Hoe vaak eet je chips en koek

12-10-2019 17:11 407 berichten
Ik heb zo vaak zin in chips en koek. Ik googlede net hierop en kwam op een forum ( van Yes) waarin mensen aangaven hoe vaak ze dit aten. Ik las dingen als: 1 x in de twee weken eet ik chips of koek. Tering! Ik eet het echt veeeeel meer. Neem elke dag wel wat lekker bij de koffie of thee. En een bakje chips ook wel om de dag.
Ik ben benieuwd hoe dit bij anderen is en ook; heb je een schuldgevoel erover?
Alle reacties Link kopieren
Ik eet 'vreetwerk' wanneer ik zin heb in iets en dat is vrijwel dagelijks/meerdere keren per dag. Soms achter elkaar. Hangt ervan af of mijn 'trek in iets' hartig/zoet/zout of whatever is. Ik zorg dat ik altijd chips, koekjes en dropjes in huis heb. Chocola ook. Vooral rond de tijd van de maand. Dan wil ik gewoon lekker snaaien en dat ontzeg ik mezelf absoluut niet. Ben erg blij met de chocopepernoten in de winkel als ik ongesteld word! Ik kom dan ook niet aan en hoef niet op mijn voeding te letten. Ben er dus ook niet mee bezig met wat ik wel en niet kan eten. Als ik het wil, pak ik het of koop ik het. Wellicht dat ik daar later wel op moet gaan letten, je weet maar nooit, dus ik geniet er maar van!
jellycups01 schreef:
16-10-2019 22:08
Onzin? Ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing. Zelfs het diabetesfonds raadt het eten van bewerkte producten vol suikers af en adviseert in plaats daarvan fruit te eten.
je haalt verschillende dingen door elkaar. een suikerdip heeft niks te maken met moleculen
en de snelheid van opname wordt bepaald door de complexiteit van de koolhydraten
verder word je net zo dik van langzame suikers dan van snelle. het enige voordeel is dat langzame koolhydraten beter verzadigen.
Alle reacties Link kopieren
zelf 2 x zw-diabetes gehad en veel fruit mocht ik niet eten omdat mijn glucosehalte er net zo hard van steeg als chocolade. sterker nog, bepaalde chocolade kon ik zelfs beter eten dan een appel.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
16-10-2019 22:13
zelf 2 x zw-diabetes gehad en veel fruit mocht ik niet eten omdat mijn glucosehalte er net zo hard van steeg als chocolade. sterker nog, bepaalde chocolade kon ik zelfs beter eten dan een appel.
Vet remt ook de glucose-opname, dus dan kan chocola soms idd beter zijn, qua bloedglucosewaarde.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-10-2019 20:40
Moeilijk hè, begrijpend lezen.

De suiker uit de appel wordt exact hetzelfde door je lijf verwerkt als de suiker uit de chocoladereep.
Qua zoet maakt het niet uit.

Wel qua overige voedingsstoffen, maar jij had het uitsluitend over zoet.
En daarbij maakt het niet uit of de suiker 'van nature' in het product zit of apart is toegevoegd.
Wat is dan precies je punt in betrekking tot mijn eerste post? Ga je nou weer hameren op formulering i.p.v. inhoudelijk te reageren?
Met het oog op het onderwerp van dit topic begrijp je toch wel waar ik naar verwijs met 'zoets'?
Ik geef aan 1x in de maand iets met toegevoegde suikers te eten, maar verder eet ik wel gewoon fruit. Kennelijk begrijp je zelf ook dat fruit een betere voedingswaarde heeft dan een koek o.i.d, dat beide als energiebron dienen, doet er in deze niet toe.
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
16-10-2019 22:24
Wat is dan precies je punt in betrekking tot mijn eerste post? Ga je nou weer hameren op formulering i.p.v. inhoudelijk te reageren?
Met het oog op het onderwerp van dit topic begrijp je toch wel waar ik naar verwijs met 'zoets'?
Ik geef aan 1x in de maand iets met toegevoegde suikers te eten, maar verder eet ik wel gewoon fruit. Kennelijk begrijp je zelf ook dat fruit een betere voedingswaarde heeft dan een koek o.i.d, dat beide als energiebron dienen, doet er in deze niet toe.
Jij noemde expliciet de 'toegevoegde' suikers en dat je daar geen behoefte meer aan hebt en dat je van alles te zoet vindt.
Jij maakt dus onderscheid tussen 'natuurlijke' suikers en 'toegevoegde' suikers qua zoetheid.
En dat verschil is dus onzin.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-10-2019 22:11
je haalt verschillende dingen door elkaar. een suikerdip heeft niks te maken met moleculen
en de snelheid van opname wordt bepaald door de complexiteit van de koolhydraten
verder word je net zo dik van langzame suikers dan van snelle. het enige voordeel is dat langzame koolhydraten beter verzadigen.
Ok, heldere uitleg.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-10-2019 22:28
Jij noemde expliciet de 'toegevoegde' suikers en dat je daar geen behoefte meer aan hebt en dat je van alles te zoet vindt.
Jij maakt dus onderscheid tussen 'natuurlijke' suikers en 'toegevoegde' suikers qua zoetheid.
En dat verschil is dus onzin.
Het is geen onzin uit het oogpunt van gezondheid, want ik eet geen suikerklontjes maar een stuk fruit waar fructose onderdeel van is. Een stuk taart is ook echt wel veel zoeter dan het meeste fruit, dus ook in smaak zit daar gewoon verschil in. Dat jij er geen onderscheid in maakt moet je zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
16-10-2019 21:21
Ik verbaas me er dan weer over dat jij weet hoeveel al die forummers eten, en je bent niet de eerste die dat hier noemt, als het hier alleen over koeken en chips gaat
Omdat dat op veel andere topics vaak naar voren komt!
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
16-10-2019 22:55
Het is geen onzin uit het oogpunt van gezondheid, want ik eet geen suikerklontjes maar een stuk fruit waar fructose onderdeel van is. Een stuk taart is ook echt wel veel zoeter dan het meeste fruit, dus ook in smaak zit daar gewoon verschil in. Dat jij er geen onderscheid in maakt moet je zelf weten.
Je eerste zin was: 'Best veel mensen die iedere dag zoet eten..'
Vervolgens schrijf je dat jij mss 1x per maand iets met toegevoegde suiker eet, maar dat je wel houdt van bijv appels en andere fruitsoorten.
Blijkbaar vind jij fruit niet horen bij 'zoet eten'.
Dat staat verder toch los van voedingswaarde?
Fruit is zoet.
Chocola is zoet.
Taart is zoet.

Ik maak wel onderscheid in voedingswaarde, maar niet in verschillende soorten zoet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-10-2019 23:01
Je eerste zin was: 'Best veel mensen die iedere dag zoet eten..'
Vervolgens schrijf je dat jij mss 1x per maand iets met toegevoegde suiker eet, maar dat je wel houdt van bijv appels en andere fruitsoorten.
Blijkbaar vind jij fruit niet horen bij 'zoet eten'.
Dat staat verder toch los van voedingswaarde?
Fruit is zoet.
Chocola is zoet.
Taart is zoet.

Ik maak wel onderscheid in voedingswaarde, maar niet in verschillende soorten zoet.
Dit topic gaat over koek, snoep, taartjes etc. Dit heb ik voor het gemak benoemd als 'zoets', uit de rest van mijn post lees je wat ik wil of niet vind en eet.
Benoemen dat fruit ook onder zoet valt heeft inhoudelijk niks te maken met mijn post en gewoonweg een zinloze bijdrage aan dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Oef, ik ben wel echt een suikerverslaafde.
Niet zo zeer koekjes ( of het moeten echt hele lekkere koekjes zijn ) ik ben wel een luxepoes die voor taart en luxe chocolade gaat.
Ik heb lang een eetstoornis “ gehad” ( tussen aanhalingstekens omdat ik niet vind dat ik 100% genezen ben)
Ik eet geen extra calorieën die ik niet de moeite waard vind. Ik wil er ook echt van genieten en juist dat genieten maakt het voor mij verantwoord om het te eten.
Ik kies dan ook eerder dat lekkere stuk taart of zelfgebakken cake dan een paar koekjes.
Chocolade eet ik elke dag eigenlijk, ik heb elke dag wel een zoet behoefte.
Chips geef ik niets om, nooit gedaan ook.
Als hartige snack pak ik dan liever wat toastjes.
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
16-10-2019 23:33
Dit topic gaat over koek, snoep, taartjes etc. Dit heb ik voor het gemak benoemd als 'zoets', uit de rest van mijn post lees je wat ik wil of niet vind en eet.
Benoemen dat fruit ook onder zoet valt heeft inhoudelijk niks te maken met mijn post en gewoonweg een zinloze bijdrage aan dit topic.
Jij begint met het benoemen van toegevoegde suikers als een aparte soort.
Dát is nog eens een zinloze bijdrage aan dit topic.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Een collega van mij zei ooit toen er voor de zoveelste keer werd getrakteerd op taart; "ik heb de regel voor mezelf dat ik dit soort dingen alleen nog maar eet als het echt een dikke 10 waard is. Voor minder doe ik het niet meer want dan blijf ik bezig"

Vond ik op zich best een goeie mindgame.
Alle reacties Link kopieren
Ha, ik lees nu heel toevallig in een ander topic dat dat uit een boek komt;-)
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
18-10-2019 09:19
Een collega van mij zei ooit toen er voor de zoveelste keer werd getrakteerd op taart; "ik heb de regel voor mezelf dat ik dit soort dingen alleen nog maar eet als het echt een dikke 10 waard is. Voor minder doe ik het niet meer want dan blijf ik bezig"

Vond ik op zich best een goeie mindgame.
haha, dat helpt bij mij ook al niet, want ik ben gek op van die kleffe supermarktappeltaart maar ook op dure taart van de bakker. :-9
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Nu ik dit zo lees durf ik ook wel te zeggen dat ik (bijna) elke dag wel chips eet. Koek eet ik ook wel vaak, maar niet elke dag.
Voel ik me schuldig? Soms denk ik inderdaad wel eens dat het slimmer is om die chips alleen op de zaterdagavond te eten (van thuis uit meegekregen) maar als ik zo rond 9 uur 's avonds trek krijg gaat er toch weer een zak open.
Ook heb ik vaak wel een aantal pakken koekjes in de kast liggen

Soms eet ik een paar avonden geen chips en dan ben ik gewoon trots :-$
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
18-10-2019 09:47
haha, dat helpt bij mij ook al niet, want ik ben gek op van die kleffe supermarktappeltaart maar ook op dure taart van de bakker. :-9
Haha zelfde. Ik heb dat Mieke Kosters boek gelezen, maar voor mij absoluut niet bruikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
18-10-2019 09:19
Een collega van mij zei ooit toen er voor de zoveelste keer werd getrakteerd op taart; "ik heb de regel voor mezelf dat ik dit soort dingen alleen nog maar eet als het echt een dikke 10 waard is. Voor minder doe ik het niet meer want dan blijf ik bezig"

Vond ik op zich best een goeie mindgame.
Ik vind alle kleffe ongezonde zooi een 10. Minstens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
1 zak chips per maand
1 pak koek per week
1 zak snoep of 1 reep chocolade per dag denk ik wel :whistle:

Ik ben een ontzettende snoepkont tijdens mijn zwangerschap bijna niets want had er geen zin in.
Maar dat haal ik nu 3 dubbel wel in.

Ik moet echt minderen maar oh wat vind ik dat moeilijk.
Blijf in jezelf geloven !
Michella_1991 schreef:
18-10-2019 09:53
Nu ik dit zo lees durf ik ook wel te zeggen dat ik (bijna) elke dag wel chips eet. Koek eet ik ook wel vaak, maar niet elke dag.
Voel ik me schuldig? Soms denk ik inderdaad wel eens dat het slimmer is om die chips alleen op de zaterdagavond te eten (van thuis uit meegekregen) maar als ik zo rond 9 uur 's avonds trek krijg gaat er toch weer een zak open.
Ook heb ik vaak wel een aantal pakken koekjes in de kast liggen

Soms eet ik een paar avonden geen chips en dan ben ik gewoon trots :-$
Hier precies hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
18-10-2019 09:19
Een collega van mij zei ooit toen er voor de zoveelste keer werd getrakteerd op taart; "ik heb de regel voor mezelf dat ik dit soort dingen alleen nog maar eet als het echt een dikke 10 waard is. Voor minder doe ik het niet meer want dan blijf ik bezig"

Vond ik op zich best een goeie mindgame.

Dat was toch ook in die Gooise vrouwen film of serie? Daarin zei Sharon (linda de mol) precies hetzelfde. alleen iets eten wat een 10 is.
Solomio schreef:
18-10-2019 10:28
Ik vind alle kleffe ongezonde zooi een 10. Minstens.
Dit dus ook.

En nope, geen honger of geen zin kent mijn lijf niet.
Het raakt er altijd nog in.
Te vaak, moet er echt weer mee ophouden doordeweeks.
Elke dag wel iets zoets, chocolade en/of koekjes.
Chips minder vaak.
Ik zag dat er gereageerd was op mijn post.
Chips = nee. Vis op toast, brood of beschuit = ja
Noten = nee vanwege de harde stukjes tussen de tanden.
Pindakaas van 97% pinda's = ja.
Mok thee of cup a soup = ja.

BMI is relatief begrip. Gezond leven is gewoon beter.
Vet weg zuigen zou BMI kunnen verlagen? Dan wordt je ook bedottert.
Zag toevallig iets op tv waarbij dat wordt gedaan i.p.v. gezond te leven.

Cup a soup is lekker zout. Stilt de trek naar rookworst.
Past zo lekker bij stamppot en daar is het nu heerlijk weer voor.
Gelukkig is vis er ook lekker bij.

EDIT: Hepatitus A, B en C. Dacht aan dubbel D. Als je silliconen tieten laat plaatsen. Dan moet je ook een correctie uitvoeren op de BMI berekening. :blond: :blond: @( :whut:
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 19-10-2019 11:49
20.48% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven