Lekker met spitskool?

19-01-2010 15:50 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er in getrapt..

Heb omdat ie in vergelijking met de bloemkool zo goedkoop was een spitskool gekocht

Maar, hoe maak ik dat nu klaar?

Heb al gegoogled, en vind eigenlijk alleen maar wok of roerbak recepten, en zie door de bomen het bos niet meer.

Wie van jullie heeft voor mij een goddelijk (en niet al te moeilijk) recept??
Alle reacties Link kopieren
Simpel eten?



Snij de spitskool doormidden



Snij dunner reepjes.



Pan in de olie, gesnipperde ui + 2 fijngesneden knoflook + beetje peper, beetje zout



Gewoon roerbakken totdat het slap is.. doe er beetje water bij.



Lekker bij rijst of waarbij jij het lekker vind
Alle reacties Link kopieren
ik vind spitskool lekker in een ovenschotel met gehakt en kerrie, of in een ovenschotel met shoarma. dan dus gehakt of je shoarma bakken, kerrie of wat extra shoarmakruiden er bij en je fijngesneden spitskool, en dan in een ovenschaal. Aardappelpuree er op en wellicht een laagje kaas of kruimels, en dan in de oven voor een minuut of 30.
Alle reacties Link kopieren
Ow, dat is mss ook wel erg lekker Allis, moet je kool dan eerst nog kort aanbakken, of doe je dat er rauw in?
Alle reacties Link kopieren
Ik maak spitskool altijd zoals het eerste recept, alleen dan met een scheutje ketjap i.p.v. water. Lekker met kip en rijst.
Alle reacties Link kopieren
simpel hoeft niet slecht te wezen :-)
Alle reacties Link kopieren
Roerbakken met gehakt.



Klontje roomboter in de pan, uitje fruiten, half pond gehakt erbij rullen. Ondertussen spitskool stukscheuren en de harde kern eruit halen (of in reepjes snijden). Bij de gehakt doen totdat het slinkt. Flink wat zout en sambal naar smaak toevoegen en voila een supermagere en lekkere maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
ik bak de kool even mee met het gehakt/shoarma, alvorens het in de ovenschaal te plempen, eh, deponeren. Vooral om de kruiden en het gehakt goed te verdelen. Als je een wilde bui hebt kun je ook nog een half bakje champignons toevoegen, al is dat lekkerder bij de shoarmaversie.
Alle reacties Link kopieren
Lekker in de gado gado. In reepjes snijden, gaar stomen samen met wat andere groenten zoals tauge en boontjes, lekker met pindasaus en rijst eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het altijd als 1-pansgerecht met kipfilet, marsalakruiden, ui knoflook en aardappel. 20 minuutjes stoven en je hebt een heerlijke maaltijd!



Sinds kort maak ik er ook pasta mee, receptje van de AH met pompoen recept
Alle reacties Link kopieren
Spitskoolsalade



spitskool

2 bananen

wortels

rozijnen

fritessaus, slasaus oid.

kerriepoeder



snij de spitskool in reepjes, de bananen in plakjes en de wortels ook. Laat de rozijnen even in wat water weken en giet daarna af.

Meng alles in een kom.

Maak in een kommetje een dressing van flink wat fritessaus/slasaus wat je maar in huis hebt met water en minstens een theelepel kerrie.

Proef even of er nog meer kerrie doorheen moet. De dressing moet redelijk vloeibaar zijn.

Giet de dressing over de salade en laat even staan zodat de smaken goed intrekken.



Lekker met gebakken aardappeltjes en een kipschnitzel.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
In reepjes snijden en in een grote hapjespan roerbakken met wat peper en zout. Na ongeveer 15 minuten, als de kool bijna gaar is, geraspte kaas erover en dit kort met de deksel op de pan laten smelten... Gewoon met gekookte aardappels of rijst...



Ze gaan hier echt juichen als we dit eten. Kooltje met kaas noemen we het. :-)
Alle reacties Link kopieren
.
Ik vind het heerlijk maar het ziet er niet lekker uit.........



spitskool snijden, aardappels schillen.

samen in de pan gaar koken.en stampotje van maken

gehakt rullen en daar 10f 2 zakjes pepersaus aan toevoegen, (met water)

eide door elkaar mengen en eten maar.



mijn tip is wel om maar iets meer dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid water te gebruiken voor de saus.
Alle reacties Link kopieren
Had er net vorige maand wat tips van opgeslagen, zie hieronder en eet smakelijk!! (en die met chorizo al gemaakt en was lekker/is blijvertje)



Spitskool is in tegenstelling tot de meeste ander koolsoorten een echte zomerkool. Rijk aan vitamine C, zomerse gezondheid. Snij spitskool rauw door de salade, of stoof eens zo'n kooltje. Maar bedenk dan wel: hoe fijner gesneden, hoe korter de kooktijd.



KOPEN, BEWAREN, SCHOONMAKEN

Spitskool is in de maanden mei, juni, juli en augustus volop verkrijgbaar. Een kleinere aanvoer vindt plaats in de maanden april, september en oktober. Let bij het kopen op stevige, langwerpige kolen met een bleekgroene kleur, waarvan de bladeren gaaf zijn. Spitskool kunt u op een koele, donkere plaats een week bewaren. U maakt de kool als volgt schoon: haal de lelijke buitenste bladeren eraf, was de kool en snijd hem langs de zijkant in dunne repen. Bedenk dat hoe fijner gesneden, hoe korter de kooktijd kan zijn.

BASISRECEPT

Kook 1kg kool gaar in weinig water met zout in 10-20 minuten. Kook kool beslist niet langer. Bij lang koken ontstaan in kool zwavelverbindingen; deze veroorzaken de nare koollucht en maken de groente zwaar verteerbaar. Giet de gare kool eventueelaf,schud eenklontjeboter door de groente en bestrooi de kool met wat nootmuskaat. Natuurlijk kunt u ook een sausje maken van1 dl melk, snufje zout en peper en dit binden met maizena.



HOEVEEL PER PERSOON?

Reken op 250 gram per persoon als u de kool wilt koken. Voor een salade is 75-100 gram per persoon voldoende.

LEKKERE KOMBINATIES

Spitskool laat zich best smaken bij rundvlees, behalve biefstuk en rosbief, en bij varkensvlees. Vooral bij een karbonade of een saucijs doet spitskool het uitstekend.

SPITS-MIX:

Meng 1 klein gesneden spitskooltje met 6 hardgekookte eieren in plakjes, 2 klein gesneden appels, 1 geraspte winterpeen en 1 krop klein gesneden sla met een lekkere slasaus. Garneren met flinke toef peterselie. Een vitaminerijke en caloriearme rauwkostsalade.

SNELLE SPITSKOOL

1 ui, 1 teentje knotlook, olie of margarine, 5 kg spitskool, 4 eieren, peper, zout, mespuntsuiker, 1 rode paprika, bieslook. Fruit de ui met de knooflook in de hete olie of margarine, voeg de spitskool toe. Bak de groente al roerende op hoog vuur. Giet de losgeklopte eieren over de kool en laatzestollen, schep daarna de groente weer om. Maak de kool op smaak af met peper, zout en mespunt suiker. Garneer het gerecht met reepjes paprika en fijngeknipte bieslook. Variatie: voor de vleesliefhebber: snijd 150 g ham in dunne repen en leg deze over de kool.

JAVAANSE SPITSKOOL

4 kg spitskool, olie, 1 ui, 1 winterpeen of 4 worteltjes, 1 groene paprika 100 g champignons, 1 theel. bruine basterdsuiker, scheutje sherry, zout, peper, maizena, 4-2 eetl. sojasaus. Fruit de ui in de hete olie, doe de gesneden wortel erbij, even goed meebakken, dan de reepjes paprika toevoegen en meebakken. Vervolgens de gesneden spitskool toevoegen met de plakjes champignons. Maak de spitskool op smaak af met de bruine suiker, de sherry, het zout en de peper. Bind het overtollige vocht met aangelengde maizena en voeg sojasaus naar smaak toe. Serveren met (gemarineerde) karbonade en witte rijst.

EEN PANSMAALTIJD MET GEHAKTRIJST:

400 g rijst (witte of zilvervlies), 400 g gehakt, 750 g spitskool, 1eetl. scherpe kerriepoeder, 1 theel. djintanpoeder, 1 theel. laos, zout, peper, 1 bouillontablet, ketjap. Kook de rijst gaar en droog. Bak het gehakt rul uit, voeg de kool met de kruiden toe. Schep regelmatig alles om. Voeg na 10-15 minuten de droge rijst toe en maak het geheel op smaak af met de ketjap. Serveer hier een frisse salade bij.

Surinaamse spitskool met garnalen

Personen: 4

Keuken: Surinaams

Potten, pannen enzo: wok of grote stoofpan met deksel

Bereidingstijd: ± 30 minuten

Diverse: makkelijk

Ingrediënten

1 spitskool, 1 ui, 1 à 2 tn knoflook, 100 gr gedroogde garnalen, 25 gr boter, ½ rood pepertje, 1 tomaat, 1 el tomatenpuree, 1 bouillonblokje, 1 mp asi no motto, vers gemalen zwarte peper

Bereiding

1. Was de gedroogde garnalen en laat ze 10 minuten in heet water weken.

2. Snij de spitskool in dunne repen. Was de kool en laat goed uitlekken.

3. Snipper de ui, de knoflook en het halve pepertje fijn.

4. Fruit de gesnipperde ui in de boter, fruit daarna de uitgelekte garnalen even mee. Snij de tomaat aan stukjes en bak ook mee.

5. Voeg de gesneden kool en het bouillonblokje toe en roerbak dit ± 5 minuten. Laat alles 15 tot 20 minuten met het deksel op de pan garen. Maak op smaak met de tomatenpuree, vers gemalen peper en een pietsje asi no moto.

Lekker met gekookte rijst





Spitskool met gehakt (4 pers.)

Ingrediënten:



1 spitskool



1 ui



1 eetlepel olie



3 theelepels kerriepoeder



250 gram rundergehakt



peper, zout



1 eetlepel ketjap manis



Bereiding:



Verwijder de buitenste bladeren van de spitskool. Snijd de kool in de lengte door. Snijd de harde kern eruit. Snijd de twee helften in de breedte in reepjes. Was de kool in vergiet en laat het uitlekken.



Maak de ui schoon en snijd hem klein.



Verwarm de olie in een grote pan of wok. Fruit de ui met de kerrie hierin goudbruin. Voeg het rundergehakt toe en bak dit al roerend met een houten lepel gaar en rul. Voeg zout en peper toe en bak het gehakt bruin. Doe de spitskool er bij en laat de kool onder af en toe omscheppen in 5 minuten gaar worden. Maak op smaak met wat ketjap.

Tips:

1 Lekker met rijst of aardappelen.





STAMPPOT, SPITSKOOL- MET CHORIZO EN ROOKWORST

Benodigdheden:

1 spitskool, ca. 1 kg

750 g kruimige aardappels

1 grote ui

150 g chorizo (stukje)

½ vleesbouillontablet

1 theelepel tijm

1 theelepel karwijzaad

1 rookworst à 250 g

Bereiding:

Spitskool schoonmaken, wassen en in grove repen snijden.

Aardappels schillen, wassen en in stukken snijden.

Ui pellen, halveren en in ringen snijden.

Chorizo in blokjes snijden.

In braadpan chorizo in ca. 4 minuten zachtjes uitbakken. Uit pan op bord scheppen.

In bakvet ui zachtjes ca. 1 minuut fruiten.

Spitskool, aardappel en tijm al omscheppend ca. 2 minuten meebakken.

Bouillontablet erboven verkruimelen, ca. 1½ dl water en de karwij toevoegen. Met deksel schuin op de pan aardappel en spitskool in ca. 20 minuten zachtjes gaarkoken. Regelmatig omscheppen.

Intussen rookworst in plakjes snijden.

Met stamper aardappels en spitskool grof door elkaar stampen.

Rookworst en chorizo erdoor scheppen en de stamppot nog even doorwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel:

in repen roerbakken met peper en zout.

In een andere pan bak ik tomaat (plakken of partjes of kerstomaatjes) ook met peper en zout.



Samen met zelfgemaakte aardappelpuree eten.



Mmmmm.



(en daar kun je evt nog gehakt doordoen natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon stamppot zoals hiervoor.

Eigenlijk kunnen alle recepten waarin witte, chinese, groene kool gebruikt worden. Savooiekool is alleen iets anders qua smaak. Met ui, knoflook, paprika is het heel goed te combineren. Het kan zelfs met de kruiden die ook goed bij bloemkool smaken.



http://www.ingredienten.nl/savooiekool

In bovenstaande kun je meer over savooiekool lezen.

Aan de rechterkant staan een paar recepten.



EDIT: Als je het woord spitskool gebruikt i.p.v. die andere dan blijft het verhaal nog overeind. Dit kan je dus ook gebruiken: http://www.ingredienten.nl/chinese-kool



Wat het klaarmaken betreft:

Verwijder de buitenste lelijke bladeren. Snijd de (hele) kool in de lengte in vieren. Verwijder zoveel mogelijk van de witte stronk, zonder dat de bladeren los raken. Snijd de kool in heel dunne repen. Uiteraard kunnen de losse bladeren ook worden gebruikt voor kool-pakketjes etc.
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 19-01-2010 17:21
Reden: EDIT
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
de Spitskool roerbak ik vaak en doe er dan wat naskikruiden door (die je moet wellen). En dan darabij rijst en kruidige gehaktballetjes ofzo. Erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
Spitskool (of andere kool) met Parmezaanse kaas:



Ui fruiten

Spitskool (voor 4 personen ongeveer 3/4 kool) in dunne reepjes snijden meebakken

2 rode paprika's in blokjes meebakken

Ongeveer 10-20 minuten laten bakken

Peper & Zout naar smaak

Als alles gaar is erbij:

-5 verkruimelde beschuiten

-100 gram Parmezaanse kaas





Serveren met gekookte aardappels en slavinken (of gehaktballen).
Alle reacties Link kopieren
Ook lekker:



roerbakken(peper,zout,snufje knoflook) ,kokosmelk en kerriepoeder erbij en gehakte cashewnoten.



Met basmati (of gewone) rijst
Alle reacties Link kopieren
Oeh ik ga het misschien ook eens maken... Heb wel eens gehoord dat kerrie er lekker bij was, die ovenschotel op de 1e blz klinkt lekker, even vriend overhalen
Alle reacties Link kopieren
Wokken kan idd ook.



Ik doe ook wel eens het volgende:



Spitskool in reepjes snijden en koken. Aardappels schillen, wassen en koken. Na het koken alles afgieten. Bij de spitkool maak ik altijd een kerriesausje. Je kan er ook gewoon kerriepoeder overheen gooien. Lkkr met als vlees een vers worstje. (Braadworst) Je heb van Honig verschillende pakjes met poeder om saus te maken.



Goh, ga binnenkort weer eens spitskool maken:P
Alle reacties Link kopieren
Op de ouderwetse manier zoals mijn oma 'm altijd maakte; gekookt met een melksausje bij gekookte aardappels, een sudderlapje en lekkere jus.
Alle reacties Link kopieren
roerbakken idd, is ook mijn favo

Of zoals mn moeder het maakte: koken en een roomkaassausje er door.. Mjam!

Een van de weinige gerechten die ik bij mn ouders wil eten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het maar 1 keer in mijn leven gemaakt. Ik moet zeggen dat ik erg aan die smaak moet wennen.





Portobello met tomatenrisotto, gekruide kip en champignons en spitskool.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven