Kaasfondue

31-10-2007 08:37 153 berichten
In een ander topic bleek dat er hier een aantal kaasfonduelovers rondlopen. Of, i.i.g., twee.

Daarom dit kaasfondue toppic voor alle lekker kaasfondue recepten.



Mijn kaasfondue tip:

Koop een groot rond brood, bijvoorbeeld een vlaamse mik.

Hol dit uit en doe daar de kaasfondue in. Je hoeft achteraf niet een aangekoekte kaasfonduepan schoon te maken maar je eet hem gewoon op.
Alle reacties Link kopieren
Wauw MyleneValerie, dat ziet er echt super uit!



Krijg gelijk zin om het ook weer te maken. Snel m'n kaasfondue-vriendin uitnodigen! (Veel mensen om mij heen lusten het niet, maar zij is er gek op!)
Oeoeoe kaasfondue! Moet eerlijk bekennen dat in het studentenhuis waar ik ooit woonde een avondje thuis kaasfonduen hét recept was om meiden in bed te krijgen (kaas stimuleert de aanmaak van serotonine, eten duurt lekker lang, dus veel gelegenheid om te praten/luisternen en vooral; garantie voor een flinke wijninname hahaha, en zo lang tafelen dat je "ga je zo laat nog alleen naar huis fietsen? Ik heb nog wel een logeerbed ergens"... en daarbij ruikt kaasfondue zo sterk dat het de onwelriekendheid van het huis wat onderdrukte)



"Ik ga vanavond kaasfonduen" was dan ook een eufemistische hint aan de huisgenoten om die avond weg te blijven. Nog steeds moet ik uitkijken niet te lachen als iemand vraagt of je van kaasfondue houdt.



Maar goed. Naast de dubbele betekenis ben ik er ook echt gek op, en zal nog deze week een receptje proberen, lekker!

Zal vanavond in mijn kennisenkring eens even rondvragen of er nog iemand zin heeft deze week te komen kaasfonduen...
Alle reacties Link kopieren
queenie1 schreef op 17 juli 2008 @ 14:11:

Een vraagje, ik lees hier over serveren in een uitgehold brood, maar gaat de kaas dan niet snel stollen?

Omdat je het anders moet warm houden met een waxinelicht o.i.d. en als je het in een brood doet kun je het niet warm houden. Hoe doe je dat?
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
Up.



Vraagje:

als je kant en klare kaasfonduekaas van AH koopt, kun/moet je daar nog wijn of kruiden oid aan toevoegen???
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
quote:infojunk schreef op 02 november 2008 @ 14:08:

Up.



Vraagje:

als je kant en klare kaasfonduekaas van AH koopt, kun/moet je daar nog wijn of kruiden oid aan toevoegen???



Je moet even kijken op het pak wat erin zit. EN proeven hoe die smaakt!!!!



Officieel hoef je er niets meer in te doen. Misschien ben ik TE, maar de kant en klare fondue van de Dirk (die bij Kassa als beste uit de bus kwam) doe ik nog graag een beetje peper, beetje nootmuskaat en een flink slokje witte wijn erbij. Mmm. Maar moeten is het niet, wel lekker.
anoniem_10085 wijzigde dit bericht op 02-11-2008 14:13
Reden: vergat te zeggen dat je eerst moet proeven.
% gewijzigd
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ja, MV, heb even op de verpakking gekeken, er zit al wijn en kirsch in. Kruiden naar believen toevoegen,staat er ook op. Te vroeg gevraagd hier...



Ga het binnenkort dan maar 'ns voor het eerst proberen.Ben benieuwd!
Everytime you make a typo, the errorists win.
Ik ga eerste kerstdag denk ik weer eens kaasfonduen

Wat serveren jullie erbij om erin te dippen, naast brood?

Worteltjes? Andere groenten? Komkommer las ik hier ook al, paprika, kan dat ook? Iemand nog meer tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe inderdaad altijd veel groente:

- bleekselderij

- wortel

- paprika

- broccoli

- komkommer
Ah da's een lekker snel antwoord Gewoon rauw neem ik aan? (Hoewel....de broccoli ook?)
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik ook altijd nog cherrytomaatjes en witlofblaadje vind ik ook nog lekker erbij.

Die broccoli gebruik ik rauw ja, is lekker knapperig nog.

Mij lijkt dat als je het kookt, het snel loslaat in de fondue.



Vriendin van mij gebruikt ook graag knakworsten en gehaktballetjes.. ben ik iets minder fan van.
Hmm nee idd knakworstjes en gehaktballetjes kunnen er misschien wel náást, maar niet icm de kaas...brrr *gruwelt*
Up.

Vraagje:

als je kant en klare kaasfonduekaas van AH koopt, kun/moet je daar nog wijn of kruiden oid aan toevoegen???

-------

Dat moet niet maar kan wel. Ik doe er altijd versgemalen peper en nootmuskaat bij.

Wij eten regelmatig kaasfondue, in een ovenschaal op een rechaud. Daarbij eten we stokbrood, cherry's, gegrilde courgette, verse tortellini en knakworstjes (vinden de kinderen erg lekker). De tortellini schud ik even om met een beetje roomboter, dan plakt het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ohhh en niet te vergeten: champignons!! Zó lekker!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik bijna alles rauw, behalve broccoli - die stoom ik even, vind ik toch wat lekkerder.

En de kaasfondue bij voorkeur met een scheut port en/of een stuk schimmelkaas :-)
Alle reacties Link kopieren
Mmm, inmiddels helemaal fan van kaasfondue. Het aller lekkerst om te dippen vind ik witte druiven! Echt superlekker. Verder cherrytomaatjes, champignons (gebakken in knoflookboter), uien (bakken samen met de champignons), kort gekookte witlofblaadjes, kort gekookt broccoli, paprika kan maar vind ik niet echt lekker, granny smith appel.
...
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa kaasfondue



Wij hebben twee minuten geleden besloten kaasfondue te gaan eten tweede kerstdag, dus snel op zoek gegaan naar dit topic



Vorig jaar at ik ook kaasfondue met kerst. Had toen een lekker recept (dat ik hier volgens mij ook al voorbij zag komen) uit de Allerhande, met rose en olijven. Toen had ik kant-en-klare kaasfondue van de Aldi, en die smaakte verrassend lekker.



Dit jaar wil ik toch eigenlijk wel gaan voor de zelfgemaakte kaasfondue, dus eens even op zoek naar een recept.



Ik vind het lekker om te kaasfondueën met:

- stokbrood (meergranen)

- champignons (kort gebakken, eventueel met knoflook)

- broccoli (heel kort voorgekookt)

- selderij (ook heel kort gekookt)

- paprika



Ga nu dit topic doorspitten op zoek naar nieuwe ideeën
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Wij eten hier alleen maar tomaten kaasfondu en geen gewone kaasfondu. Zal recept nog wel eens plaatsen, want anders dan eerder genoemde tomatenkaasfondu. Moet recept alleen altijd navragen aan zus want ik kan het nooit onthouden.

Wij dopen trouwens ook banaan erin, klinkt wellicht ranzig, maar is het zeker niet. Echt een aanrader.

Ga wel eens gewoon kaasfondu maken denk ik, klinkt zo lekker allemaal. En wat zag het eten er ook heerlijk uit mv. Die recepten voor erbij lijken me ook heerlijk. Krijg er honger van.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Gekookte spruiten zijn heel erg lekker om in de kaasfondue te dippen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, gister heb ik ook gefounduet. Met een kant en klaar pakje maar vond de alcohol zo verschrikkelijk overheersend! voor mij dus graag een fondue recept zonder alcohol! Heb hier en daar wel een paar recepten gelezen, heeft iemand nog een paar overheerlijke recepten zonder alcohol?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:aine schreef op 28 december 2007 @ 16:44:

Het recept dat wij altijd gebruiken (ik ben geen alcoholliefhebber):



1 dl melk (volle melk, bij magere of halfvolle lost de kaas niet goed op)

1 dl groentebouillon van tablet (oftewel 1 dl water en daar een tablet in mikken)

geraspte jong belegen kaas (300 gram om mee te beginnen, meestal gebruiken we iets meer)

1 eetlepel allesbinder

kerrie, zout en peper



Melk en bouillon in een pan doen en aan de kook brengen. Kaas erdoor roeren en laten smelten. Allesbinder erbij doen en kort koken. Beetje kerrie, zout en peper erbij en eten maar!



Bijgerechten die bij het recept staan: stokbrood, spruitjes (nooit gedaan), geblancheerde champignons, tomaatjes, maïskolfjes, peer, knakworstjes. Verder vinden wij lekker: geblancheerde broccoli, ananas en paprika.Recept zonder alcohol, lekker!
Alle reacties Link kopieren
Ok! ga ik snel eens proberen!
Alle reacties Link kopieren
Ik neem altijd een kant en klaar pak kaasfondue uit de supermarkt. Deze leuk ik dan op met knoflook, een stuk gorgonzola, bospaddelstoelen en een scheutje port.



HEERLIJK!
Alle reacties Link kopieren
wat zilveruitjes en augurk erbij, dan valt de kaas wat minder zwaar op de maag. Hetzelfde geldt voor het drinken van witte wijn. Ik weet trouwens niet of het al genoemd is, maar gekookte aardappel is ook erg lekker in de kaasfondue



En raclette, hebben jullie dat ook weleens geprobeerd? Ook erg lekker
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de rest van het topic niet doorgelezen dus zal misschien al genoemd zijn, maar ik maak meestal kaasfondue met 50/50 kernhem en oude kaas.



per persoon 200-250 gram kaas hou ik aan, dus voor 2 personen doe ik gewoon 250 kernhem en 250 oude kaas.



boter smelten, 1 flinke teen knoflook er in uitknijpen en met bloem een roux maken (ongeveer 75 gr boter en 75 gram bloem). Witte wijn erbij, en dan de kaas langzaam er in laten smelten. Beetje nootmuskaat en peper.



En wij drinken altijd thee bij de kaasfondue, dat valt dan weer minder zwaar dan witte wijn.



Een salade erbij, en stokbrood en ananas om mee te dopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zocht net voor een andere forumster een recept op in mijn kookboek over kaasfonduen, daar zag ik nog een tip die ik volgens mij nog niet hier heb gezien.



Als je kaasfondue klontert, moet je wat druppels citroensap erdoor doen. Mij lijkt handiger om kaas altijd te raspen en op laag vuur te laten smelten zodat het sowieso niet gaat klonteren. Maar het schijnt toch te werken volgens het boekje.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven