Wat eten we vandaag?

28-09-2010 12:40 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren

Vertel ons hier wat je vandaag gaat eten, en kom inspiratie opdoen!

Het vorige topic is hier na te lezen:

En wat eten we vandaag?
quote:sabbb schreef op 12 december 2010 @ 17:26:

Ik heb net linzensoep gemaakt, en ik deed de soep in de blender om te pureren, en gelijk al toen ik het apparaat aanzette vloog de deksel eraf!! En toen heb ik even de deksel strakker op de blender gezet, en weer vloog hij er af! Heeel de keuken (en mijn haar) oranje!! Iemand een idee wat er mis kan gaan bij zo iets eenvoudigs als een blender?

Ruza, hoe maak jij die aardappelborek? Met plakjes rauwe aardappel?

Dat heb ik dus ook een keer gehad toen ik net begon met koken. Hele keuken onder de broccoli en pijn dat het deed!!! (Kwam ook over mijn armen en alles) en net als jij...deed ik het gewoon nog een keer Afkoelen dus..of idd met de staafmixer!

Aardappelborek doe ik als volgt(ik ben alleen heel slecht met hoeveelheden, ik doe altijd maar wat, dus dat moet je ff zelf bedenken):

Maak zelf een yufka of koop die bij de turk(die grote vierkanten, niet die driehoekjes die je gebruikt voor sigara boregi).

Snij een paar aardappelen en een uitje in hele kleine blokjes. Doe dit samen in een kom en meng er nog wat zonnebloemolie en zout doorheen(je kunt er ook nog kruiden door doen maar dat doe ik liever niet)

Sprijd de Yufka vellen(moet je ff bevochtigen met wat water heb ik begrepen, maak het zelf het liefste vers) of de verse yufka over de tafel. Begin aan de ene kant van het yufka vel met een strook aardappel blokjes. Rol deze dan op zodat er 2 of 3 lagen yufka omheen zitten. Leg dit rolletje in een ingevette bakplaat. Zo ga je dus door tot je bakplaat vol is. Bestrijk de bovenkant nog even met wat zonnebloemolie en bak in de oven op ongeveer 180 graden tot het deeg een goudbruin kleurtje heeft en de aardappelen gaar zijn. 5 min voordat het klaar is smelt je wat roomboter met een klein beetje water in een pannetje en giet dit over de borek. Dan nog 5 min in de oven dus.

Serveer met kaymak(of creme fraiche) en een frisse salade.
Ik ga alvast op zoek naar iets voor oud en nieuw. Het is de bedoeling dat iedereen iets meeneemt en ik vind het wel een leuke kans om weer een nieuw hapje te proberen.
Hai lieve meiden, hier Winnie weer even.

Lief dat jullie naar me vroegen. Heb vannacht gelukkig weer eens goed geslapen. Echt een verademing om een kwartiertje wakker te liggen tussendoor, maar verder gewoon van 23 tot 10 uur door te slapen. Vandaag voelde ik me ook ietsjes beter dan gisteren.

Eetlust lijkt ook weer wat terug te komen gelukkig.

Vanavond stond hier op het menu:

aardappeltjes, witlof met ham-kaas uit de oven en een varkenshaasje met champignon-roomsaus.

Toe een kop thee met een plak cake en een paar schuimkransjes (die mierzoete witte en roze gevallen)... Ben nu alleen een beetje misselijk...

Hoe gaat het verder met jullie?

Allemaal al klaar voor de kerst?
Goed van je te horen Winnie, en fijn te lezen dat je zo goed hebt geslapen. Hopelijk vannacht weer!!

Dames die opmerkten dat de vriendin van gisteravond zo'n goed menu had gemaakt: jullie hebben helemaal gelijk. Ze kan ook erg goed koken!! En ze houdt van lekker eten, we kunnen ook heel lang kletsen over eten en koken.

@sabbb: ik heb ooit ook een keer die fout gemaakt, met een courgettesoepje. Daarna: de staafmixer!!!
Ja ik hoop 't ook Teig. Morgen naar de cardioloog, hoop dan weer wat meer te horen (uitslagen niet, maar wel verdere plannen qua onderzoek).
Winnie, fijn dat je je al ietsje beter voelt

De kerst wordt verzorgd door moeder en schoonmoeder. Ik hoef dus niks te doen alleen wat hapjes voor oud & nieuw.
Arme Sabbb, wat een ellende! Die tip over warme soep kende ik nog niet maar ik doe het standaard met de staafmixer.

Onze wereldreiziger had heerlijk Vietnamees gekookt. Hij had daar een dagje kookles genomen.

Varkensvlees met een zoete saus met caramel, kleefrijst met kokosmelk en gewokte groenten. Was zalig!

Daarna gestoomde banaan met crumble van sesamzaad en pinda's in een saus van tapiocaparels (die variant kende ik nog niet) met kokosmelk en heeel veeel suiker. Was echt veel te zoet naar mijn smaak.

En natuurlijk mooie verhalen * jaloers *
Hmmm jouw dinertje van vanavond klinkt ook goed zeg!!!

Krijg spontaan weer trek in eten..
Winnie, fijn om te horen dat je je weer wat beter voelt. Succes bij de cardioloog vandaag...

dat Vietnamees klinkt ook erg goed koreveen! Jaloersmakend he, van die mensen die zulke gave vakanties houden

Hier staat vanavond een zuurkoolovenschotel op het menu. Lekker
Hier gestoomde groenten met hele lekkere pindasaus van de toko(om te dippen ) gebakken tofu, wilde rijst en rucola salade
Dank voor het recept van het stoofpotje, Suuz.

Dat klinkt goed, zeg Koreveen! Vriend mag vaker op kookcursus ergens in de wereld, lijkt me.

Veel sterkte bij de cardioloog vandaag, Winnie!

Ik maak vandaag tomaten-paprikasoep met courgette. Ik zit in een soepperiode...
Ik wil ook in een soepperiode zitten! Maar ik heb helaas allemaal afspraken waarbij ik niet thuis eet

Vanavond weer bij vrienden. Ik heb nog geen boodschappenlijstje gezien dus ik weet nog niet wat we gaan eten.

Morgen eten we bij Lief's moeder: mosselen. Zijn zusje gaat een maand op reis, dus dit is een soort afscheidsetentje met de hele familie. Omdat ik niet zo van mosselen hou biedt schoonmoeder nu aan om een stuk zalm voor mij op de grill te leggen, of iets met garnalen te maken. Maar ik ben juist zo benieuwd naar de mosselen, want ik hoor goede verhalen over haar mossel-kook-kunsten!
Age, anders neem je een klein stukje zalm en probeer je de mosselen(gaat dat samen?)...als ze lekker zijn eet je je buikje rond, mocht het toch niet je smaak zijn heb je iig je zalm nog!
Ik heb een beenhammetje in de oven staan en daarbij een ovenschoteltje van aardappels en spruitjes gegratineerd met kaas en ben een wortelsoep aan het maken.
quote:Kroes schreef op 11 december 2010 @ 19:02:

Hete- Kip met rijst.

Net als gister (je moet wat als je alleen woont/eet)Hier voor de derde dag nasi
@ruza: jouw eten klinkt lekker!

@koreveen: ik wil ook een vriend die naar vietnam is geweest... of ik ga zelf wel, haha, ik ben niet moeilijk!

Hier was het vanavond een snelle lasagna (rundergehakt, courgette, zongedroogde tomaatjes) omdat ik alleen eet en zometeen nog even langs mijn ouders wil. Ik heb mijn huis een paar maanden geleden te koop gezet en toen heb ik dus behoorlijk veel zooi naar mijn ouders gebracht (dan oogt het een en ander wat ruimer in huis). Niet echt erbij nagedacht dat het sneller Kerst is dan je denkt, dus al mijn Kerstrommel staat ook bij mijn ouders... en dat vind ik dan toch ongezellig dus ik ga het ophalen en vanavond lekker glimmend en glanzend versieren!
Verse tagliatelle met een saus van rundergehakt, prei, champignons, ui, pomodoritomaten en blokjes feta.
Leuk KV, dat je Vietnamees hebt gegeten. Vietnamees eten is heerlijk. Snap dat je jaloers werd. Krijg ook meteen weer zin om op reist te gaan!

Goed van je te horen Winnie. Hoe is het vandaag gegaan bij de cardioloog?

Hier nu de aardappeltaart à la Rosalina in de oven. Ik was laat thuis en hiervoor had ik alles nog in huis. Het ruikt al heerlijk en ik heb echt trek.
quote:Teigera schreef op 13 december 2010 @ 18:27:

@ruza: jouw eten klinkt is lekker!

@koreveen: ik wil ook een vriend die naar vietnam is geweest... of ik ga zelf wel, haha, ik ben niet moeilijk!

Hier was het vanavond een snelle lasagna (rundergehakt, courgette, zongedroogde tomaatjes) omdat ik alleen eet en zometeen nog even langs mijn ouders wil. Ik heb mijn huis een paar maanden geleden te koop gezet en toen heb ik dus behoorlijk veel zooi naar mijn ouders gebracht (dan oogt het een en ander wat ruimer in huis). Niet echt erbij nagedacht dat het sneller Kerst is dan je denkt, dus al mijn Kerstrommel staat ook bij mijn ouders... en dat vind ik dan toch ongezellig dus ik ga het ophalen en vanavond lekker glimmend en glanzend versieren!
Hello ladies,

Wat een heerlijke maaltijden zie ik weer voorbij komen.

Hier vanavond spaghetti met rode saus en een berg groente en gehakt erdoor. Was lekker!

Vanmiddag stond de cardio op het programma. De kans dat ik weer iets aan mijn rikketik heb is heel klein, maar om toch alles uit te sluiten loop ik nu met een holterkastje rond, zodat ze gedurende 24 uur mijn hartritme kunnen volgen. Krijg helaas pas in het nieuwe jaar de uitslag, maar goed het bezoek aan mijn oude cardio heeft me wel wat meer vertrouwen gegeven. Ecg was weer goed, geen afwijkingen te zien. Wel wat tabletjes (hele lichte dosering) gekregen om de adrenaline ietwat te reguleren.

Nog niet heel veel nieuws dus, maar ben wel al een stuk geruster.
Fijn winnie dat je iig een beetje gerust gesteld bent is toch een prettigere manier om de feestdagen in te gaan dan dat je geen idee hebt.
Klopt Ruza!

Nu de rest nog oplossen en dan kunnen we met een blij gezicht 2011 in.

Even een voor jullie allemaal.... gewoon omdat jullie zo lief zijn!
Groepsknuffel dan maar?
Lijkt me een strak plan Ruza!
quote:Teigera schreef op 13 december 2010 @ 18:27:

Nou Teig, dat dacht ik dus ook. Wij moeten ook snel die kant op. Staat nog op ons heeeeeele lange reislijstje....

Zenga, komt de nasi je neus al uit??? (been there)

GB, die taart moet ik ook weer eens maken. Die is zalig!! En perfect voor dit jaargetijde.

Winnie, goed om te horen. Hoop dat je een beetje gerustgesteld ben.

Ik doe mee met de groepshug

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven