Zelf chilli con carne maken

18-02-2011 16:15 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik wil zelf chilli con carne maken en doe er het volgende in:

mager runder gehakt

paprika

ui

kidney bonen

mais

tomaten uit blik

Maar hoe ga ik dit kruiden?

En vergeet ik iets qua ingrediënten?

Denk dat we dit eten met rijst.

Ik wil geen pakje mix voor chilli con carne gebruiken.

groetjes

Anita
Chili met rijst (gewone witte) vind ik wel erg lekker eigenlijk.

Fruit vind ik niet zo, dat "hoort" niet in chili. Misschien erbij, maar niet erdoor.
Ik vind het ergens wel apart om geen pakjes te willen gebruiken, maar wel soep uit blik erdoorheen te gooien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 18 februari 2011 @ 17:53:

Ik vind het ergens wel apart om geen pakjes te willen gebruiken, maar wel soep uit blik erdoorheen te gooien.Dat mag jij gerust vinden.
quote:lilalinda schreef op 18 februari 2011 @ 17:56:

[...]

Dat mag jij gerust vinden.

Ik vind dat ook vreemd eerlijk gezegd...

Wordt dat dan ook niet veel te dun met soep erdoor of pak je een klein blikje op een grote pan?
Ik maak heb hetzelfde als TO, alleen, ik doe wel een zakje knorr chilli kruiden, omdat alles daarin presies goed is uitgeballanceerd. Ik eet het met rijst en soms i.p.v. kidney bonen de bruine bonen.
ik vergeet erbij te zeggen, dat er ook een hele bol knoflook ingaat
quote:dolfje schreef op 18 februari 2011 @ 17:57:

[...]

Ik vind dat ook vreemd eerlijk gezegd...

Wordt dat dan ook niet veel te dun met soep erdoor of pak je een klein blikje op een grote pan?

De soep is onverdund he?

Het is als vervanger van de tomatenpuree etc. Verder geen zout etc toevoegen, onverdunde soep is vrij zout.

Maar verder bepaal ik het kruidenmengsel graag zelf. Ene keer meer koriander, andere keer beetje meer kaneel.
Chili con carne

Ik ben zelf niet zo gek op veldertjes en bruine bonen dus die had ik vervangen voor kidneybonen. Maar dit recept is van Roos en ik zeg het eerlijk, hij is heerlijk.

recept:

Ingrediënten;

500 g rundergehakt

een rode en gele paprika

een flinke ui

een kleine prei

2 teentjes knoflook

een blik kidneybonen

een blik mais

een blik bruine bonen

een klein blikje veldertjes (jonge kapucijners)

een blik gepelde tomaten

een blikje tomatenpuree

oregano en chilipoeder

vers gemalen peper

Bereiding:

Gehakt rul bakken, ui en knoflook erbij. Even fruiten en dan de prei erbij. Daarna de paprika, de bonen, mais en de kruiden.

Ik heb er nog een beetje water bij gedaan om het niet te droog te laten worden en dat alles een half uurtje laten stoven.

Zoete paprika ermee vullen, of er rijst bij serveren. Lepeltje zure room is er lekker bij.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

dat bespaart mij weer typen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Oja ik heb nog een foto hoe ik het gemaakt had;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Xander68 schreef op 18 februari 2011 @ 16:54:

[...]

Kijk, met jou kan ik praten

[...]

Wie zegt dat we fruit uit blik gebruiken? Ik doe er een verse perzik doorheen Die ananas van 40 jaar geleden kwam echt wel uit blik.... en jij eet dus alleen chili con carne in de zomer?
zonder rijst, en wel de ananas... en een scheutje ketjap erdoor roeren (serieus, heb ik ook van een officieel recept en het is lekkerder daardoor)
Zo maak ik 'm altijd;

Uitje fruiten met een teen knoflook. Fijngesneden winterwortel en rode paprika meebakken. Wat bouillon toevoegen en even laten pruttelen. Gehakt rul meebakken en kruiden met zout en peper, paprikapoeder, klein beetje chilipoeder. Evt. komijn, chilipepers, sambal. Kidneybonen erbij en een blikje mais. Een paar flinke lepels tomatenpuree erdoor roeren. En ik doe er vaak ook nog stukjes ananas door.

Heerlijk op een wrap met geraspte kaas, een flinke dot creme fraiche en zelfgemaakte guacemole. Smullen!
Ik gebruik wel eens een recept van Nigella met maisbrood erop, echt heerlijk! Maar ik ben nou mobiel en ik kan geen linkje plakken:-(
mmm best een goed idee om weer eens te maken. ik gebruik dan wel gedroogde bruine en kidneybonen.(eerst 24 uur laten voor weken) persoonlijk vind ik dat beter smaken dan blik bonen.
Maakt iemand hier ook soep van?
chili con carne soep??

lijkt me op zich wel lekker, maar mijn arme darmen
quote:Ksenija schreef op 18 februari 2011 @ 21:14:

Maakt iemand hier ook soep van?Ik heb een recept van Mexicaanse gehaktmaaltijdsoep en die vind ik er verdacht veel op lijken.
Kaneelstokjes laten meepruttelen is heerlijk, flink veel chili en de rest is ook al genoemd. En idd perzik is veel lekkerder dan ananas!
Mijn favoriete chili recept!
Bij mij op het werk hebben ze het eens in de zoveel tijd, heerlijk!

Kun je het recept geven?
Even een kickje, heeft iemand een recept voor chili con carne zonder bonen? Wat is lekker om bij elkaar te gooien, want bonen in welke kleur dan ook lust ik niet. Iemand al eens iets lekkers gemaakt?
Als je de bonen weglaat heb je gewoon een saus, die je met rijst (evt pasta of aardappelpuree) kunt eten. Of op een tortilla met zure room, knapperige sla en evt wat geraspte kaas.

Ik weet niet of je wel kikkererwten lust? Dan zou je dat eens kunnen proberen ipv de bonen. Of bruine linzen? Of anders mss blokjes aardappel?
een stukje bittere chocolade er door is ook lekker.

Chili con carne is overigens nog lekkerder als je in plaats van gehakt draadjesvlees gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven