Zelf chilli con carne maken
vrijdag 18 februari 2011 om 16:15
Hoi iedereen,
Ik wil zelf chilli con carne maken en doe er het volgende in:
mager runder gehakt
paprika
ui
kidney bonen
mais
tomaten uit blik
Maar hoe ga ik dit kruiden?
En vergeet ik iets qua ingrediënten?
Denk dat we dit eten met rijst.
Ik wil geen pakje mix voor chilli con carne gebruiken.
groetjes
Anita
Ik wil zelf chilli con carne maken en doe er het volgende in:
mager runder gehakt
paprika
ui
kidney bonen
mais
tomaten uit blik
Maar hoe ga ik dit kruiden?
En vergeet ik iets qua ingrediënten?
Denk dat we dit eten met rijst.
Ik wil geen pakje mix voor chilli con carne gebruiken.
groetjes
Anita
vrijdag 18 februari 2011 om 18:14
quote:dolfje schreef op 18 februari 2011 @ 17:57:
[...]
Ik vind dat ook vreemd eerlijk gezegd...
Wordt dat dan ook niet veel te dun met soep erdoor of pak je een klein blikje op een grote pan?
De soep is onverdund he?
Het is als vervanger van de tomatenpuree etc. Verder geen zout etc toevoegen, onverdunde soep is vrij zout.
Maar verder bepaal ik het kruidenmengsel graag zelf. Ene keer meer koriander, andere keer beetje meer kaneel.
[...]
Ik vind dat ook vreemd eerlijk gezegd...
Wordt dat dan ook niet veel te dun met soep erdoor of pak je een klein blikje op een grote pan?
De soep is onverdund he?
Het is als vervanger van de tomatenpuree etc. Verder geen zout etc toevoegen, onverdunde soep is vrij zout.
Maar verder bepaal ik het kruidenmengsel graag zelf. Ene keer meer koriander, andere keer beetje meer kaneel.
vrijdag 18 februari 2011 om 18:29
Chili con carne
Ik ben zelf niet zo gek op veldertjes en bruine bonen dus die had ik vervangen voor kidneybonen. Maar dit recept is van Roos en ik zeg het eerlijk, hij is heerlijk.
recept:
Ingrediënten;
500 g rundergehakt
een rode en gele paprika
een flinke ui
een kleine prei
2 teentjes knoflook
een blik kidneybonen
een blik mais
een blik bruine bonen
een klein blikje veldertjes (jonge kapucijners)
een blik gepelde tomaten
een blikje tomatenpuree
oregano en chilipoeder
vers gemalen peper
Bereiding:
Gehakt rul bakken, ui en knoflook erbij. Even fruiten en dan de prei erbij. Daarna de paprika, de bonen, mais en de kruiden.
Ik heb er nog een beetje water bij gedaan om het niet te droog te laten worden en dat alles een half uurtje laten stoven.
Zoete paprika ermee vullen, of er rijst bij serveren. Lepeltje zure room is er lekker bij.
Ik ben zelf niet zo gek op veldertjes en bruine bonen dus die had ik vervangen voor kidneybonen. Maar dit recept is van Roos en ik zeg het eerlijk, hij is heerlijk.
recept:
Ingrediënten;
500 g rundergehakt
een rode en gele paprika
een flinke ui
een kleine prei
2 teentjes knoflook
een blik kidneybonen
een blik mais
een blik bruine bonen
een klein blikje veldertjes (jonge kapucijners)
een blik gepelde tomaten
een blikje tomatenpuree
oregano en chilipoeder
vers gemalen peper
Bereiding:
Gehakt rul bakken, ui en knoflook erbij. Even fruiten en dan de prei erbij. Daarna de paprika, de bonen, mais en de kruiden.
Ik heb er nog een beetje water bij gedaan om het niet te droog te laten worden en dat alles een half uurtje laten stoven.
Zoete paprika ermee vullen, of er rijst bij serveren. Lepeltje zure room is er lekker bij.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
vrijdag 18 februari 2011 om 18:48
vrijdag 18 februari 2011 om 18:54
Zo maak ik 'm altijd;
Uitje fruiten met een teen knoflook. Fijngesneden winterwortel en rode paprika meebakken. Wat bouillon toevoegen en even laten pruttelen. Gehakt rul meebakken en kruiden met zout en peper, paprikapoeder, klein beetje chilipoeder. Evt. komijn, chilipepers, sambal. Kidneybonen erbij en een blikje mais. Een paar flinke lepels tomatenpuree erdoor roeren. En ik doe er vaak ook nog stukjes ananas door.
Heerlijk op een wrap met geraspte kaas, een flinke dot creme fraiche en zelfgemaakte guacemole. Smullen!
Uitje fruiten met een teen knoflook. Fijngesneden winterwortel en rode paprika meebakken. Wat bouillon toevoegen en even laten pruttelen. Gehakt rul meebakken en kruiden met zout en peper, paprikapoeder, klein beetje chilipoeder. Evt. komijn, chilipepers, sambal. Kidneybonen erbij en een blikje mais. Een paar flinke lepels tomatenpuree erdoor roeren. En ik doe er vaak ook nog stukjes ananas door.
Heerlijk op een wrap met geraspte kaas, een flinke dot creme fraiche en zelfgemaakte guacemole. Smullen!
vrijdag 18 februari 2011 om 22:01
donderdag 8 december 2011 om 21:08
Als je de bonen weglaat heb je gewoon een saus, die je met rijst (evt pasta of aardappelpuree) kunt eten. Of op een tortilla met zure room, knapperige sla en evt wat geraspte kaas.
Ik weet niet of je wel kikkererwten lust? Dan zou je dat eens kunnen proberen ipv de bonen. Of bruine linzen? Of anders mss blokjes aardappel?
Ik weet niet of je wel kikkererwten lust? Dan zou je dat eens kunnen proberen ipv de bonen. Of bruine linzen? Of anders mss blokjes aardappel?