Kaasfondue

31-10-2007 08:37 153 berichten
In een ander topic bleek dat er hier een aantal kaasfonduelovers rondlopen. Of, i.i.g., twee.

Daarom dit kaasfondue toppic voor alle lekker kaasfondue recepten.

Mijn kaasfondue tip:

Koop een groot rond brood, bijvoorbeeld een vlaamse mik.

Hol dit uit en doe daar de kaasfondue in. Je hoeft achteraf niet een aangekoekte kaasfonduepan schoon te maken maar je eet hem gewoon op.
Schuldgevoelsalade is iets wat ik trouwens vaker eet.

Ook bij pizza, nasi en friet met frikadel.
Alle reacties Link kopieren
Door al dat praten over kaasfondue kan ik nu niet meer aan wat anders denken
Ja ik heb er ook altijd sla erbij maar ik pak daar verrekt weinig van, daar doe ik dan wel bijv gorgonzola door of feta om in de kaassmaak te blijven. Net als groenten als broccoli en bloemkool heb ik erbij maar ik zelf eet ik liever (alleen) een paar verschillende soorten (stok) brood. Cherrytomaatjes vind ik wel heerlijk om te dopen.

Ik was net even naar de AH gereden omdat ze daar een kaasfondue hebben in een bakje voor 1 persoon, zo'n trek had ik erin. Helaas kon ik het bij deze AH nu niet vinden. Meteen een sms gestuurd naar een vriend of die morgen komt eten hier maar wacht nog op antwoord hahahahahah.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik hou van kaasfondue en kaasfondue ook van mij, hoera!

Ik zie al allemaal prima de prima recepten staan.

Wat ik er altijd bij serveer:

In knofloof boter gegaarde champignons (of ik groentebouillon met veel knoflook voor de meer verantwoorde variant).

En brood brood brood alle andere meuk (paprika, gare krieltjes in de schil etc etc) vinnik zonde.

En nu wil ik ook!
Had ik al gezegd dat we er ipv salade vaak druiven bij eten?
quote:absoluteEinstein schreef op 31 oktober 2007 @ 16:18:

Schuldgevoelsalade is iets wat ik trouwens vaker eet.

Ja das een goede naam ervoor. Eet je iets slechts en dan moet er ineens nog sla bij van me...
Absolute een rond brood?
Knoflookstokbrood smaakt er ook heerlijk bij.

Stokbrood halveren (kan ook geheel), elke helft 3 of meer inkepingen geven en inkepingen vullen met knoflook/kruidenboter. Brood verpakken in folie, op rooster leggen en 7 min. onder hete grill roosteren.

Foccacia (bijv met paprika of ui) is ook lekker en uienstokbrood ook. Ach ja zoveel.
Vroeger hield ik nooit zo van kaasfondue, ooit eens bij een vriendinnetje gegeten. Haar moeder maakte het met witte wijn en weet niet wat voor kaas, maar het smaakte zo scherp! brrr..

Totdat mijn huidige vriend met een lekker familierecept aan kwam zetten:

Eerst een roux maken met boter en bloem. Dan bouillon en tomatenblokjes uit blik erdoorheen roeren (geloof ik).

We gebruiken 3 soorten kaas (1/3 van elk): komijnekaas (20+ doet het ook erg goed!), belegen kaas, en dan nog iets van parmezaan of andere kaas die je lekker vindt..

Voor de 'bite' nog wat champignonnetjes en blokjes ham erdoorheen (maar die kun je ook weglaten).

Persoonlijk vind ik deze erg lekkur

ook wij doen salade erbij, en meestal schenk ik thee erbij, het valt dan inderdaad minder zwaar op de maag. Dan hebben we tenminste nog plek over voor een toetje

Zelfgemaakte chocolademousse bijvoorbeeld...

Meiden, ik krijg trek!! Gauw nog even naar de winkel voor kaas...
Je kunt er ook wat rauwkost bij doen ipv salade. Bijvoorbeeld stukjes komkommer, olijven, worteltjes, enz. Die doop je er dan ook in. Gezonder zelfs, want salade daar zit weer dressing in.
Las in een blad wat handige tips om de kaasfondue niet niet te laten mislukken, misschien al bekend maar toch voor degene die het nog niet wisten:

- klontert de fondue voeg dan enkele druppels citroensap toe

- als de fondue te dik is helpt een extra scheut wijn of een beetje melk

- als de fondue te dun is meng je er nog een beetje in wijn/melk opgeloste maizena door
Nou, ik heb de kaasfondue van Vishnu uitgeprobeerd gisteravond! Wel in een gewone pan overigens (wat prima ging!).

Manlief was eerst niet heel erg enthousiast, maar vond het erg lekker! Ik ook, dus was een succes!
quote:mylenevalerie schreef op 31 oktober 2007 @ 16:23:

Ik was net even naar de AH gereden omdat ze daar een kaasfondue hebben in een bakje voor 1 persoon, zo'n trek had ik erin. Helaas kon ik het bij deze AH nu niet vinden. Meteen een sms gestuurd naar een vriend of die morgen komt eten hier maar wacht nog op antwoord hahahahahah.

Volgens mij verkopen ze die niet meer want ik heb ook al een paar keer gekeken en kon het niet vinden. En ik kom nog wel een een XL Ap, ik verwacht dat die toch van alles heeft.

Als ik kaasfondue eet, heb ik er van alles bij, salade, tomaatjes, vleeswaren etc.

Moet weer een nieuwe pan kopen want die ik nu heb vond de vaatwasser niet zo leuk, er zitten barsten in. Balen!
BTW, Ap verkoopt zakken met geraspte kaas voor de kaasfondue in een mild en pittig variant (op de kaasafdeling). Die vond ik ook lekker
Oooh hier ook een groot kaasfondueliefhebber! Moet de komende tijd echter een beetje kalm aan doen ivm balansmaand (so to speak, hahah, maar er moet weer even op de voeding gelet worden)

Ga jullie receptern echter wel fijn opslaan, en uitproberen zodra ik weer mag, al dan niet met schuldgevoelsalade :-D
wij eten kaasfondue eigenlijk altijd uit een pakje met gebakken spekjes en blokjes verse tomaat (zonder pitjes en smurrie) er doorheen. En dan dippen met stokbrood en kleine tomaatjes. Heerlijk! Krijg er meteen zin in als ik dit topic lees.
Ik wil jullie nog tippen voor een heerlijk kookboek voor fondue.

Het boek heet Fondue, overheerlijke en simpele recepten voor allerlei fondues. Het kost maar 4,95 euro. Er staan vegetarische fondues in (heerlijke kaasfondues), vleesfondues, vis- en zeevruchten fondues en dessertfondues.

Zelf heb ik al wat lekkere kaasfondues eruit gemaakt.
Hele simpele voorgerecht of éénpersoonsfondue.

Een camembert in het spanen doosje in de oven. Verwarmen tot de korst nog stevig aanvoelt als je er op drukt, maar de binnenkant duidelijk zacht is.

In het doosje op tafel zetten. Deksel er af. Open snijden en dopen maar met dat stokbrood.

Als de camenber niet in een spanen doosje zit, doe je er alu-folie omheen.
is het duidelijk dat ik geen idee heb hoe je camenbers schrijft?
Ik zocht net iets op voor iemand in het candidiasisboek, toen zag ik ook een recept voor kaasfondue voor mensen die candidiasis of hypoglykemie hebben. Met het speciale dieet mag je deze kaasfondue wel hebben;

Nodig;

1 teentje knoflook

3 dl appelsap

750 gr. geitenkaas

1 eetlepel arrowroot

nootmuskaat

paprikapoeder

Voor erbij; stukjes zuurdesembrood

Bereiden;

Knoflook fijnwrijven in een fonduepan of een pan met een dikke bodem. Appelsap in de pan gieten en verwarmen (niet laten koken).

Geraspte geitenkaas beetje bij beetje toevoegen onder voortdurend roeren. Vuur hoog houden, zodat de kaas snel smelt, maar laat het niet koken. Als alle kaas is toegevoegd, dan de met appelsap opgeloste arrowroot toevoegen. Op smaak brengen met nootmuskaat en paprikapoeder. Serveren met zuurdesembrood en salade.
Gister las ik in een supermarktblaadje 2 leuke tips...wat te doen met een restje kaasfondue (ik kan me niet heugen dat we ooit fondue over hadden maar goed...).

Tomaten uithollen, restje kaasfondue erin en in een oven voorverwarmt op

180 C. ca. 10 minuten bakken.

Of

Restje kaasfondue in een ondiepe schaal storten en op laten stijven. Kaas in vierkantjes snijden. Viekantjes door een losgeklopt ei halen en vervolgens goed panneren met paneermeel of verkruimeld beschuit. De kaassouffletjes vervolgens bakken in de boter.
Ik heb ook bijna nooit over. Wat ik een keer heb gedaan met een restje, lekker voor lunch de volgende dag op (stok)brood doen, cherrie tomaatjes erop en even in de oven tot de kaas is gesmolten.
Liefhebbers, ik heb gister de Allerhande gehaald, daar staan een paar heerlijke recepten voor kaasfondue in. Ik ga deze de volgende keer maken;

Roséfondue

Ingrediënten

1 pakje kaasfondue (600 g)

6 eetlepels rosé

6 eetlepels tomatensap

100 g zwarte olijven, kalamata, fijngesneden

2 eetlepels verse peterselie (zakje a 30 g), fijngesneden

Materialen

fonduepan

Bereiden

Verwarm de inhoud van het zakje kaasfondue in een fonduepan of een andere vuurvaste schaal 10-15 minuten op middelhoog vuur. Roer de rosé en de tomatensap erdoor als de fondue kookt. Breng opnieuw aan de kook. Roer voor het serveren de olijven en de peterselie erdoor. Lekker met (Italiaanse) soepstengels.
quote:absoluteEinstein schreef op 31 oktober 2007 @ 11:16:

[...]

Jazeker, dit weekend wordt er gekaasfonduet(d) (geen idee hoe je dat spelt).

Uit een pakje vind ik ook lekker. Maar ik doe dan ook boodschappen bij de Dirk van de Broek. Ik had dus per ongeluk altijd de lekkerste te pakken.

Als het met echte kaas gaat, vraag ik gewoon om kaasfondue aan de kaasboer. Die maalt dan het een en ander bij elkaar.

Ik ben eigenlijk meer van het eten, dan van het koken.

Vaak doe ik ook nootmuskaat of een gesnipperd uitje door de kaas. Met bier i.p.v. wijn vind ik ook lekker hoor. Dan neem ik la Chouffe. ( http://www.achouffe.be/newnl/index.php )

De rest van de fles drinken we leeg bij het eten.

Ik heb wel eens begrepen dat je eigenlijk thee moet drinken bij kaasfondue. Dan zou je niet zo'n vol gevoel krijgen.Ja klopt, thee zorgt ervoor dat de kaas niet stolt in de maag, en daardoor krijg je minder snel een vol gevoel.
quote:Chimichurri schreef op 06 november 2007 @ 12:48:

Gister las ik in een supermarktblaadje 2 leuke tips...wat te doen met een restje kaasfondue (ik kan me niet heugen dat we ooit fondue over hadden maar goed...).Lol, hier eerder brood dan kaasfondue over. Overigens ook lekker brood voor erbij: tomatenstokbrood. Weet niet of het overal zo lekker is als bij onze traiteur, maar anders stuur ik het wel op. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven