Kaasfondue

31-10-2007 08:37 153 berichten
In een ander topic bleek dat er hier een aantal kaasfonduelovers rondlopen. Of, i.i.g., twee.

Daarom dit kaasfondue toppic voor alle lekker kaasfondue recepten.



Mijn kaasfondue tip:

Koop een groot rond brood, bijvoorbeeld een vlaamse mik.

Hol dit uit en doe daar de kaasfondue in. Je hoeft achteraf niet een aangekoekte kaasfonduepan schoon te maken maar je eet hem gewoon op.
Het is wel erg leuk om een kaasfondue toppic boven aan de lijst met lijn-, afval- en nietetentoppics te zien staan.
Alle reacties Link kopieren
De lekkerste voor 2 personen:



250 gr geraspte oude kaas

1/4 l tomatensap

1 verse rode peper

1 ui

ong. 2 el bloem

knoflook/zout

boter



Boter smelten, ui fruiten. Om en om de bloem en de tomatensap erbij. Peper en knoflook toevoegen. Dit 5 minuten laten pruttelen. Langzaam de kaas erbij, pas een volgende lading als de vorige helemaal is gesmolten. Extra knoflook toevoegen en opdienen.

Lekker met stokbrood of een turkse pide. Eventueel nog een lichte salade erbij serveren.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Met tomatensap, daar zou ik zelf nou nooit opkomen.

Dat ga ik proberen.
Alle reacties Link kopieren
Lekkerrrrr!!!



Ik maak fondue meestal op de traditionele manier met gruyère en emmenthaler, of, om de kosten te drukken, met maaslander en comté. Pan alleen maar inwrijven met knoflook, daar doe ik niet aan. De knof pers ik gewoon in de hete pan en blus het meteen met de witte wijn. Binden met maïzena en uiteraard afmaken met een scheutje kirsch.



De uitstapjes richting kruidenkazen zijn me niet zo bevallen, maar een stukje blauwschimmel weer wèl. Gehakte verse basilicum erdoor is ook lekker.



In plaats van salade zet ik vaak een bak gewassen en in trosjes verdeelde muskaatdruiven op tafel.
Alle reacties Link kopieren
Gebruiken jullie nooit de pakjes uit de buurtsuper??
Alle reacties Link kopieren
dat recept van vishnu zit geen wijn in ideaal !!

mijn partner vind de wijn in gewone kaasfondue vreselijk, ik ben dol op kaasfondue

gewoon vlees fondue zit er niet echt in bij ons, omdat ik vegetarier ben....

misschien vind yamman het recept van vishnu wel lekker ... gezellig !!
Alle reacties Link kopieren
Hey Einstein, ik zie topic kaasfondue en wist dat jij het was. Kreeg jij gister ook zo'n trek erin toen we het erover hadden? Ik wel.

Ik heb kaasfondue recepten niet in mijn kookschrift op internet staan maar ik zoek wel een lekkere op. Een keer heb ik de kaasfondue gemaakt met bier maar dat was geen succes. Ik heb een kaaskookboek waar ik zo nu en dan een kaasfondue uit maak en een fondue kookboek.

Ik heb ook wel eens uit een pakje gemaakt hoor. Vooral de kosten wogen dan mee. Ik heb een keer een test bij Kassa gezien en daar kwam die van Dirk van de Broek er als beste uit, geprobeerd en ik moet zeggen dat hij lekker was. EN goedkoop.



Ik zal eens kijken of ik nog een lekker recept kan overschrijven.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat klinkt heerlijk, MV!!! Een kaaskookboek! Ik ben dol op kaas en allerlei kaasgerechten in 1 boek lijkt me top. Welk boek is dat precies?



Straks komen de feestdagen er weer aan...kan ik me weer uitleven.
Alle reacties Link kopieren
Die met de tomatensap ga ik dit weekend uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
Zamirah schreef op 31 oktober 2007 @ 11:03:

Oh dat klinkt heerlijk, MV!!! Een kaaskookboek! Ik ben dol op kaas en allerlei kaasgerechten in 1 boek lijkt me top. Welk boek is dat precies?



Straks komen de feestdagen er weer aan...kan ik me weer uitleven.




Heerlijke gerechten met kaas, schrijver Wiebe Andringa.

isbn 90 6248 417 4



Echt een aanrader dat boek, er staat info in over kazen, voorgerechten, soepen, salades, vleesgerechten, visgerechten, gevogelte, groenten, borrelhapjes, nagerechten, kaaskoekjes en gebak, sausen, dipsausen en cremes. En niet te vergeten 6 kaasfondue recepten en 1 tomatenfondue.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
absoluteEinstein schreef op 31 oktober 2007 @ 08:37:



Mijn kaasfondue tip:

Koop een groot rond brood, bijvoorbeeld een vlaamse mik.

Hol dit uit en doe daar de kaasfondue in. Je hoeft achteraf niet een aangekoekte kaasfonduepan schoon te maken maar je eet hem gewoon op.
Ik ben nu reuze benieuwd hoe je dat eet. Ik zag toevallig laatst een recept dat ze (dacht ik) een hard kaizerbroodje hadden uitgehold en daar de kaasfondue in. Maar ik heb het nog niet gedurfd. Ik ben zo bang dat het broodje zacht word. En hoe eet je dat, snij je steeds een stukje aan de bovenkant weg die je erin doopt?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Oja en een tip die ik van iemand een keer heb gehad, vaak kan je de resten kaas maar moeilijk uit de pan krijgen. Zet de pan een nacht weg met KOUD water. Geen warm water erin doen. Volgende dag is alle kaas los.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
mylenevalerie schreef op 31 oktober 2007 @ 10:54:

Hey Einstein, ik zie topic kaasfondue en wist dat jij het was. Kreeg jij gister ook zo'n trek erin toen we het erover hadden? Ik wel.


Jazeker, dit weekend wordt er gekaasfonduet(d) (geen idee hoe je dat spelt).

Uit een pakje vind ik ook lekker. Maar ik doe dan ook boodschappen bij de Dirk van de Broek. Ik had dus per ongeluk altijd de lekkerste te pakken.

Als het met echte kaas gaat, vraag ik gewoon om kaasfondue aan de kaasboer. Die maalt dan het een en ander bij elkaar.

Ik ben eigenlijk meer van het eten, dan van het koken. ;-]



Vaak doe ik ook nootmuskaat of een gesnipperd uitje door de kaas. Met bier i.p.v. wijn vind ik ook lekker hoor. Dan neem ik la Chouffe. ( http://www.achouffe.be/newnl/index.php )

De rest van de fles drinken we leeg bij het eten.



Ik heb wel eens begrepen dat je eigenlijk thee moet drinken bij kaasfondue. Dan zou je niet zo'n vol gevoel krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het recept gevonden die ik niet durfde te maken die in een broodje word geserveerd. Dus Einstein, als jij zegt dat het kan dan ga ik snel de stoute schoenen aantrekken. Niet dit gerecht denk ik maar wel dat met het brood.



http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media/000070800/000/000070822_001_FRAL0201611_200.jpg



Italiaanse bol met tomaten-kaasfondue



Ingrediënten

1 pak kaasfondue (400 g)

2 eetlepels zongedroogde tomatentapenade

2 Italiaanse bollen

1 salademix veldsla en preikiemen (Groen & Garneren 100 g)

4 eetlepels Dijon vinaigrette met tuinkruiden (fles)



Bereiden

In pan kaasfondue en tapenade al roerend aan kook brengen. Kapje van bollen afsnijden, broodkruim uit bol plukken en bewaren. Salade en dressing over twee borden verdelen. Italiaanse bollen erop zetten. Tomaten-kaasfondue in Italiaanse bollen schenken en broodkapjes schuin op bollen zetten. Broodkruim apart erbij serveren, om met vork in tomaten-kaasfondue te dippen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
mylenevalerie schreef op 31 oktober 2007 @ 11:13:

[...]



En hoe eet je dat, snij je steeds een stukje aan de bovenkant weg die je erin doopt?




Eigenlijk hetzelfde als met een fonduepan. Stukje brood aan je vork en dopen. Als de kaasfondue op is, is er wel veel kaas in het brood getrokken. Die kun je dan in stukken snijden en opeten.

Het is mij nog nooit gebeurd dat het ging lekken of dat het zompig werd.
Alle reacties Link kopieren
Super toppic!!!



Kaasfondue met Gorgonzola





Ingrediënten



500 gr Zaanlander licht pikant

150 gr gorgonzola

40 gr boter

40 gr bloem

4 dl volle melk

1 1/2 dl droge witte wijn

peper





Bereiden

Kaas raspen. In een pan de boter laten smelten. Bloem toevoegen en glad roeren. Mengsel ca. 1 minuut zachtjes laten koken. Al roerend de melk toevoegen en blijven roeren tot er een gebonden saus ontstaat. Wijn erdoor roeren en beetje bij beetje de kaas toevoegen en laten smelten. Fondue op smaak brengen met peper. Fondue aan tafel op een brander of andere warmte bron zetten. Lekker met bv. meergranen brood, stokbrood, champignons, broccoli, cherrytomaatjes, gerookte kip en blokjes gekookte aardappel.
Alle reacties Link kopieren
Romige kaasfondue met noten





Ingrediënten




400 gr Hollandse gatenkaas geraspt

400 gr jong belegen Goudse kaas geraspt

50 gr gepelde walnoten fijngehakt

1/2 l cider

2-3 el maizena

75 ml slagroom

2 el fijngesneden bieslook

nootmuskaat

versgemalen peper





Bereiden

Breng de cider in een pan tegen de kook aan. Roer geleidelijk de kaas erdoor en verwarm het geheel tot de kaas gesmolten is. Maak de maizena aan met de slagroom en voeg dit al roerende toe aan de fondue. Blijf roeren tot er een gladgebonden fondue ontstaat. Voeg peper en nootmuskaat naar smaak toe, strooi de walnoten en de bieslook erin.

Lekker met stukjes: volkorenbrood, appel, gerookte kip en bleekselderij.
Alle reacties Link kopieren
absoluteEinstein schreef op 31 oktober 2007 @ 11:19:

[...]





Eigenlijk hetzelfde als met een fonduepan. Stukje brood aan je vork en dopen. Als de kaasfondue op is, is er wel veel kaas in het brood getrokken. Die kun je dan in stukken snijden en opeten.

Het is mij nog nooit gebeurd dat het ging lekken of dat het zompig werd.
Ik doe het ook zo! Gaat altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lekker recept maar nog nooit gemaakt. Geitenkaasfondue met honing en tijm. Ik maak het wel altijd op brood en dan in de grill, heerlijk. Maar vroeg mij altijd af of een fondue ermee wel lekker was. Hebben jullie het wel eens gegeten geitenkaasfondue? Aanrader?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Hebben jullie allemaal zo'n speciale fonduepan ervoor of gebruiken jullie een gewone pan? (Zoja, aan welke eisen moet zo'n pan voldoen?)



Ik ben een absolute fondue-leek, maar ik wil het eigenlijk al jaaaaaaaaaaren uitproberen! Welke kaas (van de super) is geschikt, behalve die speciale pakjes voor de fondue? Of moet je toch echt naar de kaasboer oid?



Die van Vishnu lijkt me trouwens echt geweldig, ook al hou ik absoluut niet van tomaat :rolling: Maar ik neem aan dat je die tomaat amper proeft, is meer een beetje een smaakmaker toch....
Sarah, ga voor de "hol brood" optie. Dan hoef je geen pan te kopen.

Als je het niks vind, heb niet een pan voor niets gekocht.

Als je het lekker vind kun je altijd een fonduestel kopen. Voor de scheiding had ik er een die je voor vlees en kaasfondue kon gebruiken.

Voor de kaas vind ik kaasboer voor pakje het makkelijkst. De kaasboer maalt alvast alles voor je. Maar als je een keukenmachine hebt kun je ook best zelf malen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ben het met Einstein eens. Leen eerst een fondueset of doe het in een broodje. Ik had het vroeger in een pan maar was niets, kaas werd snel hard. Toen in een bouillonfonduepan. Ook geen succes. Nu heb ik een goeie van aardewerk. Het handige van deze is dat die fonduepan ook op het vuur kan, dus de kaasfondue maak ik klaar op het vuur en zet het daarna op het fonduesetje. Voordeel van die fonduepan is dat de kaas niet zo blijft kleven aan het aardewerk en het vuur eronder kan je hoog zetten zodat de kaas niet te snel stolt.

Zo een heb ik er;



http://www.kazenenkoken.nl/upload/123/web%20foto%20kaasfondue.gif
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft echt geen speciale fonduepan aan te schaffen, het gaat met elke pan met een degelijke bodem.

http://www.dekookshop.nl/images/BK2/fortalit_braadpan_th.jpg Ik gebruik, sinds we met zijn zessen eten, gewoon een flinke emaille braadpan.

Op tafel gaat die op mijn kneuterige rechaudje http://tbn0.google.com/images?q=tbn:Qb1HWhEjhjCS9M:http://www.getback-design.nl/Fotos%2520Assortiment/Keuken/Website%2520(22)%2520Januari%25202007%2520036_site.jpg omdat een gewoon theelichtje het niet tot het eind warm genoeg houdt.



Gaat prima.



Schoonmaken is ook nooit een probeem geweest, het gaat altijd schoon op :)
Eten jullie er ook een schuldgevoelsalade bij?

Ik maak er altijd sla bij omdat het anders te vet, ongezond etc.. is.

Maar eigenlijk vind ik het jammer en wil ik alleen kaasfondue eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven