waardoor de suiker langzamer/geleidelijker door het lichaam worden opgenomen. De suikers uit chocolade zijn sowieso kleinere moleculen en worden juist heel snel door het lichaam opgenomen. Daardoor zorgt het eten van bijvoorbeeld een marsreep voor een energiedip en een appel niet.
grootsmogelijke onzin
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
16-10-2019 21:55
Dat schijnt toch wel verschil uit te maken. Er zitten onder andere in appels stoffen waardoor de suiker langzamer/geleidelijker door het lichaam worden opgenomen. De suikers uit chocolade zijn sowieso kleinere moleculen en worden juist heel snel door het lichaam opgenomen. Daardoor zorgt het eten van bijvoorbeeld een marsreep voor een energiedip en een appel niet.
Ja, het maakt uit voor hoe snel en makkelijk die suikermoleculen in je bloed worden opgenomen. Maar de suiker in de appel is verder hetzelfde als de suiker in chocola.
Maar dat hele suikerdipverhaal is weer iets anders, en voornamelijk onzin.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-10-2019 21:58
grootsmogelijke onzin
Onzin? Ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing. Zelfs het diabetesfonds raadt het eten van bewerkte producten vol suikers af en adviseert in plaats daarvan fruit te eten.
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
16-10-2019 22:08
Onzin? Ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing. Zelfs het diabetesfonds raadt het eten van bewerkte producten vol suikers af en adviseert in plaats daarvan fruit te eten.
Júíst het diabetesfonds, omdat het voor mensen met diabetes nou juist wel problematisch kan zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven